Čeští školáci neumí hospodařit s penězi, ukázal průzkum

Polovina českých dětí má zkušenost s dluhy. Mnohé už se setkaly i s problémy s jejich splácením. Ukázal to průzkum, který realizovala Česká spořitelna společně s Millward Brown. Proto připravila Česká spořitelna projekt Abeceda peněz, v němž děti už od základních škol učí, jak s nimi zacházet. Během letošního roku programem projde na 3500 školáků. Projekt usiluje o oficiální akreditaci ministerstva školství.

Většinu peněz získávají děti na druhém stupni základních škol i jejich vrstevníci z víceletých gymnázií od rodičů či prarodičů. Zhruba 55 procent dětí dostává pravidelné kapesné. Vyplynulo to z reprezentativního průzkumu, který mezi dětmi provedla pro Českou spořitelnu agentura Millward Brown.

Čtvrtina dětí se zadlužuje opakovaně

Průzkum zároveň ukázal, že české děti s penězi často nevyjdou. Tři čtvrtiny dětí znají situaci, kdy si všechno utratily, a přesto by si rádi něco koupily. „Přesně polovina respondentů tuto situaci vyřešila v minulosti půjčkou. Čtvrtina se zadlužila dokonce opakovaně,“ upozorňuje na výsledky průzkumu Filip Hrubý, tiskový mluvčí České spořitelny. Většinou si podle něj děti půjčují od kamarádů. Zkušenost s tím má 68 procent z nich. Pětina respondentů zažila situaci, kdy měli problém půjčené peníze vrátit,“ upozorňuje Filip Hrubý.

Dluhy naštěstí nejsou pro české děti běžným řešením, ukázal také průzkum. Pokud nemají zrovna naspořeno, a touží si něco koupit, vyberou si čtyři z deseti školáků jinou, levnější, alternativu. Přibližně stejný počet se s rodiči domluví na spolufinancování. Každý osmý pak přemluví k nákupu rodiče. „Jen každé dvacáté dítě se rozhodne peníze postupně ušetřit,“ popisuje Filip Hrubý.

38 procent dětí má běžný účet v bance. Každé sedmé má zkušenosti s výběrem z bankomatu, každé šesté vyzkoušelo platbu kartou v obchodě. Platbu kartou na internetu už provádělo 6 procent dětí. 53 procent dětí má zkušenost pouze s hotovostí.

Školáci se učí, jak zhodnotit kapitál

Průzkum potvrdil, že finanční gramotnost dětí roste s věkem a že děti se učí velmi rychle. Hlavním zdrojem informací z oblasti financí jsou pro ně stále rodiče, roste ale význam školy, spolužáků a sociálních sítí. I proto spustila Česká spořitelna projekt Abeceda peněz. Jeho cílem je přiblížit dětem svět financí a hravou formou prohloubit jejich vědomosti týkající se hospodaření s penězi. „Naší ambicí je zvýšit finanční gramotnost u všech žáků základních škol v celé republice. Proto také usilujeme o oficiální akreditaci ministerstva školství programu Abeceda peněz,“ doplňuje Filip Hrubý.

V rámci několikaměsíčního programu se v Abecedě peněz školáci seznamují se světem byznysu, učí se plánovat své finance a nové znalosti postupně za pomoci odborných lektorů i svých učitelů přenášejí do praxe. „Děti během několika měsíců vybudují vlastní firmu, stanoví si obchodní cíle i strategie a společně usilují o jejich naplnění. Na závěrečném jarmarku, který je přístupný veřejnosti, se pak pokouší vydělat své první peníze,“ říká Filip Hrubý s tím, že velice oblíbenou součástí výuky je i návštěva pobočky. Děti si tam vyzkouší práci bankéřů včetně manipulace s bezpečnostním kufrem plným peněz.

Celkem se v loňském pilotním ročníku do Abecedy peněz zapojila téměř dvacítka základních škol z celé republiky. Jarmarky jim vynesly dohromady 350 tis. korun, které děti použily obvykle na výlety a zábavu či charitativní činnost. Čtvrťáci z Jihlavy například poslali peníze indickému chlapci, kterého škola adoptovala na dálku a jemuž peníze pomohou financovat školné. Domažlické děti pak věnovaly peníze na podporu chlapce s mozkovou obrnou, písečtí páťáci podpořili zvířecí útulek.

Podnikaví žáci

Letos se do Abecedy peněz zapojí přibližně 70 nových základních škol. „V následujících letech pak plánujeme postupné rozšiřování projektu. V každém školním roce bychom rádi oslovili zhruba 3,5 tisíce dětí ze všech regionů,“ říká Filip Hrubý.

Zkušenosti České spořitelny ukazují, že vzdělávací projekty zaměřené na finanční gramotnost mají veliký smysl. „Průzkum nám potvrdil, že mladí lidé, kteří prošli podobnou aktivitou, rozumí financím lépe než jejich vrstevníci, kteří tuto zkušenost nemají,“ doplňuje Filip Hrubý. Zároveň banky a školy dlouhodobě vycházejí v průzkumech jako nejdůvěryhodnější zdroje, z nichž děti své znalosti čerpají. Bankou, která se nejvíce angažuje ve vzdělávání veřejnosti, je podle aktuálního průzkumu právě Česká spořitelna, uvedlo ji 38 procent respondentů.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Tiskové zprávy

Začal Global Money Week 2024

Od pondělí 18. do neděle 24. března 2024 se v České republice koná 12. ročník celosvětové vzdělávací akce Global Money Week. Česká bankovní asociace letos v jeho rámci opět pořádá národní kolo finančně-vědomostní …

Jak zajistit pojištění kola proti krádeži

Plánujete pořízení nového jízdního kola, abyste si již brzy mohli užívat první jarní vyjížďky? Pak byste měli pamatovat na to, že krádeže kol jsou v České republice velice časté. Podle policejních odhadů je ročně …

Predikce ceny bitcoinu v roce 2024: Co říkají experti?

Rok 2023 pro bitcoin znamenal jízdu na horské dráze. Po rekordním růstu v roce 2021 zažila tato nejstarší a nejrozšířenější kryptoměna (BTC) v roce 2022 prudký pokles a klesla pod 20 000 amerických dolarů (USD). V …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Češi chtějí silného lídra, který nás osvobodí od mocných a bohatých

Průzkum
Většina tuzemské veřejnosti příliš nevěří tomu, že by politici či elity hájili zájmy obyčejných lidí. Spíše mají pocit, že se o ně tradiční strany nezajímají. A v čele státu si přejí silného lídra, který by vzal zemi z rukou mocných a bohatých. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) agentura Ipsos.