Akční ceny vyvolávají falešnou představu zlevňování

Názor
Hobby markety pozorují již od dubna nižší návštěvnost ve svých prodejnách. Dlouhodobě se potvrzuje trend, že zákazníci jsou ve svých útratách opatrnější, poptávka se zpomaluje. Projevuje se nejenom neochota nakupovat za tak vysoké ceny, ale lidé již často nemají dostatek finančních prostředků. Po letní dovolené čeká na domácnosti kontrola rozpočtů a rozhodování o tom, jaké výdaje upřednostní a jaké nákupy budou muset odložit.
Snižování maloobchodních cen je umělé, jde o marketingové akce, kterými se prodejci snaží zákazníky přimět opět nakupovat. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Podobná situace je i u našich sousedů, v Polsku poklesla od začátku války na Ukrajině produkce o 20 až 30 procent v důsledku snížení poptávky ze strany konečných zákazníků. Obdobná situace je na Slovensku, které má geograficky také velmi blízko k Ukrajině, a nálada je tam proto trochu odlišná než v České republice, což se projevuje i na ochotě nakupovat.

V Česku jsou sníženou poptávkou zasaženy především hobby markety a řetězce, které jsou závislé na návštěvnosti konečných zákazníků. Maloobchodní sítě a prodejny se připravují na stále pokračující pokles nákupů a hledají způsob, jak zákazníky přilákat do obchodů. Jedinou cestu vidí ve slevových akcích, na což zákazníci stále ještě slyší.

PSALI JSME:
Jak dostat zákazníky zpátky do kamenných prodejen?

Akční ceny ale také vyvolávají falešnou představu zlevňování, což ale nereflektuje realitu. Jedná se v podstatě o investice do marketingu, jak opět přilákat zákazníky do obchodů. Češi na tyto slevové akce velmi reagují, ale uměle se tím vyvolává pocit, že se ceny snižují. Ceny materiálů stále rostou. Snižují je pouze ti dodavatelé, kteří je dříve uměle navyšovali a mají tedy ještě rezervy, jak je nyní snížit.

U některých výrobkových skupin je samozřejmě pokles ceny způsoben enormním úbytkem poptávky a firmy, aby si udržely kladný cash flow a prodaly naskladněné výrobky, musí prodávat za velmi nízké ceny. Prodejní kanály, které se včas přeorientovaly na B2B segment a začaly se zaměřovat i na projektové zakázky, zaznamenaly v posledních měsících nárůsty prodejů.

PSALI JSME:
Výrobce dveří: Z krize jsme vytěžili, co šlo

Snižování maloobchodních cen je umělé, jde o marketingové akce, kterými se prodejci snaží zákazníky přimět opět nakupovat. Oproti tomu rostoucí zájem ze strany developerů je dán především obavami z dalšího zdražování vstupních materiálů. Tomu odpovídá i zpráva z Českého statistického úřadu (ČSÚ), která uvádí, že počet zahájených bytů byl v květnu rekordní a meziročně vzrostl o 24 procent.

Podle ČSÚ klesly v květnu také maloobchodní tržby, a to meziročně o 6,9 procenta, což se týká všech typů prodejen, vyjma lékáren a drogerií. Pátý měsíc v řadě klesají také tržby internetovým obchodům, což jenom potvrzuje trend snižování spotřebitelské poptávky. Stále více lidí využívá akční nabídky a před výplatou počítá každou korunu.

Autor je generální ředitel společnosti Solodoor
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Vysoká inflace začíná měnit chování spotřebitelů

Zavřít reklamu ×

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Podnikání

Podpora rozvoje elektromobility pro podnikatele

Skupina ČEZ, která provozuje nejrozšířenější síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily a zajišťuje mj. kompletní servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů podepsala, spolu se společností ČSOB …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB