V únoru podle Kovandy ještě průmysl vykazoval poměrně vysokou odolnost vůči nepříznivému vývoji, který byl tehdy patrný zejména v Číně a některých dalších asijských ekonomikách, v nichž koronavirus udeřil nejdříve.
„K závažnějšímu ochromení průmyslu mimo oblast Asie došlo až v březnu. I když již v únoru i průmysloví výrobci mimo Asii pociťovali rapidní zbrzdění tamních ekonomik, protože se například zadrhávaly čínské dodávky. Od března však průmyslovou výrobu v ČR čeká a nemine mohutný propad, a to za celý rok v rozsahu od patnácti do dvaceti procent,“ predikuje ekonom.
Jak potvrdila i únorová data, tuzemský průmysl se potýkal s propadem poptávky už před koronavirovou krizí. „Výroba se v tomto měsíci snížila meziročně o necelé procento (ve srovnání s lednem o 0,3 %) a tento výpadek šel na vrub především energetice, strojařům a výrobcům kovových výrobků. V únoru však neklesala pouze výroba, ale nižší byly i zakázky (-3,1 %) především ty zahraniční, a dál klesala i zaměstnanost, když firmy na nižší zakázky reagovaly snižováním počtu zaměstnanců,“ říká ekonom ČSOB Petr Dufek.
„I když všechna hlavní únorová čísla z průmyslu byla slabá, ve srovnání s těmi březnovými budou nakonec vypadat ještě excelentně,“ předpovídá. Nouzový stav spolu s dobrovolnými odstávkami v řadě velkých průmyslových podniků – zejména v automobilovém průmyslu – měl podle něj s největší pravděpodobností za následek dvouciferný propad jak výroby, tak i zakázek.
„Proto bude průmysl jedno z prvních odvětví, které pocítí recesi, nicméně současně může být jedním z prvních, které z ní vybředne. Otázkou je, jak rychle, nicméně to rozhodne především vývoj zahraniční poptávky,“ soudí Dufek.
„Únorová data zatím nebyla dotčena preventivními opatřeními proti šíření koronaviru,“ připomíná ekonomka Komerční banky Jana Steckerová a dodává: „V březnu, a především pak dubnu, už u statistik očekáváme výrazné zhoršení.“ Podle ní lze očekávat, že březnová čísla ukáží na výrazný pokles průmyslové výroby, a to v prvé řadě vlivem přerušení produkce v automobilovém průmyslu.
Zastavení výroby v automobilovém sektoru se podle Steckerové propíše do výrazného poklesu exportní aktivity, přičemž vzhledem k ochromení domácí poptávky i výroby bude nižší i importní aktivita.
Pojišťovna Coface dnes informovala, že riziko ohrožení automobilového průmyslu výrazně vzrostlo a že dopady na středoevropské ekonomiky včetně ČR budou zásadní. Pojišťovna proto zhoršila hodnocení odvětvového rizika v automobilovém průmyslu na vysoké riziko.
„Očekáváme, že v příštích měsících bude produkce tohoto odvětví celosvětově klesat přibližně až o 75 %. V Číně se prodej nových osobních automobilů meziročně snížil o téměř 80 %,“ řekl generální ředitel Coface pro Česko a Slovensko Ján Čarný a dodal, že vývoj v Číně ukazuje ekonomikám v Evropě a USA, jak se bude vyvíjet trh tam, kde země byly zasaženy koronavirovou pandemií.