Čokoládová hvězda ORION září už 125 let

ORION čokolády provázejí už od dětství mnoho generací. Za zrodem známé značky stáli manželé Mašnerovi, kteří v roce 1896 začali kromě dalších cukrovinek vyrábět také čokoládu, dnes známou jako ORION.
Počátky nezbytné pro zrod čokoládové hvězdy se datují do roku 1891. Ilustrační foto: Nestlé

Mezi široké portfolio výrobků této značky patří např. tyčinka Kaštany, Kofila, Margot a mnoho dalších. Nejoblíbenější jsou však stále čokoládové tabulky, kterých se za rok 2021 dle plánu v olomoucké továrně Zora vyrobí až 11 510 tun. Značka ORION také s respektem k našim kořenům a tradicím podporuje dlouhodobou udržitelnost. Jedním z důležitých milníků v tomto směru bude rok 2022, kdy budou již všechny výrobky značky ORION obsahovat výhradně kakao ze 100% udržitelných zdrojů.

„Bohatá historie, nezaměnitelná čokoládová chuť, ale i udržitelná výroba, to je ORION. Ikonická čokoládová hvězda je symbolem úspěšné značky, která vždy dokázala reflektovat potřeby spotřebitelů a současně si zachovat svůj vysoký standard. Jsem hrdý na to, že už 125 let patří čokolády ORION mezi nejoblíbenější na trhu a jsem si téměř jistý, že to tak zůstane i nadále,“ říká Radomír Šlechta, Senior Brand Manager značky ORION.

A dodává: „Cestou k úspěchu je neustále inovovat, z toho důvodu jsme letos představili např. novou řadu ORION Rodinná, přinesli inovace do prémiové řady ORION Ateliér a teď v závěru roku míří na trh dvě nové čokolády na podporu pečení – ORION Mléčná na vaření a ORION Extra hořká na vaření.“

1896 rok, kdy vznikla čokoláda ORION

Počátky nezbytné pro zrod čokoládové hvězdy se datují do roku 1891. Manželé Albína a František Maršnerovi v této době založili živnost s názvem „Výroba orientálských cukrovinek na Královských Vinohradech, Albína Maršner“ se sídlem v Praze. Továrna sloužila převážně k výrobě tureckého medu. Ve stejném roce se provoz pro velký zájem přestěhoval do větších prostor, kde se vyráběly i další cukrovinky: Sultánský chléb, chalva, sučuk či rahat.

O pět let později, 27. července 1896, manželé změnili svou firmu na „Továrnu na orientálské cukrovinky F. Maršner“ a tím začalo dlouholeté budování pozdější továrny ORION. Ve stejném roce zde začali zpracovávat kakaové boby a rozjeli výrobu čokolády. První čokoládové tabulky tak na sebe nenechaly dlouho čekat a o rok později na trh uvedli také čokoládové vánoční figurky.

Hvězdné jméno předurčilo budoucnost oblíbených čokolád

Na počátku 20. století obliba čokolády stále rostla. Továrna měla 850 zaměstnanců a exportovala například do Turecka, Řecka, Egypta či Japonska. Objem výroby stále rostl a v roce 1903 již firma zpracovávala 10 % z dovozu kakaových bobů do celého Rakousko-Uherska.

V předtuše 1. světové války došlo ke zdražení kakaových bobů i cukru. Pětapadesátiletý František Maršner v roce 1912 odstoupil z vedení firmy, po svém odchodu však ještě stihl o dva roky později zaregistrovat značku ORION. Hvězdnou budoucnost jí tak její název rovnou předpověděl.

Přes všeobecnou nouzi stoupal zájem o čokoládu, která byla pro svou výživovou hodnotu a trvanlivost posílána vojákům na frontu. Příděly cukru byly v té době omezené, dodávky dalších surovin velmi nejisté. V roce 1918 pak byla vinohradská továrna jediná, která vyrobila vánoční zboží ve větším množství. Byly to cukrovinky z fíků, vlašských a lískových ořechů – čokoláda nebyla vůbec k dostání.

Po válce znovu září, vzniká tradiční hvězda

V poválečném období opět rostla poptávka a zároveň klesly ceny surovin, proto továrna nakoupila nové stroje. V roce 1921 došlo k rekordnímu zvýšení výroby čokolády na 80 vagonů oproti 46 vagonům v předchozím roce. ORION se tímto vydal na cestu nejvýznamnějšího českého producenta čokolády. Poptávka byla tak silná, že továrna téměř nestíhala dodávat potřebné množství čokolády.

Tehdejší vedení si dobře uvědomovalo důležitost reklamy hodné svého postavení. V roce 1921 proto v ORIONU začal pracovat malíř a grafik Zdenek Rykr, který pro něj navrhl ikonickou čtyřcípou hvězdu, jež se o tři roky později poprvé objevila na obalech a později začala být využívána přímo jako logo ORION, které z této podoby vychází dodnes.

ORION stoupá k nebi

Pod značkou ORION se vyráběla nejen tabulková čokoláda, ale i dezerty, tyčinky a bonbony. Výrobky měly takový obchodní úspěch, že byla v roce 1928 celá firma přejmenována na společnost „Orion, továrny na čokoládu, a.s., Praha.“ Za druhé světové války byl zastaven dovoz kakaových bobů, ale po osvobození se výroba v továrně opět rozeběhla a vyráběly se cukrovinky, pečivo, šuměnky a umělý med. Znárodnění podniku však přišlo záhy, v říjnu roku 1945.

Po zrušení státního podniku byla během privatizace 1. dubna 1991 založena akciová společnost Čokoládovny Praha se všemi závody a dosavadním sídlem v Modřanech. V roce 1992 vstoupila do Čokoládoven společnost Nestlé a vzala si hvězdu ORION pod svá křídla. O dva roky později se čokoládová výroba z Modřan přestěhovala do olomoucké Zory.

Čokoládově i udržitelně, to je ORION

Od zařazení značky ORION do portfolia společnosti Nestlé dochází k jejímu neustálému rozvoji. „Záleží nám na tom, aby věci, které nám dělají radost, přetrvaly. Dlouhodobou udržitelnost proto podporujeme několika konkrétními aktivitami. Postupně v portfoliu ORION navyšujeme podíl čokoládových výrobků obsahujících 100% udržitelně získávané kakao, díky čemuž pomáháme zlepšovat život farmářům, zvyšovat kvalitu pěstovaného kakaa a podporujeme zalesňování. Daří se nám také dosahovat významných úspor v našem závodě Zora v Olomouci – ve srovnání s rokem 2010 jsme zde v roce 2020 snížili spotřebu vody o 66 %, o 27 % klesla spotřeba energie a objem emisí CO2 dokonce o 79 %. Tyto a další kroky nám pomáhají naplňovat náš cíl, aby si radost z čokolády mohly užívat i naše budoucí generace,“ popisuje Radomír Šlechta, Senior Brand Manager značky ORION.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Tiskové zprávy

Začal Global Money Week 2024

Od pondělí 18. do neděle 24. března 2024 se v České republice koná 12. ročník celosvětové vzdělávací akce Global Money Week. Česká bankovní asociace letos v jeho rámci opět pořádá národní kolo finančně-vědomostní …

Jak zajistit pojištění kola proti krádeži

Plánujete pořízení nového jízdního kola, abyste si již brzy mohli užívat první jarní vyjížďky? Pak byste měli pamatovat na to, že krádeže kol jsou v České republice velice časté. Podle policejních odhadů je ročně …

Predikce ceny bitcoinu v roce 2024: Co říkají experti?

Rok 2023 pro bitcoin znamenal jízdu na horské dráze. Po rekordním růstu v roce 2021 zažila tato nejstarší a nejrozšířenější kryptoměna (BTC) v roce 2022 prudký pokles a klesla pod 20 000 amerických dolarů (USD). V …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB