
Nyní je ovšem možné, že se trh poněkud předběhl a nacenil události mnohem optimističtěji, než čemu odpovídá realita.
Trh tak podle našeho názoru nyní setrvává v iracionálním stavu, neboť vyšší lednová inflace v USA, výrazně rostoucí výnosy na státních dluhopisech, menší pravděpodobnost snížení úrokových sazeb americkou centrální bankou, silnější americký dolar a vysoké valuace nestačí k tomu, aby se trh zkorigoval do nižších hodnot.
Komoditní sektor
V komoditním sektoru se od počátku prosince nejvíce daří společnostem, které se zabývají výrobou koksovatelného uhlí, stavebních materiálů, oceli, dřevěných výrobků a chemikálií. Může to tak ukazovat na oživení ve stavebnictví a schopnost těchto společností navyšovat ceny za své výrobky.
Růst necyklické části stavebnického sektoru souvisí se zvýšenou investicí a dotacemi výstavby ekologických a obnovitelných struktur. Naopak se nedařilo společnostem, které těží a zpracovávají stříbro, zlato a další kovy.
Je to částečně dáno i lehkým poklesem cen zlata a stříbra od počátku roku. Poptávka po cenných kovech oslabovala také díky očekávání, že úrokové sazby se nezačnou snižovat tak rychle, jak se dříve čekalo. Dluhopisové instrumenty, které nabízejí úrokový výnos, tak ubírají cenným kovům na atraktivitě.
Technologický sektor
Jasným celkovým vítězem v posledním čtvrtletí byl segment výrobců polovodičů a souvisejících zařízení, jež se spojován s proliferací umělé inteligence. V čele tohoto dění byly společnosti jako Arm Holdings, Nvidia, Advanced Micro Devices, Broadcom, Taiwan Semiconductor, Qualcomm apod.
Tento segment je podpořen fantastickým růstem společnosti Nvidia a silným výhledem na rok 2024 a také štědrými fiskálními stimuly. Rizikové jsou valuace v tomto segmentu, které se mohou rychle propadnout, když se ukáže, že poptávka začíná být z větší části nasycená.
Do té doby ale může triumf „čipařů“ i pokračovat. Dobře si vedli také výrobci hardware, softwaroví vývojáři, výrobci komponentů a další IT společnosti. Méně se dařilo výrobcům spotřební elektroniky, solární technologie a komunikačních zařízení.
Komunikační služby
Tento sektor je poslední tři měsíce veden společnostmi, které nabízejí reklamní služby a zábavu. Reklamní agentury jsou nyní podporovány rokem voleb, kdy letos je rekordní počet politických voleb po celém světě. Politické strany v rámci svých kampaní jsou tak více motivované investovat do těchto služeb.
Letos se také v Paříží pořádá olympiáda a v neposlední řadě proliferace nástrojů umělé inteligence může podpořit reklamní společnosti v efektivitě propagace obsahu. Dařilo se také zábavním společnostem v čele se společnostmi Disney a Netflix.
Tvůrcům internetového obsahu se dařilo smíšeně, ale díky úspěchu největších z nich se celý segment posunul výše v čele s Meta Platforms, Spotify Technology a DoorDash. Nedařilo se naopak tvůrcům, jako jsou Snap, Twilio, Baidu nebo Zillow Group, a to kvůli slabším odhadům hospodaření v letošním roce. V rámci celého sektoru se výrazně nedařilo segmentu televizního vysílání.
Autor je analytik společnosti BH Securities
(Redakčně upraveno)
Pokračování zítra