Aut, kterých vzniklo méně než deset: Lamborghini Veneno (3. díl)

Spousta automobilek má ve zvyku přijít na vlastní výročí s nějakým výjimečným modelem. Před osmi lety se to Lamborghini povedlo dokonale. A dobře udělali i ti, kdo si kupé nebo roadster Veneno koupili.
Lamborghini Veneno. Foto: Lamborghini

Padesát let od svého vzniku oslavila firma Automobili Lamborghini na ženevském autosalonu 2013 ve velkém stylu. Představila totiž stroj Veneno, o němž hned na začátku prohlásila, že se zrodí pouze ve třech exemplářích, každý v jedné barvě italské trikolóry. Nakonec u takové exkluzivity nezůstalo, když světlo světa spatřilo pět kupé a devět roadsterů, ale i tak šlo o klenot prvního řádu.

Šílené tvary

Kdybyste chtěli načrtnout základní rysy sériové řady Huracán, asi by vám stačily dvě tři linky.

U Venena byste je spotřebovali jen na záď s nastavitelným přítlačným křídlem, tak roztodivné a zprohýbané hrany a plochy vozu dopřál jeho autor Filippo Perini.

Ovšem pozor, všechno má svůj praktický účel – sloužit aerodynamice a zajišťovat skvělé chlazení vnitřních agregátů i při nejostřejší jízdě.

Zkušenosti značky z vlastního okruhového seriálu Super Trofeo se tu plně projevily, koneckonců i kola jsou upevněna centrální maticí.

Foto: Lamborghini

V podstatě celý automobil je navíc z karbonu vyztuženého polymerem, protože s uhlíkovými vlákny značka ze Sant´Agaty Bolognese umí pracovat lépe, než řada podobných. Suchá hmotnost vozu tak klesla na 1450 kilogramů, což je o 125 kilo méně, než u typu Aventador, jenž dodal pohonnou jednotku.

PSALI JSME:
Auta, kterých vzniklo méně než deset (2. díl): Nio EP9

750 koní

Uprostřed automobilu leží 6,5litrový dvanáctiválec o výkonu 552 kilowattů a točivém momentu 690 N.m, který ho dostane na stovku za pouhých 2,8 sekundy a potom až k metě 355 km/h. Síla míří (jak je u italské značky zvykem) na všechna kola, a to přes extrémně rychle pracující sedmistupňovou převodovku ISR. Řidič má k dispozici pět jízdních režimů, z nichž ty nejvyšší koketují s pravým závodním nastavením.

Foto: Lamborghini

Miliony tam, miliony zpátky

Bez daně přišlo Lamborghini Veneno na 3,3 milionu eur. Příšerná suma, která překonává i leckteré zkušenosti získané u Bugatti – ostatně italský bolid byl ve své době nejdražším autem na světě. Jenže tady se nebavíme o nějakém spotřebním zboží, ale o investici, sběratelském kousku, který na silnicích stěží natočí několik tisíc kilometrů.

Takže kdybyste teď nabídli Veneno v perfektním stavu, asi byste ho střelili za minimálně dvojnásobek, což je mezi současnými hypersporty možná nejlepší výsledek. Výraznější zhodnocení totiž nenabízí ani Ferrari LaFerrari, McLaren P1 nebo Pagani Huayra.

PSALI JSME:
Auta, kterých vzniklo méně než deset: Rezvani Beast Alpha X Black Bird (1. díl)

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB