Češi doháněli nákupy. Maloobchodní tržby rostly v květnu výrazněji, než se čekalo

Maloobchodní tržby rostly letos v květnu o dost výrazněji, než se čekalo. Vedle nízké srovnávací základny, kterou představovaly prodeje z loňského května, se zde projevuje chuť spotřebitelů více utrácet a rozvolňující se omezení souvisejících s pandemií.
Spotřebitelé se vracejí do obchodů, avšak jak silná vlna poptávky, respektive s jak velkým růstem tržeb mají obchodníci, restauratéři nebo hoteliéři dál počítat, není zatím z čísel podle analytika ČSOB Petra Dufka příliš jasné. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Uvolňování protipandemických restrikcí se v květnu pozitivně odrazilo ve vývoji tržeb obchodníků. Podle včera zveřejněných údajů statistického úřadu se reálné příjmy v obchodech (kromě motoristického segmentu) zvýšily meziměsíčně o 7,3 procenta po očištění o sezónní a kalendářní vlivy.

„Rozvolnění bylo vidět zejména v obchodech s oblečením a obuví, domácích potřebách nebo tam, kde prodávají výrobky pro volný čas a rekreaci,“ informoval redakci FAEI.cz analytik ČSOB Petr Dufek. Zákazníci podle něj doháněli nákupy, které před rozvolněním nemohli, nebo nechtěli realizovat na internetu.

„Ale ani internetové obchody v tomto čase nestrádaly. Jejich růst byl ve srovnání s dubnem sice jen jednoprocentní, nicméně stále v meziročním srovnání si připisují tržby o více než 14 procent vyšší, než loni v květnu. A to navzdory velmi vysokému srovnávacímu základu z doby první vlny pandemie,“ upozornil analytik.

PSALI JSME:
Lidé se pomalu vracejí do obchodů. Prodej aut však meziročně povyskočil o 67 %

Efekt nízké srovnávací základny

„Prodeje přes internet a zásilkové služby meziročně vzrostly o 15,6 procenta: Sice více, než v dubnu, ale o dost méně než v předchozích měsících, což je v tomto případě dáno vysokou meziroční srovnávací základnou a návratem zákazníků do kamenných prodejen,“ doplnil hlavní ekonom Generali Investments Radomír Jáč.

Silný meziroční růst tržeb podle něj stále souvisí s efektem nízké srovnávací základny, neboť počátek loňského jara byl s příchodem pandemie ve znamení uzavírek prodejen: „Nyní došlo k otevírání prodejen s tím, jak byla rozvolňována protipandemická omezení a souběžně s tím se projevuje zlepšující se nálada spotřebitelů a jejich chuť utrácet.“

Již druhý měsíc po sobě se mohli radovat například prodejci oděvů a obuvi, kde se tržby meziročně tentokrát zvýšily o více než 41 procent. Vliv nízké srovnávací základny je podle Jáče patrný také u prodejů motorových vozidel, jež se letos v květnu meziročně zvýšily bezmála o 48 procent.

PSALI JSME:
Češi neutrácejí tolik, jak se čekalo

Pomalé pokračování expanze

Rozvolňování epidemických opatření a zvýšení spotřebitelské důvěry podle ekonomů indikuje pokračování expanze maloobchodních tržeb, ovšem již pomalejším tempem, a to i v nejbližších měsících. Úroveň maloobchodních prodejů se již nachází na předpandemických úrovních.

„Naše dubnová prognóza pro letošek počítala s růstem maloobchodu bez zahrnutí prodeje aut kolem jednoho procenta, ale rychlost odstraňování protipandemických opatření ukazuje, že by to mohlo být spíše o procento či dvě výše,“ sdělil redakci ekonom Komerční banky Michal Brožka.

„Spotřebitelé se vracejí do obchodů, avšak jak silná vlna poptávky, respektive s jak velkým růstem tržeb mají obchodníci, restauratéři nebo hoteliéři dál počítat, není zatím z čísel příliš jasné,“ řekl Petr Dufek z ČSOB.

„Doba lockdownu byla tentokrát přece jen delší a mohla změnit i spotřebitelské preference. V každém případě maloobchod je v podstatě už lehce nad hodnotami roku 2019, v oblasti HORECA (hotely a restaurace, pozn. red.) bude k návratu třeba přece jen čas v řádech let,“ uvedl.

PSALI JSME:
Postpandemický nákupní rauš se zatím nekoná

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Konec půstu, vstříc růstu

Zdá se, že s jarními měsíci, či možná spíše s poklesem inflace a jejím návratem k cíli České národní banky (ČNB), se nehledě na nadále napjatý trhu práce nálada tuzemských domácností začíná viditelně zlepšovat.

Do tuzemské ekonomiky se vrací dobrá nálada

Do české ekonomiky se pomalu vrací optimistická nálada. Svědčí o tom dubnový vývoj Indikátoru důvěry v českou ekonomiku, který sestavuje Český statistický úřad. Meziměsíčně se zvýšil o 2,8 bodu na hodnotu 97, …

Nálada v české ekonomice na vzestupu

Nálada v tuzemské ekonomice se podle statistických údajů v dubnu opět zlepšila. Celkový indikátor důvěry v ekonomiku se v dubnu vyšplhal na 97 bodů, nejvyšší hodnotu za poslední rok. Spotřebitelská důvěra …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.