Vzduch je naše moře. Češi se vracejí k předválečnému krédu

Češi si rok co rok nově pořídí více než stovku letadel, větroňů, vrtulníků a balónů. Vyplývá to z údajů Úřadu pro civilní letectví (ÚCL). Například vloni to bylo podle výroční zprávy úřadu 117 strojů v hmotnostní kategorii pod 5,7 tuny a ve vyšší hmotnostní kategorii to bylo pět letadel. Celkový počet letadel zapsaných do leteckého rejstříku tak dosáhl počtu 2909, což je přesně o tisíc víc než v roce 2008.

Tatra 101.2 bratří Jiřího a Iva Sklenářových. Zdroj: flying-revue.cz

Vše tuzemské, co nám létá nad hlavami, eviduje ve svém leteckém rejstříku právě Úřad pro civilní letectví. Na jeho webových stránkách pak můžete zjistit, komu patří konkrétní letadlo a řadu dalších informací. Třeba pokud jde o imatrikulaci (pozn. red. – zápis do seznamu), včetně té historické.

Z archivních materiálů vyplývá, že původní československé označení letadel bylo „L“, nikoliv „OK“. Historicky prvním záznamem v tzv. leteckém rejstříku je letoun BH 5 s imatrikulací „L-BOSA“. Do rejstříku bylo letadlo zapsáno v červnu 1923, ale už v únoru následujícího roku bylo vymazáno. Výrobcem byla firma M. Bondyho s „domovským přístavem“ v Praze. Prvním držitelem imatrikulace „OK“ byl podle dochovaných archivních zdrojů z roku 1925 britský letoun de Havilland 50A (OK – ALG) v držení společnosti M.L.L. Praha.

Zdroj: Úřad pro civilní letectví

Ohromné uznání pak patří leteckým fandům, kteří se nespokojili s pouhým konstatováním, že některá letadla z první republiky se nedochovala a nejsou již dnes k vidění v žádném muzeu v Česku, ani jinde na světě. To je případ bratrů Iva a Jiřího Sklenářových (a celé řady jejich spolupracovníků – pozn. aut.), kteří na „české moře“ před deseti lety vrátili unikátní letoun Tatra T.101.

Předválečná Tatra vyrobila pouze jeden stroj tohoto typu, nesoucí odpovídající sériové číslo 01 a imatrikulaci OK-TAO. Který, aniž by pro to byl stavěn, dosáhl několika světových rekordů. V roce 1938 letoun pokořil celkem dva výškové rekordy ve své kategorii a k tomu přidal rekordní dálkový let Praha-Chartúm, čímž vytvořil nový světový rekord v letu bez přerušení výkonem 4340 kilometrů. Před válkou letadlo zmizelo.

PSALI JSME:
Roudnice nad Labem: Letecké legendy na vlastní oči

Po roce 2000 bratři Sklenářové zjistili, že původní plány stroje nebyly zničeny, ale že jsou uloženy ve státním archivu v Opavě. S pomocí společnosti firmy Tatra a Výzkumného a zkušebního ústavu nejprve získali motory Tatra HM-504 a Tatra T100 a za podpory Národního technického muzea se jim pak podařilo zrekonstruovat motor T100 do funkčního stavu.

Od původních plánů se při stavbě repliky bratři odchýlili pouze, bylo-li to nutné pro splnění současných technických předpisů. Vznikla tak nejen nová dřevěná dvojlistá vrtule, ale především křídlo o rozpětí 13 metrů, které je vyrobeno z jednoho kusu. Jde o největší dřevěné křídlo vyrobené na území České republiky od konce druhé světové války.

Kompletace repliky předválečné létající tatrovky byla dokončena koncem září 2008 v hangáru firmy Let Kunovice. Pár dnů před samotným dokončením už stroj získal od Úřadu pro civilní letectví osvědčení o letové způsobilosti, byl označen sériovým číslem 02 a nese stejnou imatrikulaci jako předválečný originál: OK-TAO.

PSALI JSME:
Nelituji ani jediné koruny, kterou jsem do létání investoval, říká český pilot Red Bull Air Race

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Lidé a společnost

Kde najdete novodobé poklady? Geocaching baví Česko

Pro jednoho „droga“, pro druhého příjemné zpestření během výletů v přírodě a ve městech. Geocaching je fenoménem 21. století. Stačí pouze připojení k internetu, chuť si zasoutěžit a „poklad“ může být váš. Kešky …

Clark Gable a jeho DC-3 „Dakota“. Víme, kde skončila

Do dnešních dnů se zachovalo jen málo soukromých letadel, s nímž cestovalo tolik vlivných osobností a celebrit, jako právě s letounem DC-3 „Dakota“, které v letech 1956 až 1960 patřilo slavnému americkému herci …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru