
Částečné zrušení silniční daně (jen pro vozidla do 12 tun, pozn. red.) znamená, že stát letos přijde zhruba o 4,2 miliardy korun. Loni na této dani stát získal 5,43 miliardy korun, předloni to 5,96 miliardy korun.
Dubnový balíček vládních opatření současně snižuje i sazbu silniční daně pro nákladní vozidla a přívěsy nad 12 tun a přechází se do režimu platby jedenkrát ročně. Úplnému zrušení daně v této kategorii vozidel však brání evropská legislativa.
Společnost UOL Účetnictví uvedla, že na vrácení silniční daně bude mít ze zákona nárok asi třetina z jejích tří tisíc klientů. „Podnikatelé zrušení silniční daně rozhodně vítají. Navíc jim tím do budoucna ubude administrativní úkon s podáváním daně, pokud si dělají daňové přiznání sami,“ informovala redakci Jana Jáčová, šéfka a zakladatelka firmy.
„Jestliže se podnikatel rozhodne vložit automobil do podnikání, získá tím poměrně široký okruh možností daňově uznatelných nákladů,“ doplnila Jáčová s tím, že lze auto podle daně z příjmu zahrnout do majetku, pokud má hodnotu vyšší než 80 000 korun.
Jeho hodnota se pak postupně uplatňuje do nákladů formou odpisů, přičemž doba odpisování pro daňové účely je pět let a použít lze rovnoměrné nebo zrychlené odpisy. U rovnoměrných odpisů činí sazba v prvním roce odpisování 11 procent a v dalších letech 22,25 procenta.
Kromě odpisů lze u automobilu zahrnutého v obchodním majetku uplatnit další náklady, například výdaje na pohonné hmoty, opravy, pojištění, pneumatiky a různé doplňky. Při používání do podnikání jsou tyto náklady obecně daňově uznatelné.