Česko je už pro chrámy konzumu malé, teď se nákupní centra spíše modernizují

Zatímco mezi lety 2005 a 2008 se v Česku otevřelo třicet nákupních center, od roku 2015 otevřely své brány jen čtyři „chrámy konzumu“. Odborníci to přisuzují nasycení trhu. Namísto otevírání dalších obchodních domů se tak v posledních letech spíše modernizují nebo rozšiřují ty současné. Několik center dokonce nepřežilo, z Česka dokonce odešly významné nákupní řetězce.
Nových velkých nákupních center u nás už asi moc nevznikne, boom jejich výstavby skončil zhruba v roce 2009 s globální ekonomickou krizí. Foto: Pixabay

Velká nákupní centra vznikala zpočátku především na okrajích metropolí, ale postupně se začala přesouvat do měst. V současnosti se tak více než 60 procent velkých obchodních domů nachází uvnitř zástavby, nejčastěji ovšem mimo historické jádro. Celkem se v Česku od roku 1997 otevřelo 86 „chrámů konzumu“.

„První nákupní centra v Česku začala vznikat při výpadových silnicích na okraji největších měst na zelené louce. Jednak zde byly levnější pozemky a téměř neomezený prostor pro výstavbu a uspořádání. Postupem času byla většina lukrativních pozemků při hlavních tazích na okrajích velkých měst zastavěna a developeři hledali další cesty,“ řekl František Diviš ze společnosti GfK.

PSALI JSME:
Nákupní centra před Vánoci? Ochranka vše nevyřeší, říká streetworker

Podle Josefa Kunce z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity v Brně nebylo od roku 2009 postaveno v republice ani jedno velké nákupní centrum s hrubou zastavěnou plochou větší než pět tisíc metrů čtverečních vyloženě na periferii. Jsou zaplňována prázdná místa ve vnitřním městě, revitalizovány různé brownfieldy. Developeři si uvědomili, že kupní síla a poptávka je ve městě, v centru, a začali se tak chovat. Přispěl k tomu i cílený tlak ze strany představitelů města,“ poznamenal Kunc.

Dokládají to i čísla z let 2005 až 2008, kdy se v Česku otevřelo 31 nákupních center, přičemž 24 z nich se nacházelo uvnitř měst – většinou mimo historické centrum.

PSALI JSME:
Šikana nebo zákonem povolené omezení podnikání?

Nastává doba modernizace

Podle Josefa Kunce z brněnské Masarykovy univerzity lze očekávat, že v budoucnu už velká nákupní centra příliš vznikat nebudou. Spíše se jejich vlastníci zaměří na jejich revitalizaci. „Od roku 2010 bylo v Česku otevřeno pouze patnáct nových center, ale dalších osmnáct až dvacet bylo remodelováno či modernizováno. To je jednoznačně aktuální trend,“ sdělil Kunc.

Například v Praze se některá obchodní centra proměňují už několik let. „Postupně revitalizujeme podobu pasáže, modernizujeme jednotlivé prodejny a zvětšujeme plochu restauračních zařízení. Změny by měly být hotové do konce tohoto roku,“ uvedla Denisa Gálová, ředitelka obchodního centra Arkády Pankrác, které vzniklo mezi roky 2005 a 2008.

PSALI JSME:
Prodavači smějí kontrolovat tašku jen se souhlasem zákazníka

To, že je trendem posledních let modernizace, potvrdila sociální geografka Jana Spilková z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Podle Spilkové se například k obchodům přidávají nové restaurace nebo fitness.

„Vytvářejí se luxusnější, takzvaná pětihvězdičková nákupní centra. V silné konkurenci ovšem některá nákupní centra upadají, chátrají, bývají poloprázdná, připomínají spíše tržnici. Některá dokonce nepřežila,“ řekla před časem Spilková v časopisu Týden. Dodala, že například v pražských Stodůlkách se nákupní centrum se spoustou obchodů proměnilo v obří prodejny s nábytkem. Z Česka rovněž odešly některé zahraniční nákupní řetězce.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB