Český průmysl v listopadu zaostal za očekáváním. Mohou za to auta, brexit a Trump

Názor
Průmyslová výroba v ČR v listopadu mírně zaostala za očekáváním trhu. Rostla meziročním tempem 4,8 procenta, zatímco trh počítal s růstem ve výši 5,1 procenta. Ještě horší je přitom její výkon v očištěném vyjádření, neboť listopad 2017 měl o jeden pracovní den méně než listopad 2018. V letošním roce průmysl dále zpomalí, poroste tempem 2,5 procenta.  Zásadním důvodem je ztráta dynamiky ekonomické aktivity Německu a v eurozóně.
Český průmysl je na automobilové výrobě silně závislý jak dodavatelsky, tak subdodavatelsky. Foto: Pixabay

V Německu jsou podmínky v průmyslu nejhorší za poslední takřka tři roky. Tvorba nových pracovních míst v eurozóně poklesla v prosinci na dvouleté minimum a propadl se i podnikatelský sentiment. Bezprostředním důvodem byly protesty takzvaných žlutých vest ve Francii a další ochlazování poptávky po automobilech. Již delší dobu na ekonomiku eurozóny, a zejména její průmysl, neblaze doléhá obava z eskalace napětí v mezinárodním obchodě, vzestup politické nejistoty, hrozba takzvaného tvrdého brexitu či postupné zpřísňování měnových podmínek.

Další vývoj průmyslové výroby v ČR bude do značné míry záviset na vnějších faktorech. V prvé řadě na tom, zda bude v roce 2019 eskalovat napětí v obchodních vztazích mezi USA a Čínou, ale také mezi USA a EU.

PSALI JSME:
Česká ekonomika doplácí na silnou provázanost s německou ekonomikou

Stále nelze vyloučit možnost, že by Trumpova administrativa zavedla cla na evropské automobilky. Evropské automobilky se přitom pořád potýkají s přechodem na nové homologační normy. Jejich situaci může dále zhoršit případný tvrdý brexit, tj. brexit bez dohody Londýna a Bruselu, který by ochromil poptávku po automobilech zejména na britských ostrovech.

Navíc už delší dobu čelí zejména automobilové trhy starých zemí EU postupnému nasycování. Pravděpodobnost, že poptávka po automobilech opět rychle nabere na síle, je tak v tuto chvíli poměrně malá. To pochopitelně nesignalizuje nic dobrého pro český průmysl, který je na automobilové výrobě silně závislý jak dodavatelsky, tak subdodavatelsky.

Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Ekonomika

Pumpaři otálejí s výrazným snižováním cen

Na čerpacích stanicích dochází k mírnému zlevňování pohonných hmot. Za uplynulý týden se průměrná cena benzínu snížila z 33,69 koruny za litr na 33,55 koruny za litr. U nafty došlo ke zlevnění průměrné ceny z úrovně …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru