
Zarazila nás totiž práce s čísly, a to už počínaje titulkem a první větou zprávy. Zatímco titulek hlásá, že „Až 70 % lidí by bez příjmu nevydrželo ani 3 měsíce“, hned v první větě se píše, že „Téměř 2/3 lidí nepokryjí při výpadku pravidelného příjmu své výdaje a závazky déle než 3 měsíce“.
Přesné číslo, tedy kolika procent lidí u nás se taková situace má týkat, ale v textu nikde nenajdete. Podle použití slov „až“ a „téměř“ tedy v redakci usuzujeme, že to bude mezi 65 (téměř dvě třetiny) až 69 (až 70 %) procenty.
Dá se předpokládat, že v dotazníku byla položena otázka „jak dlouho budete schopni pokrývat své finanční výdaje a závazky, pokud přijdete o pravidelný příjem“. Pak by bylo logické, pokud by odpovědi respondentů dávaly dohromady sto procent.
Z citace Martina Steinera, obchodního ředitele (a místopředsedy představenstva) BNP Paribas Cardif Pojišťovny, v tiskové zprávě jsme se ale dopočetli téměř dvou set procent respondentů:
- 36 % s rezervou nevydrží ani měsíc,
- Až 70 % Čechů nepokryje své výdaje a závazky déle než 3 měsíce,
- 90 % Čechů finance vyčerpá za 6 až 12 měsíců.
I kdyby se poslední údaj vztahoval k jiné otázce, pořád je 36+70 (první dva údaje) více než sto procent, a pokud „až 70 % Čechů“ v „průzkumu“ přestavovalo hodnotu 64 procent (což by dávalo součet 100 %), měla by se suma zaokrouhlovat směrem dolů. To se, pokud se nepletu, učí už na základní škole.
Tisková zpráva pojišťovny také operuje srovnáním se zahraničím: „Nejvíce ohroženou skupinou jsou mladí lidé ve věku 18 – 25 let, z nichž by až 50 % vystačilo s financemi maximálně 1 měsíc. Mezi mladými jsou na tom lépe v Rakousku, kde by uvedený čas nevystačily finance 16 %.“ Ani v tomto případě jsme se nedozvěděli, s jakými daty z několika evropských zemí byl tuzemský „průzkum“ porovnáván.
Třetinu rozsahu zprávy BNP Paribas Cardif Pojišťovny přitom tvoří informace o schopnosti splácet úvěr anebo hypotéku. Dodejme, že převážná část médií, která o „průzkumu“ informovala, tuto část vypustila, anebo osekala na dřeň.
Na začátku možná mohl stát dobrý nápad – motivovat Čechy k tomu, aby se pojistili pro výpadek příjmů třeba kvůli splátce hypotéky, aby nepřišli o střechu nad hlavou. Výsledkem jsou ale nevěrohodná a nepřesně podaná data, která nelze nijak ověřit. Takže – bohužel – další zbytečný „průzkum“.