Za přesun výroby Superbu na Slovensko může z velké části nenasytnost odborářů

Názor
Za rozhodnutím koncernu Volkswagen stavět novou továrnu na Slovensku, a nikoli v Turecku, stojí více faktorů, z nichž ty nejpodstatnější jsou opravdu náklady. Ovšem roli hraje také třeba geopolitické riziko. To je nepochybně vyšší v případě Turecka než Slovenska. Takže pro Volkswagen nakonec mohlo být Slovensko celkově atraktivnější, i když jeho nákladovost nemusí být nejnižší z možných variant.
Za přesun výroby Superbu na Slovensko může z velké části nenasytnost odborářů. Ilustrační foto: Škoda Auto

Nelze ovšem říci, že by se naplňovaly obavy, že se ze Škody stane samotným přesunem výroby Superbu na Slovensko „druhá Dacia“. Technologický vývoj, který má vyšší přidanou hodnotu než samotná výroba, zůstává v ČR.

Uvolněnou kapacitu bude moci v ČR zaplnit výrobou třeba SUV Kodiaq, což rozhodně není žádná „Dacia“. Zprostředkovně lze také uvolněné kapacity využít pro navýšení výrobních kapacit pro elektromobily, což rovněž není žádná druhořadá výroba, naopak.

Naplňují se ale spíše obavy ekonomů z hamižnosti odborářů, kteří tak dlouho žádali konec levné práce, až jim teď akutněji hrozí, že nebudou mít práci žádnou. Superb je ale pochopitelně symbol. V Česku ho zná každý a je tak trochu „rodinným stříbrem Česka“.

PSALI JSME:
High-tech továrna na úpatí Krkonoš

Odboráři tak zneužívají situace a snaží se povykem kolem známě značky vyvinit ze své odpovědnosti, neboť jsou to zejména oni, resp. jejich zmíněná hamižnost a nenasytnost, která je zásadním důvodem přesunu výroby na Slovensko, kde jsou citelně nižší mzdové náklady.

Problémem je hlavně to, že ač odbory žádají neustále nová mzdová navýšení, Česko na něco takového není makroekonomicky připraveno. Nemá připraveno nový plán pro situaci, která nastává, kdy už nebude moci čerpat z výhody kvalifikované, a přitom levné pracovní síly.

Odbory svým trvalým nenasytným tlakem na růst mezd v posledních několika letech spolupřivodily takový růst personálních nákladů české podnikové sféry, že Česko přestává být při současném modelu svého hospodářského fungování konkurenceschopné.

PSALI JSME:
„Škodovka“ je podle průzkumu opět nejatraktivnější zaměstnavatel

To by nebylo samo o sobě chybou, pokud by existoval rychle použitelný nový model pro českou ekonomiku a pokud bychom na tento nový model ekonomického fungování naší země už najížděli. Jenže něco takového říci nelze. Proto v případě zmíněného jednání odborů nejde jen o hamižnost, ale dokonce o krátkozrakou hamižnost, která se nyní může snadno vymstít.

Ovšem už dvacet let se hovoří o přílišné závislosti české ekonomiky na autoprůmyslu a o potřebě její větší produkční diverzifikace. Jenže stále vykazujeme druhý největší počet vyrobených aut na obyvatele na světě a šéf koncernu Volkswagen má z jistého pohledu na kondici české ekonomiky větší vliv než český ministr financí a celá vláda.

Jestliže odbory v uplynulých letech a i nyní během koronavirové krize tolik tlačí na skokové zvyšování minimální mzdy a mezd zaručených a na růst mezd v privátní sféře obecně, umocňují růst celkové mzdové hladiny v ekonomice a zároveň Volkswagenu významně usnadňují jeho rozhodnutí přemístit část výroby z ČR jinam.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Nejmenší platy na světě za stejně odvedenou práci. V kolínské TPCA začalo kolektivní vyjednávání

Zavřít reklamu ×
  1. Teď ve Škodě pracují cca za 50 % německých mezd. Za kolik by tedy optimálně měli pracovat…30 %…20 %…… nebo optimálně za 0 %?

    Celkem děsivé, kdo se dostane do NERV

    • Kovanda je bulvárně-ekonomický mluvka . Čí zájmy hájí je zřejmé na první pohled. A průměrné mzdové náklady jsou téměř totožné. Je neuvěřitelné, jak ten člověk lže. A vědomě. A já mu na jaře uvěřil jeho tvrzení, že na podzim půjdou automobilky s cenou dolů.

      • Kovanda uvařil šalši naprosto falešnou, bez jakékoli znalosti, hlavní ingrediencí jsou jeho axiomy, bez jakékoliv souvislosti s fakty.

      • Lukáš Kovanda, přesně jak píšete: bulvární žvanílek, taky zcela jistě nevyžívá z minimální mzdy. V TV a obecně v médiích je nasáčkovaný imrvére a přitom jeho analýzy a prognózy by dokázal dát každý průměrný venkovský zemědělec. To, že je členem NERV, mě na zadek neposadí.

        • Doufám, že nejste zemědělec a to ani průměrný. Tím pádem bych očekával namísto takových dřistů, nějakou tu fundovanou analýzu nebo prognózu, neboť jinak jste žvanílek jenom vy sám, vy čecháčkovský odborníku.

      • Ale ostatní u nás pracují na obdobných pozicích za výrazně méně. Souhlasím s tím že odbory ve škodovce nejsou v kontaktu s ekonomickou realitou u nás

        • Ale hlavně,odbory nejsou majitelem Škodovky,tím je pokud vím VW,takže si může jako majitel určit,kde se který model bude vyrábět a odbory do toho nemají co kecat.

      • Kovanda je člověk, který „rozumí“ všemu. Od trhu nemovitostí, přes automobilový průmysl, obchodování na burze, bankovnictví, školství, zdravotnictví, počasí……… je to takový Ferda mravenec. Nebo spíše brouk Pytlík.

    • Za 50% německé mzdy! Kolik by jste si tedy představoval? Pokud pracujete na lince, tak by jste měli trochu otevřít oči, že svět není pouze v oplocení závodu Škodovky. Každý si váží práce v tomto závodě nebo by aspoň měl. Venku jsou úplně jiné podmínky o kterých zdá se, nemáte ani páru.
      A k těm 50%… můžete jít pracovat dál na východ, což bude určitě za méně než 50%, ale taky máte možnost jít do koncernu, pak si nemusíte stěžovat, ale nesmíte být líní opustit rodinu, město a čechy. Až budete v škodovce brát např. 80%, tak odhadem tak jen 1 rok, než místa zruší, výroba půjde úplně jinam.. a vy co tu hlásáte, že máte málo, budete na pracáku nebo přesytíte trh práce a brát budete 30% bez bonusů. Takže bych byl opatrný ve Vašem tvrzení, že berete málo. Ani omylem … proberte se

      • JSME V EU. EU MÁ ČELIT EKONOMICE USA,ČÍNY A DALŠÍCH VELKÝCH EKONOMIK,TO JE PŮVODNÍ SMYSL. MÁTE STEJNOU PRODUKTIVITU? STEJNOU VÝKONOST? PLATÍTE PLUS MÍNUS STEJNÉ SVĚTOVÉ CENY? POKUD ANO JE NA MÍSTĚ CHTÍT STEJNÉ PLATOVÉ OHODNOCENÍ. Bohužel unie ztrácí smysl a hájí blahobyt určitých států a ty braní sbližování přijmové úrovně a hájí zájmy svých firem na úkor jiných členských zemí. Pokud by se mzdy sbližovaly odpadne systém dotací a přerozdělování peněz a opět na tom ekonomicky tratí západní státy ,neboť přijdou o poplatky za správu peněz.

        • No jistě,m ale jestli chcete čelit čínanům, tak musejí být náklady rozdělené tak, jako tam. To znamená, že inženýrům dvojnásobek, a dělnasům třetinu, a o polovinu jim prodloužit pracovní dobu.

        • JE NA MÍSTĚ CHTÍT STEJNÉ PLATOVÉ OHODNOCENÍ…
          Ano, a ruku v ruce s tím byste měl tedy měl chtít též platit obdobnou spoluúčast u lékaře (jakéhokoliv, ne jen zubaře, jak je dnes v ČR běžné) jako Brit, Němec, Rakušák, Francouz… to by bylo řevu, že si přece už 50 let platíte zdravotní pojištění, že? A podobných věcí by se našlo víc.

          • Porovnávate Němce,Brity,ale ti jsou výrazně výše než je průměr EU. EU má nějaké průměry a cílem je co nejmenší rozptyl .Až budete mít 65 000 kč jako Němec tak vás nějaký poplatek u lékaře 1000 kč měsíčně asi nevytrhne. Německá minimální mzda je někde mezi střední a spíš blíže k průměrné mzdě u nás.

        • Němci í přes to,že škodovka jim nosí zlatá vejce se snaží ji jakýmkoliv způsobem škodit,ponižovat,brzdit jenom protože ten jejich VW nemá takový úspěch jako škoda. A platy jsou poloviční a ceny aut stejné ne-li ty německé Ješte vyšší. Dělají z nás blbě a EU vůbec nefunguje jak by měla.

    • ve škodovce pracují jen přeplácení hotentoti, tak ted je čeká konec starých časů a budou rádi za jakoukoli práci

    • Pracuji v Kvasinách a největší problém této pobočky je dopravní infrastruktura špatné napojení silnice a železnice, to jeden z důvodů proč wv nedal peníze sem. Můžem si poděkovat naši neschopné vládě. Když si projedete trasu Hradec Králové – Kvasiny tak pochopíte, Bratislava je napojená na dálnici to je další vážný důvod.

      • Soukromé vlastnictví nade vše trotlíku. Jak chceš stavět,když nemáš nástroj na získání pozemků a na zelené mozky. Dálnici na HK staví stát přes 15 let. Dálnice přes Středohoří 30 let.

        • Proč ho nazýváš trotlíkem? Kdo je zodpovědný za infrastrukturu a její rozvoj? Ti, které jsme zvolili. Navíc, on nepíše o žádné konkrétní vládě.

          • Vláda je omezena zákony a zeleným terorem a čti jak dlouho se staví. Pokud parlament,soudy neumožňují mít účinný nástroj je vláda (jakákoliv,ani já neuvádím žádnou konkrétní) bezmocná. Teď je módní trend selželi jakýkoliv stupeň výkonné moci-může za to vláda. Např. co vykonal kraj ? Obec? Senátor?

    • Také jste podlehl pohádce o tom, jak český dělník bude mít díky odborářům podobnou výši mzdy, jako dělník v zemi, která je světovou ekonomickou a technologickou špičkou, tedy v Německu ? Nejste poněkud přihlouple naivní ? Národ kverulantů, zlodějů a věčně nespokojených individuí, tedy Češi, žijí v zemi montoven s nízkou přidanou hodnotou, kterou tu nadšeně budovala vláda Miloše Zemana a dotovala příchozí Asiaty a všechny možné zahraniční nadnárodní firmy, na úkor místních malých, ale schopných firem. Tak jako např. v Albánii nikdy nebudou mít naši mzdovou úroveň, tak i u nás nikdy nebude ta Německá. Ti Němci nebo Asiaté sem nešli z dobrodiní, ale díky levné práci. Kterou nenasytní odboráři zvýšili nad přijatelnou mez.

      • Ještě jsi zapomněl do toho namočit Babiše a Putina. Všichni jste …, zjistětě si na kolik přijde bydlení a živobytí v DE, Francii a pod. Běž tam na nějaký čas pracovat ale hlavně žít a platit tam vše, co s tím souvisí. A potom se vrať do CZ a někomu si řekni, ať Ti nakope …

      • Aha Zeman byl premiér v roce 1993? Dík za doplnění mé nevědomosti. U nás čtyři montovny vznizkly v roce 1992 až 1993 a to byl premiér p. Klaus.

      • Češi nejsou o nic horší než Němci. Odbory jsou i v Německu a dokonce i v USA. Pokud by tam nebyly ,tak tam nemají takové mzdy. Odbory musí být stejně nenasytné jako Kovanda . Jinak by nic nevyjednali

        • Když nejsou čeěši horší, tak proč si nezaloží SVÉ BMV, svoje VW, svoji Audinu, svůj Bosch, svůj Siemens, Svůj MB, Své GM, svého Forda? To lepší -horší není dáno schoipností utahovat šroubečky.

    • Škoda Auto je ostrůvkem pozitivní deviace v české ekonomice svými průměrnými 53.000 Kč měsíční hrubé mzdy pro tarifní pracovníky. To by byla například snová úroveň pro VŠ vzdělané české učitele…Naprosto nesouhlasím s názorem skvěle placeného bankovního manažera Kovandy – kdy se má ČR přiblížit západní životní úrovni? Samozřejmě to závisí na produktivitě a přidané hodnotě, tu Škoda má. Přesunutí Superba do Bratislavy sice trochu bolí, ale na rozdíl od stále ziskové Škody je VW ztrátová a potřebuje lepší vytížení své slovenské kapacity po zrušení výroby VW Up a Škoda Citigo. Škoda navíc může přesunem vyrábět více žádaných a dražších Kodiaqů či Karoqů a také možná elektrických Enyaqů pro západní trh s dotacemi. Takže naopak potřebujeme více takových firem jako Škoda s jejími pěknými platy.

    • Ano, zatím za těch 35 – 40 %. Dokud nebude alternativa v přínosnější práci (práci s vyšší přidanou hodnotou. Takový investor se zatím neukazuje – ani český, ani jiný.

    • Prostě za mzdu, kterou konkurujeme jiným laciným státům. Do té doby, dokud zde nebude námi vyvinutá výroba (jako teoretický příklad baterie s trojnásobnou kapacitou na objem a váhu).

    • Klidně ať dělají za 100% německých mezd .Proč by nemohli? Proč se v Německu ještě vyrábí auta přestože jsou Němci tak drazí? Proč Češi musí konkurovat pouze cenou? Spousta českých firem se vrací z Indie a z Turecka ,přestože tam mají nízké mzdy

    • Je to nenasytnost Německých majitelů, co nás mají za otroky do této pozice nás dostali politici z ODS, ČSSD, KDU a TOP09 a nyní již Piráti s tím souhlasí, občan je jen otrok mocných.

    • Nenasytní jsou tu Němečtí majitelé a nás mají za jejich otroky a do této situace nás dostali naši politici z ODS, ČSSD, KDU a TOP09 a Piráti hrají na stejnou notu, občan je jen otrok politiků.

    • Pravda.Nevypadá moc dobře a za chvíli bude mít v příplatkové výbavě i volant. 🙂
      Takže ani ze mě se nestane hrdý majitel třeba Fábie co si myslí,že má málem BMV. 🙂

      • Zapominate na to, že kapacita škodovky je na hraně. Tak k tomu prostě muselo dojít. Odbory se starají o platy. Ale měly by to brát rozumně. Pokud budu čekat na škodovku přes půl roku, tak půjdu jinam. Tečka.

  2. Nejlepší by bylo „“aby pracující mzdu nebral a při příchodu do práce zaplatil vstupné. „“

  3. Vše se nechá zdůvodnit. Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde. Přesně, jak to píše 666! Autor článku je prostě vlastenec. Jestli je v NERV, tak potěš koště. Poturčenec horší Turka.

  4. Odboráři a komunisti byli VŽDY nenažraní,líní jak prasata,kradli,jak nadržené straky,lhali a lžou-proto také tato individua lezly do odborů a ke komunistům !!!!!

    • Tak za kolik mají dělat?Pro pocit z dobře vykonané práce?Ty musíš být podnikatel,že?Ti by si přáli,aby sebranka dělala jen za chleba a vodu,nebo radši úplně zadarmo. 🙁

    • Kde jsou prosím Vás peníze, majetek a továrny, které tady nechali nefachčenko komunisté po roce 89, nevlastní něco i VW, který teď rozhoduje, kde se co bude vyrábět. Dnes si bez cích dělníků neprdneme, naši jsou buď v cizině, kde mají více než ve škodovce, nebo jsou na ÚP. Ve škodovce je už skoro více cizinců , než našich zaměstnanců a bohužel, není to jen Škodovka.

      • No, bobečku, ony rozvaliny a šrot jaksi žádnou monetární hosdnotu nemají, a když k tomu připočtene nulové know-how, lempláctví a zlodějaké manýry zdejší dělnické třídy, vítězství této v třídním boji nad techniky a inženýry, tak vám vyjde, že to, co tu po bolšanech zůstalo, mělo hodnotu spíše zápornou. A mýlíte se, za hranice prchají všichni ostatní, akorát dělničtí lemplové ne.

  5. A to, že vznikla nová ekonomická kategorie „pracující chudoba“, to tě jako ekonoma z NERVu nijak nezajímá? Po 30ti letech „dohánění západu“ jsme dohnali pouze životní náklady, které jsou srovnatelné, mzdy a platy zůstaly třetinové. Emigrace chytrých a schopných pokračuje a tobě se to líbí a chceš zachovat status quo? Ty už nejsi ekonom, ty jsi politik. Vrať diplom!

  6. Pro 666 – mohou třeba pracovat za 100% mzdy slovenské, nebo turecké. Nechápu, proč má škodovák potřebu srovnávat jeho plat s německým, ale ostatní země pro něj neexistují. Jinak jak se říká.. když si myslíš, že máš na víc, tak podnikej a účtuj si třeba dvakrát víc než němec. Co ti v tomto brání?

    • Já myslím, že škodováci by se měli srovnávat s neněmeckými zaměstnaci VW. Tedy zejména Číny, Mexika, Brazílie, JAR, atd.

    • Nová továrna na Slovensku se stavět nebude. Superb se, spolu s Passatem, bude stěhovat do existující továrny u Bratislavy.

    • Kovando jak rád bych ti za ty urážky o nemožnosti a nenasytnosti dal pěstí!Zkus jednou pracovat rukama

    • Vite, ono zit v CR za 40 hrubeho se opravdu neda tak se odborarum nedivim. Za 30 cisteho mesicne si v dnesni dobe neporidite ani slusne bydleni. V CR zijete za nemecke ceny s ceskym platem. A to v Nemecku jsou levnejsi potraviny.

      • To jsou ale žvásty. Za 40 litrů měsíčně brutto se lze mít královsky, jsou profese, kde mají lidé polovinu a nenaříkají. Každé tele si ovšem chce hned pořizovat vlastní bydlení. Tak Vám nezbývá než dělat s odboráři brajgl a třeba nějakého zaměstnavatele přitlačíte do kouta a on Vám přidá. Obecně ale soudím, že vzhledem k současné situaci se světovou ekonomikou a covidem, na 40 tisícovou mzdu, dosáhne málokdo.

        • Většina lidí si pořizuje bydlení zadarmo, dědické a darovací daně jsou nulové, a většina nemovitostí mění vlastníky v důsledku darovacích a pozůstalostních řízení.

      • No vidíte, a 2/3 za ty peníze žijou docela dobře. Ono v Německu nekupujete jen potraviny. Třeba služby jsou výrazně dražší..

  7. Nenasytnostnost? A odborářů? Lež. Nenasytnost majitelů. Nebo snad výdělek firmy v miliardách je málo?Je smutné, když při miliardových ziscích musíme majitele litovat, že ti co mu je vydělali taky něco z toho chtějí. Ale otrokářská společnost se tak chová . Tak co jsme????????

    • A Vám připadá výdělek v miliardách moc, za předpokladu, že se muselo naivestovat200 miliard? Kolik byste si představoval nepojištěný výnos z 200 tisíc ročně, když by vám to ještě zdanili? Připadají vám tisíce moc? Proč si ti dělníci nepostaví svou vlastní automobilku, a nevvyrábějí své vlastní auta, a neprovozují svou vlastní servisní sít?

  8. Nevím ,proč se tady všichni rozčilují, když někdo napíše pravdu logiky kapitalismu. Bohužel je to tak a oni rozčilující se by si mohli zazpívat dávnou častušku „teď když máme co jsme chtěli….“

  9. Krásný článek, takže blbý Čech bude makat od nevidím do nevidím nejlépe zadarmíko a nenažraný Němec si bude hladit vypasené bříško. Michale, nehazejte všechny do jednoho pytle, zapomněl jste napsat taky líné politiky, nadržené ředitele, prolhané managery, rádoby nenažrané podnikatelé. Je velice zajímavé, že i více než 30 let po revoluci se vše svede na komunisty a odboráře.

  10. Obsah článku je moc zajímavý, ovšem jen do doby, než si člověk uvědomí, že dělnické mzdy ve VW Bratislava jsou vyšší než ve Škodovce..

  11. Odbornik „odpornik“ ma castecne pravdu. Ve Skodovce jsou vysoke mzdy, z meho pohledu na to jaci machri musi na pasu byt, urcite vysoke… na druhou stranu je tlak na ostatni spolecnosti pridat taky o neco vic, aby jim neodesli schopni lide.. kazdopadne se to ale nesmi prehanet….A na Slovensku na tom jsou ve VW podobne, Mzdove naklady jsou plus minut totozne, taky pres 50tis mesicne.

    • Přesně tak,v Bratislavě berou 2 tisíce euro.Vím to přesně,protože tam jdu pracovat.Tady v pohraničí se Slovenskem je to jediná cesta jak žít trochu důstojně.Pracovat za místní plat 16000 hrubého na stavbě nebo v družstvě mě už fakt přestalo bavit.Ještě je možnost jít pracovat do Rakouska.Tam je však jazyková bariéra.

    • Jací machři na pásu ? Pokud to byl vtip, tak to beru. Jinak se ale jedná o mechanické, neustále se opakující úkony- stačí se zacvičit. Nic náročného pro mozkovnu.

      • Zkuste si ti v „taktu“, kdy čas na ty jednoduché úkony je zredukován na nezbytné minimum, a pak jdete na další auto. Plat mají slušný, ale já bych s nimi neměnil, ani kdyby byli ještě o dvacku výš…

  12. Pan ekonom jenom dokáza,l že je bulvární kecálek. Na slovensku nemají nižší náklady. A ta nenažranost odborů? Máme stejné pracovní normy jako v německu, nikdo se nefláká, tak proč by měla být mzda někde na úrovni středověku. V německu je plat 2x tak velkej, u některých profesí i více. V německu by takové bláboly o nenžranosti odborů nepsal. Díky škodovce je obecný tlak na mzdovou úroveň a to je jedině dobře.

  13. Ten kdo psal tenhle článek je opravdu totálně mimo. Ono totiž miliardová investice do nové továrny v Turecku je díky o 10%nižším mzdám daleko výhodnější než využít stavajících volných kapacit v ostatních existujících výrobních závodech napříč Evropou. Snad i …musí pochopit, že v době krize je hospodárnějši toto. Navíc na Slovensku maji stejný platy jako v Česku. Takže konspirační teorie o nenažranosti odborářů ať si tenhle pisálek strčí do … stačí používat trochu selskýho rozumu., ikdyž o tématu nic nevím a dopadlo by to mnonásobně líp než to cos vyplodil tady, inteligente.

  14. Kovanta je totální neumětel,je to mluvka,kterého prosazují určité zájmové skupiny do médií,stačí se podívat na jeho starší prognózy,ten nýmand by si mohl alespoň zjistit jaké mzdy mají VW na Slovensku,kolik si tam odboráři vybojovali

  15. Pán pisatel je asi trouba, jaká nenasytnost, nebo snad stále východ a lidé na palmách? Nebo si snad myslí, že na Slovensku dělají za 3 tisíce? Toto je další článek jen o tom co si myslí novinář.

  16. Co to je za blbost na Slovensku jsou nižší mzdové náklady?!
    To tu továrnu budou stavět na východ od Prešova?!
    A zaměstnávat cikány?!!

    • Nene, továrna bude u Bratislavy a pracovat tam budou dojíždět Rakušani z Vídně. Na 3 směny za 1000 € měsíčně. Ve Vídni totiž nemají nenažrané odboráře. Ani Kovandu.

  17. Celkově naprostá chyba že se automobilka vůbec prodávala. Zaprvé se tam dříve prováděl kompletní vývoj včetně motorů i podvozků, žádné platformy nebo převzaté věci od jinud což podporovalo koncepci znalostní ekonomiky a ne pouhých montoven a zadruhé šel celý zisk do státního rozpočtu a ne pouze jeho marginální zdaněná část. Takže opětovné převzetí státem by bylo nejlepší řešení, obzvlášť když Babiš tvrdí jak tu chce budovat znalostní ekonomiku a to s němci v čele půjde dost těžko , protože se na nás dívají skrz prsty a nechávají nás vyvíjet jen naprosto podřadné věci , jen ty nejmenší motůrky nebo zcela zbytečný systém twin door

    • komunistická hlavo v roce 1987 a na jaře 1988 nebylo v AZNP nebolo na mkzdu, protože prehistorii Š105 a Š120 nikdo nechtěl a kupující čekali na Fávo, které s velkou pompou ukázali v Brně na strojírenském veletrhu, tak aby bylo na výplaty, tak to sanoval rozpočet
      Kdy\by se automobilka neprodala, tak dopadla jako Poldovka, Přerovské strojírny, Liaz atd.
      A jestli máš rád komanče, tak máš možnost, Kuba, Venezuela, Severní Korea tě s radostí uvítají.

    • A kde můžeme ten výsledek toho místního vývoje vidět? Favorita designoval Nuccio Bertone, a přední náhon se koupila licence od Italů. Neprodat se AZNP Volkswageu, tak se tam ty Favority dělaly ještě dfnes, a mzdy tam by bymy třetinový.

  18. Vdždy mě vytočí kdyš někdo naříká ž v Dojčlantu za mou práci je např,100 nebo 200tisíc.Tak běž do Německa.Tady je CZ.

    • Asi Vás zklamu ale známý ve Švýcarsku vydělává 500 000 kč měsíčně a pronájem 3 pokojového bytu o velikosti 120 m čtverečních vyjde na 50000 kč měsíčně(vše po přepočtu nanaši měnu).Tady v ČR je všechno šíleně drahé a platy mizivé.Jak se má kamarád,který od roku 2000 pracuje v Norsku ani popisovat nebudu.Jenom elekktřina je tam 5x levnější a potraviny cca. stejně jako tady.Důchodci v Norsku na výpomoc což je obsluha pouze jednoho CNC stroje znamená výdělek po přepočtu na naše něco přes 100 000 kč měsíčně.ČR je totálně v pr…….

      • A kolik se vydělává v Číně, Rusku, na Ukrajině, nebo v Rumunsku, kde jste vy, dělnická třída 40 let budovala světlé zítřky?

  19. „Základem teorie je matička praxe.“ Autor by měl jít pracovat do Škodovky, a potom psát o výši mezd, on jak se vyjadřuje by byl spokojen a jeho životní úroveň by asi nepoklesla.

    • Autor patrně dovede něco více, než utahovat šrouby či zacvakávat plasty na lince. A úroveň mezd je pravidelně uváděna samotnou automobilkou. Pokud dovedete něco více, proč si nejdete zvýšit svoji životní úroveň a setrváváte za mrzký peníz na lince ?

  20. Doufám pane Kovando, že také pracujete za minimální mzdu, protože já být Vaším zaměstnavatelem tak Vám více nedám. Pokud by mělo být hlavním důvodem přesunu výroby co uvádíte, tak bych předpokládal, že na Slovensku budou vyrábět model Fabia, z kterého má automobilka mnohem menší zisk než ze Superbu, který je modelem vyšší střední třídy (myšleno z prodeje jednoho kusu). Není to tak dávno kdy zaměstnanci koncernu VW na Slovensku požadovali stejné mzdy jako mají Němci. A co mají říkat chudáci Španělé, když Seat Ateca, dvojče Karoqu, se vyrábí v Kvasinách.

  21. No, já teda v ŠA pracuju a s panem autorem souhlasím. Vidím to tam tak – zvyšovat mzdu v době růstu je OK. Ale co teď, kdy je útlum? Vzdáme se části mzdy ve prospěch firmy? Ukážeme solidaritu s firmou? Asi ne, že. Odbory brečí, že nám kradou Superba. Opravdu? Stíháme ho vyrábět (a ostatní modely)? A z druhé strany, proč nekřičí, že Seatu krademe jejich model, který se vyrábí společně s Oktávkou v MB? Kde budeme vyrábět ta všechna SUV a e-auta? V odborech nejsem a ani nebudu – nesouhlasím s jejich hamižným a nefér chováním (jsme součástí VW rodiny a komu se to nelíbí, ať se podívá, jak dopadla JAWA či ČZ). A druhá věc… Lidi z okolí MB dělají v ŠA. OK, ale zkuste si pak sehnat řemeslníka – nejsou, nebo si řeknou peníze jak nějakej doktor, protože je jich tak málo. Zoufale málo. Takže růst mezd v ŠA vyvolá růst mezd u dodavatelů atd., potom křičí učitelé, policajti, hasiči atd. tak jim stát přidá též. Ale odbory v ŠA budou vidět, že tím si jejich ovečky vlastně pohoršili a tak budou zase křišet a stávkovat a tak se tenhle kruh nikdy neuzavře… – opravdu na to jako země máme? Nezaděláváme si jen na problémy?

  22. Pracuji ve Škodovce a uznávám že peníze mám slušné. Na druhou stranu ani tak spousta lidí nevydrží celý měsíc. Ne nadarmo se montážní lince říká tělocvična. Ty peníze zde nejsou zadarmo! Chytráci co pomlouvají že jsou škodováci přeplacení si práci na lince ani nezkusili.

  23. Měli bychom ty německé podnikatelé převést tím, že se zde objeví nová ryze česká firma, která bude zaměstnávat naše zaměstnance s tím, že budou mít mzdy na úrovni Lucemburska, Švýcarska a pod. Je to příležitost pro pány Štředuly, Povšíky a další odborové předáky za situace, kdy je to to nejjednodušší na celé věci (alespoň podle jejich proslovů).

    Hlavně, že to nebudou montovny.

  24. Je zajímavé že nikdo, včetně novinářů, nevěnuje pozornost další informaci která se „provalila“ zároveň se stěhováním Superbu. Passat je VYVÍJEN ve Škodě. Nikomu nedochází co se stalo, jaký to má význam a jak se teď cítí v německu… Ale možná je to tak lepší ÷)

  25. A že zrovna ve filiálce koncernu na slovensku si odbory vydupaly větší mzdu, než jaká je zde v Čechách,tolik tedy o těch nižších nákladech ekonome. Požadavek na navýšení mzdy pouze reaguje na zvyšující se životní náklady, to pan ekonom rovněž nikdy neslyšel.Pan ekonom kriminalizuje české zaměstnace , kteří jsou natolik drzí,že by za svou práci chtěli mít slušnou mzdu,což je v očích převážné většiny zaměstnavatelů téměř trestný čin.

  26. Copak Kovanda nechápe, že vrchní škodovácký odborář je především mediální figura při vyjednávání s koncernem (se kterým je evidentně zadobře) a celé to je především dobře naplánované a z větší části dojednané divadlo? Vyjednávání ohledně bonusů a platů je pohádka pro dělníky. Koncern ví, že musí přidávat a Povšík ví, jak to udržet v rozumných mezích. Všichni spokojeni.

    • Přesně tak. Je to rovnováha. Když se bude vydělávat, bude se přidávat. Ale nesmí se přidat moc (a to vědi i ti odboráři), jinak by se nevydělávalo a nepřidávalo.

  27. Dámy a pánové, kdy konečně pochopíte, že systém zvaný kapitalismus je postaven na nerovnosti. Nemůže mít dělník v ČR za stejnou práci stejnou mzdu, jako dělník v Německu!!! Kdyby měli všichni v EU, za stejnou práci stejnou mzdu, tak by to byl socialismus a tím by se kapitalismus položil. Právě proto kolonie ČR s levnou pracovní sílou drží kapitalismus nad vodou. A ČR drží nad vodou levná pracovní síla z Ukrajiny, atd.atd. A vo tom toje.

    • Ale ta nerovnost je normální i v rámci čr viz Praha kontra Vysočina v Německu staré zemně vs bývalá DDR v USA to budou chudší státy středozápadu vs bohatá Kalifornie a tak to je .

    • Jistěže nemůže. A nyní nám odpovězte………jak je možné, že český inženýr,spoluvkastník výrobních prostředků, neměl ani dvacetinu toho, co německý, kapitalistou vykořistovaný inženýr? Co na to povíte, mysliteli? A zeptám se Vás….jaké spravedlivé ocenění si zaslouží někdo, kdo okolí vyhrožuje atomovými zbraněmi, tedy v našem případě český dělník?

  28. Ono to nebude az tak horke ikdyz pro Kvasinaky to bude urcite bolestne diky Superbu maji 18sm sytem kdy jim ve stredu ctvrtek pripadne sobota a nedele to cele za cca 5-7-9 tis normalni sobota nedele je rekneme 4-6do roka tak ze se probudte ti co maji rodiny to nemaji zaplacene penezma ale rozpadajicima vztahy …

    Ale co p.Kovanda zapomel vyzdvihnout ono Superb uz neni az takovej tahoun a ted je in SUV a Kodiaq ma NEJVEZSI ZISKOVOST tedy ne zlata slipka ale PRASE a Karoq ten jde zase na dracku a proc ne je to celkem pekne povedene a na nase cesty i pohodlne auticko.

    Tak ze ne zas az tako velka hladovost odboraru opak je pravda pane Kovanda
    Hladovost majitele …..

    Nic mene cas ukaze kam se co bude nebude stehovat jak se „zminilo“ Turecko to byla 100% jistota a — zasalo se to tam rezat a aaaa —– a ted v dobe stanneho prava covidoveho ????? Vsechno muze byt jinak VSECHNO!
    Nadherny den

    • Ono je to s paní Merkelovou trochu jinak. Když se objevili první migranti (snad 8.000) na nádraží v Budapešti, Maďarsko z nich bylo nešťastné, nevědělo co s nimi a stejně všichni chtěli do Německa. Vědoma si složitých německých dějin asi nemohla jinak, než prohlásit :“Wir schaffen es“ (zvládneme to). To se ale jednalo jen o těch 8.000. Teď se jí přisuzují i ti další, kteří se ale už pozvali sami.
      Miliony evropských židů za 2.světové války byli vyvražděni i proto, že už je USA a Velká Británie odmítli přijmout.
      Na jednu stranu jsem rád, že u nás uprchlíky nepřijímáme, na druhou, kdybych byl jedním z nich tak bych se do té Evropy chtěl asi také dostat.

        • Smiřte se s tím, že Němci mají mnohem raději uprchlíky ze středního východu aAfriky, než zdivočelou praslovanskou západotatarskou verbež, která na ně 40 let mířila raketami s atomovými hlavicemi.

    • No, ale zdější rudá úderka tvrdí, že vlastníkem Foklksvágnu je globální imperialsta, který dbá na to, aby děti český dělníků ve škodofce měly nafouknutá bříška od hladu 🙂

  29. Pracuji v Kvasinách a Slováci co u nás pracují tak říkají že, tolik peněz co si vydělají v Kvasinách by v Bratislavě neměli. A jak jsem už napsal největší problém Kvasin je silniční a železniční napojení, když jedete do práce a 20minut stojíte v koloně tak je asi něco špatně. Vladimír Sobotka před několika lety podepsal memorandum s Wv o investicích do infrastruktury Kvasin, bohužel do dnešní doby nebyl vybudován ani jeden obchvat. Nedivím se že Wv nedá 1mld. euro do Kvasin kam se nedá ani pořádně dojet autem. Každá fabrika v Evropě co produkuje 300tis. ročně jako Kvasiny má napojení na dálnici, a to je dle mého názoru hlavní důvod, proč Wv dali peníze Bratislavy a ne do Kvasin.

    • Jestli to na příjezdu do Kvasin vypadá jako v 90. letech, tak se nedivím, že čekáte 20 min, v koloně, od Solnice již v 90 tkách nebyla plynulá doprava.

  30. A kde se vzala informace, že na Slovensku jsou nižší mzdy? v továrně VW jsou dokonce vyšší než ve Škoda auto!

  31. Již několikrát se psalo, že dělníci VW na Slovensku si vydělají více (a o hodně), než dělníci v Boleslavi. Takže mzdy samotné asi rozhodující nebudou.

