Ať tvrdý nebo měkký, brexit Česko zabolí

Názor
Mezi EU a Británií vrcholí přetahování o porozvodovou obchodní dohodu. Ať už se ji vyjednat podaří nebo ne, českým vývozcům i dovozcům přibydou starosti. Při tvrdém i měkkém brexitu je od ledna zatíží povinnost předkládat celní prohlášení. Návrat britsko-unijních hranic přinese zdržení na přechodech, které prodlouží a prodraží přepravu. Ve Francii, Belgii i Nizozemsku nabírají stovky nových celníků a je nejvyšší čas, aby se připravily i české firmy.
České vývozce i dovozce od ledna zatíží povinnost předkládat celní prohlášení. Ilustrační foto: Pixabay.com

Česká republika je velmi otevřenou ekonomikou a Británie představuje pro tuzemské vývozce pátý největší trh. Strašákem číslo jedna proto zůstávají až desetiprocentní cla spojená s divokým brexitem. Ani jeho odvrácení nemusí ale cla úplně zažehnat. I když se obchodní dohoda přijme, není jisté, zda zbaví cla veškeré zboží, nebo jen jeho část.

V případě tvrdého brexitu chystá Londýn uvalit na unijní zboží clo v průměrné výši 5,7 procenta. Dovoz vozidel by ale Británie i EU zatížily desetiprocentním clem, což by odskákal „český autoland“. Tvrdý brexit může z ČR udělat sedmou nejpostiženější zemi EU. Hrozil by nám propad HDP až o jedno procento.

PSALI JSME:
Zoufalá situace si žádá zoufalou politiku

Všechny varianty brexitu způsobí množství dalších komplikací a nejméně o jedné se málo mluví. Jde o změnu v označování výrobků určených pro britský trh. Evropská značka CE zmizí za kanálem La Manche ze scény a postupně ji vystřídá nová značka UKCA.

Nejširší veřejnost ale nejspíš zajímají hlavně dopady na zaměstnanost. Bohužel, i tady čekejme sčítání škod, otázkou je jen, jak velkých. Například z loňské studie univerzity v Lovani vychází, že divoký brexit připraví Česko o přibližně 47 000 pracovních pozic. Při brexitu s dohodou bychom měli ztratit kolem 11 000 míst.

Autor je ředitel společnosti Gerlach
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Británie odejde z EU pravděpodobně bez dohody

Zavřít reklamu ×
  1. ČR má s Anglií jen minimální obchodní aktivity a tak se nás brexit téměř netýká. Problém má spíš Německo a Francie.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Západ už účinné sankce proti Rusku vyčerpal

V bavorských Alpách v pondělí začal summit zemí skupiny G7. Tato skupina sestává z klíčových ekonomik Západu. Těžko už jejím všem členům přisuzovat adjektivum „světově nejvýznamnější hospodářství“, jež jim bezesporu …

Indexy PMI v Evropě zklamaly

Předběžná data červnových PMI (index nákupních manažerů, pozn. red.) aktivity v průmyslu i ve službách ve velkých evropských zemích včetně Německa i eurozónu jako celek zklamala. Celkové indexy se tak přiblížily …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Autem do Chorvatska: Kde se tvoří kolony, kde levně natankovat

Obrazem
Do Chorvatska každý rok cestují na dovolenou stovky tisíc českých turistů. Nemalá část jede k jadranským plážím, krásné přírodě a unikátním památkám vlastním autem. Zkraje letní sezony jsme cestu po silnicích a dálnicích vyzkoušeli a zde jsou naše poznatky a postřehy. Například natankovat se vyplatí ve Slovinsku.