Auta ještě zdaleka neumí řídit sama, říká šéf Toyoty v ČR Martin Peleška

Rozhovor

Auta ještě zdaleka neumí řídit sama za všech okolností jako řidič. Bájného stupně 5 rovnající se člověku zatím žádná automobilka ani Google nedosáhly. Zato naftové motory u nových osobáků to mají už definitivně spočítané. Perspektivní však nejsou jen elektromobily, ale i vodík a hybridní kombinace elektřina-benzín. V rozhovoru pro Finanční a ekonomický institut (FAEI.cz) to říká šéf Toyoty v ČR Martin Peleška.

Martin Peleška, ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus. Foto: Archiv

Co si myslíte o budoucnosti nafty?
Rozhodně nic pozitivního. Diesel je už přežitá technologie. Brzy přijde důležitý zlom ve vnímání použití dieselu a výrazně poklesne cena a zůstatková hodnota aut s dieselovým motorem. To znamená, že klesne jejich cena při prodeji dalšímu majiteli.
Vývoj dieselových motorů už nikam nevede. Jsou drahé a technické limity jsou tak vysoké. Navíc naftové motory výrazně zatěžují ovzduší. Jsou hlavním přispěvatelem k tvorbě smogu a mají přímý negativní dopad na zdraví lidí. Čili nejde pouze o ochranu životního prostředí jako takového, ale o ochranu zdraví každého z nás. Do několika let se stane realitou, že auta s dieselovými motory nebudou mít povolený vjezd do center měst. Toto opatření se chystají zavést například Paříž, Madrid nebo Atény.

Není to trochu paradox, že na jednu stranu západní Evropa tolik tlačí na ekologii, ale přitom zde výrazně roste obliba z principu neekologických, velkých SUV?
Nabídku určuje poptávka, ale rozhoduje i edukace a informovanost o nových možnostech a technologiích. Nová SUV už nutně nemusejí být neekologická nebo zdraví škodlivá. Naopak. Třeba náš crossover vůbec nenabízíme v dieselové verzi. Pouze benzin nebo hybrid a polovina prodaných vozů tohoto modelu je právě v hybridní verzi. Stejně tak rodinné SUV RAV4. Tam hybridní verze tvoří dokonce kolem 60 procent prodejů. Aktuálně prodáváme v Česku téměř pětinu aut s hybridním pohonem, u značky Lexus přes 80 procent.

Jaká auta tedy diesely nahradí?
Toyota dlouhodobě sází na hybridní technologie. Letos slavíme dvacetileté výročí od prvního hybridního modelu, kterým byl Prius. Nedávno jsme oslavili 10 milionů globálně prodaných hybridů na celém světě v kombinaci značek Toyota a Lexus.
Hybridy oproti tradičním pohonům nabízejí spoustu výhod. Benzinový motor hybridů má podstatně lehčí práci, neboť část námahy na sebe přebírá elektromotor. To v praxi znamená nižší spotřebu paliva a nižší výfukové emise. Hybridy díky dvěma zdrojům energie nabízejí mimořádné jízdní schopnosti i velmi příjemný pocit z plynulé jízdy. Dalším stupněm jsou plug-in hybridy s možností dobíjení ze sítě. Mají delší dojezd v čistě elektrickém režimu, a to až kolem 50 km. A pak jsou zde samozřejmě elektromobily. U nich je otázkou, jaký bude zdroj energie pro jejich pohon. Naší odpovědí je použití technologie v modelu Toyota Mirai (pozn. aut. – psali jsme ZDE), kde pro výrobu el. energie slouží vodíkový palivový článek.

Nezdá se, že by Dieselgate VW v prodejích poškodila. Spíše se jeví, že prodává více. Říká se, že skoro každá automobilka má nějaký takový škraloup, jen se z toho dělal takový humbuk. Co si o tom myslíte?
Jsme dnes na počátku mnohem větší změny, která se dotkne celé automobilové dopravy jako takové. A tou je právě zmiňovaný odklon od dieselových technologií. Dnes již i velké globální značky ohlašují nové verze svých klíčových modelů bez dieselové alternativy, což bylo ještě před pár lety zcela nemyslitelné.

Mají budoucnost hybridy a elektromobily i u užitkových aut, jako jsou terénní vozy, dodávky a třeba kamiony?
Samozřejmě ano, i když v těchto kategoriích bude široké využití hybridní technologie ještě asi chvilku trvat. Nicméně hybrid je pro nás základní technologii 21. století a dnes již naprosto běžná alternativa ke konvenčním pohonům. A čím dál větší roli bude do budoucna hrát i použití již zmiňovaného vodíkového palivového článku. Jde v podstatě „jen“ o vznik dostatečné infrastruktury a pak již nic nebrání tomu, aby zde ve městech jezdily např. autobusy poháněné na vodík, což se dnes děje už v Japonsku.

Vývoj jde kupředu, ale nejsou některé vymoženosti už bláznivé? Třeba auta, která se řídí sama. Kdo třeba ponese odpovědnost, když způsobí nehodu a někoho zabijí…
Vývoj autonomně řízených vozů je velmi populární téma, ale je toho ještě hodně před námi. Podle oficiální definice autonomního řízení, kodifikované institucí SAE International, existuje šest úrovní autonomní jízdy vozidel, od 0 do 5. Přitom úroveň 5 znamená, že se vůz pohybuje bez účasti řidiče po všech typech silnic, za každých silničních a povětrnostních podmínek, na každém místě, kde by byl člověk schopen vůz řídit.
Dosáhnout vývoje systému na úrovni stupně 5 se zatím nikomu nepodařilo. Stroje zatím nejsou schopny sledovat prostředí a všechny nepředvídatelné kombinace situací tak jako reálný řidič – člověk. Ale uvidíme za několik let.

Nemůžu si pomoct, mám pocit, že čím je společnost složitější, a čím složitější jsou i auta, tím míří k tomu, že se může stát, že přijde doba, kdy se budou muset radikálně zjednodušit. Má třeba smysl čidlo na stěrači? Vždyť když prší, tak si stěrač prostě zapnu.
To sice ano, místo toho se ale řidič může plně věnovat sledování cesty, a ne nastavování stěrače na ten správný stupeň. Je to subjektivní, samozřejmě. Řízení ale není složitější, je naopak jednodušší a pohodlnější. Všechny tyto podpůrné technologie pomáhají dělat řízení bezpečnější.
Například my už dnes u spousty modelů nabízíme paket bezpečnostních technologií, jehož součástí je například před-nárazový bezpečnostní systém, systém pro hlídání jízdy v pruzích nebo automatický dálková světla. Všechny tyto věci musíte jako řidič zvládat i sám, ale systém vám v tom pomáhá a zvyšuje vaši bezpečnost, obzvlášť při hustém provozu ve městě, či na delších trasách.

Co podle vás přijde po tom, až budou auta řídit sama?
Z dnešního pohledu těžko uvěřitelných novinek bude určitě spousta. Otázkou je, jak budou využitelné v běžné praxi. Každopádně se nacházíme v bodě, kdy po letech stagnace dojde k rychlému vývoji a změnám u všech prostředků individuální dopravy. Vývoj budou určovat zejména zákazníci a jejich potřeby. Dojde k ještě většímu rozlišení jednotlivých aut s ohledem na použití. Mám tím na mysli auta např. pro města, pro jízdu do práce, pro rozvoz zboží na krátké vzdálenosti, nebo auta pro ženy, pro rodiny, pro omezený počet osob.

Jaké prvky v bezpečnosti přibývají nebo se posílí?
U nových modelů se objevuje funkce adaptivních světel, která automaticky zaclání světelné paprsky tam, kde se nacházejí vozidla přijíždějící v protisměru a vozidla jedoucí vpředu stejným směrem. A například nová verze modelu Lexus LS, který na trh přijde začátkem příštího roku, má jako první na světě intuitivní funkci detekce chodců s aktivním řízením.
To znamená, že pokud systém rozpozná vpředu na vozovce chodce a hrozí bezprostřední nebezpečí kolize, systém začne automaticky brzdit a zatočí tak, aby chodce minul, aniž by vůz opustil jízdní pruh. Všechny tyto systémy pomáhají zvyšovat bezpečí nejen řidiče a cestujících, ale i chodců.

Na čem teď Toyota pracuje ve vývoji?
V letošním roce jsme se vrátili po 17 letech do rally a zatím velmi úspěšně. Naše vozy se účastní také světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA. Zkušenosti z motosportu se pak promítají i do vývoje nových vozů pro běžné zákazníky.

Máte šanci překonat světovou jedničku v globálních prodejích, kterou je koncern VW?
Češi mají Toyoty rádi, považují je za kvalitní auta. Kvalita zpracování, minimální poruchovost, nízké provozní náklady a prokazatelně vysoká zůstatková hodnota jsou důvody, proč máme vysokou míru loajality.
Jen za první čtyři měsíce letošního roku jsme v Česku prodali 2 900 vozů, což je nárůst o 75 procent oproti stejnému období roku 2016. Bez přehánění můžeme říct, že je Toyota nejdynamičtější značkou na českém trhu. Březen byl pro nás dokonce historicky nejúspěšnějším měsícem, během kterého jsme uzavřeli 1 027 smluv. Náš aktuální podíl na trhu činí přes 3,0 procenta. Pokud bychom si navíc odmysleli účelové registrace, které negativně zkreslují celkový trh, bude náš růst ještě výraznější. Naším cílem je patřit stabilně do první desítky. Soupeření o první příčky však pro nás není prioritou, tou je stát se pro zákazníky tou nejlepší značkou zastoupenou tím nejlepším dealerstvím v jejich městě.

Jaká je u Toyoty kontrola kvality a kontrola karoserie dnes? Vzpomínám na kauzu zaseklých pedálů v USA. Mohlo by se to znovu objevit?
Pokud zmiňujete historickou kauzu zaseklých pedálů, tak bych chtěl pouze upozornit, že finální vyšetřovací zpráva nepotvrdila původně avizovanou závadu. Tato informace už však není mediálně natolik známá jako samotná kauza. Každopádně celá tato situace měla z celkového pohledu velice pozitivní vliv na ještě vyšší důraz vnímání kvality a nastavení interních procesů směrem k našim produktům.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.