Zavedení cel na evropská auta – nejvíce zranitelné je Slovensko

Ostré obchodní války jsou po uvalení cel na Mexiko a Kanadu realitou. S posledními kroky Donalda Trumpa také roste pravděpodobnost ostrého postupu vůči Evropě. Ve hře jsou na prvním místě cla na evropský automobilový průmysl v hodnotě okolo 25 procent – podle dostupných informací na finální produkci i mezi-produkci směřující z Evropy do USA.
Na Slovensku se už od roku vyrábí luxusní SUV Porsche Cayenne. Ilustrační foto: Porsche
Na Slovensku se už od roku vyrábí luxusní SUV Porsche Cayenne. Ilustrační foto: Porsche

S použitím mezinárodních input-output tabulek jsme proto provedli analýzu simulující zavedení takových cel, ze které vyplývá, že nejvíce zranitelnou ekonomikou v Evropě je Slovensko (přímý efekt -0,5procentního bodu do HDP, pozn. aut.).

Se značným odstupem jsou na druhém a třetím místě Německo a Maďarsko (-0,2 až -0,3procentního bodu do HDP) a následně Švédsko (-0,2 p. b.) Přímé dopady na českou (-0.15 p. b.) a polskou (-0.1 p. b.) ekonomiku odhadujeme jako o poznání nižší.

Zdroj: Jan Bureš, Patria Finance
Zdroj: Jan Bureš, Patria Finance

Proč zrovna Slovensko vyčnívá mezi všemi evropskými ekonomikami? Na základě našich dat je to důsledek nešťastné kombinace vysokého podílu automotive na hrubém domácím produktu (HDP) a jeho výraznější závislosti na americkém trhu (zachycené v input-output tabulkách).

Z automobilů, které se na Slovensku vyrábí a míří ve značných objemech na americký trh, jsou pravděpodobně nejdůležitější Porsche Cayenne (karoserie vzniká v Bratislavě), Audi Q7 a Q8 (rovněž Bratislava), ale i produkce Jaguar Land Roveru.

Česko má při porovnání se Slovenskem sice podobně významný podíl automotive na HDP, orientace na americký trh je však výrazně nižší. Finální produkce vyráběná v Česku na americký trh prakticky nesměřuje – Škoda auto se primárně orientuje na Evropu (sekundárně Asii), stejně jako kolínská Toyota a nošovický Hyundai.

V Česku tak budou eventuálně nejvíce zasaženi subdodavatelé, kteří mají vysokou expozici vůči evropským automobilkám vyrábějícím v Evropě a vyvážejícím do USA – na prvním místě jde o Porsche a švédské Volvo (proto ostatně v naší simulaci vychází Švédsko hůře než Česko, přes zjevně nižší podíl sektoru automotive na HDP).

Zdroj: Jan Bureš, Patria Finance
Zdroj: Jan Bureš, Patria Finance

Je ovšem třeba si uvědomit, že celkové náklady obchodních válek mohou být pro evropské ekonomiky o poznání vyšší, než predikuje tato analýza. Ta počítá „pouze“ s přímým omezením vývozu segmentu automotive (produkce a mezi-produkce) na americký trh (včetně všech mezi-sektorových efektů) a jeho sekundárním negativním dopadem do příjmů domácností a poptávky.

Cla však nemusejí být uvalena pouze na automotive – seznam odvětví může být ve finále o poznání širší. A navíc, obchodní nejistota sama o sobě může výrazně tlumit investiční aktivitu v nejvíce exportně orientovaných ekonomikách. A na této frontě Česko patří jednoznačně k nejvíce ohroženým.

Autor je hlavní ekonom společnosti Patria Finance
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek