
Odráží se v něm i očekávané zpomalování čínské ekonomiky, která je pro německé a tím zprostředkovaně i pro české firmy jedním z nejvýznamnějších exportních trhů. Navzdory původnímu předpokladu není návrat německého HDP na růstovou trajektorii jistý, objevuje se pesimismus ohledně toho, zda jde opravdu pouze o přechodnou záležitost.
Rozdílné výhledy na výkon české ekonomiky v roce 2020 jsou podle Jaromíra Šindela, hlavního ekonoma Citibank CZ, výsledkem nejistoty ohledně načasování a síly oživení německé ekonomiky: „Ta pramení ze dvou faktorů: Nejasný dopad čínských stimulů na evropskou ekonomiku a vypořádání se s hrozícími dodatečnými cly na automobilový sektor ze strany USA.“
„Situace v USA a Číně jsou pro nás důležité zprostředkovaně, protože jsou zásadními trhy pro Německo, kam míří český vývoz v hodnotě 1,42 bilionu korun. I těmto nepřímým vazbám na USA a Čínu, a to přes Německo, musíme věnovat pozornost. Kupříkladu, auta do Číny sice nevyvážíme, ale v Německu jde o nejdůležitější exportní položku (pro nás jsou to autodíly). Čínský automobilový trh je už deset let největší na světě, ale již tři čtvrtletí za sebou zaznamenává klesající prodeje,“ říká Miroslav Zámečník, ekonomický analytik České bankovní asociace.
Ani ostatní vnější rizika, včetně hrozby obchodních sporů a následného zvýšení cel na dovozy dopravních prostředků z EU do USA, se zatím nijak významně nesnižují. S obavami očekávaný odchod Velké Británie z EU – v původně oznámeném, a nakonec odloženém termínu – zatím nenastal. Otevřeny tak podle analytiků ČBA zůstávají všechny možnosti od tvrdého brexitu přes formu jakési celní unie až po setrvání Spojeného království v EU.