Asociace WIACA začala se zálohováním nápojových plechovek v ČR. Jako první na trhu

Zálohování nápojových plechovek se v Česku dočkalo reálné podoby. Tři výrobci nápojů v plechovkách, sdružení v asociaci WIACA, dávají svým zákazníkům možnost vrátit na vybraných místech prodeje plechovky od jejich produktů do speciálních košů. Za každou vrácenou plechovku následně dostane zákazník zpět jednu korunu.

Vytříděné plechovky členové asociace na vlastní náklady dopraví do recyklačního zařízení v zahraničí. V České republice totiž žádné takové zařízení není. Hlavním cílem kampaně #replechuj, kterou asociace spustila souběžně se zavedením vratné zálohy, je zahájení veřejné debaty o zálohování a recyklaci nápojových plechovek.

Kampaň #replechuj, která informuje o zálohování nápojových plechovek ze strany asociace WIACA, tvořenou třemi tuzemskými značkami nápojů, si klade za cíl jít příkladem ostatním hráčům na trhu. Hlavně výrobcům piva a nealkoholických či energetických nápojů. Ti totiž dohromady emitují miliony plechovek ročně, jenž končí ve směsném odpadu a svoje zákazníky nijak nemotivují k jejich recyklaci. Zálohování nápojových plechovek je přitom osvědčenou metodou, která již dlouhodobě funguje v několika státech Evropy. Statistiky říkají, že například v Německu se díky záloze vytřídí a poté zrecykluje sedm z deseti nápojových plechovek.

„Ve vyspělých státech Evropy je zálohování a recyklace plechovek naprosto běžným standardem.“

Hlavní myšlenkou projektu #replechuj je zavedení celoplošné zálohy na nápojové plechovky v České republice a zvýšení podílu vytříděných a zrecyklovaných plechovek. „Chceme ukázat trhu, že zálohování plechovek je možný a správný krok zodpovědný směrem k životnímu prostředí a jeho ochraně. Stačí chtít a začít pro to něco dělat. Ve vyspělých státech Evropy je zálohování a recyklace plechovek naprosto běžným standardem. Pokud tedy společnosti vyváží své produkty do zahraničí, nebo ze zahraničí pocházejí, tak o zálohování a recyklaci plechovek vědí. V České republice však směrem k celoplošnému zálohování plechovek neudělal nikdo nic. Ani stát, ani soukromý sektor,“ vysvětluje současnou situaci Jan Langhans, výkonný ředitel společnosti Vi WINE, která je členem asociace a dodává, „my, jako asociace WIACA, jsme se rozhodli, že podstoupíme zvýšení nákladů i větší nápor na kapacity a zavedeme na naše produkty vratnou zálohu jednu korunu, která bude zákazníky motivovat k zodpovědnosti a vrácení plechovek. Jde totiž o správnou věc. To, že v této oblasti zatím selhávají státní instituce, neznamená, že se zodpovědnosti nemůžeme my, výrobci a prodejci, chopit sami.“

Miliony plechovek končí ve směsném odpadu. WIACA to chce změnit

Prakticky všechny vyprodukované nápojové plechovky nyní končí v koších na směsný odpad. To však bude již minulostí. Na vybraných prodejních místech produktů asociace WIACA jsou ode dneška rozmístěny speciální koše na recyklaci plechovek. Po jejich naplnění členové asociace na vlastní náklady všechny vytříděné plechovky odvezou do recyklačního centra v zahraničí, kde je bezztrátově zrecyklují na nové plechovky. V České republice totiž žádné zařízení, které by dokázalo plechovky zrecyklovat neexistuje. Pro posílení motivace zákazníků třídit plechovky hodlá asociace na své produkty zavést vratnou zálohu 1 Kč, kterou zákazníci obdrží při vytřídění plechovky do speciálního koše.

„Trh chceme formovat a motivovat ke změně také pomocí petice, která ostatním ukáže, že změnu si přejí lidé této země, a ne pouze několik výrobců s pár set tisíci plechovkami. Podepsat ji mohou všichni, kdo vnímají recyklaci plechovek jako krok správným směrem, na webu asociace www.wiaca.org,“ říká Dominik Hašek, výkonný ředitel společnosti Smarty.

Recyklace plechovek je bezztrátová. Jsou nejekologičtějším obalem

Recyklace plechovek se oproti ostatním typům obalů jako je papír, plast nebo sklo pyšní takzvanou bezztrátovostí. Plechovky je totiž možné recyklovat jedna k jedné. Od momentu, co prázdnou plechovku vytřídíte, to trvá přibližně osm týdnů, než z té samé zrecyklované plechovky pijete znovu. Tento proces recyklace lze navíc opakovat prakticky donekonečna.

„Hliníku, ze kterého se plechovky vyrábějí, je na planetě omezené množství. Jako národ, natož lidstvo, si tedy nemůžeme dovolit s ním jen tak plýtvat a kvůli jeho získávání ničit životní prostředí. Přesně kvůli tomu jsme se rozhodli na vlastní náklady, bez dotací či pomoci státu, tuto iniciativu zrealizovat, abychom veřejnosti ukázali, že společně můžeme věci změnit k lepšímu a být o něco zodpovědnější,“ říká Jana Drozdová, ředitelka provozu společnosti Vi WINE a předsedkyně asociace WIACA, jejíž členové dohromady ročně emitují plechovky v řádech statisíců, přičemž velkou většinu jich vyprodukuje Smarty. Pro úplnost je třeba dodat, že se započtením plechovek výrobců piva či energetických a jiných nealkoholických nápojů, se roční produkce plechovek v České republice rázem dostává do řádu desítek milionů kusů.

„Plechovky jako nápojový obal mají mnoho výhod a silných stránek. Jednak jsou bezztrátově recyklovatelné. Oproti sklu jsou dále značně odolnější a své o tom ví každý výrobce i přepravce. Když se převrátí kamion s lahvemi, je to pro výrobce pohroma, jelikož jsou všechny produkty zničené. Když se to samé stane s kamionem plným plechovek, tak jsou škody na zboží minimální,“ popisuje výhody plechovek Tomáš Polák, výkonný ředitel společnosti Secco+, která je také členem asociace WIACA a dodává, „plechovky jsou také lehčí a skladnější než skleněné lahve. Na přepravu stejného množství nápoje při plnění do plechovek zatížíte kamion výrazně méně. To vám dovoluje převést větší objem produktů na jednu jízdu a méně tak zatěžujete životní prostředí. Plechovky zároveň poskytují nápojům nejdelší trvanlivost. Navíc na rozdíl od skleněných lahví nepropouští světlo ani vzduch přes korek, což ocení hlavně vinaři. Víno nedozná během čekání na zákazníka žádnou změnu a ponechá si všechny správné chutě a vlastnosti. Kdo by se chtěl o plechovkách jako obalu dozvědět více, může se podívat na stránky naší asociace www.wiaca.org.“

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Tiskové zprávy

Začal Global Money Week 2024

Od pondělí 18. do neděle 24. března 2024 se v České republice koná 12. ročník celosvětové vzdělávací akce Global Money Week. Česká bankovní asociace letos v jeho rámci opět pořádá národní kolo finančně-vědomostní …

Jak zajistit pojištění kola proti krádeži

Plánujete pořízení nového jízdního kola, abyste si již brzy mohli užívat první jarní vyjížďky? Pak byste měli pamatovat na to, že krádeže kol jsou v České republice velice časté. Podle policejních odhadů je ročně …

Predikce ceny bitcoinu v roce 2024: Co říkají experti?

Rok 2023 pro bitcoin znamenal jízdu na horské dráze. Po rekordním růstu v roce 2021 zažila tato nejstarší a nejrozšířenější kryptoměna (BTC) v roce 2022 prudký pokles a klesla pod 20 000 amerických dolarů (USD). V …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.