Blbá nálada německých firem

Názor
Průmyslová výroba v ČR poklesla o tři procenta. Nicméně 2,6 procentního bodu vysvětluje rozdílný počet pracovních dní. Takže po očištění je to „pouze“ -0,4 procenta meziročně. Komentáře uvádí, že český průmysl je stahován dolů slabou zahraniční poptávkou a především Německem. Je to například vidět na nových objednávkách. Ty zahraniční poklesly o sedm procent, zatímco ty domácí stagnují.
Vývozy aut a autodílů do Německa v letošním roce rostou. I přes pokles Německého automobilového průmyslu. Na snímku automobilka Volkswagen ve Wolfsburgu. Foto: Depositphotos.com

Hlavním zdroje poklesu ale není blbá nálada spotřebitelů v EU nebo v Německu, ale blbá nálada německých firem. Blbá nálada se transformuje do nižší ochoty investovat a tedy do nižší poptávky podniků po investičních produktech. Struktura nových německých objednávek potvrzuje tuto hypotézu, protože objednávky kapitálových statků spojené s investicemi poklesly o více než 15 %.

Dále spotřebitelská důvěra zůstává v Německu vysoko. Dá se říci, že recesní nálada v Německu se omezuje na průmysl. Ve službách, které tvoří cca 70 procent německé ekonomiky, nadále panuje optimismus (index nákupních manažerů nad 50 body). Paradoxně i ve stavebnictví, navzdory pesimismu výrobních firem a jejich nižší ochotě investovat.

V Německu je také vidět, že se dále otevřely nůžky mezi výrobou a vývozy. Vývozy přes pokles výroby ve zpracovatelském průmyslu o více než šest procent rostou o 1,5 procenta. To potvrzuje, že hlavním zdrojem poklesu německého průmyslu je domácí poptávka.

Ačkoliv výroba v Německu dále klesá, tak předstihové indikátory naznačují o něco lepší budoucnost. Navíc český průmysl se nenechává stáhnout do takových poklesů, jaké vidíme v Německu. Jedním z důvodů je rozdílný vývoj v automobilovém průmyslu. Zatímco ten německý si v letošním roce prošel výraznými poklesy, tak v ČR byl schopen růst.

PSALI JSME:
Hůř teprve bude, obávají se ředitelé českých firem

Mezi důvody můžeme zařadit rozdílnou reakci automobilek na testy emisí jednotlivých modelů (v Německu často zastavení výroby, v ČR výroba na sklad) nebo lepší odhad poptávky po jednotlivých modelech aut (automobilky by rády prodávaly malé auta s nižšími emisemi, lidi naopak chtějí SUV).

No a ve finále to vede k tomu, že vývozy aut a autodílů do Německa v letošním roce rostou. I přes pokles Německého automobilového průmyslu. Důvodem je skutečnost, že poptávka po autech v Německu roste (+15 procent), což je vidět na nových registracích aut. Český průmysl tak zachraňuje německého spotřebitele v jeho touze koupit nové auto. A poptávka po autech neroste jen v Německu, ale i v dalších velkých ekonomikách EMU.

Takže český průmysl zpomaluje a projde si pravděpodobně několikaměsíčním poklesem. Ale situace je méně vážná než v Německu. Zvlášť pokud šéfové domácích firem nepropadnou depresi a neomezí investice. Ty naopak český průmysl potřebuje, především v oblasti robotizace, automatizace a digitalizace, aby byl schopen dlouhodobě být konkurenceschopný.

Česká ekonomika je schopna si udržet pozitivní růst i v následujících čtvrtletích díky silné poptávce. Ta je podpořená nízkou mírou nezaměstnanosti, růstem mezd a především stále vysokou důvěrou domácností.

Autor je hlavní ekonom České spořitelny
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Automobilky celosvětově zruší minimálně 80 tisíc pracovních míst. Česko nezůstane ušetřeno

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Do tuzemské ekonomiky se vrací dobrá nálada

Do české ekonomiky se pomalu vrací optimistická nálada. Svědčí o tom dubnový vývoj Indikátoru důvěry v českou ekonomiku, který sestavuje Český statistický úřad. Meziměsíčně se zvýšil o 2,8 bodu na hodnotu 97, …

Nálada v české ekonomice na vzestupu

Nálada v tuzemské ekonomice se podle statistických údajů v dubnu opět zlepšila. Celkový indikátor důvěry v ekonomiku se v dubnu vyšplhal na 97 bodů, nejvyšší hodnotu za poslední rok. Spotřebitelská důvěra …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.