
Hlavním zdroje poklesu ale není blbá nálada spotřebitelů v EU nebo v Německu, ale blbá nálada německých firem. Blbá nálada se transformuje do nižší ochoty investovat a tedy do nižší poptávky podniků po investičních produktech. Struktura nových německých objednávek potvrzuje tuto hypotézu, protože objednávky kapitálových statků spojené s investicemi poklesly o více než 15 %.
Dále spotřebitelská důvěra zůstává v Německu vysoko. Dá se říci, že recesní nálada v Německu se omezuje na průmysl. Ve službách, které tvoří cca 70 procent německé ekonomiky, nadále panuje optimismus (index nákupních manažerů nad 50 body). Paradoxně i ve stavebnictví, navzdory pesimismu výrobních firem a jejich nižší ochotě investovat.
V Německu je také vidět, že se dále otevřely nůžky mezi výrobou a vývozy. Vývozy přes pokles výroby ve zpracovatelském průmyslu o více než šest procent rostou o 1,5 procenta. To potvrzuje, že hlavním zdrojem poklesu německého průmyslu je domácí poptávka.
Ačkoliv výroba v Německu dále klesá, tak předstihové indikátory naznačují o něco lepší budoucnost. Navíc český průmysl se nenechává stáhnout do takových poklesů, jaké vidíme v Německu. Jedním z důvodů je rozdílný vývoj v automobilovém průmyslu. Zatímco ten německý si v letošním roce prošel výraznými poklesy, tak v ČR byl schopen růst.
Mezi důvody můžeme zařadit rozdílnou reakci automobilek na testy emisí jednotlivých modelů (v Německu často zastavení výroby, v ČR výroba na sklad) nebo lepší odhad poptávky po jednotlivých modelech aut (automobilky by rády prodávaly malé auta s nižšími emisemi, lidi naopak chtějí SUV).
No a ve finále to vede k tomu, že vývozy aut a autodílů do Německa v letošním roce rostou. I přes pokles Německého automobilového průmyslu. Důvodem je skutečnost, že poptávka po autech v Německu roste (+15 procent), což je vidět na nových registracích aut. Český průmysl tak zachraňuje německého spotřebitele v jeho touze koupit nové auto. A poptávka po autech neroste jen v Německu, ale i v dalších velkých ekonomikách EMU.
Takže český průmysl zpomaluje a projde si pravděpodobně několikaměsíčním poklesem. Ale situace je méně vážná než v Německu. Zvlášť pokud šéfové domácích firem nepropadnou depresi a neomezí investice. Ty naopak český průmysl potřebuje, především v oblasti robotizace, automatizace a digitalizace, aby byl schopen dlouhodobě být konkurenceschopný.
Česká ekonomika je schopna si udržet pozitivní růst i v následujících čtvrtletích díky silné poptávce. Ta je podpořená nízkou mírou nezaměstnanosti, růstem mezd a především stále vysokou důvěrou domácností.
Autor je hlavní ekonom České spořitelny
(Redakčně upraveno)