Zahraniční obchod vloni podal lepší výkon, než se čekalo

Názor
Zahraniční obchod vykázal za rok 2018 mírně příznivější výsledek, než se v průběhu roku předpokládalo. Jak objem vývozu, tak objem dovozu – čili také celkový obrat – byl loni opět historicky rekordní, jak vyplývá z čerstvých dat Českého statistického úřadu.
Jedinými dvěma klíčovými odbytišti českého exportu, která za loňský rok vykazují pokles objemu, je Británie a Čína. Foto: Pixabay

Dovoz však oproti roku 2017 vzrostl výrazněji než vývoz, pročež kladná bilance zahraničního obchodu vykázala meziroční pokles, který je nejhlubší od roku 2000. Zahraničnímu obchodu loni pomáhala také slabší koruna, která zdaleka nezpevnila tolik, jak například očekávala Česká národní banka.

Za prosinec vykázal zahraniční obchod prakticky nulové saldo. To je ovšem také příznivější výsledek, než jaký se předpokládal, neboť trh ve střední hodnotě počítal se zápornou bilancí čítající 5,5 miliardy korun.

Nad očekávání se dařilo vývozcům automobilů a celkové bilanci pomohlo také zlevňování ropy na světových trzích. Ta od začátku října do konce prosince 2018 zlevnila o zhruba 40 procent a podstatná část tohoto zlevnění se odehrála právě i v prosinci. Čeští dovozci tak utratili méně na ropné produkty, zejména pohonné hmoty, což zlepšilo celkovou bilanci zahraničního obchodu.

PSALI JSME:
Vývoz motorových vozidel pomáhá zahraničnímu obchodu

Z klíčových vývozních destinací ČR v období od ledna do prosince 2018 vzrostl tuzemský export meziročně nejvýrazněji do Nizozemska, a to o 10,1 procenta. Citelně se zvýšil také český export do Ruska, a to o 9,2 procenta. Vývoz do Německa loni stoupl o 2,8 procenta, což je dáno zhoršováním podmínek v německém průmyslu a poměrně vysokou základnou meziročního srovnání.

Jedinými dvěma klíčovými odbytišti českého exportu, která za loňský rok vykazují pokles objemu, je Británie a Čína. Pokles objemu exportu za období loňského roku představuje v případě Británie 2,5 procenta a v případě Číny 0,2 procenta.

Důvodem pokles vývozu do Británie nejistota spojená s procesem jejího vystoupení z Evropské unie a stále přetrvávající hrozba takzvaného tvrdého brexitu, tedy brexitu bez dohody mezi Londýnem a Bruselem. Ten by těžce zasáhl právě i české vývozce, například automobilů. Spojené království je druhým největším odbytištěm českého exportu ze všech zemí, s nimiž ČR nemá přímou hranici, a to po Francii. Pokles vývozu do Číny je dán zpomalením tamní ekonomiky, k němuž přispěla obchodní válka se Spojenými státy.

Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Daří se vývozu do Nizozemska a Ruska, kvůli brexitu naopak strádá export do Británie

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Ekonomika

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Na hausbótu ušetříte za pozemek i daně, ale…

Poradna
Chcete žít na vodě? Teď nemyslíme týden pod stanem při sjíždění řeky s partou kamarádů. Ale celoročně si na hausbótech, plovoucích domech nebo obytných lodích užívat romantiku pobytu v přírodě, kdy pod nohama cítíte pohupující se podlahu. Není to tak složité, jak by se suchozemcům mohlo zdát, ale pokud plánujete životní změnu už na příští rok, musíte začít s prvními kroky směrem k vodě právě teď.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru