Český průmysl v listopadu zaostal za očekáváním. Mohou za to auta, brexit a Trump

Názor
Průmyslová výroba v ČR v listopadu mírně zaostala za očekáváním trhu. Rostla meziročním tempem 4,8 procenta, zatímco trh počítal s růstem ve výši 5,1 procenta. Ještě horší je přitom její výkon v očištěném vyjádření, neboť listopad 2017 měl o jeden pracovní den méně než listopad 2018. V letošním roce průmysl dále zpomalí, poroste tempem 2,5 procenta.  Zásadním důvodem je ztráta dynamiky ekonomické aktivity Německu a v eurozóně.
Český průmysl je na automobilové výrobě silně závislý jak dodavatelsky, tak subdodavatelsky. Foto: Pixabay

V Německu jsou podmínky v průmyslu nejhorší za poslední takřka tři roky. Tvorba nových pracovních míst v eurozóně poklesla v prosinci na dvouleté minimum a propadl se i podnikatelský sentiment. Bezprostředním důvodem byly protesty takzvaných žlutých vest ve Francii a další ochlazování poptávky po automobilech. Již delší dobu na ekonomiku eurozóny, a zejména její průmysl, neblaze doléhá obava z eskalace napětí v mezinárodním obchodě, vzestup politické nejistoty, hrozba takzvaného tvrdého brexitu či postupné zpřísňování měnových podmínek.

Další vývoj průmyslové výroby v ČR bude do značné míry záviset na vnějších faktorech. V prvé řadě na tom, zda bude v roce 2019 eskalovat napětí v obchodních vztazích mezi USA a Čínou, ale také mezi USA a EU.

PSALI JSME:
Česká ekonomika doplácí na silnou provázanost s německou ekonomikou

Stále nelze vyloučit možnost, že by Trumpova administrativa zavedla cla na evropské automobilky. Evropské automobilky se přitom pořád potýkají s přechodem na nové homologační normy. Jejich situaci může dále zhoršit případný tvrdý brexit, tj. brexit bez dohody Londýna a Bruselu, který by ochromil poptávku po automobilech zejména na britských ostrovech.

Navíc už delší dobu čelí zejména automobilové trhy starých zemí EU postupnému nasycování. Pravděpodobnost, že poptávka po automobilech opět rychle nabere na síle, je tak v tuto chvíli poměrně malá. To pochopitelně nesignalizuje nic dobrého pro český průmysl, který je na automobilové výrobě silně závislý jak dodavatelsky, tak subdodavatelsky.

Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Konec půstu, vstříc růstu

Zdá se, že s jarními měsíci, či možná spíše s poklesem inflace a jejím návratem k cíli České národní banky (ČNB), se nehledě na nadále napjatý trhu práce nálada tuzemských domácností začíná viditelně zlepšovat.

Do tuzemské ekonomiky se vrací dobrá nálada

Do české ekonomiky se pomalu vrací optimistická nálada. Svědčí o tom dubnový vývoj Indikátoru důvěry v českou ekonomiku, který sestavuje Český statistický úřad. Meziměsíčně se zvýšil o 2,8 bodu na hodnotu 97, …

Nálada v české ekonomice na vzestupu

Nálada v tuzemské ekonomice se podle statistických údajů v dubnu opět zlepšila. Celkový indikátor důvěry v ekonomiku se v dubnu vyšplhal na 97 bodů, nejvyšší hodnotu za poslední rok. Spotřebitelská důvěra …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.