Čerpací stanice musí nově uvádět porovnání nákladů u různých druhů paliv

Čerpací stanice musí nově od půlky října vyvěsit na viditelném místě tabulku s informací o nákladech na ujetí 100 kilometrů s vozy různých kategorií. Toto srovnání aktuálně zahrnuje pohon na benzín, naftu, CNG, LPG i elektřinu. Povinnost se ale týká jen stanic s prodejem benzínu, nafty a některého alternativního paliva.
Úplně prvotní záměr Evropské komise byl, že na totemu čerpací stanice se bude u benzínu a CNG uvádět ještě cena za jednotku energie v megajoulech. Ilustrační foto: FAEI.cz

Od 15. října 2022 poprvé vzniká povinnost zveřejnit na čerpacích stanicích porovnání cen klasických a alternativních paliv, kterou ukládá zákon o pohonných hmotách. Provozovatel veřejně přístupné čerpací stanice, na které se prodává automobilový benzín a motorová nafta a současně alternativní palivo, je na této čerpací stanici povinen viditelně a čitelně zveřejnit porovnání cen pohonných hmot.

„Frekvence zveřejnění je dvakrát ročně, a to do 15. dubna běžného kalendářního roku a do 15. října běžného kalendářního roku, pokud jde o porovnání cen pohonných hmot zveřejněné ministerstvem nejpozději k 30. září běžného kalendářního roku,“ vysvětlil Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) na svých webových stránkách uvedlo, že doporučuje zveřejnit tabulku na všech čerpacích stanicích. Důvodem je podle něj skutečnost, že „tabulka má sloužit kupujícím všech pohonných hmot, aby si udělali adekvátní představu o ekonomické výhodnosti vozidel v dané třídě s různými typy pohonných hmot“.

PSALI JSME:
Paradoxy na čerpacích stanicích

Podle Ivana Indráčka, předsedy představenstva SČS – Unie nezávislých petrolejářů, se opatření dotkne menšiny čerpacích stanic. Nová povinnost totiž vzniká jen těm provozovatelům veřejných čerpacích stanic, kteří prodávají obě základní paliva, tedy naftu a benzín a k tomu alespoň jedno alternativní palivo.

„Úplně prvotní záměr Evropské komise byl, že na totemu čerpací stanice se bude u benzínu a CNG uvádět ještě cena za jednotku energie v megajoulech,“ informoval Indráček. Podle něj ale z pohledu běžného spotřebitele neměla myšlenka uvádět srovnávací cenu za jednotku energie – byť je z fyzikálního hlediska naprosto přesná – praktický přínos a nemá jej ani aktuální opatření.

Novinka, která má motoristům umožnit přehlednější srovnání cen různých paliv, má podobu tabulky, která obsahuje náklady na ujetí 100 km srovnatelnými vozy za použití různých druhů paliva. Do porovnání je zatím zařazena nafta, benzín, LPG (zkapalněný ropný plyn), CNG (stlačený zemní plyn) a elektřina.

Zdroj: MPO

Spotřeba pohonných hmot se podle MPO stanovuje podle nejprodávanějšího vozidla v dané kategorii za uplynulý půlrok. Cena paliva vychází z celorepublikového průměru za stejné období. Tabulka je veřejně k dispozici na stránkách ministerstva průmyslu a obchodu.

Z její aktuální verze vyplývá, že v kategorii vozidel střední třídy, jejímž typickým představitelem je Škoda Octavia, činily náklady na ujetí 100 km v letošním prvním pololetí od 215 korun u benzínu, minimálně 176 korun u nafty a u CNG nejméně 250 korun. Někteří odborníci však takto uváděné ceny zpochybňují.

Například podle Damira Durakoviće, generálního ředitele nákupní aliance Axigon, se praktičtější zdá být klasický přepočet ceny CNG z kilogramu na metr krychlový, což je z hlediska obsahu energie ekvivalent jednoho litru benzínu. „Průměrná cena 62 Kč/kg odpovídá asi 44 Kč/m3 CNG, které tak nyní vychází v průměru asi o dvě koruny dráž, než litr benzínu,“ informoval.

PSALI JSME:
Druzí od konce. Česko je v podílu elektromobilů na 25. místě v EU

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.