
Společnosti se v demonstračním testu zaměřily na použití technologií, které umožní bezproblémové fungování autonomních dopravních řešení, aniž by se musely použít nákladné fyzické jednotky pro podporu šíření radiového signálu. Cena hardwaru a instalace jedné takové stanice se totiž pohybuje v tisících dolarů, což představuje výraznou brzdu v rozvoji městských autonomních dopravních řešení.
Namísto instalace velkého množství drahých silničních jednotek by k vybudování sítě pro spojení vozidla s okolím (tzv.V2X, vehicle-to-everything, pozn. red.) mohla města využívat stávající mobilní sítě za předpokladu, že mají veřejnou infrastrukturu MEC (mobil edge compute).
Použití stávajících mobilních sítí by urychlilo zavádění autonomních vozidel a dalších autonomních dopravních řešení. Zkouška Cisco a Verizon prokázala, že kombinace LTE sítě Verizon, veřejných 5G Edge s AWS Wavelength a směrovačů Cisco Catalyst IR1101 splňují prahy latence požadované pro aplikace s autonomním řízením.
„Když řídíte auto a plánujete si trasu, zpravidla volíte nejrychlejší cestu s nejmenším odporem, abyste se dostali tam, kam máte namířeno. Data z připojených vozidel potřebují stejnou strategii,“ napsal nedávno na svém blogu Mark Knellinger, hlavní architekt dopravních řešení a partner ve společnosti Cisco, která je celosvětovým lídrem v oblasti technologií, které zajišťují fungování internetu.
Společnosti Cisco a Verizon, jak uvedl, spolupracují na vytvoření této strategie s využitím edge computingu. Ten využívá ke zpracování všech těchto masivních dat stávající „skříně“ u silnic. „Projeví se to tím, že do často vzdálených datových center bude muset putovat méně dat. Úkolem bylo navrhnout způsob, jak hladce zajistit, aby všechny různorodé aplikace komunikovaly v řádu milisekund, nikoliv sekund,“ vysvětlil Knellinger.
Kvůli bezpečnosti cestujících ve vozidlech a chodců totiž záleží ne na sekundách, ale na milisekundách. „Bezpečnost tzv. připojených vozidel vyžaduje dobu odezvy aplikací měřenou v milisekundách, nikoliv v sekundách,“ dodal architekt dopravních řešení.
Aby byla připojená vozidla „připojená“, musí se přenášet obrovské množství dat. „Připojená vozidla musí komunikovat se světelnou signalizací na silnicích, s různými odlišnými aplikacemi, přičemž nejvyšší prioritou je bezpečnost,“ napsal Mark Knellinger.
Vzhledem k tomu, že bezpečnostní aplikace odesílají informace do vozidel mnohokrát za sekundu, vyžadují podle něj výpočetní data nové způsoby inženýrství, aby se připojená vozidla stala „běžnými“. „A to vše musí být provedeno rekordní rychlostí,“ podtrhl.
V projektu v Las Vegas byla použita mobilní technologie LTE s optimalizovanou konfigurací, přenos dat v reálném čase pak byl základní funkcí komunikačního standardu Verizon 5G AWS Wavelenght a routerů Cisco Catalyst IR1101.
Pro dosažení co nejnižší latence mobilního signálu je klíčové jeho zpracování co nejblíže ke zdroji. Tento úkol provádějí speciální počítače, zkráceně tzv. Mobile Edge Computing Server nebo MEC, které jsou integrovány přímo do mobilní sítě.
Kombinují údaje senzorů v ulicích s údaji prostorových senzorů vozidla a vysoce přesnými digitálními mapami. Z toho generují model lokálního prostředí se všemi dostupnými informacemi o aktuální dopravní situaci a zpřístupňují jej vozidlům prostřednictvím mobilní sítě.
Testy prokázaly, že nasazení těchto technologií umožňuje dosáhnout přenos informací ze senzorů s extrémně nízkou latencí. A jsou tedy vhodné i pro tak citlivou oblast, jakou je autonomní řízení dopravy.