Zákaznice vyměněné díly nikdy neviděla. Autoservisy se vloni zhoršily, více ty autorizované

Kvalita a úroveň prací v autoservisech se v průběhu loňského roku zhoršila. Nejčastějšími technickými závadami bylo nepředložení všech vyměněných dílů, nekvalitně provedené lakování, nepřiměřeně dlouhá doba opravy či fakturování opravy dílů, které nebyly poškozené. Vyplývá to z hodnocení služeb tuzemských servisů, které už přes tři roky připravuje společnost Cebia.
Zákazníci by si na opravy v servisech měli dát pozor. Vždy by měli trvat na kompletně vyplněném zakázkovém listu a zejména zkontrolovat, zda sedí stav pohonných hmot a počet najetých kilometrů. Ilustrační foto: Pixabay.com

„Za poslední čtyři měsíce jsem byla s autem v servisu hned dvakrát. Poprvé kvůli uvolněnému řemenu alternátoru a podruhé kvůli výměně alternátoru. Ale už jim vůz do opravy nikdy nedám,“ svěřila se redakci FAEI.cz paní Jitka z Prahy (pozn. – redakce má celé jméno k dispozici, jakož i název firmy) se svou negativní zkušeností s autorizovaným servisem Hyundai a potvrdila tak nevědomky statistické údaje.

Pokaždé totiž měla neblahý pocit, že se jí servisní technik snaží natáhnout na ceně. A pokaždé šlo o několik tisíc korun, přičemž v prvním případě servisní technik srazil cenu pouhým kliknutím v počítači.

A vyměněné náhradní díly nikdy neviděla. „Zvláštní,“ diví se paní Jitka. „Manžel svůj vůz opravuje u automechanika za Prahou a ten mu vždy ukáže vadné díly a krabici od těch nových, společně se zaplacenou fakturou.“

Paní Jitce vadilo i to, že pracovníci autorizovaného servisu nedrželi slovo. „V pondělí jsem jim auto odvezla, v úterý mi měli sdělit závadu, ale když jsem se ve čtvrtek konečně dovolala, servisní technik mi vysvětlil, že toho prostě měl hodně. Čekala bych v takové situaci alespoň omluvu,“ říká paní Jitka.

Kvůli tomu, že každý den vozí malé dítě do školky, musela si během týdne půjčovat manželovo auto. „Dokážu si představit problémy, které by kvůli tomu měly rodiny s jedním vozem, který by několik dní zbytečně trčel v servisu,“ dodává.

Korunu všemu ale podle ní nasadil servisní technik v pátek, když jí volal závadu a cenu originálního dílu – třicet tisíc korun. Nesouhlasila. Technik našel levnější alternativu na stránkách prodejce náhradních dílů.

„Také jsem se na ty stránky podívala. Říkám, tady vidím, že když se zaregistruju, můžu mít slevu. To se mi vyplatí, když to koupím sama a přivezu vám to,“ řekla paní Jana servisnímu technikovi. Ten telefonát uzavřel s tím, že alternátor bude za cenu se slevou a že odpoledne bude opravený vůz k vyzvednutí.

A skutečně, v pátek odpoledne byl vůz k vyzvednutí. Problém byl však v tom, že servisní technik už měl volno, a tedy i vypnutý telefon, a že jeho kolega měl ve faktuře za opravu u alternátoru uvedenou plnou cenu, bez slevy. „Nakonec jsem tu slevu vyhádala, ale bylo mi to velmi nepříjemné,“ vybavuje si paní Jitka.

Vzhledem k tomu, že původní alternátor neviděla, začal v ní hlodat pocit, že jej pracovníci autorizovaného servisu mohli prodat na repasování, případně že v opraveném autě má repasovaný alternátor.

„Je pátek odpoledne, naši mechanici právě odešli a kolega má vypnutý mobil. Nemám jak to zjistit,“ konstatoval servisní technik předávající opravený vůz. „Ale co když byl alternátor poškozen chybou, kterou v servisu udělali při předchozí opravě?“ klade si další „konspirační“ otázku paní Jitka.

„Když mi pak od Hyundai přišla mejlem výzva od pana Tomáše Nováka, vedoucího servisních služeb centrály firmy v ČR, k ohodnocení služeb, zprávu jsem se vztekem a rozhořčením smazala,“ říká s tím, že už s tím dál nehodlá ztrácet svůj čas.

„Zákazníci by si na opravy v servisech měli dát pozor. Vždy by měli trvat na kompletně vyplněném zakázkovém listu a zejména zkontrolovat, zda sedí stav pohonných hmot a počet najetých kilometrů. V případě výměny jakýchkoli dílů by si měli nechat po opravě předložit původní díly, které byly nahrazené jinými. Důležité je zkontrolovat kvalitu lakování a spasování dílů,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Podle údajů společnosti, která na českém trhu letos působí třicátým rokem, se vloni kvalita provedených prací v autorizovaných i neautorizovaných servisech zhoršila nejen během samotného roku, ale i meziročně. Zatímco v roce 2019 dosahovala celková úroveň oprav 96 procent ze sta možných, loni ke konci roku dosahovala kvalita prací 93 %. V prvním kvartálu loňského roku přitom kvalita prací byla na úrovni 98 procent.

Neautorizované servisy si vloni podle údajů společnosti Cebia vedly z hlediska kvality oprav meziročně lépe, než ty autorizované. Zatímco autorizované si pohoršily o tři procentní body, neautorizované si naopak o čtyři procentní body polepšily na 94 %. Kvalita provedených oprav tedy byla v rámci autorizovaných i neautorizovaných servisů loni prakticky srovnatelná.

Pokud jde o kraje, Praha zůstává tradičně na pomyslném výsluní a i loni obhájila kvalitu na úrovni 97 procent, v Jihočeském kraji došlo k razantnímu snížení z 97 procent na pouhých osmdesát a tento kraj se tak stal vůbec nejhorším z hlediska kvality oprav.

Druhým rokem v řadě klesla kvalita provedených oprav v kraji Olomouckém, a to z 93 % na 90 procent. Mezi kraje s nejkvalitněji provedenými opravami pak patří také kraj Středočeský (97 %) či kraj Vysočina (98 %).

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 3
Sdílet článek