Česku hrozí citelné zdražení pohonných hmot

Analýza
Česku hrozí nedostatek pohonných hmot, zejména pak na Moravě. Právě tam totiž hned každý druhý litr prodaných paliv pochází z bratislavské rafinérie společnosti Slovnaft, spadající pod křídla maďarského petrochemického podniku MOL.
Pokud by se Česko mělo obejít bez dodávek paliv ze Slovnaftu, řidiči u tuzemských čerpacích stanic si pořádně připlatí. Mohlo by jít až o několik korun na litr. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Slovnaftu ale v úterý končí výjimka, který mu umožňovala zásobovat Česko palivy, zejména naftou, vyrobenými z ruské ropy. Slovenská vláda Roberta Fica sice nyní v Bruselu jedná o prodloužení této výjimky, ale než Evropská komise dospěje ke konečnému verdiktu, může uplynout několik týdnů.

Slovnaft už ze zhruba třiceti procent ovšem zpracovává ropu, na niž se západní protiruské nevztahují. Po určitou dobu, zřejmě právě po oněch několik týdnů, může Česko zásobovat pohonnými hmotami vyrobenými právě z této nesankcionované ropy. Závažnější situace tedy nastane tehdy, pokud by Evropská komise prodloužení výjimky zamítla.

Česko představuje pro Slovnaft klíčové odbytiště, přičemž zároveň je Slovnaft zase stěžejním dodavatelem paliv, zejména tedy nafty, do Česka.

Pokud by se Česko mělo obejít bez dodávek paliv ze Slovnaftu, řidiči u tuzemských čerpacích stanic si pořádně připlatí. Mohlo by jít až o několik korun na litr, takže v krajním případě nelze vyloučit zdražení pohonných hmot v ČR až k úrovni 45 korun za litr.

PSALI JSME:
Ficova vláda lobuje v Bruselu za možnost vyvážet ruská paliva do Česka

Jestliže Brusel Ficově vládě výjimku neprodlouží, teoreticky by mohl vskutku hrozit přechodný nedostatek paliv na českém trhu. Pravděpodobnější ale je, že obchodníci a dodavatelé s tímto scénářem jako s jedním z možných počítají a chybějící palivo by nahradili například dovozem z Německa.

To by se ale citelně prodražilo, což pak zaplatí řidiči u pumpy. Dovoz z Německa je dražší, neboť je třeba zvládnout nápor přidaných vlakových souprav, které paliva přepravují. A zohlednit se musí také vyšší ceny elektřiny, která vlaky pohání.

Česko je přitom obecně stále vysoce závislé na ruské ropě a palivech. Letos ČR dováží z Ruska největší množství ropy a produktů od roku 2010. V porovnání s předválečným a předcovidovým rokem 2019 dovezlo letos od začátku roku do konce září z Ruska o takřka 750 tisíc tun více ropy a produktů z ní než ve stejném období před čtyřmi lety. Závislost ČR na ruské ropě je tudíž vskutku nebývale vysoká.

Podle dat Českého statistického úřadu letos v prvních třech čtvrtletích Česko dovezlo 3,48 milionu tun ruské ropy, ropných materiálů a příbuzných produktů. To je největší množství od roku 2010 (viz graf, pozn. aut.).

Hodnota dovozu ruské ropy a ropných produktů do Česka letos od ledna do září pololetí překonala 35 miliard korun. Podstatnou část tohoto dovozu zajišťuje ropovod Družba. Česko má – jako Slovensko a Maďarsko – vyjednánu výjimku pro dovoz ruské ropy právě Družbou. Tato výjimka – na rozdíl od té výše uvedené – zatím nekončí.

V prvním letošním pololetí dováželo Česko ropovodem Družba ropu z Ruska v objemu odpovídajícím kolem 65 procent celkového ropného dovozu. Loni to bylo 56 procent a v předchozích letech ještě méně. Podíl ruské ropy je tak letos nejvyšší minimálně od roku 2012, vyplývá z údajů společnosti Mero.

Česko se tak zatím od ruské ropy ani v nejmenším fakticky neodstřihává, naopak, svůj ropný dovoz z Ruska zvyšuje. Podniká však kroky k odstřižení od ruské ropy, k němuž by mohlo dojít v roce 2025. A to zejména v důsledku loni dojednaného navýšení kapacity transalpínského ropovodu TAL, jenž vede ropu z italského přístavu Terst do Bavorska.

Odtamtud pak další, navazující ropovod, IKL, vede surovinu až do Česka. Jakmile bude mít Česko zajišťován dostatek ropy touto cestou, skončí jeho zmíněná výjimka na dovoz ropy Družbou.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Česko letos dováží z Ruska největší množství ropy od roku 2010. Závislost Česka na ruské ropě je tak letos nebývale vysoká

Zavřít reklamu ×
  1. Bu,bu,bu! To už slýcháme 2 roky jak bude benzín a nafta drahá a stále nic. Benzín je za 34,9 kč a silnice přeplněné auty. Kovanda má mnoho hrůzostrašných scénářů a ještě mu nic nevyšlo!

  2. Hrozí?
    Počítám, že až si tohle přečte první pumpař, tak ještě dnes to budou všichni zdražovat!

  3. ONO TO VSECHNO MUSI PADNOUT NA DRZKU ABY LIDE REKLI A DOST ! EU SE ROZPADNE A POJEDESE PODLE STAREHO SCENARE ! JINA MOZNOST NENI ! EU JE HROBAR ZLATE EVROPY !

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Česká ekonomika si v závěru roku 2023 polepšila

Zpřesněné údaje Českého statistického úřadu o ekonomickém výkonu ČR tentokrát nepřinesly žádné překvapení. Česká ekonomika v z posledním kvartále loňského roku vzrostla oproti předchozímu čtvrtletí o 0,2 procenta, …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB