Zimní průšvihy za volantem se dají zvládnout s lehkou nohou a chladnou hlavou

Průšvih za volantem na namrzlých a zasněžených cestách se snadno přihodí i mistrům. Elektronika v autech dokáže hodně čarovat, ale fyziku nepopře. Sice, jak se říká, od teplého stolu je každý chytrý, ale přece jen některé praktické zkušenosti mohou pomoci nepříjemné až krizové situace v zimních automobilových „radovánkách“ zvládnout. Jde o to hlavně zachovat chladnou hlavu a lehkou nohu.
Zapadne i špičkový teréňák, když se to přežene. Foto: FAEI.cz

Zimní pneumatiky jsou základ. Sice někteří strýcové a dědové na Vysočině rádi s fajfkou v koutku vyprávějí, jak hravě v zatáčkách kdesi v Železných horách a na Poličsku jezdí s letními pneumatikami, ale moc se tím uchlácholit nenechte.

„Myslel jsem si, že mám zimní, a přitom jsem jezdil na letních a pohoda. Zimní gumy jsou pitomina, jen tahají z lidí peníze,“ rozumuje často při dlouhých zimních večerech jistý v kraji známý děda ve vísce Březiny.

Je pravda, že znají každou zatáčku, na pořádné a dlouhé zimy jsou zvyklí, a hlavně často jezdí lehkými auty: třeba felicií. Ale když pak přece jen mají nehodu, diví se, že je policie i pojišťovna za letní gumy na sněhu lidově řečeno „vykostí“.

PSALI JSME:
Zimní pneumatiky v Evropě: Někde vás jízda na letních gumách může i zruinovat!

Při vší úctě, dědo…

I laik, když vezme do ruky letní a zimní pneumatiky vidí, jaký je nejen ve vzorku, ale i v materiálu rozdíl. Zimní je měkčí a prostě lépe přilne. Při vší úctě, tak to prostě dědo je… Auta jsou těžší, jezdí jich více, časy koňských povozů jsou dávno pryč.

Byl jsem na zkoušení pneumatik za polárním kruhem v testovacím centru Ivalo, který provozuje Nokian Tyres: Zkoušeli jsme brzdit na zamrzlém jezeře, kde byly zmrazky a trochu sněhu s Golfem obutým na léto a pak se zimními pneumatikami několika typů. Při zastavení z 50 km/h se to nedá prostě srovnat. Letní gumy, to je zoufalost.

Je škoda, že na pořádnou zimu nám zákonodárci nedovolí moderní hrotové pneumatiky, jako mají třeba Finové, protože to už dávno nejsou hřebíky, ale propracované hroty, jež asfalt, je-li kvalitní, neničí. Ale to už je jiná písnička…

PSALI JSME:
Finové vyvíjejí revoluční hroty na zimní pneumatiky. Mají být jako sněhová kočka

Lopatka umí zázraky

Kromě zimáků je dobré v zimě v autě vozit lopatku s krátkou násadou. Jak vidíte na snímku, zapadnout může i takový stoprocentní teréňák jako Toyota Land Cruiser. Rychlejší, než zavírání závěrek diferenciálu a trápení spotřeby, je prostě odházet sníh. A stačí k tomu hliníková lopatka. Pokud by šlo o bláto, nejlepší je ocelová, třeba od výrobce špičkového nářadí. Kdo myslí na zadní vrátka, má v kufru i bedničku s pískem na podsypání, což se hlavně hodí u předních náhonů, což je většina aut.

Pokud přední kola kloužou a vy nemůžete vyjet, nemá smysl šlapat na plyn. Situace se jen zhorší, protože mezi kolem a zemí se udělá na ledu ještě vrstvička vody. Není-li písek, pomoci mohou nalámané větvičky vyskládané na stranu, kde kola zabírají. Ve městě k tomuto mohou posloužit dokonce i koberečky z auta. Sice pak „odletí“ dozadu, ale to se auta z kritického bodu už většinou dostane, řidič zastaví, koberečky sebere a jede se dál.

U manuálních převodovek s klasickou spojkou může pomoci k vyklouznutí z kluzkého místa tzv. houpání. Je to o práci se spojkou a případně lehce spojkou. Přidáváte, vyšlapujete, přidáváte, vyšlapujete, vůz se začne v dolíku pohupovat, až se se tzv. chytí.

PSALI JSME:
Auto si můžete pojistit třeba jen na cestu na hory

Vletěli jsme do závěje, bahna, jsme venku, ale najednou vibruje volant

Dostali jste smyk, auto se hrnulo sněhem, případně jste zapadli do bláta. Vyhrabali jste se z toho ven, utřeli pot z čela a už jedete s úlevou po silnici. Jenže při rychlosti k 80 km/h vám najednou nezvykle vibruje volant a chvěje se celé auto.

Geometrie přední nápravy je v háji, asi někde dostala při tom tanci ránu!, říkáte si. Nezoufejte a nemusíte se z hor domů do města plížit v nouzovém stylu jízdy. Na nejbližší pumpě nebo parkovišti vleze pod auto, ke kolům přední nápravy, a vyndejte ty kusy sněhu, ledu, bláta či kamení z ráfků předních kol a kolem brzd. Na pumpě může pomoci i wapka na ručním mytí. Vyjedete a geometrie přední nápravy je spravená. Kusy sněhu, ledu, bláta, co se do kol nahrnou, dokážou vůz pěkně rozhodit, ale jen dočasně.

PSALI JSME:
Jak správně používat startovací kabely?

Nezadržitelně se z ledovatého kopce sunete na plot

A teď jízda na ledu. Sunete se z kopce a autu ujíždí předek, nezadržitelně byť pomalu se auto blíží k plotu, na strom, kdo krajnice, už se začíná stáčet na bok. Stojíte ve stresu na brzdě, ABS cvaká jako o život, oči lezou z důlku, dlaně se potí. Sundejte nohu z brzdy. Když se auto nesrovná, přidejte mírně plyn. Chytí se. Věřte tomu, stejně nic jiného nezbývá. A manuálu je z kopce nejlepší brzdit podřazováním, automat si většinou poradí sám.

Každopádně platí, na ledu a sněhu šlapat na brzdu co nejméně a co nejlehčeji.

Dostáváte vyloženě smyk předku. Noha z plynu, vyšlápnout spojku, u automatu jen noha z plynu. S volantem žádné velké kouzlení. Smyk zadní části? Přidat naopak plyn.

PSALI JSME:
Jak vybavit auto na zimu?

Ujíždí ze strany na stranu: Nekompromisně zakvedlat volantem a přidat

Auto jde ze strany na stranu, vypadá to, že se každou chvíli přetočí úplně? Přidat plyn a volantem v krátkých úsecích rychle „zakvedlat“ sem a tam. Můžete si to zkusit na zasněžené louce. Tento pohyb s plynem dokáže vůz fantasticky udržet v rovném směru.

A než začne mrznout, je dobré všechna gumová těsnění, zejména kolem dveří lehce nastříkat silikonovým olejem. Dveře pak nepřimrzají a guma pomaleji stárne.

Kdo si chce vyzkoušet, co auto dělá v krizových situacích a nechat si postupy vysvětlit opravdu od odborníků, udělá si zážitek a vyrazí třeba do jednodenní školy smyku na polygonu Most. Vyzkoušeli jsme. A věřte, že i letitým šoférům prospěje. Třeba je konečně zvedne z frajerské, ale jinak zcela hloupé polohy ležícího střelce, která neumožňuje tak jistě ovládat volant…

Sdílet:
  1. kdysi jsem s oktavkou zapadl, dal jsem 1cku a sel jsem zatlacit ze zadu a auto se pomalinku rozjelo. proste jen volnobeh a bez problemu auto vyjelo a ja jsem za jizdy nasedl a bez plynu projel usek zasypany snehem.

  2. Pro Ťava:
    Většina aut k lakýrníkovy nikdy nepřijde a ten co umí si poradí. To že jezdíte k polejvačovy a ne k lakýrníkovy je věc druhá.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Mytí auta v zimě? Je náročnější, ale nebojte se ho

Zima prověřuje auta i jejich myčky. Přitom setkání obou skupin jsou častější než jindy v sezoně. Hlavně ve městech znamenají zimní měsíce pořádný marast na vozovkách. Zaneřáděná auta pak vypadají špatně, lidem se …

Už je to tady: Auta zdražují, bude mnohem hůř!

Lidé z automotive branže mají dávno jasno, dosud se ale ostýchali říct to nahlas a bez obalu: Auta, alespoň ta nová, která splňují aktuálně platné normy, se brzy pro většinu lidí mohou stát nedostupným luxusem.

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Milujeme hrady a zámky. Návštěvnost je famózní

Názor
Návštěvníci, ti z tuzemska i ze zahraničí, mají rádi naše hrady a zámky. Historie v nich zhmotněná je jako magnet. Návštěvnost je famózní. Hradní správci, většinou mladší a nadšení lidé, zároveň do středověkých ochozů a věží vnesli marketing. Rozdělí i zříceninu na okruhy, vyšperkují je projekcemi nebo divadlem a pak tam rodina za víkend nechá i tisíce korun.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru