
Na mnohaměsíčním maximu je jak nálada ve firmách a u podnikatelů, tak nálada mezi spotřebiteli. Zaměříme-li se čistě na spotřebitele, ti důvěřují ekonomice nejvýrazněji od loňského února. Snížila se jejich obava ze ztráty zaměstnání, naopak však neklesá strach z citelného růstu spotřebitelských cen. Tato obava se svoji intenzitou blíží maximu z loňského května.
Mezi firmami jsou zvláště pozitivně naladěny ty v oblasti průmyslu. Průmyslníci mají nejlepší náladu od února 2011. Hlásí o 8,2 procenta lepší vyhlídky, než by odpovídalo průměru let 2003 až 2020, to zejména díky registrované silné poptávce a související očekávání zvýšení objemu výroby.
Citelný nárůst ekonomického sentimentu je pozitivní zprávou také pro vládní politiky. Lidé se u říjnových voleb budou rozhodovat, komu dát svůj hlas, z podstatné části i podle toho, jak se bude dařit právě ekonomice a jaký z ní budou mít pocit.
Čím lepší tento pocit bude, tím lepšího výsledku vládní strany mohou potenciálně dosáhnout v porovnání se situací, kdy by ke zlepšení nedocházelo, nebo se nálada obyvatelstva dokonce zhoršovala.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)