Hlavním důvodem uvedeného zdražení je pochopitelně zvýšení spotřební daně z motorové nafty k 1. srpnu, k němuž z letošního pohledu došlo v ten takřka nejméně vhodný okamžik. Cena ropy na světových trzích se totiž blíží k úrovni maxim letošního roku, podobně jako cena velkoobchodně prodávané nafty na komoditní burze v Rotterdamu.
Koruna vůči dolaru navíc v posledním zhruba týdnu oslabila nad svůj letošní průměrný kurs vůči americké měně, v níž se ropa i paliva v Rotterdamu obchodují, což jen dále stupňuje tlak na růst cen u českých čerpacích stanic.
Koruna oslabuje i kvůli poměrně nečekanému a z hlediska čistě dopadu na řidiče nešťastnému kroku České národní banky z minulého týdne, kdy formálně opustila svůj takřka patnáct měsíců trvající závazek intervenovat za silnější korunu.
Část čerpacích stanic v ČR a dalších článků v řetězci zajištění dodávek pohonných hmot navíc využívá tohoto poměrně mimořádného, nepřehledného souběhu okolností a mediálního „haló“ kolem zvýšení spotřební daně k alespoň přechodnému navýšení vlastní marže. Řidiči se tak musí ještě před koncem léta připravit na další zdražování, u nafty průměrně až o dvě koruny na litr.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)
Ilustrační foto: Depositphotos.com