Česko versus Slovensko: Kde se prodávají lepší ojetá vozidla?

Starší, častěji dovezená z ciziny, s více najetými kilometry, ale zato levnější. Tak by se dal ve stručnosti popsat základní rozdíl mezi ojetými auty, která se prodávala v letošním prvním kvartále na českém trhu, a těmi na Slovensku. Jaké jsou další odlišnosti?
Nejprodávanějšími ojetinami v Česku i na Slovensku jsou škodovky. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Nejprodávanějšími ojetinami v Česku i na Slovensku jsou škodovky. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) přiblížily hlavní rozdíly mezi nabízenými ojetinami v Česku a na Slovensku společnost Cebia, která se specializuje na prověřování původu automobilů. Firma monitoruje oba trhy a pomáhá motoristům proti podvodům při prodeji použitých vozidel.

Cebia ve své analýze vycházela z dat Svazu dovozců automobilů, Zväzu automobilového priemyslu, inzertních portálů a prodejců vozidel, a také ze svých interních údajů.

Průměrné stáří ojetých aut prodávaných v České republice převýšil letos průměrné stáří ojetých aut na slovenském trhu, přestože v loňském roce tomu bylo přesně opačně. Zatímco v Česku se auta inzerovala v průměrném stáří 9,4 let, na Slovensku byla vozidla o tři a půl měsíce mladší (9,1 roku). Ještě větší rozdíl činilo stáří aut dovezených ze zahraničí v letošním roce.

Podíl těch, která byla starší deseti let, dosáhl v ČR 49,35 procenta, což bylo o 9,4 procentního bodu více než na Slovensku (29,95 %). Velký rozdíl byl i v podílu dovezených aut vysloveně starších 15 let, který činil 9,55 procentního bodu, když v Česku šlo o téměř každé čtvrté dovezené auto (23,38 %), zatímco na Slovensku zhruba každé sedmé auto (13,83 %).

Registrační poplatek

„Hlavním důvodem, proč se na Slovensko dovážejí mladší a dražší vozy, je registrační poplatek při první registraci vozu na Slovensku, a tedy i při registraci dovozeného ojetého vozu ze zahraničí,“ poznamenal Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Dodal, že výše tohoto poplatku je odstupňovaná podle objemu motoru a také podle toho, jaký vliv má vůz na životní prostředí. „Registrační poplatek zapříčiňuje nižší počet dovážených ojetin na slovenský trh a omezil i stáří vozů, neboť dovoz starších vozů se pak stává nevýhodný,“ vysvětlil Pajer.

Na Slovensko se dováží zhruba dvě pětiny počtu aut ve srovnání s Českou republikou. Zatímco k nám se v prvním letošním kvartálu přivezlo 34 464 ojetých aut, na Slovensko jen 13 737 ojetých aut. Tamní trh je více nasycen místními vozidly.

Co se týče dovážených aut, v obou zemích se v první pětce objevuje Škoda, Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz. V Česku se mezi pětici dostal i Ford, který obsadil třetí příčku. Oproti tomu Slováci holdují více prémiovým a luxusním značkám, a třetí pozici tak zde obsadilo Audi.

Průměrná cena za ojeté vozy byla na Slovensku vyšší o 3 až 5 procent v závislosti na aktuálním kurzu koruny vůči euru. Zatímco u našich východních sousedů se auta prodávala v průměru za 11,8 tisíce eur, v Česku činila průměrná cena 287 tisíc korun.

Vliv elektroaut

Důvodem vyšších prodejních cen na Slovensku byl nejen vyšší podíl prémiových a luxusních vozidel a nižší stáří, ale také vyšší podíl elektroaut a elektro hybridů. Zatímco v Česku se prodávala s čistě elektrickým pohonem každá 46. ojetina, na Slovensku to bylo každé dvaatřicátá.

A pokud se k nim přičtou hybridy, pak šlo o každé 20. auto v Česku, ale každé 13. na Slovensku.  U našich východních sousedů se také prodávala častěji stále vozidla na naftu (47,80 % ČR oproti 54,98 % SR). Rozdíl v podílu aut na benzín dosahoval deseti procentních bodů (46,03 % ČR oproti 36,33 % SR).

Díky nižšímu stáří vozidel a vyššímu podílu aut s elektrickým či hybridním pohonem měla prodávaná auta na Slovensku méně najetých kilometrů – o pět tisíc méně než v Česku (151 000 km ČR oproti 146 000 km SR).

V České republice prodejci rovněž častěji uváděli, že nabízené auto je po prvním majiteli (45,41 % ČR oproti 31,28 % SR). Jak ale upozornila Cebia, v obou případech to byla ve velké míře klamná informace, která měla vozidlo zatraktivnit. Na Slovensku se ale přece jen podvádělo o polovinu méně častěji.

Prodává se méně

Podle analýzy sekundárního trhu s ojetými vozy, kterou faei.cz poskytla skupina Aures Holding, provozovatel největších tuzemských autocenter AAA Auto a Mototechna, se v květnu prodalo 52 666 ojetin. Je to o téměř pětinu méně než v dubnu, oproti březnu je pokles ještě výraznější – o čtvrtinu.

Celková tuzemská nabídka automobilů z druhé ruky se meziměsíčně také snížila, a to o 4,5 procenta na necelých 135 tisíc vozů (v březnu i v dubnu byla shodně 141 tisíc kusů). Generální ředitel Aures Holding Petr Vaněček popsal důvody:

„Poměrně výrazný pokles prodejů ukazuje zejména na to, že letošní sezona začala díky teplému jarnímu počasí dříve, než bývalo obvyklé. Dosavadní letošní prodejní vrchol přišel už v březnu, duben v nastoupeném trendu pokračoval, takže květnový úbytek není až tak překvapivý,“ uvedl.

Připomněl také to, že v květnu byly dva státní svátky, o které si lidé prodloužili dovolenou. „Což ve finále znamená o čtyři pracovní – a tedy i prodejní – dny méně,“ poznamenal Vaněček.

Vedle prodejů klesá i samotná inzertní nabídka, což je typické pro letní sezónu – lidé většinou odkládají nákup auta až na návrat z dovolených. Druhým prodejním vrcholem po jaru proto bývá podzim.

„Nové automobily neustále zdražují a důvody ke změně trendu v současné velmi složité geopolitické a potažmo ekonomické situaci neexistují. Sekundární trh pak ten primární kopíruje, ceny proto rostou i zde. Sice pomaleji, ale setrvale,“ poznamenal Petr Vaněček.

Průměrná cena prodaného ojetého auta činila v květnu 315 200 korun – ještě v dubnu stálo průměrné auto necelých 312 tisíc korun, v březnu o tisícovku méně. Zato průměrný nájezd se mění jen nepatrně – v posledních třech měsících osciluje kolem 158 tisíc kilometrů, průměrné stáří pak zůstává na 12 letech.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek