Vzduch je naše moře. Češi se vracejí k předválečnému krédu

Češi si rok co rok nově pořídí více než stovku letadel, větroňů, vrtulníků a balónů. Vyplývá to z údajů Úřadu pro civilní letectví (ÚCL). Například vloni to bylo podle výroční zprávy úřadu 117 strojů v hmotnostní kategorii pod 5,7 tuny a ve vyšší hmotnostní kategorii to bylo pět letadel. Celkový počet letadel zapsaných do leteckého rejstříku tak dosáhl počtu 2909, což je přesně o tisíc víc než v roce 2008.

Tatra 101.2 bratří Jiřího a Iva Sklenářových. Zdroj: flying-revue.cz

Vše tuzemské, co nám létá nad hlavami, eviduje ve svém leteckém rejstříku právě Úřad pro civilní letectví. Na jeho webových stránkách pak můžete zjistit, komu patří konkrétní letadlo a řadu dalších informací. Třeba pokud jde o imatrikulaci (pozn. red. – zápis do seznamu), včetně té historické.

Z archivních materiálů vyplývá, že původní československé označení letadel bylo „L“, nikoliv „OK“. Historicky prvním záznamem v tzv. leteckém rejstříku je letoun BH 5 s imatrikulací „L-BOSA“. Do rejstříku bylo letadlo zapsáno v červnu 1923, ale už v únoru následujícího roku bylo vymazáno. Výrobcem byla firma M. Bondyho s „domovským přístavem“ v Praze. Prvním držitelem imatrikulace „OK“ byl podle dochovaných archivních zdrojů z roku 1925 britský letoun de Havilland 50A (OK – ALG) v držení společnosti M.L.L. Praha.

Zdroj: Úřad pro civilní letectví

Ohromné uznání pak patří leteckým fandům, kteří se nespokojili s pouhým konstatováním, že některá letadla z první republiky se nedochovala a nejsou již dnes k vidění v žádném muzeu v Česku, ani jinde na světě. To je případ bratrů Iva a Jiřího Sklenářových (a celé řady jejich spolupracovníků – pozn. aut.), kteří na „české moře“ před deseti lety vrátili unikátní letoun Tatra T.101.

Předválečná Tatra vyrobila pouze jeden stroj tohoto typu, nesoucí odpovídající sériové číslo 01 a imatrikulaci OK-TAO. Který, aniž by pro to byl stavěn, dosáhl několika světových rekordů. V roce 1938 letoun pokořil celkem dva výškové rekordy ve své kategorii a k tomu přidal rekordní dálkový let Praha-Chartúm, čímž vytvořil nový světový rekord v letu bez přerušení výkonem 4340 kilometrů. Před válkou letadlo zmizelo.

Po roce 2000 bratři Sklenářové zjistili, že původní plány stroje nebyly zničeny, ale že jsou uloženy ve státním archivu v Opavě. S pomocí společnosti firmy Tatra a Výzkumného a zkušebního ústavu nejprve získali motory Tatra HM-504 a Tatra T100 a za podpory Národního technického muzea se jim pak podařilo zrekonstruovat motor T100 do funkčního stavu.

Od původních plánů se při stavbě repliky bratři odchýlili pouze, bylo-li to nutné pro splnění současných technických předpisů. Vznikla tak nejen nová dřevěná dvojlistá vrtule, ale především křídlo o rozpětí 13 metrů, které je vyrobeno z jednoho kusu. Jde o největší dřevěné křídlo vyrobené na území České republiky od konce druhé světové války.

Kompletace repliky předválečné létající tatrovky byla dokončena koncem září 2008 v hangáru firmy Let Kunovice. Pár dnů před samotným dokončením už stroj získal od Úřadu pro civilní letectví osvědčení o letové způsobilosti, byl označen sériovým číslem 02 a nese stejnou imatrikulaci jako předválečný originál: OK-TAO.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB