
Alza.cz dosáhla loni podle předběžných výsledků obratu 37,3 miliardy korun bez DPH. E-shop tak rostl nejrychleji za uplynulých deset let, a to o 28 procent za rok. Počet unikátních zákazníků se rozrostl na téměř pět milionů. Ti na e-shopu firmy vytvořili 16 milionů objednávek.
„O tom, že nám zákazníci v náročných časech věřili, svědčí růst ve všech zemích, kde působíme. V ČR jsme rostli o 23 procenta, na Slovensku to bylo 36 procent a v Maďarsku 27 procent. Obrovský úspěch jsme zaznamenali v Rakousku a Německu, kde jsme vyrostli o 250, resp. 236 procent,“ informoval místopředseda představenstva Alza.cz Tomáš Havryluk.
Kromě expanze investovala Alza do rozvoje svých služeb a nabízeného portfolia zboží. „Zaměřili jsme se na naše privátní značky, např. sportovní vybavení Campgo či Stormred, ořechy Bery Jones nebo příslušenství k mobilním telefonům AlzaGuard a produkty AlzaPower či ekologickou drogerii AlzaEco,“ okomentoval rostoucí šíři sortimentu Petr Bena, místopředseda představenstva společnosti.
„Také obrat programu Alza Dropshipment meziročně vzrostl o 220 procent, i díky zapojení nových velkých partnerů jako například prodejce módy Zoot nebo Alkohol.cz. Zároveň jsme spustili program Alza Partner pro prodej dárkových poukazů třetích stran či program Sdílej a ušetři pro skupinové nakupování,“ dodal Bena.
Zásadním se během pandemie ukázalo rozhodnutí intenzivně budovat síť samoobslužných výdejních AlzaBoxů, které umožňují jedno z nejbezpečnějších vyzvednutí objednávek. E-shop během roku jejich počet více než ztrojnásobil na 700.
„Rychlost a současně bezpečnost doručení se stala jednou z hlavních potřeb zákazníků. Proto jsme rozšířili služby AlzaExpresu na jedenáct měst v Česku, západní Slovensko a Budapešť a spolupráci s Liftagem do dvaceti měst. S ním jsme vloni rozvezli přes 100 tisíc objednávek,“ zdůraznil Havryluk.
V roce 2020 pokořilo 15 specializovaných segmentů miliardovou hranici. „Mezi nové miliardové speciálky se zařadily beauty a drogerie, hobby a zahrada, hračky, nositelná elektronika, služby, sport a tiskárny a spotřební materiál. Alza se tak stala opravdovým širokosortimentním prodejcem zboží a služeb,“ uvedl Jan Sadílek, ředitel marketingu v Alza.cz.
Mobilní telefony přesáhly obrat čtyř miliard, těsně pod touto metou skončily notebooky, domácí elektro a příslušenství pro IT a mobilní telefony. „Rekordním dnem pro nás byl 14. prosinec s tržbami 292,5 milionu korun a 119 715 objednávek. To představuje v průměru 1,39 objednávky za sekundu,“ doplnil Sadílek.
Změny v chování zákazníků se projevily v preferenci bezhotovostních platebních metod. Téměř 70 procent všech plateb bylo provedeno platební kartou. Na úkor dříve velmi oblíbené platby dobírkou, nebo v hotovosti při převzetí zboží, se zvýšil podíl on-line plateb kartou na 46 procent. U dodavatelů zase díky možnosti rychleji financovat jejich pohledávky vzrostlo meziročně využití služby Alza Invoice Financing o více než 440 procent.