
Na číslech z obchodů je vidět, co se stane, když opadne inflační vlna, zlepší se finanční situace domácností a pozitivně se mění nálady spotřebitelů. Vyšší tržby hlásí téměř všechny segmenty, výjimkou jsou jen obchody s oblečením a obuví, které ovšem tržby dohánějí alespoň vyššími cenami.
Reálně prodají o čtvrtinu méně než v roce 2019, ale i tak zákazníci nechají v kasách v těchto obchodech o 14 procent více. Výrazně slabší než v roce 2019 jsou zatím i prodeje zboží pro volný čas a domácích potřeb. Jsou to segmenty, na kterých zákazníci šetří v horších časech, nicméně i zde je vidět postupný obrat v chování spotřebitelů.
Ze současného nákupního boomu těží i internetové obchody, které si prošly krátkodobým útlumem. Tyto obchody však už dokázaly znovu posílit svoji pozici a vyjít vstříc zákazníkům v nových segmentech. Je vidět, že i přes návrat do kamenných obchodů je zde stále velká skupina spotřebitelů, kteří si dokážou představit trávení volného času i jinde než mezi regály.
Maloobchodní tržby jasně potvrzují, že spotřebitelská poptávka sílí a bude i nadále hlavní oporou vývoje české ekonomiky. Zvyšuje se tím ovšem i riziko poptávkové inflace, která se už odehrává v některých službách, takže by centrální banka měla aktuální výborná čísla brát velmi s jistou mírou obezřetnosti. Je zde i nejspíš další argument, proč při snižování úrokových sazeb zařadit pomalejší rychlost.
Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)