Autem do Chorvatska: Kde se tvoří kolony, kde levně natankovat

Obrazem
Do Chorvatska každý rok cestují na dovolenou stovky tisíc českých turistů. Nemalá část jede k jadranským plážím, krásné přírodě a unikátním památkám vlastním autem. Zkraje letní sezony jsme cestu po silnicích a dálnicích vyzkoušeli a zde jsou naše poznatky a postřehy. Například natankovat se vyplatí ve Slovinsku.
Slovinsko-chorvatská hranice. Foto: FAEI.cz/autor

Z Prahy jsme zvolili tradiční trasu přes jižní Čechy, Rakousko, Slovinsko a odtud na chorvatskou Istrii do Poreče. Vyrazili jsme v pátek ráno. Dopravní odborníci ho pro jízdu k Jadranu označují spolu se sobotou za jeden z nejvíce „našlapaných“, protože na silnicích bývá obvykle nejvíce aut. I proto jsme si ale tento den vybrali – abychom dopravu otestovali na vlastní kůži.

Z tohoto pohledu se může jevit jako chyba, vydat se do Českých Budějovic místo přes Tábor trasou přes Písek. Silnice u obce Chraštice se totiž opravuje a ještě nějakou dobu opravovat bude, a doprava je tu svedena do jednoho pruhu – několik kilometrů se jezdí kyvadlově.

Parkoviště na rakouské dálnici. Foto: FAEI.cz/autor

V pátek ráno, když jsme tudy projížděli, ale ještě nebyl provoz tak hustý, takže jsme nečekali moc dlouho – zhruba čtvrt hodiny. A jelikož ani kolona nebyla dlouhá, zdolali jsme opravovaný úsek právě jen s jednou asi patnáctiminutovou nucenou zastávkou. Při cestě do Chorvatska to nebylo žádná zásadní zdržení.

Klidná jízda přes Rakousko

Cesta dál na jih, do Českých Budějovic a k česko-rakouské hranici už byl bezproblémový. Na poslední čerpací stanici jsme si ještě koupili rakouskou dálniční známku (na 10 dní za 9,60 eur, pozn. aut.) a zamířili k dálnici směr Linec.

Rakouská dálnice směrem do Slovinska. Foto: FAEI.cz/autor

Kdybychom neměli ještě poměrně plnou nádrž, určitě bychom před hranicí ještě tankovali – benzin zde prodávají asi o tři koruny levněji, než ve vnitrozemí. Ale my jsme si předem zjistili, že vůbec nejvýhodnější palivo na cestě bude ve Slovinsku.

Cesta přes Rakousko byla klidná. Na dálnici z Lince do Grazu a dál ke slovinskému Mariboru se neobjevili „piráti silnic“, nenastala žádná ošemetná dopravní situace. Jen jsme zaplatili za zpoplatněné tunely a zamířili k hranicím se Slovinskem.

Hraniční přechod ze Slovinska do Chorvatska. Foto: FAEI.cz/autor

Dálniční známku na tamní autostrády jsme si zaplatili ještě doma přes internet (sedmidenní vyjde na 15 eur, měsíční na dvojnásobek, pozn. aut.), takže jsme před hranicemi ani nezastavovali. Stejně jako na česko-rakouském přechodu, ani zde nebyla žádná kolona.

Zácpa u Lublaně

V pátek brzy odpoledne jsme dorazili do Mariboru, kde jsme si předem zajistili ubytování v penzionu nad městem. Jednak jsme si nechtěli jet „nadoraz“ až do Chorvatska a strávit celý den v autě, jednak jsme si chtěli toto město prohlédnout – nikdo z naší dovolenkové výpravy tady ještě nebyl.

Slovinský Maribor. Foto: FAEI.cz/autor

Bylo to dobré rozhodnutí. Maribor je univerzitní město s působivým náměstím, se spoustou restaurací, kaváren a barů – z některých z nich se večer ozývala živá hudba různých žánrů.

Do cílového místa v chorvatské Poreči jsme z Mariboru vyrazili v sobotu ráno. Tentokrát nás ale nečekal tak čistý průjezd, jako přes Rakousko.

Čerpací stanice v chorvatské Poreči. Foto: FAEI.cz/autor

Kousek za Lublaní se totiž vytvořila několikakilometrová kolona, na niž upozorňovaly slovinské rozhlasové stanice už dlouho dopředu. Kolonou jsme popojížděli asi tři čtvrtě hodiny. Nemít v autě klimatizaci, asi se na autostrádě uškvaříme.

Očividně ale nešlo o nic mimořádného. Když jsme se po týdnu vraceli stejnou trasou nazpátek, opět proti nám stál dlouhý automobilový had. Možná byl ještě o něco delší, než když jsme jeli k Jadranu – s blížícími se prázdninami patrně přibylo turistů. Také jsme natankovali, litr benzinu stál na dálnici necelých 1,6 eur (zhruba 39 korun), tedy bezmála o jedno euro méně, než na rakouské dálnici.

Chorvatská Poreč. Foto: FAEI.cz/autor

Obávali jsme se ještě přejezdu přes slovinsko-chorvatskou hranici na přechodu Kaštel, ale měli jsme štěstí. Doprava pár kilometrů před hraniční čárou o něco zhoustla, ovšem kolona se nezastavila, auta jela pomalu už k přechodu. Až tady jsme se na pár minut zastavili.

Kolona za Táborem

Mnohem horší ovšem byla situace opačným směrem. Z chorvatského vnitrozemí se táhla k přechodu mnohakilometrová dálnice, auta se za sebe řadila dokonce až na dálnici.

Čerpací stanice na slovinské dálnici. Foto: FAEI.cz/autor

Když jsme se proto o týden později v sobotu ráno vraceli domů, nejeli jsme raději po dálnici, ale zvolili jsme trasu přes město Buje a na hlavní silnici jsme se napojili kousek před hranicí – zařadili jsme se do kolony, které pomalu jela k přechodu. Mnohakilometrová kolona tentokrát stála zase z opačné strany: Ze Slovinska do Chorvatska.

Benzin jsme opět tankovali ve Slovinsku. V Chorvatsku jsme sice byli v době, kdy tamní vláda zmrazila na čtrnáct dní jeho cenu (pouze na silnicích, nikoli na dálnicích), takže litr vycházel na 13,50 kuny (něco přes 44 korun), ale ve Slovinsku byly pohonné hmoty stále o několik korun na litr levnější.

Okolí Hallstattu v Rakousku. Foto: FAEI.cz/autor

Cesta přes Rakousko byla opět bez problémů, strávili jsme noc v Hallstattu nedaleko Salzburgu, což se ukázalo jako opět skvělá volba. Jde o nádherné přírodní území zapsané na seznamu UNESCO. Nepochybně by se zde vyplatilo strávit i několik dní.

Ráno jsme pokračovali na Linec a České Budějovice, odkud jsme ovšem nezamířili na Písek, ale na Tábor – abychom se vyhnuli kyvadlové dopravě u obce Chraštice. Moc jsme si ale nepomohli, protože nedlouho za sjezdem z dálnice D3 u Miličína jsme zastavili v koloně, která se rozjela přibližně po dvaceti minutách. Pak už byla cesta až na okraj Prahy bez zácpy, i když doprava před hlavním městem doprava na příjezdové brněnské dálnici D1 zhoustla.

PSALI JSME:
Chorvatská dovolená: Ucpaná slovinská hranice

Zavřít reklamu ×
  1. Dobrá provokace……Tady na „východě“ řešíme jak zaplatit zemní plyn nebo jestli vůbec nějaký bude.

      • Dej si mokrý hadr na hlavu!Asi máš úpal….. Tady na východě můžeš mít 3 práce zároveň a nemáš vyhráno.

      • Jedu v srpnu na 14 dní, mám dvě práce a příjem cca 60 tis čistého, nestezuji si, dělám asi 9 hodin denně víkendy volné, spokojenost… 😁

        • Tak přeji ať tělesná schránka slouží co nejdéle…..Já pracoval i ve třech pracích a odrovnal jsem se už kolem 40 let. Ze svého okolí znám jednoho co pracuje neustále(práce,brigády,doma renovuje) a ve 30 letech už začíná mít zdravotní problémy.

  2. Jeli jsme do Chorvatska cca ve stejném termínu. 24.6-16.7.
    24.6. jsme vyjížděli po poledni po trase Aš-Regensburg-Sankt Florian am Inn (1. přespání) – Spielfeld – Macelj – Karlovac – Plitvice (2 dny přestávka) – Bruvno – Benkovac – Vrana – Pakoštane.

    Pomalu to popojíždělo na Slo-Cro hranici (v protisměru byla už solidní fronta a auta musela čekat cca 1/4-1/2 hodiny. A potom na mýtné bráně u Zagrebu. Čekání na mýtnicích jsmese vyhnuli cestou mimo dálnici, která je kratší a doba jízdy je cca stejná.

    Na zpáteční cestě (odjezd ve čtvrtek) jsme jeli v Chorvatsku po dálnici a odbočili jsme na přespání v Kumrovci. Do Slovinska jsme přejeli přes přechod Razvor-Polje pri Bystrici. Žádná fronta, žádné čekání, přijeli jsme na prázdný přechod, Chorvat si vzal pasy, spočítal nás a mávnul, že mám jet. Slovinec si vzal pasy a projel scanerem. Za dvě minuty hotovo.

    Tankovali jsme na obou cestách v Chorvatsku, mimo dálnici. Krapina a Kumrovec. Ve Slovinsku byla nafta dražší než v Chorvatsku. Nejdražší byla v Rakousku, ale rozhodně ne 2,5EURO. Spíš kolem 2,2-2,3.
    Pro zajímavost absolutně nejvyšší cenu nafty (na totemu) jsem viděl v Chorvatsku na dálnici u Durmance, kdy byla na totemu částka 38,01 Kuna Zřejmě šlo ale o chybu…

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.