  32. Naopak si myslím, že přesun výroby Superbu na Slovensko je jasný vzkaz vládě ČR, aby začala konečně budovat síť dálnic a silnic, protože právě napojení Kvasin, kde se Superb dosud vyráběl, na dálniční síť je zoufalé. Ostatně jako stav skoro všech českých dálnic. Přitom všechny výrobní závody VW ve světě pracují systémem just-in-time dodávek, tedy bez zásob výrobních dílů, jež dodavatelé musí průběžně dodávat přímo na linku. To se v Česku s jeho stavem dálniční a silniční sítě zhoršilo v posledních 20 letech tak, že je ještě vůbec s podivem, že zde nějací zahraniční investoři zůstali. Chápu to tak, že v ČR a zejména v Praze se cizím manažerům a jejich rodinám líbí žít. Ale nakonec rozhodne kapitál. Ať nám dálnice postaví třeba Marťani nebo třeba Chorvaté, kteří svou 400 km dálnici na jih postavili za neuvěřitelné 2 roky. My v ČR stavěli dosud sotva 10 km ročně. A to ČR je po SR 2. zemí světa v počtu zde vyráběných aut na 1 obyvatele.

  33. Česká firma? Máme na to? Proč odboráři jen kecají a nezaloží nějakou firmu a nedají královské mzdy, he? Asi ví proč. Kolik je velkých skutečně našich!!! firem?

  34. O nanažranosti a hamižnosti tady mluví bankéř! To je přesně to, kdy zloděj křičí “ Chyťte zloděje !“
    K tomu není co říci, jen se divím redakci, že takováto moudra zveřejňují.

  35. My závidíme mzdy Němcům (na západě-na východě to taková sláva není), Němci zase mohou závidět Norům, kde se vydělává podstatně víc.
    U nás máme zase více než na Slovensku nebo v Polsku a násobně více proti třeba Ukrajině.
    Škodovka se dobře prodává i proto, že je cenově dostupnější a dostupnější může být i proto, že náklady (především mzdy) jsou nižší.
    Obávám se, že pokud by byly platy srovnatelné s Německem, tak by pak škodovky byly stejně drahé jako VW (nebo možná i dražší) a proč by je pak koncern vyráběl ?
    Dalším problémem je potom naše nechuť přijmout Euro a to je někdy za 25, někdy za 27 a to se prostě hůře kalkuluje.
    Když jsme kdysi do smlouvy s VW prosadili vývoj apod. tak jsme se také po vstupu do EU zavázali Euro přijmout.

  36. Daleko významnější a velké ocenění pro ČR je vývoj, než výroba – na které se stejně u nás čím dál víc podílí proletáři všech zemí

  37. Ono kdyz delnik na lince (Skoda) ma podobne penize jako konstrukter ve vyvoji (Skoda) je dost zvlastní … Navic v okoli MB nikdo uz nechce dělat jinde nez ve Skodovce, protoze si na lince si vydela vic nez treba jako prodavac, remeslnik u jinych firem …. Dobre jim tak.

    • Přesně tak!!!!! A nejhorší je, že tahle montovna ty konstrukční práce ještě outsourcuje, a tam jsou ty mzdy ještě nižší. Ale nebojte se, oni ty konstruktéři brzy dojdou. Oni totiž lidé už na ty strojní fakulty přestali chodit už před více, než 20 lety.

  38. Soudruh autor článku to zkouší na závistivou strunku. Kde bere tu drzost hodnotit, jestli někdo bere hodně nebo málo? Platy rostly všude i ve státní sféře, tam to hamižnost není? Předpoklám, že Vám mzda poslední tři roky nerostla, nebo jste snad také hamižný?
    Co asi Škodovka měla dělat v situaci, kdy měla dlouhodobý personální podstav? Snižovat mzdy? Krok hodný génia pane Kovando.
    O Superba nepřišli proto, že by měli vysoké mzdy. Naprostý nesmysl. Nedávno se jejich šéf nechal slyšet, že by prodávali o 20% aut více, ale ono to není kde vyrábět, VW neví, co s prázdnýma fabrikama a k tomu dostanou ještě na stejnou linku Passata…
    A zakončíte to odstavcem, kde kritizujete vysoký podíl automobilového průmyslu v ČR – to bude asi také kvůli „hamižně“ vysoké ceně pracovní silý, ne? Protiřečíte si!
    A pokud těm dělníkům ve Škodovce závidíte, jděte si to zkusit a nepište takovéhle nesmysly!

    • Platy se vyplácí POUZE ve státní sféře. A soukromém sektoru ty mzdy zase až tak moc nerostly, s výjimkou těch nejhůře kvalifikovaných, díky institutu minimální a zaručené mzdy.

  39. A proč by tady nemohly být mzdy jako v Německu? Ceny v obchodech se již vyrovnaly, ceny nemovitostí také a stále za naprosto stejnou práci tu berem daleko mín. Proto tu je pendlerství.
    A zisk z naší spotřeby jde vesele do zahraničí.

  40. Proč označili škodovku za rodinné stříbro České republiky? … Nevím, podle mne je to v německých rukou držený koncern který vyrábí už dvacet let dokola jedno auto v každé třídě a každý ohlášený super nový model, je úplně stejný jako ten předchozí, maximálně někde malinko ohnou spoiler….Novou škodovku v třídě sedan už neudělala fabrika pěkně dlouho…..takže spíše rodinný hliník…..Buď teda dělám jedno a to samé jako pilsner urqell a prostě jedu dobývat celý svět s tím, že nic lepšího není a nebo teda jako japonci třeba Mazda….co model to klenot a pokaždé jiná…..
    Když už teda škodovku musíme chválit…..i když je předražená

  41. Já se vždycky musím smát…….za to můžou nenasytní odboráři…………..to je srandy kopec…………..
    To zase VW poručil a Škodováci jsou v ………….

Napsat komentář: Jouza Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.