Pojišťovny zaplatí na škodách více, než kolik vyberou na pojistném

Analýza

Dle podrobné analýzy České kanceláře pojistitelů (ČKP) už může cena povinného ručení dále klesat pouze na úkor dalšího prohlubování ztrát. Od roku 2010 průměrné pojistné pokleslo v dnešních cenách o 24 %, zatímco průměrná škoda stoupla o 47 %. Před rokem pojišťovny tratily zejména u rizikových segmentů, dnes se tento trend týká celého trhu s povinným ručením.

Pojišťovny zaplatí na škodách více, než kolik vyberou od řidičů na pojistném. Foto: Pixabay

V případě pojištění osobních automobilů pojišťovny vyberou o 12 % pojistného méně, než zaplatí na škodách. Skutečné roční pojistné u osobních automobilů dosahuje 15,8 miliard korun, zatímco celková výše škod, nákladů spojených s vyřízením škod a správou smluv a dalších provozních nákladů představuje částku 17,65 mld. Kč.

„Tento vývoj, který stále více rozevírá nůžky mezi cenou a náklady, je zcela neudržitelný. Pojišťovny se teď musí víc než kdy jindy soustředit na správné nastavení hodnocení rizika,“ prohlásil Jan Matoušek, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.

ČKP hradí prostřednictvím garančního fondu, kam přispívají pojišťovny z vybraného pojistného na povinném ručení, částky, které se jí nepodaří získat od nepojištěných viníků nehod. Od 1. ledna 2018 se opět zavedl příspěvek nepojištěných, a tedy i financování nepojištěných škod nepojištěnými motoristy, napsal v této souvislosti server České noviny.

Zdroj: ČKP

ZTRÁTA AŽ 27 PROCENT

„Ještě negativnější situace vychází v segmentech nákladních automobilů včetně tahačů, kde celková nedostatečnost pojistného dosahuje dokonce 30 % aktuální výše pojistného,“ uvedl v tiskové zprávě kanceláře její hlavní pojistný matematik Petr Jedlička.

Skutečné pojistné pro tato vozidla odpovídá 3,7 miliardám korun, zatímco roční úhrn škod a dalších souvisejících nákladů dosahuje částky 4,8 mld. Kč. Podobně je na tom také nejrizikovější skupina vozidel pojištěných leasingovými společnostmi, kde ztráta dosahuje 27 procent.

Tyto velmi negativní výsledky ovlivňuje dlouhodobý pokles průměrného pojistného a stále rostoucí výše škod. „Do zvyšující se úrovně škodní inflace se promítá příznivý ekonomický vývoj České republiky a rostoucí průměrné mzdy, které vycházejí ze zvyšující se ceny práce i z ceny oprav v servisech. Kvůli modernizaci vozového parku se průběžně projevuje také vyšší technologická náročnost a cena náhradních dílů. V neposlední řadě se vliv nového občanského zákoníku neprojevuje pouze v rovině očekávání budoucího vývoje škod na zdraví, ale jejich navýšení je již každodenní realitou,“ vysvětlil Jedlička.

TÉMĚŘ OSM MILIONŮ VOZIDEL

Na české silnice vloni přibylo 236 000 vozidel se sjednaným povinným pojištěním odpovědnosti z provozu vozidla, jak uvedl server České noviny. Celkem tak má takzvané povinné ručení 7,833 milionu vozidel. Nepojištěných vozidel je podle odhadů ČKP zhruba 130 000. Registrovaných vozidel bylo podle statistiky Centrálního registru vozidel přes 8,7 milionu, včetně dlouhodobě nepoužívaných.

Trh s povinným ručením podle ČKP v současné době nabývá pouze pod vlivem nárůstu počtu pojištěných vozidel (tři procenta), který ovšem nedosahuje ani zdaleka takového růstu jako meziroční navyšování průměrné škody na zdraví (7,6 %) a na majetku (4,1 %). V souvislosti s nárůstem počtu pojištěných vozidel se zvyšuje také počet řešených škod povinného ručení (o 5,2 %). Cena průměrného pojistného přitom meziročně klesla o 0,6 %, na 2764 koruny.

CENY DOSÁHLY SVÉHO DNA

Povinné ručení nyní poskytuje na území ČR dvanáct pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru, počtu ujetých kilometrů a dalších kritérií.

„Ačkoliv si naši klienti mohou do značné míry své sazby ovlivňovat sami, protože jim je počítáme i podle ujetých kilometrů, nemůžeme ignorovat zvyšující se náklady na opravy vozidel i škody na zdraví, které tlačí ceny autopojištění vzhůru. Souhlasím s názorem České kanceláře pojistitelů, že ceny jak v povinném ručení, tak v havarijním pojištění dosáhly na tuzemském trhu svého dna,“ citoval server České noviny předsedu představenstva Allianz pojišťovny Jakuba Strnada.

Také Česká pojišťovna prostřednictvím své mluvčí Ivany Buriánkové uvedl v médiích, že povinné ručení v současnosti skutečně míří ke ztrátě: „Můžeme tak očekávat stoupající tendenci cen tohoto produktu. A to z důvodu, aby mohly pojišťovny vzhledem k nárůstu výše plnění zejména u škod na zdraví dostát všem svým závazkům. Opomenout ale nelze ani další z efektů, které k růstu cen pojištění povedou, a tím je zvyšování cen náhradních dílů a práce v autoservisech.“

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Další z rubriky Pojištění

Nejčtenější

Investiční životní pojištění: Běžní spotřebitelé vs. „podvedení klienti“

NázorTéma týdne
Je s podivem, že jsou to více než dva měsíce, co tuzemská média začala informovat o aktivitě „poškozených klientů“ pojišťoven v oblasti investičního životního pojištění (IŽP), ale žádné z nich se blíže nepozastavilo nad „modelovými příklady“, které na březnové tiskové konferenci představil Jiří Chvojka. Mluvíme o paní z Prahy, co měla sjednáno devět IŽP a o pánovi z Moravy, jenž vložil do finančního produktu, …
Rolovat nahoru