Češi letos za vánoční stromky letos utratí 850 milionů korun

Češi letos za vánoční stromky utratí dohromady zhruba 850 milionů korun. 707 milionů dají za nejoblíbenější jedle, které jsou ovšem často a to až z 80 procent ze zahraničí, hlavně z Dánska a Polska. Oblíbené jsou hlavně proto, že neopadávají. Za smrky pichlavé letos Češi utratí 88 milionů a 55 milionů korun za další druhy smrků a za borovice. U smrků a borovic existuje mnohem větší, takřka stoprocentní pravděpodobnost, že pochází z České republiky.
Češi letos za vánoční stromky letos utratí 850 milionů korun. Foto: Depositphotos.com

V Česku se každoročně prodá 1,2 až 1,3 milionu vánočních stromků. Stromeček si tak zakoupí necelá třetina tuzemských domácností. Část domácností má však umělý stromeček, který preferuje zhruba patnáct procent Čechů, a některé z domácností získávají stromeček mimo maloobchodní síť, například ve vlastním lese nebo z náletu. Mimo maloobchodní síť Češi každoročně pořídí 200 až 250 tisíc stromečků.

Cena vánočních stromků se přitom v posledních několika letech prakticky nemění, s výjimkou vysokých stromků. Letošek nebude výjimkou, takže ceny letos budou srovnatelné třeba s rokem 2015, kdy se pohybovaly od 300 do 1300 korun. Češi jsou ale díky ekonomické prosperitě letos ochotni utrácet více za dražší varianty vánočního stromku, například za vyšší jedli. Takže i když počet prodaných stromků se i letos bude pohybovat ve zmíněném v rozsahu od 1,2 do 1,3 milionu kusů, jako v minulých letech, celkový objem výdajů za stromky vzroste. Loni Češi za stromky vydali zhruba 810 milionů korun, tedy o zhruba pět procent méně, než utratí letos.

Vánočních jedlí býval dříve nedostatek, takže velcí pěstitelé – především z Dánska, které je největším evropským producentem vánočních stromků – před několika lety založili na severu Polska nové plantáže. Stromky z těchto plantáží rozšiřují nabídku jedlí i na českém trhu, a i díky nižším dopravním nákladům drží jejich cenu na zmíněné prakticky neměnné úrovni. Růst kupní síly Čechů se tak projevuje zejména tím, že pořizují dražší varianty stromků. Před lety vyháněl cenu jedlí vzhůru jejich nedostatek, ale tomu učinil přítrž právě zmíněný vznik plantáží na severu Polska.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Nenápadný byznys za stamiliony: prodej vánoční stromků

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.