Známky: Mauritius je nejlepší investicí všech dob

V roce 1847, kdy byly na ostrově Mauritius vytištěny první tamní poštovní známky s nápisem POST OFFICE a podobiznou britské královny Viktorie, se modrá prodávala ze dvě pence a červená za jednu penny. Dnes je v nepoužitém stavu, tedy neorazítkované, najdete na jediném místě na světě: v Blue Penny Museum na ostrově v Indickém oceánu. Po více než 170 letech se jejich současná hodnota se odhaduje na zhruba 140 milionů korun, což ze známek za jednu penny a za dvě pence dělá zřejmě nejlepší investici všech dob.
Jedním z lákadel letošní Světové výstavy poštovních známek je tzv. bombajský dopis s dvojicí legendárních červených známek s nápisem POST OFFICE, který je považován za nejdražší dopis na světě. Foto: praga2018.cz

Vzácnost známek spočívá především v poměrně malém množství – zhruba 500 kusech – tohoto vydání s rytinou královny Viktorie a nápisem POST OFFICE (poštovní úřad). V současnosti se ví o pouhých 14 exemplářích známek s uvedeným nápisem v červené barvě (z toho dvě jsou nepoužité a dvanáct je použitých) a 12 exemplářích v modré barvě (čtyři jsou nepoužité a osm použitých). Dva z nich jsou i ve sbírce britské královny Alžběty II., další dva jsou ve sbírce berlínského poštovního muzea.

V roce 1991 se spojilo šestnáct mauricijských firem v čele s místní bankou a leteckou společností a za 2,2 milionu dolarů koupily jednu ze čtyř neorazítkovaných modrých známek a jednoho ze čtyř nepoužitých červených mauritiů. Dnes jsou vystaveny v Blue Penny Museum ve výstavní čtvrti metropole Port Louis.

Známka obestřená legendami

Na světě je mnoho známek, které jsou mnohem vzácnější, ale přitom stojí pouhý zlomek toho, co modrý mauritius. Podle experta na filatelii, Františka Beneše, fenomén ze známky učinily především legendy, které ji obestírají.

Podle té neznámější se známky nechala k příležitosti velkého plesu vytisknout v roce 1847 manželka tehdejšího mauricijského guvernéra lady Gommová, protože chtěla jít s dobou.

Jenže vzhledem k blížícímu se termínu každoročního plesu nestačila objednat tisk známek v Británii (první poštovní známky tam byly vytištěny o sedm let dříve), takže, jak praví legenda, pověřila tímto úkolem jednoho místního starého poloslepého hodináře, jistého Josepha Osmonda Barnarda. Ten pak údajně v roztržitosti zaměnil nápis POST PAID za POST OFFICE.

Jak už tomu u legend bývá, ne vše je pravdou. Barnard nebyl hodinář, ale rytec a malíř miniatur. Nebyl ani starý, ani slepý – v roce vydání známky mu bylo 31 let. Některé zdroje dokonce tvrdí, že známky ani nebyly vydány v souvislosti s plesem, jiné pak zase, že známek nebylo vytištěno v každé barvě po pěti stech, ale jen 350 od každé…

Nikde jinde jich více k vidění není

Při předchozí výstavě známek Praga 2008 vidělo modrého mauritia pět tisíc lidí, tedy každý devátý návštěvník výstavy. Museli si na to ale počkat až tři hodiny ve frontě, protože kvůli bezpečnostním opatřením byla kapacita návštěvníků omezena na 200 lidí za hodinu.

Modrého i červeného mauritia, přesněji řečeno celkem čtyři tyto známky, jsou do soboty k vidění na letošní Světové výstavě poštovních známek Praga 2018. Takové množství těchto známek není k vidění jinde na světě.

„Je to největší soubor mauritiů pohromadě na celé zeměkouli. Jsou čtyři, všude jinde mají maximálně dva,“ zdůrazňuje spolupořadatel výstavy a místopředseda organizačního výboru František Beneš a dodává: „Dále tu je arch modrých Merkurů. Ten je tady historicky poprvé vystaven. A takových exponátů je tady řada.“

Bombajský dopis. Nejdražší obálka na světě

V roce 1991 vydal Mauritius známku s Barnardem i jeho životním počinem. Foto: Wikipedia.org

Dalším z lákadel výstavy je tzv. bombajský dopis s dvojicí legendárních červených známek s nápisem POST OFFICE, který je považován za nejdražší dopis na světě. Na rozdíl od legend, které se vážou ke známkám, má dopis poměrně dobře zdokumentovanou historii. Podle organizátorů výstavy jej 4. ledna 1850 na adresu Biblické společnosti v Bombaji reverend L. Banks, jenž toho času působil na ostrově v západní části Indického oceánu.

Dopis dodnes nese otisky poštovního razítka úřadu v mauricijské metropoli Port Louis. Obálku objevil až na sklonku století (v roce 1897) na bombajském bazaru jistý Ch. Howard. O rok později dopis prodal a ten od té doby změnil majitele několikrát. V roce 1917 se stal součástí proslulé sbírky A. F. Lichstensteina, kde zůstala až do roku 1968. Tehdy ji koupili známí filatelističtí obchodníci, bratři Weillové z New Orleansu, kteří ji vlastnili dalších více než dvacet let. „Je to jediný dopis, na němž jsou dvě červené známky, a je to nejdražší dopis na světě. V roce 1968, přesně před padesáti lety, byl prodán v aukci ve Spojených státech za ekvivalent, který tehdy odpovídal 300 kilogramům ryzího zlata. Je to nejdražší filatelistický objekt v historii. Neví se, kdo je majitelem,“ říká Beneš.

Český investor si to rozmyslel

Zatím k poslednímu známému prodeji bombajského dopisu došlo na aukci, konané koncem roku 2016 ve Švýcarsku, kdy se jejím majitelem stal za cenu 2,4 milionu eur český investor a sběratel z Prahy. Tentýž soukromý investor přitom už v srpnu téhož roku zakoupil nejcennější dvojici známek modrého a červeného mauritia.

Cena, za kterou se známky prodaly, známa není. Jediným vodítkem je tak odhad soudního znalce Davida Kopřivy, který sena obchodu podílel jako expert. „Můj odhad je kolem sta milionů korun. Cena jistě není daleko od toho,“ citovala jej přesně na den před dvěma lety tuzemská média.

Kopřiva totožnost prodávajícího ani kupce neprozradil, ale neznámý pražský sběratel a investor původně plánoval, že na letošní výstavě, na kterou ze své sbírky poskytl exponáty pojištěné na 200 milionů korun, odhalí svou identitu. Nakonec si to ale rozmyslel.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Investice

Je investování jen pro bohaté?

„V Češích stále převládá stereotyp, že investování je jen pro bohaté a jeho změna je překvapivě obtížná,“ vysvětluje psycholog Tomáš Vašák, proč si Češi investování doposud pořádně ani nevyzkoušeli. „Místo abychom …

Nejčtenější

Pronajala si chalupu. A s ní i nevraživého souseda

Pronajmout si chalupu na dovolenou je běžná věc. Člověk čeká, že když zaplatí deset patnáct tisíc za měsíc, a v sezóně na žádaném místě za týden třeba i dvojnásobek, tak vše bude v pohodě. Jenže v takové chaloupce …

Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Česko doslova přetéká ovocem. Zahrádkáři se radují, že bude hodně pálenky. A někteří si ji dělají doma ve sklepě nebo v garáži. Bývá to svátost a chlouba, ale kromě potenciálních zdravotních rizik jde především o …
Rolovat nahoru