Vývoj a modernizace v Aeru pokračují: Prototyp letounu L-159 T2X má za sebou zálet

Po čtyřech letech vývoje zaburácel minulý týden nad areálem letecké továrny ve Vodochodech prototyp letounu s označením L-159 T2X. Na tomto stroji výrobce zkouší modernizované prvky – zejména nové avionické systémy a klíčové konstrukční prvky.
Prototyp letounu L-159 T2X má za sebou zálet. Foto: Aero Vodochody

„Vyvinuli jsme nové křídlo a integrální nádrž, která zejména dvoumístným konfiguracím zvyšuje dolet. Umožní nám také zvýšit počet využitelných závěsníků na křídle letadla,“ informoval Miloš Trnobranský, hlavní konstruktér L-39, L-59 a L-159 ve společnosti Aero Vodochody.

„Dále plánujeme integrovat zcela přepracovanou avioniku a technologie přesných zbraní proti pozemním cílům. Modernizací chceme zákazníkům zajistit dlouhodobé a efektivní využití letadla,“ doplnil.

Aero se souběžně s podporou a údržbou stávajících strojů L-159, které aktuálně využívají armády České republiky a Iráku, věnuje modernizaci jeho schopností, jejíž hlavním cílem je poskytnout letoun, který splní náročné podmínky bojového výcviku pilotů pro letouny 5. generace.

PSALI JSME:
Albatros nové generace má konečně certifikaci. A tím i volnou cestu do NATO a na světové trhy

Aero pokračuje s modernizací klíčových prvků letounu, který je díky jeho vytrvalosti, odolnosti a bojovým schopnostem mezi jeho uživateli označován jako Honey Badger (Medojed). Celkem se v Aeru zatím vyrobilo 86 kusů L-159 v různých konfiguracích (včetně přestaveb).

Nově začala české letouny využívat pro účely výcviku i společnost Draken Europe, která s Aerem letos ve Farnborough podepsala smlouvu o spolupráci. Firma bude letouny využívat jako agresora při tréninku pilotů bojových letounů RAF, včetně nejmodernějších letounů F-35.

Mezi velké výhody L-159 ve srovnání s konkurencí jsou nízké provozní náklady a jednoduchost údržby v běžném provozu. Letoun slouží jako platforma pro pokročilý a bojový výcvik pilotů pro stíhací letouny čtvrté a nastupující páté generace.

PSALI JSME:
Na pokračování filmu Top Gun se podílely japonské motorky i česká letadla

Zavřít reklamu ×
  1. Zajímala by mne odolnost proti systémům. PVO. Zda by se letoun mohl uplatnit na Ukrajině, nebo by tam byl bezmocný.

    • Letoun je to skvělý, ale podzvukový, takže nedožene třeba velké dopravní letadlo, které nekomunikuje. Ale jinak ano, při kolizním kurzu je L-159 schopná takové letadlo sestřelit raketami. Bez nadzvukového letectva se jednoduše neobejdeme.

  2. Je fajn , že v současné zvýšené potřebě zbrojení Aero reaguje na tuto situaci vylepšením .

    • Bylo by daleko lepší, kdyby se Aero zajímalo o vývoj stroje 4+ generace pro účely obdobné, jako má A-10, nebo Su-25. To bych považoval za rozumnou cestu pro budoucnost tohoto odvětví ve středu Evropy a pokrytí díry na trhu.

    • Tak nejhezčí je ta zmínka, že je používá letectvo Iráku a my :–))) Je to jen cvičné letadlo, sice dobré, ale není to stíhačka!

Napsat komentář: Petr Šenkýř Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB