Blbá nálada německých firem

Názor
Průmyslová výroba v ČR poklesla o tři procenta. Nicméně 2,6 procentního bodu vysvětluje rozdílný počet pracovních dní. Takže po očištění je to „pouze“ -0,4 procenta meziročně. Komentáře uvádí, že český průmysl je stahován dolů slabou zahraniční poptávkou a především Německem. Je to například vidět na nových objednávkách. Ty zahraniční poklesly o sedm procent, zatímco ty domácí stagnují.
Vývozy aut a autodílů do Německa v letošním roce rostou. I přes pokles Německého automobilového průmyslu. Na snímku automobilka Volkswagen ve Wolfsburgu. Foto: Depositphotos.com

Hlavním zdroje poklesu ale není blbá nálada spotřebitelů v EU nebo v Německu, ale blbá nálada německých firem. Blbá nálada se transformuje do nižší ochoty investovat a tedy do nižší poptávky podniků po investičních produktech. Struktura nových německých objednávek potvrzuje tuto hypotézu, protože objednávky kapitálových statků spojené s investicemi poklesly o více než 15 %.

Dále spotřebitelská důvěra zůstává v Německu vysoko. Dá se říci, že recesní nálada v Německu se omezuje na průmysl. Ve službách, které tvoří cca 70 procent německé ekonomiky, nadále panuje optimismus (index nákupních manažerů nad 50 body). Paradoxně i ve stavebnictví, navzdory pesimismu výrobních firem a jejich nižší ochotě investovat.

V Německu je také vidět, že se dále otevřely nůžky mezi výrobou a vývozy. Vývozy přes pokles výroby ve zpracovatelském průmyslu o více než šest procent rostou o 1,5 procenta. To potvrzuje, že hlavním zdrojem poklesu německého průmyslu je domácí poptávka.

Ačkoliv výroba v Německu dále klesá, tak předstihové indikátory naznačují o něco lepší budoucnost. Navíc český průmysl se nenechává stáhnout do takových poklesů, jaké vidíme v Německu. Jedním z důvodů je rozdílný vývoj v automobilovém průmyslu. Zatímco ten německý si v letošním roce prošel výraznými poklesy, tak v ČR byl schopen růst.

PSALI JSME:
Hůř teprve bude, obávají se ředitelé českých firem

Mezi důvody můžeme zařadit rozdílnou reakci automobilek na testy emisí jednotlivých modelů (v Německu často zastavení výroby, v ČR výroba na sklad) nebo lepší odhad poptávky po jednotlivých modelech aut (automobilky by rády prodávaly malé auta s nižšími emisemi, lidi naopak chtějí SUV).

No a ve finále to vede k tomu, že vývozy aut a autodílů do Německa v letošním roce rostou. I přes pokles Německého automobilového průmyslu. Důvodem je skutečnost, že poptávka po autech v Německu roste (+15 procent), což je vidět na nových registracích aut. Český průmysl tak zachraňuje německého spotřebitele v jeho touze koupit nové auto. A poptávka po autech neroste jen v Německu, ale i v dalších velkých ekonomikách EMU.

Takže český průmysl zpomaluje a projde si pravděpodobně několikaměsíčním poklesem. Ale situace je méně vážná než v Německu. Zvlášť pokud šéfové domácích firem nepropadnou depresi a neomezí investice. Ty naopak český průmysl potřebuje, především v oblasti robotizace, automatizace a digitalizace, aby byl schopen dlouhodobě být konkurenceschopný.

Česká ekonomika je schopna si udržet pozitivní růst i v následujících čtvrtletích díky silné poptávce. Ta je podpořená nízkou mírou nezaměstnanosti, růstem mezd a především stále vysokou důvěrou domácností.

Autor je hlavní ekonom České spořitelny
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Automobilky celosvětově zruší minimálně 80 tisíc pracovních míst. Česko nezůstane ušetřeno

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Letní tábory pro děti už stojí skoro stejně, jako dovolená u moře

Průzkum
Pobyt v chatce nebo ve stanu v českých luzích a hájích je mnohdy srovnatelný s cenou levnějších zájezdů k moři. Třetina rodičů očekává, že si letos za letní tábor pro své děti připlatí k moři. Každý pátý rodič počítá, že za svou dceru nebo syna zaplatí více než deset tisíc korun. Ukázalo šetření společnosti Provident Financial, který mají Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) k dispozici.