Zahraniční obchod vloni podal lepší výkon, než se čekalo

Názor
Zahraniční obchod vykázal za rok 2018 mírně příznivější výsledek, než se v průběhu roku předpokládalo. Jak objem vývozu, tak objem dovozu – čili také celkový obrat – byl loni opět historicky rekordní, jak vyplývá z čerstvých dat Českého statistického úřadu.
Jedinými dvěma klíčovými odbytišti českého exportu, která za loňský rok vykazují pokles objemu, je Británie a Čína. Foto: Pixabay

Dovoz však oproti roku 2017 vzrostl výrazněji než vývoz, pročež kladná bilance zahraničního obchodu vykázala meziroční pokles, který je nejhlubší od roku 2000. Zahraničnímu obchodu loni pomáhala také slabší koruna, která zdaleka nezpevnila tolik, jak například očekávala Česká národní banka.

Za prosinec vykázal zahraniční obchod prakticky nulové saldo. To je ovšem také příznivější výsledek, než jaký se předpokládal, neboť trh ve střední hodnotě počítal se zápornou bilancí čítající 5,5 miliardy korun.

Nad očekávání se dařilo vývozcům automobilů a celkové bilanci pomohlo také zlevňování ropy na světových trzích. Ta od začátku října do konce prosince 2018 zlevnila o zhruba 40 procent a podstatná část tohoto zlevnění se odehrála právě i v prosinci. Čeští dovozci tak utratili méně na ropné produkty, zejména pohonné hmoty, což zlepšilo celkovou bilanci zahraničního obchodu.

PSALI JSME:
Vývoz motorových vozidel pomáhá zahraničnímu obchodu

Z klíčových vývozních destinací ČR v období od ledna do prosince 2018 vzrostl tuzemský export meziročně nejvýrazněji do Nizozemska, a to o 10,1 procenta. Citelně se zvýšil také český export do Ruska, a to o 9,2 procenta. Vývoz do Německa loni stoupl o 2,8 procenta, což je dáno zhoršováním podmínek v německém průmyslu a poměrně vysokou základnou meziročního srovnání.

Jedinými dvěma klíčovými odbytišti českého exportu, která za loňský rok vykazují pokles objemu, je Británie a Čína. Pokles objemu exportu za období loňského roku představuje v případě Británie 2,5 procenta a v případě Číny 0,2 procenta.

Důvodem pokles vývozu do Británie nejistota spojená s procesem jejího vystoupení z Evropské unie a stále přetrvávající hrozba takzvaného tvrdého brexitu, tedy brexitu bez dohody mezi Londýnem a Bruselem. Ten by těžce zasáhl právě i české vývozce, například automobilů. Spojené království je druhým největším odbytištěm českého exportu ze všech zemí, s nimiž ČR nemá přímou hranici, a to po Francii. Pokles vývozu do Číny je dán zpomalením tamní ekonomiky, k němuž přispěla obchodní válka se Spojenými státy.

Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Daří se vývozu do Nizozemska a Ruska, kvůli brexitu naopak strádá export do Británie

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Konec půstu, vstříc růstu

Zdá se, že s jarními měsíci, či možná spíše s poklesem inflace a jejím návratem k cíli České národní banky (ČNB), se nehledě na nadále napjatý trhu práce nálada tuzemských domácností začíná viditelně zlepšovat.

Do tuzemské ekonomiky se vrací dobrá nálada

Do české ekonomiky se pomalu vrací optimistická nálada. Svědčí o tom dubnový vývoj Indikátoru důvěry v českou ekonomiku, který sestavuje Český statistický úřad. Meziměsíčně se zvýšil o 2,8 bodu na hodnotu 97, …

Nálada v české ekonomice na vzestupu

Nálada v tuzemské ekonomice se podle statistických údajů v dubnu opět zlepšila. Celkový indikátor důvěry v ekonomiku se v dubnu vyšplhal na 97 bodů, nejvyšší hodnotu za poslední rok. Spotřebitelská důvěra …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.