Česko je už pro chrámy konzumu malé, teď se nákupní centra spíše modernizují

Zatímco mezi lety 2005 a 2008 se v Česku otevřelo třicet nákupních center, od roku 2015 otevřely své brány jen čtyři „chrámy konzumu“. Odborníci to přisuzují nasycení trhu. Namísto otevírání dalších obchodních domů se tak v posledních letech spíše modernizují nebo rozšiřují ty současné. Několik center dokonce nepřežilo, z Česka dokonce odešly významné nákupní řetězce.
Nových velkých nákupních center u nás už asi moc nevznikne, boom jejich výstavby skončil zhruba v roce 2009 s globální ekonomickou krizí. Foto: Pixabay

Velká nákupní centra vznikala zpočátku především na okrajích metropolí, ale postupně se začala přesouvat do měst. V současnosti se tak více než 60 procent velkých obchodních domů nachází uvnitř zástavby, nejčastěji ovšem mimo historické jádro. Celkem se v Česku od roku 1997 otevřelo 86 „chrámů konzumu“.

„První nákupní centra v Česku začala vznikat při výpadových silnicích na okraji největších měst na zelené louce. Jednak zde byly levnější pozemky a téměř neomezený prostor pro výstavbu a uspořádání. Postupem času byla většina lukrativních pozemků při hlavních tazích na okrajích velkých měst zastavěna a developeři hledali další cesty,“ řekl František Diviš ze společnosti GfK.

PSALI JSME:
Nákupní centra před Vánoci? Ochranka vše nevyřeší, říká streetworker

Podle Josefa Kunce z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity v Brně nebylo od roku 2009 postaveno v republice ani jedno velké nákupní centrum s hrubou zastavěnou plochou větší než pět tisíc metrů čtverečních vyloženě na periferii. Jsou zaplňována prázdná místa ve vnitřním městě, revitalizovány různé brownfieldy. Developeři si uvědomili, že kupní síla a poptávka je ve městě, v centru, a začali se tak chovat. Přispěl k tomu i cílený tlak ze strany představitelů města,“ poznamenal Kunc.

Dokládají to i čísla z let 2005 až 2008, kdy se v Česku otevřelo 31 nákupních center, přičemž 24 z nich se nacházelo uvnitř měst – většinou mimo historické centrum.

PSALI JSME:
Šikana nebo zákonem povolené omezení podnikání?

Nastává doba modernizace

Podle Josefa Kunce z brněnské Masarykovy univerzity lze očekávat, že v budoucnu už velká nákupní centra příliš vznikat nebudou. Spíše se jejich vlastníci zaměří na jejich revitalizaci. „Od roku 2010 bylo v Česku otevřeno pouze patnáct nových center, ale dalších osmnáct až dvacet bylo remodelováno či modernizováno. To je jednoznačně aktuální trend,“ sdělil Kunc.

Například v Praze se některá obchodní centra proměňují už několik let. „Postupně revitalizujeme podobu pasáže, modernizujeme jednotlivé prodejny a zvětšujeme plochu restauračních zařízení. Změny by měly být hotové do konce tohoto roku,“ uvedla Denisa Gálová, ředitelka obchodního centra Arkády Pankrác, které vzniklo mezi roky 2005 a 2008.

PSALI JSME:
Prodavači smějí kontrolovat tašku jen se souhlasem zákazníka

To, že je trendem posledních let modernizace, potvrdila sociální geografka Jana Spilková z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Podle Spilkové se například k obchodům přidávají nové restaurace nebo fitness.

„Vytvářejí se luxusnější, takzvaná pětihvězdičková nákupní centra. V silné konkurenci ovšem některá nákupní centra upadají, chátrají, bývají poloprázdná, připomínají spíše tržnici. Některá dokonce nepřežila,“ řekla před časem Spilková v časopisu Týden. Dodala, že například v pražských Stodůlkách se nákupní centrum se spoustou obchodů proměnilo v obří prodejny s nábytkem. Z Česka rovněž odešly některé zahraniční nákupní řetězce.

×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

„Investuji do hmotného s výnosem nad inflaci,“ říká úspěšný byznysmen Lubor Svoboda

Rozhovor
Na jednu stranu je dobré mít hotovost, protože ta je „král“, jak se říká, ale na druhou stranu větší peníze na účtu se až příliš rychle znehodnocují. Neotřelý, a přitom konzervativní pohled na investice z pohledu střední třídy přináší v rozhovoru pro FAEI.cz Lubor Svoboda, spoluzakladatel úspěšného nemovitostního fondu Arete, který se zaměřuje na prémiové sklady a logistická centra v Česku a na Slovensku.
Rolovat nahoru