Vývoj a modernizace v Aeru pokračují: Prototyp letounu L-159 T2X má za sebou zálet

Po čtyřech letech vývoje zaburácel minulý týden nad areálem letecké továrny ve Vodochodech prototyp letounu s označením L-159 T2X. Na tomto stroji výrobce zkouší modernizované prvky – zejména nové avionické systémy a klíčové konstrukční prvky.
Prototyp letounu L-159 T2X má za sebou zálet. Foto: Aero Vodochody

„Vyvinuli jsme nové křídlo a integrální nádrž, která zejména dvoumístným konfiguracím zvyšuje dolet. Umožní nám také zvýšit počet využitelných závěsníků na křídle letadla,“ informoval Miloš Trnobranský, hlavní konstruktér L-39, L-59 a L-159 ve společnosti Aero Vodochody.

„Dále plánujeme integrovat zcela přepracovanou avioniku a technologie přesných zbraní proti pozemním cílům. Modernizací chceme zákazníkům zajistit dlouhodobé a efektivní využití letadla,“ doplnil.

Aero se souběžně s podporou a údržbou stávajících strojů L-159, které aktuálně využívají armády České republiky a Iráku, věnuje modernizaci jeho schopností, jejíž hlavním cílem je poskytnout letoun, který splní náročné podmínky bojového výcviku pilotů pro letouny 5. generace.

PSALI JSME:
Albatros nové generace má konečně certifikaci. A tím i volnou cestu do NATO a na světové trhy

Aero pokračuje s modernizací klíčových prvků letounu, který je díky jeho vytrvalosti, odolnosti a bojovým schopnostem mezi jeho uživateli označován jako Honey Badger (Medojed). Celkem se v Aeru zatím vyrobilo 86 kusů L-159 v různých konfiguracích (včetně přestaveb).

Nově začala české letouny využívat pro účely výcviku i společnost Draken Europe, která s Aerem letos ve Farnborough podepsala smlouvu o spolupráci. Firma bude letouny využívat jako agresora při tréninku pilotů bojových letounů RAF, včetně nejmodernějších letounů F-35.

Mezi velké výhody L-159 ve srovnání s konkurencí jsou nízké provozní náklady a jednoduchost údržby v běžném provozu. Letoun slouží jako platforma pro pokročilý a bojový výcvik pilotů pro stíhací letouny čtvrté a nastupující páté generace.

PSALI JSME:
Na pokračování filmu Top Gun se podílely japonské motorky i česká letadla

Zavřít reklamu ×
  1. Zajímala by mne odolnost proti systémům. PVO. Zda by se letoun mohl uplatnit na Ukrajině, nebo by tam byl bezmocný.

    • Letoun je to skvělý, ale podzvukový, takže nedožene třeba velké dopravní letadlo, které nekomunikuje. Ale jinak ano, při kolizním kurzu je L-159 schopná takové letadlo sestřelit raketami. Bez nadzvukového letectva se jednoduše neobejdeme.

  2. Je fajn , že v současné zvýšené potřebě zbrojení Aero reaguje na tuto situaci vylepšením .

    • Bylo by daleko lepší, kdyby se Aero zajímalo o vývoj stroje 4+ generace pro účely obdobné, jako má A-10, nebo Su-25. To bych považoval za rozumnou cestu pro budoucnost tohoto odvětví ve středu Evropy a pokrytí díry na trhu.

    • Tak nejhezčí je ta zmínka, že je používá letectvo Iráku a my :–))) Je to jen cvičné letadlo, sice dobré, ale není to stíhačka!

Napsat komentář: Pavel Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.