Za pár let bude každé třetí nové auto na operativní leasing

Popularita operativního leasingu mezi českými motoristy prudce roste. Do roku 2030 by už každé třetí nově pořízení auto mohlo být financováno právě touto relativně novou metodou. Vyplývá to z expertních odhadů společnosti Birne, které firma poskytla Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz).
Zájem o pořízení nového auta prostřednictvím operativního leasingu je stále větší. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Auto nikoli jako zboží, které si zákazník koupí nebo ho splácí, ale jako služba. To je základní princip operativního leasingu. V praxi to znamená, že vozidlo patří leasingové společnosti, která se stará o povinné ručení, havarijní pojištění a volitelně o servisní služby a další poplatky. Klient pouze měsíčně platí za pronájem vozu, který je v jeho užívání.

Operativní leasing je tedy dlouhodobý pronájmem vozidla, zpravidla na tři až čtyři roky. V případě operativního leasingu se tedy na rozdíl od finančního leasingu nebo úvěru vozidlo nesplácí, ale pouze pronajímá. Operativní leasing je v současné době považovaný za moderní způsob, jak si bez starostí a bez úspor pořídit nový osobní automobil.

Byznys za desítky miliard

Popularita operativního leasingu mezi českými motoristy prudce roste. Dokládají to i údaje, které redakci faei.cz poskytla Česká leasingová a finanční asociace (ČLFA). Celkový objem financování touto formou pořízení nového vozu dosáhl mezi členy asociace 21,5 miliardy korun, což je bezmála o sedm miliard více než v roce 2022.

„Rok od roku pozorujeme rostoucí počet motoristů, a to jak z řad podnikatelů, tak i občanů, kteří chtějí řídit vybraný vůz a svůj drahocenný čas chtějí věnovat rodině, svým zálibám nebo rozvoji svého podnikání. Proto starosti o pojištění, servis, nákup dálniční známky nebo výměnu pneumatik přenechávají leasingovým společnostem,“ uvedl Pavel Fořt, člen představenstva ČLFA.

Stále větší oblibě v rámci operativního leasingu se těší takzvaný full service leasing, který tvoří už zhruba 70 procent. Full service leasing znamená, že zákazník platí jen fixní měsíční splátky, které pokrývají veškeré služby spojené s provozem vozů, jejich údržbou a servisem – samozřejmě s výjimkou nákupu pohonným hmot a provozních kapalin.

Popularita operativního leasingu stoupá podle ČLFA také díky postupující elektrifikaci vozového parku, na který se české firmy postupně zaměřují. Pro mnohé z nich je operativní leasing atraktivní možností, jak se vypořádat s vyššími pořizovacími náklady těchto vozidel.

V minulém roce představoval operativní leasing v rámci ČLFA více než 40 procent nově uzavřených smluv na nákup elektrických osobních a užitkových vozů.

Každé třetí vozidlo

O vzrůstajícím zájmu motoristů o operativní leasing svědčí také to, že na trhu přibývá firem, které tento moderní způsob dlouhodobého pronájmu vozidla nabízejí. Jednou z nich je společnost Birne patřící do skupiny Direct family, která je známá především Direct pojišťovnou.

Firma uvedla, že zatímco před několika lety tvořil operativní leasing jen malý podíl, dnes už se tímto způsobem „prodává“ téměř pětina nových vozů.  „Do roku 2030 očekáváme, že každé třetí nově pořízené auto v Česku bude financováno právě operativním leasingem. Postupně se tak přibližujeme k praxi západních zemí,“ uvedl Milan Pospíšil, který má v Birne na starosti technickou podporu.

V Německu je podle něj už téměř každé druhé nové auto na operativní leasing. Pospíšil dodal, že mezi konzervativnějšími Čechy i v budoucnu přetrvá zájem o vlastnictví automobilu a nikoli o jeho pouhý pronájem. Potvrdil rovněž, že v rámci operativního leasingu volí dominantní skupina zákazníků plně servisovaný leasing – dokonce až z 80 procent.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 4
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  1. La Ladislav

    Po koupi auta, ať už za hotové, nebo na splátky, zůstává kupci vůz v ruce. Může ho používat dál, nebo ho prodat. V případě leasingu člověk platí prakticky stejné částky, jako za vlastnictví, ale po konci smlouvy vůz vrací a vynaložené prostředky končí takříkajíc v kanále. Dále, pokud se zmenší sekundární trh ojetých vozů po leasingových smlouvách, tyto smlouvy buď podstatně zdraží, aby pokryly celou kupní cenu vozu leasingové společnosti, nebo vozy budou na sekundárním trhu neprodejné. Tudíž opět povede ke zdražení pronájmu. U firemní klientely tyto nedostatky zřejmě nebudou tak podstatné.
    Osobní vlastnictví se nelíbí moderním socialistům, ale pro člověka je to mnohem výhodnější.

    • To Tomáš

      Tohle už existuje například v továrnách s vozíky na baterie už dobře 15 let.Baterie jsou drahé a opravy těchto strojů rovněž. Tak vyjde levněji pronájem.

  2. Ni Nik

    Jedná se o reklamu na společnost Birne. Jinak samozřejmě pitomost.

    Z jejich portálu:

    Birne je služba, která vám umožní jezdit novým autem s měsíčním poplatkem, neomezeným nájezdem a možností vrátit auto kdykoli

  3. Zi Zimst

    Propagace lízingovky.
    Opravdu nechci kupovat cokoliv ve spolku s lichvářem.

    Ale je tady ještě dost velký prostor v krátkodobém pronájmu – půjčovny.
    Když budu potřebovat auto jen párkrát v měsíci, jednou malé, jindy zase velké, může být lepším řešením půjčovna.
    Hodně to mohou ovlivnit malá elektrická vozítka na kratší vzdálenost ( do50- 70 km), elektrokola, skútry, malá lehká elektrická miniauta, možná i unifikace bateriových zdrojů a nabíjecí stanice pro taková malá vozítka, která by fungovaly jako benzínka – výměna baterky prázdné za plně nabitou.

    Budoucnost individuální dopravy asi dost ovlivní i možnosti parkování, už teď je to mnohde problém.

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB