Bytové domy ničí lidé bez kompetence žít ve svobodné společnosti

Rozhovor
V panelácích a činžácích žije většina Čechů. Některá místa jsou pěkná a domy jsou udržované, ale pro řadu lidí jsou noční můrou sousedé. Ti, kteří devastují společné prostory včetně jejich okolí a neplatí poplatky. Jejich vymáhání je marné, byť tyto lidé mají příjmy. Třeba od státu. A zákony pro správu bytových družstev jsou tak složité, že přibývá domů, kde se nenajde nikdo, kdo by to chtěl dělat. O tom všem v rozhovoru s Martinem Hanákem ze Svazu českých a moravských bytových družstev.
Ing. Martin Hanák, ředitel metodického odboru Svazu českých a moravských bytových družstev. Foto: Archiv

Slušní lidé žijící v bytových domech doplácejí na neplatiče společných poplatků. Daří se alespoň nějaké drobné vymoci?
Víme o společenství vlastníků (SVJ), které jsou v insolvenci z titulu toho, že neplní své závazky. Je to v oblastech, kde je větší koncentrace neplatičů a osob, které se nesnaží, aby to v domě dobře fungovalo. Vymáhání pohledávek je prakticky s nulovou úspěšností. Když je na bytě zástava, nemá družstvo či SVJ prakticky šanci. Další velký problém je, jak postupovat vůči lidem, kteří vůbec nerespektují právo, předpisy a základní principy slušného chování.

Myslíte tím v sociálně nepřizpůsobivé osoby, které nepracují a domy demolují?
V našich materiálech jsme takto se chovající osoby označovali jako „nepřizpůsobivé“. Od úřadu ochránkyně práv, ombudsmanky, jsme ale dostali varování, že používání termínu nepřizpůsobiví zavdává možné podezření ze spáchání trestného činu hanobení rasy a etnika. To je pak těžké.
Ombudsmanka používá termín „lidé bez kompetencí k bydlení“. Já si myslím, že jsou osoby bez kompetencí k pobytu ve svobodné společnosti. Jejich chování totiž nesouvisí jen s bydlením.
A vlastně opravdu ani termín „nepřizpůsobiví“ není výstižný, protože oni jsou té situaci přizpůsobeni dokonale. Využijí všech možností podpory, které využít mohou. My jsme vlastně ti nepřizpůsobiví, protože se na to koukáme, a nevíme, co máme s nimi dělat.

Od občanského zákoníku a zákona o obchodních korporacích se od roku 2014 očekávalo zjednodušení norem pro praktický život. Ve většině sfér ale tyto paragrafy lidem vše naopak zkomplikovaly. Jak je tomu u bytových družstev a společenství vlastníků?
Systém se zbláznil. Stát chrlí na lidi čím dál tím více požadavků, úplně nesmyslně. Co obnáší starost o dům? Aby v něm tekla voda, bylo teplo, čisto, aby se rozúčtovaly náklady na opravy. Kdyby to bylo tak snadné, tak lidé žijící v domech nemají problém to ve svém volném čase zajišťovat.
Zákonodárci ale hází na lidi další a další povinnosti, které už laik není schopen pobrat. A ochoten plnit po práci, téměř zadarmo, a ještě s velkou odpovědností. A navíc jim sousedé vynadají, když se jim něco nelíbí. Předseda a místopředseda esvéjéčka mají i trestněprávní odpovědnost, třeba když se něco stane, a oni nedoloží, že na vše byly řádné revize, např. plynu, výtahu nebo elektřiny.

Když společenství vlastníků vznikne (po privatizaci městských bytů nebo po transformaci z družstva, pozn. red.), tak lidé se nechají do statutárních orgánů většinou zvolit jen jednou. A když pak zjistí, jaká je to řehole, tak v dalším období už to dělat nechtějí. V mnoha případech se v domě nenajde nikdo…
Statutárním orgánem tak může být třetí osoba, třeba správcovské bytové družstvo. Z těch esvéjéček, které spravujeme, už nebylo ochotno zvolit do statutárních orgánů nikoho ze svých řad sedmnáct procent.

Řada odborníků upozorňuje na až neuvěřitelné rozpory v zákonech a vyhláškách. Řeknete takhle z patra také nějakou perlu?
V zákonech a jejich výkladech jsou značné rozpory. Třeba v rozúčtování tepla. Situace: Uživatel bytu nepustí správce do bytu nebo indikátory tepla záměrně ovlivňuje. Např. na ně dává mokré ručníky.
Zákon o službách říká, že sankcí je napočítání trojnásobku průměru z toho, co je napočítáno ostatním. Pak ale prováděcí vyhláška uvádí úplně jiný vzorec pro výpočet sankce za těchto okolností. Vyhláška stanovuje jiný postup, než zákon. Tak čím se řídit? Asi zákonem, je to vyšší norma.

Naslouchají vám politici a úředníci na ministerstvech, aby se ten blázinec kolem správy bytových domů už dal aspoň trochu do pořádku?
To je takříkajíc otázka na knihu. Situace byla stabilní do doby, než začal platit nový občanský zákoník. Pak se to velmi zkomplikovalo. S ministerstvem pro místní rozvoj se komunikuje poměrně rozumně a korektně. Bohužel to nelze říci o ministerstvu spravedlnosti z dob, kdy jej vedl pan Pelikán. To tam nebyla komunikace žádná. Připomínkovali jsme hromadu norem a prakticky ke všemu se postavili odmítavě. Uvidíme, zda se to zlepší s novým vedením.

Zavřít reklamu ×
  1. Celé SVJ je postavené na hlavu. Dům má např. 104 bytů, ale při hlasování se počítají desetitisíce hlasů. Na schůzi nikdo není schopen říci, zda se něco odsouhlasilo či nikoliv. Počet hlasujících je vedlejší. Vše se v zákulisí musí přepočítat na ty desetitisíce ( nebo dokonce statisíce). A tak se nikdy nic nerozhodne

    • Počty hlasů lze sčitat velmi jednoduše v procentech. U každé jednotky podělíme spoluvlastnický podíl, uvedený v katastru nemovitostí a obdržíme podíl jednotky v procentach. Např.:
      838/45095 = 1,85 %. Jako firma Obyvatelé.cz takto vedeme větší množství shromáždění společenství.

  2. Celé SVJ je postavené na hlavu. Dům má např. 104 bytů, ale při hlasování se počítají desetitisíce hlasů. Na schůzi nikdo není schopen říci, zda se něco odsouhlasilo či nikoliv. Počet hlasujících je vedlejší. Vše se v zákulisí musí přepočítat na ty desetitisíce ( nebo dokonce statisíce). A tak se nikdy nic nerozhodne

  3. Hm, to co řekla „ombudsmanka“ je celkem dost dobrý „vlastňák“, a fakticky by sama sebe měla doporučit k trestnímu stíhání. V těch materiálech se totiž výraz „nepřizpůsobiví“ nijak nekonkretizuje. Je prostě použit pro ty lidi, kteří nejsou schopni přizpůsobit se podmínkám bydlení , a to bez rozdílu rasy, barvy pleti, stáří nebo pohlaví. Paradoxně teprve ta přechytralá pintráda to svým „upozorněním“ všem zcela jasně vysvětlila. Jelikož totiž pohrozila paragrafem, kde se jedná o hanobení rasy atd., zcela jasně objasnila, že se to netýká nás „bílých“, ale „těch druhých“. Děkujeme paní ombudsmanko za upřesnění, na koho to bylo myšleno:DDD. Vy jste totiž mnohými svými činy jasným potvrzením rčení: Dej blbovi moc a on se ti „odvděčí“.

  4. Slušní lidé jsou podváděni a okrádáni a nemají v zákonech oporu, naopak a tak spolupachatel jejich okrádání je stát čili politici ti zákony tvoří či schvalují.

    • Presne tak. My pronajimali prostrednictvim Remax dum v dobe, kdy jsme byli na rok mimo CR. A nebyli to ani zadna mensina, ani zadni „podezreli“, jenze realitka nezkontrolovala nic, co slibila, hlavne ze pobrala prachy a nacpala tam dve rodiny. Jedna v insolvenci, druha s 14ti exekucemi…Ani po vyprseni rocni smlouvy, kdy jsmeje i upozornili, ze nebudeme v zadnem pripade dalsi smlouvu sepisovat, prestoze od pocatku vedeli, ze maji jen na rok, odmitli vypadnout. Museli jsme platit pravniky, soud a cekat…a mezitim si zili na nase naklady, my se nemeli kam vratit a dum znicili (pres 100 tisic skoda). Proc cesi nici pronajate domy a byty? To je narodni uchylka? Branili nam pristupu, 2x se vloupali do druhe nasi nemovitosti (jsou zde 4 parcely, 3 domy) a napichly se nacerno na vodu v druhem dome. V duhem dome byli nekolik mesicu, dokud nas novy spravce neprisel na vloupani. Remax se navse vykaslal. Policie odmira dve vloupani vysetriti, dukazu maji hromady, i s fotodokumentaci, a odlozili obe vloupani na neurcito. Stat vsemu pomaha. Prava jsou v CR nevymahatelna. Nekteri lide o domy prijdou a nekteri cekaji i 5 let na rozhodnuti soudu. Uz jen to, ze najemnik nemusi platiti 3 mesice nic a pak se zacne nekonecne tahani, kdo ma a nema pravo na nemovitost! HNUS! Vlada zestatnuje majetky slusnych lidi aby se o male kriminalniky a prizivniky nemusela starat. Nikdy dluhy nezaplati, ani skody. Vymluva nejhorsi. Meli by dostat naramek na hnatu, mit „domaci vezeni“ a opoustet je na nucene prace dokud dluhy a skody nespalti. Zadne exekuce. Soud rychlosti blesku a TREST! Takto se vysmivaji splou s nejvetsima zlodejema, co kradou ve velkem a sedi v tzv. vlade.

Napsat komentář: Jerry Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Bydlení

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.