Čína a další země závratně vydělávají na „praní“ ruské ropy a jejím přeprodeji na Západ

Názor
Země EU a skupiny G7 loni a ještě letos na přelomu roku v rámci svých sankcí zakázaly nebo zásadně omezily dovoz ruské ropy a ropných produktů. Ve skutečnosti ale i přes tyto sankce proudí ruská ropa ve velkém na Západ i nadále.
Nehledě na sankce proudí ruská ropa ve zpracované podobě – třeba jako motorová nafta – ve velkém na Západ i nadále. Ilustrační foto: Depositphotos.com

A to ve zpracované podobě – třeba jako motorová nafta. A skrze třetí země typu Číny. Ve velkém tak dochází k „praní špinavé ruské ropy“. To zjišťuje právě zveřejněná studie finského Střediska výzkumu energií a čistého ovzduší.

Studie konstatuje, že západní země sice razantně snížily objem svého dovozu ruské ropy, avšak současně navýšily dovoz ze zemí, které se mezitím staly největšími zpracovateli ruské ropy. Sankce tak nenaplňují svůj účel v míře, v níž původně měly, shledává studie.

Země EU a G7 ve dvanácti měsících od začátku invaze Ruska na Ukrajinu, tedy od loňského února, navýšily objem ropných produktů z Číny o 94 procent, z Turecka o 43 procent, ze Singapuru o třetinu a ze Spojených arabských emirátů o necelou čtvrtinu.

Společně s Indií zmíněná studie tyto jmenované země označuje jako „pračky“ ruské ropy. Ta je totiž kvůli sankcím „špinavá“, na Západě nepoužitelná. Ale pokud ji zpracují uvedené třetí země a vyvezou na Západ třeba v podobě motorové nafty, najednou je ruská ropa „čistá“ a na Západě použitelná.

PSALI JSME:
V neděli přichází embargo EU na ruské ropné produkty. Hrozí opět drahá nafta?

Třetí země, resp. jejich rafinérie „praním“ ruské ropy závratně vydělávají. Ruská ropa je totiž kvůli sankcím ve slevě, až v rozsahu několika desítek procent oproti světové ceně. Třetí země však produkty z ní Západu prodávají za ceny, jako by v žádné slevě nebyla.

Na Západě je největším dovozcem ropných produktů ze zemí, které „perou“ ruskou ropu, Evropská unie. Tento její dovoz odpovídá od invaze Ruska na Ukrajinu celkem 17,7 miliardy eur, což dle aktuálního kursu odpovídá zhruba 415 miliardám korun. Nejvíce se z „vypraných“ produktů dováží motorové nafty, jejíž podíl činí takřka třicet procent, následuje letecké palivo.

Ve dvanácti měsících od invaze narostl objem ruského vývozu ropy do Číny, Indie, Turecka, Spojených arabských emirátů a Singapuru v souhrnu o 140 procent. Tyto země, které podle uvedené studie „perou“ ruskou ropu ve velkém, odebírají celkem zhruba 70 procent ruského ropného vývozu.

„Praní špinavé ruské ropy“ umožňuje, že do Ruska nadále ve velkém tečou peníze, jež financují válku na Ukrajině.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Na embargu na ruský diesel nejvíc vydělají Turecko, Maroko či Indie

Zavřít reklamu ×
  1. Prý špinavá Ruska Ropa , dal bych ji přívlastek čistá a laciná . My jako stát jsme se vším ve srabu, ale přece to nejdražší od jinud ,je to nejlepší ,i kdybychom neměli co jist , hlavně ze to není ruské ! Ha ha !

    • Na ruskou ropu jezdí i ukrajinská armáda. No, že by ji brala z ruských benzinek, tak to ne. Bere ji z Bulharska, v Burgasu je obrovská rafinerie, která jeda na ruskou ropu, výrazně majoritní vlastník je ruský Lukoil, sídlo Moskva, RF.
      Ropa se tam vozí tankery, na což je všude jinde embargo, jenom tam dostali výjimku. Válka bez nafty, to by nešlo. Tak to má být, tak je to správné.

  2. Čína s Ruskem jsou nyní největší kamarádi a budou ještě větší, jen až nastoupí embargo na všechno :-))
    Čína a Rusko nikoho dalšího do party nepotřebují, my ale nemáme nic, vše musíme draho nakoupit přes prostředníky, nyní čínské zboží bude mít velké odbytiště.

    • No podle toho jak putler rychle a předčasně pelášil poslední návštěvy Pekingu , tak to moc na velkej kamarádšoft nevipadalo 😁

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Hrozí růst cen pohonných hmot nad 40 korun za litr

Zlevňování pohonných hmot, jež přechodně nastalo v polovině března, vzalo za své. Zdražování přitom nekončí. Benzín v uplynulých sedmi dnech zdražil o 24 haléřů na litr, nyní se podle údajů společnosti CCS prodává …

Česká ekonomika v závěru roku 2023 solidně rostla

Konečný odhad tuzemského hrubého domácího produktu (HDP) za čtvrté čtvrtletí přinesl vzestupnou revizi mezičtvrtletního růstu ekonomiky z původních 0,2 na 0,4 procenta. V meziročním srovnání ekonomika vzrostla o 0,2 …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.