Jejich videa na YouTube sledují miliony lidí. Díky tomu jsou milionáři s ohromným vlivem především na mladou generacizdroj: Reprofoto: sukamovie.co

Youtubeři, milionáři s ohromným vlivem

Komentují počítačové hry, točí videa, jak třeba pojídají brouky, vyprávějí, co ten den dělali, radí, jak se oblékat a líčit, nebo jen tak plkají o všem a o ničem. A jejich videa na YouTube sledují miliony lidí. Díky tomu jsou milionáři s ohromným vlivem především na mladou generaci. Pochopili to i nejmocnější žena a muž světa. Německá kancléřka Angela Merkelová a končící americký prezident Barack Obama poskytli rozhovor youtuberům – autorům působícím na tomto veřejném kanále.

„V pátek mám rande s jednou mladou dámou,“ avizoval před časem jeden z nejpopulárnějších německých youtuberů s přezdívkou LeFloid historický první rozhovor, který kancléřka Angela Merkelové poskytla této scéně. LeFloid patří mezi skupinu lidí, pro něž se kromě zábavy stal youtubering i velmi významným zdrojem příjmů. Je to nová skupina milionářů, která vydělává na fenoménu, jenž pobláznil mladou generaci. V tomto byznyse se každoročně protočí desítky milionů dolarů.

PEWDIEPIE: 12 MILIONŮ DOLARŮ

youtuber-pewdiepie

VIDEO: Youtuber PewDiePie slíbil, že když dosáhne 50 milionů odběratelů svého kanálu na YouTube, zruší jej. Podívejte se, co se doopravdy stalo.

Nejde o nadnesené číslo. Nejslavnější youtuber na světě, švédský mladík Felix Kjellberg, známý pod přezdívkou PewDiePie, nasbíral více než 50 milionů odběratelů, jeho videa mají přes 11 miliard zhlédnutí a je dokonce populárnější než takové popové hvězdy, jako je Rihanna, Katy Perry nebo Justin Bieber. Podle časopisu Forbes si jen v roce 2015 vydělal 12 milionů dolarů.

Miliony už vydělali i někteří další youtubeři. Když magazín Games.cz před časem sestavoval žebříček nejúspěšnějších, kteří měsíčně vydělají jen na reklamě tisíce dolarů, na předních místech se umístili především youtubeři z Velké Británie nebo Spojených států. Nový světový fenomén s mírným zpožděním dorazil i do Česka.

DOSTAL MISHA K VÁNOCŮM ROVNÁTKA?

Uživit se na YouTube ale dokáže jen omezená skupina těch nejúspěšnějších. Například dětský youtuber Misha, respektive celá jeho rodina, která se na produkci podílí, vydělává podle neoficiálních údajů až stovky tisíc korun měsíčně.

youtuber-misha

VIDEO: Vánoční videoklip dětského youtubera z Česka, který si říká Misha, už viděl více než milion lidí

Znamená to ale skousnout i často ostrou kritiku – terčem výsměchu v diskusích na YouTube jsou například Mishovy zuby či jeho poskakování před kamerou. „K Vánocům bys měl dostat lekce tance,“ poznamenala Haio, zatímco jiný uživatel vyjádřil naději, že snad dostal k Vánocům rovnátka.

Většina českých youtuberů, pro něž se tato práce stala i živobytím, si ovšem pouhými videi na YouTube nevystačí. Příjmy jsou totiž velmi omezené. YouTube rozděluje na svém kanále reklamy, z jejichž příjmu rozděluje část právě mezi youtubery. Jenže zatímco v malém Česku dostanou za tisíc zhlédnutí reklamy 14 korun, ve velkém americkém trhu to je 86 korun.

Čeští youtubeři si tak vypomáhají třeba prodejem triček, čepic a dalšího zboží se svým jménem, respektive přezdívkou, anebo reklamními příjmy od firem, jejichž výrobky propagují nebo s nimi pracují ve svých videích. Ostatně i mnohé firmy pochopily, že se právě prostřednictvím youtuberů dostanou snadněji ke svým potenciálním zákazníkům. A obvykle je to vyjde levněji než nákladná reklamní kampaň v televizi a na billboardech.

MANAŽERSKÉ SELHÁNÍ ROKU

Že takové spojení nemusí být pokaždé výhodné, ukazuje aktuální kauza firmy Invelt, prodejce vozů značky BMW. Firma údajně poslala mailem několika youtuberům nabídku na zapůjčení svého luxusního vozu. Na oplátku prý požadovala reklamu ve videích na YouTube.

Jedna mladá youtuberka se posléze s autem vyfotila a vyhlásila do světa, že je novou ambasadorkou značky. Její kolegové si z ní ve svých videích začali utahovat a navíc uvedli důvody, proč oni nabídku odmítli: BMW Invelt údajně požadoval, aby kromě vychvalování jejich modelů haněli konkurenční značky.

Firma se posléze od takové nabídky distancovala, ale kauza si v youtuberském prostředí už žije svým životem, objevují se protichůdná vyjádření včetně stanovisek typu „odvolávám, co jsem odvolal, tvrdím, co jsem tvrdil“. Každopádně ten, kdo je zatím jednoznačně na straně poražených, je zmiňovaná firma BMW Invelt, jejíž počínání v celé kauze už někteří označili za manažerské selhání roku.

BEŽNÁ SOUČÁST ZÁBAVY

Youtubeři objíždějí rovněž různé akce včetně velkých festivalů pod širým nebem. Jejich fanoušci jsou ochotni za vstupenky nebo společné fotografie se svými idoly utratit nemalé peníze – respektive nutí své rodiče, aby pořádně otevřeli svou peněženku.

Je samozřejmě otázkou, jak dlouho tento fenomén vydrží, respektive jak početná bude skupina lidí ochotných sledovat videa youtuberů. Lidé, kteří se v tomto prostředí pohybují, předpokládají, že se trh postupně ustálí, že se stane běžnou součástí zábavy mladé generace – ovšem už nikoli tak masovou, jako je tomu dnes. Uvidíme za pár let.

Petr Starý

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *