Black Friday je tady. Nebuďte při nákupech zbrklí, radí odborníci

Black Friday získal v Česku v posledních letech na popularitě. Už loni se do něj zapojilo přes 58 % největších prodejců a toto číslo zřejmě letos ještě povyroste. Jednička na trhu, Alza.cz, redakci FAEI.cz informovala, že minulý týden zahájila vánoční sezónu spuštěním vůbec největšího Black Friday v historii. Pro zákazníky je připraveno více než 1,3 milionu kusů zboží v hodnotě přesahující jednu a půl miliardy korun.
Black Friday je tady. Nebuďte při nákupech zbrklí, radí odborníci. Ilustrační foto: Pixabay.com

„Očekáváme, že nějakou formu Black Friday slev letos nabídnou až dvě třetiny prodejců. Samozřejmě primárně na internetu,“ říká David Vurma z konzultační společnosti Acomware, která zkoumala vzorek 189 největších tuzemských prodejců, který zahrnuje jak retail, tak e-shopy.

Jenže letošní Black Friday bude skutečně jiný než dříve. Jedna z každoročně nejvíce propagovaných nákupních akcí dostává nový kabát… a to nejen v USA. Black Friday býval tradičně považován za hlavní nákupní událost roku. Nejen ve Spojených státech, ale na všech kontinentech.

Největší světové značky proto směřovaly taktické marketingové iniciativy právě k tomuto období. A když došlo na lámání chleba, často braly Black Friday jako spásu k dosažení obchodních výsledků za daný rok. A když se nedařilo, nebo se dařilo méně, než bylo třeba, začaly vytvářet nové, alternativní nákupní akce.

„Black Friday už není to, co býval. Vzhledem k dramatickému vývoji na globálních trzích, i kvůli posunu mentality značek, se dostává jemně do pozadí a bývá mnohdy předehnán alternativními nákupními akcemi, jako například Amazon Prime Day,“ sdělil redakci Adam Kurzok, ředitel společnosti Expando, která se stará o české e-shopy prodávající do celého světa.

Podle společnosti Accenture, která letos provedla výzkum mezi 1500 zákazníky se jich 64 % tento rok staví k Černému pátku negativně, což je oproti minulým letům poměrně velké číslo. „Co je možná ještě více překvapivé, je to, že většina Američanů již nemá tak velký zájem ani o podobné velké akce typu Cyber Monday, které se dříve u zákazníků těšily velké oblibě,“ dodává Kurzok.

PSALI JSME:
Black Friday na český způsob

V Česku je Black Friday symbol slev. Kdykoliv

Zatímco v USA se slevová akce váže až k takzvanému černému pátku a následujícímu víkendu, aby ji v pondělí nahradilo tzv. Cyber Monday, čeští prodejci využívají tuto akci mnohem častěji.

„Black Friday se bohužel stal symbolem slev kdykoliv, kdy se to prodejci hodí. Třeba v červenci. Navíc, jak bude vidět třeba u prodejců elektroniky, akce poběží skoro celý měsíc. Je to takovým českým zvykem. Délka akce nahrazuje její výhodnost, protože slevy často nejsou příliš významné,“ domnívá se Vurma z Acomware.

Nejčastějším zbožím, které budou moci letos Češi pořídit se slevou, bude již tradičně elektronika a oblečení. Statistiky Acomware ukazují, že Black Friday slevy poskytují plošně také obchody se sportovním zbožím, nebo potřebami do domácnosti.

„Naopak ji nečekejte ve větší míře u všech specializovaných e-shopů, prodávajících jak rychloobrátkové zboží, kterým jsou například potraviny, tak zboží delší spotřeby – typicky stavebniny, knihy nebo nábytek,“ říká Vurma.

PSALI JSME:
Na co myslet při Černém pátku, aby se neprodražil

Slevy až 80 %? Nespěchejte a cenu si porovnejte

Mezi první české prodejce, kteří Black Friday spustili už začátkem listopadu, patří hlavně obchody s elektronikou a takzvané nákupní galerie. Často uvádějí slevy přes 50 procent, někdy až 80 %. Tak vysoká sleva se ale podle specialistů týká jen promile zboží. „Spousta prodejců jede na maximum svých kapacit. A právě vysoká poptávka netlačí prodejce k tak významným slevám jako v minulých letech,“ vysvětluje Vurma. Problémem může být také omezené množství některé elektroniky.

A slevy? Výjimkou není situace, kdy výchozí cena, z níž obchod slevu počítá, neodpovídá aktuální tržní ceně. Důvodů je víc. Prodejce například může uvést doporučenou maloobchodní cenu, která už ale – zejména u „staršího“ zboží – neplatí. Reálně totiž stojí zboží méně.

Nebo je zboží označeno slevou 30–40 %, ale i tak ho jinde levněji. Výjimkou nemusejí být ani další triky, jako je třeba umělé navýšení ceny z počátku podzimu, aby sleva působila na první pohled atraktivně. Odborníci tedy radí, aby zákazníci nebyli při nákupech zbrklí. Není výjimkou, že některé zboží před Vánoci zdraží a po Novém roce zase zlevní. V tom případě je lepší počkat si na výprodej.

PSALI JSME:
V povánočních výprodejích utratí Češi skoro tolik, co před Vánoci

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.