Asociace WIACA začala se zálohováním nápojových plechovek v ČR. Jako první na trhu

Zálohování nápojových plechovek se v Česku dočkalo reálné podoby. Tři výrobci nápojů v plechovkách, sdružení v asociaci WIACA, dávají svým zákazníkům možnost vrátit na vybraných místech prodeje plechovky od jejich produktů do speciálních košů. Za každou vrácenou plechovku následně dostane zákazník zpět jednu korunu.

Vytříděné plechovky členové asociace na vlastní náklady dopraví do recyklačního zařízení v zahraničí. V České republice totiž žádné takové zařízení není. Hlavním cílem kampaně #replechuj, kterou asociace spustila souběžně se zavedením vratné zálohy, je zahájení veřejné debaty o zálohování a recyklaci nápojových plechovek.

Kampaň #replechuj, která informuje o zálohování nápojových plechovek ze strany asociace WIACA, tvořenou třemi tuzemskými značkami nápojů, si klade za cíl jít příkladem ostatním hráčům na trhu. Hlavně výrobcům piva a nealkoholických či energetických nápojů. Ti totiž dohromady emitují miliony plechovek ročně, jenž končí ve směsném odpadu a svoje zákazníky nijak nemotivují k jejich recyklaci. Zálohování nápojových plechovek je přitom osvědčenou metodou, která již dlouhodobě funguje v několika státech Evropy. Statistiky říkají, že například v Německu se díky záloze vytřídí a poté zrecykluje sedm z deseti nápojových plechovek.

„Ve vyspělých státech Evropy je zálohování a recyklace plechovek naprosto běžným standardem.“

Hlavní myšlenkou projektu #replechuj je zavedení celoplošné zálohy na nápojové plechovky v České republice a zvýšení podílu vytříděných a zrecyklovaných plechovek. „Chceme ukázat trhu, že zálohování plechovek je možný a správný krok zodpovědný směrem k životnímu prostředí a jeho ochraně. Stačí chtít a začít pro to něco dělat. Ve vyspělých státech Evropy je zálohování a recyklace plechovek naprosto běžným standardem. Pokud tedy společnosti vyváží své produkty do zahraničí, nebo ze zahraničí pocházejí, tak o zálohování a recyklaci plechovek vědí. V České republice však směrem k celoplošnému zálohování plechovek neudělal nikdo nic. Ani stát, ani soukromý sektor,“ vysvětluje současnou situaci Jan Langhans, výkonný ředitel společnosti Vi WINE, která je členem asociace a dodává, „my, jako asociace WIACA, jsme se rozhodli, že podstoupíme zvýšení nákladů i větší nápor na kapacity a zavedeme na naše produkty vratnou zálohu jednu korunu, která bude zákazníky motivovat k zodpovědnosti a vrácení plechovek. Jde totiž o správnou věc. To, že v této oblasti zatím selhávají státní instituce, neznamená, že se zodpovědnosti nemůžeme my, výrobci a prodejci, chopit sami.“

Miliony plechovek končí ve směsném odpadu. WIACA to chce změnit

Prakticky všechny vyprodukované nápojové plechovky nyní končí v koších na směsný odpad. To však bude již minulostí. Na vybraných prodejních místech produktů asociace WIACA jsou ode dneška rozmístěny speciální koše na recyklaci plechovek. Po jejich naplnění členové asociace na vlastní náklady všechny vytříděné plechovky odvezou do recyklačního centra v zahraničí, kde je bezztrátově zrecyklují na nové plechovky. V České republice totiž žádné zařízení, které by dokázalo plechovky zrecyklovat neexistuje. Pro posílení motivace zákazníků třídit plechovky hodlá asociace na své produkty zavést vratnou zálohu 1 Kč, kterou zákazníci obdrží při vytřídění plechovky do speciálního koše.

„Trh chceme formovat a motivovat ke změně také pomocí petice, která ostatním ukáže, že změnu si přejí lidé této země, a ne pouze několik výrobců s pár set tisíci plechovkami. Podepsat ji mohou všichni, kdo vnímají recyklaci plechovek jako krok správným směrem, na webu asociace www.wiaca.org,“ říká Dominik Hašek, výkonný ředitel společnosti Smarty.

Recyklace plechovek je bezztrátová. Jsou nejekologičtějším obalem

Recyklace plechovek se oproti ostatním typům obalů jako je papír, plast nebo sklo pyšní takzvanou bezztrátovostí. Plechovky je totiž možné recyklovat jedna k jedné. Od momentu, co prázdnou plechovku vytřídíte, to trvá přibližně osm týdnů, než z té samé zrecyklované plechovky pijete znovu. Tento proces recyklace lze navíc opakovat prakticky donekonečna.

„Hliníku, ze kterého se plechovky vyrábějí, je na planetě omezené množství. Jako národ, natož lidstvo, si tedy nemůžeme dovolit s ním jen tak plýtvat a kvůli jeho získávání ničit životní prostředí. Přesně kvůli tomu jsme se rozhodli na vlastní náklady, bez dotací či pomoci státu, tuto iniciativu zrealizovat, abychom veřejnosti ukázali, že společně můžeme věci změnit k lepšímu a být o něco zodpovědnější,“ říká Jana Drozdová, ředitelka provozu společnosti Vi WINE a předsedkyně asociace WIACA, jejíž členové dohromady ročně emitují plechovky v řádech statisíců, přičemž velkou většinu jich vyprodukuje Smarty. Pro úplnost je třeba dodat, že se započtením plechovek výrobců piva či energetických a jiných nealkoholických nápojů, se roční produkce plechovek v České republice rázem dostává do řádu desítek milionů kusů.

„Plechovky jako nápojový obal mají mnoho výhod a silných stránek. Jednak jsou bezztrátově recyklovatelné. Oproti sklu jsou dále značně odolnější a své o tom ví každý výrobce i přepravce. Když se převrátí kamion s lahvemi, je to pro výrobce pohroma, jelikož jsou všechny produkty zničené. Když se to samé stane s kamionem plným plechovek, tak jsou škody na zboží minimální,“ popisuje výhody plechovek Tomáš Polák, výkonný ředitel společnosti Secco+, která je také členem asociace WIACA a dodává, „plechovky jsou také lehčí a skladnější než skleněné lahve. Na přepravu stejného množství nápoje při plnění do plechovek zatížíte kamion výrazně méně. To vám dovoluje převést větší objem produktů na jednu jízdu a méně tak zatěžujete životní prostředí. Plechovky zároveň poskytují nápojům nejdelší trvanlivost. Navíc na rozdíl od skleněných lahví nepropouští světlo ani vzduch přes korek, což ocení hlavně vinaři. Víno nedozná během čekání na zákazníka žádnou změnu a ponechá si všechny správné chutě a vlastnosti. Kdo by se chtěl o plechovkách jako obalu dozvědět více, může se podívat na stránky naší asociace www.wiaca.org.“

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

Sberbank: Provoz v době vánočních svátků a na konci roku

V době vánočních svátků a na přelomu roku bude v bankách jiný provoz než obvykle. Během volných dnů bude většina poboček Sberbank uzavřena. Banka ještě v letošním roce vyřídí platby, které jí klienti předají elektronicky poslední den roku do 12 hodin a v papírové podobě o hodinu dříve.

UniCredit Bank plní svým klientům vánoční přání

Kdo by nechtěl na Vánoce potěšit své blízké vysněnou dovolenou, novým kolem, romantickou novoroční večeří nebo jen potěšit sám sebe a splnit si dlouho odkládaný sen. UniCredit Bank se rozhodla svým klientům splnit jejich tajné vánoční sny. Ti mají nyní možnost vyjádřit svá přání, zaslat je do UniCredit Bank a …

Netradiční pojistné události někdy testují představivost pojišťoven i klientů

Před několika dny se stal v Českých Budějovicích bizarní případ. Divoké prase tam vběhlo do jednoho obchodu, ve kterém poškodilo interiér. Venku na ulici pak navíc srazilo k zemi vyděšenou cizinku. Scéna jak z Hrabalových Slavností sněženek se nestává každý den. Ale jihočeský divočák dokázal, není nereálná. Kryje …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Nákupní centra před Vánoci? Ochranka vše nevyřeší, říká streetworker

Rozhovor
Tomáš Klumpar pracuje s dětmi a mladými lidmi z problematického prostředí na pražském Žižkově a v Nuslích. Je vedoucím Beztíže - specializovaného oddělení Domu dětí a mládeže Praha 3 – Ulita. Se svým týmem se pokouší snižovat v této skupině výskyt drogové závislosti nebo drobné kriminality. „Nedávno jsme s kolegy počítali, na kolik vyjde takový problémový mladý člověk daňové poplatníky, pokud s ním nikdo nezačne …

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru