
Autoprůmyslu se dařilo dokončovat rozpracovanou produkci a podal tak uspokojivý výkon i navzdory odstávkám některých výrobců. Ovšem i z důvodu nízké srovnávací základny loňského února. Letos v únoru odstávka postihla například kolínskou automobilku Toyota, která produkci musela přerušit kvůli nedostatku součástek.
Výrobu v energetickém odvětví průmyslu nadále, byť mírněji, tlumilo nadprůměrně teplé počasí, které snižuje poptávku po energiích a zároveň jejich velkoobchodní cenu. Přesto však výroba v energetice oproti lednu narostla, resp. ponížila svůj meziroční pokles.
Přes pokles velkoobchodních cen energií však podniky průmyslu zpracovatelského čelí cenám vycházejícím z loňských velkoobchodních, resp. burzovních cen, které dramaticky navýšily důsledky války na Ukrajině a mezinárodních sankcí.
To zvyšuje nákladnost jejich výroby. Klesají tak jejich odbytové možnosti, které navíc podvazuje i vývoj na straně poptávky, české i mezinárodní, kterou decimuje hrozba recese a související investiční nejistota. Ty bude neblaze doléhat na průmyslovou výrobu v ČR po celý letošní rok, takže průmysl si celkově připíše oproti loňsku reálně jen desetinky procenta, jeho růst tak bude odpovídat „černé nule“.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)