Čtvrtina tuzemských zákazníků se při nákupu řídí svými zvyky. Neřeší ceny, nabídku, ani značky

Každý čtvrtý český zákazník při nákupech řídí hlavně zvykem. Tedy nakupuje „jako obvykle“ a neřeší příliš ceny, nabídku ani značky. Naopak obávaných „vyzobávačů třešinek“, to jest těch, kdo si přijdou jen pro zboží v akci, je 21 procent. Vyplývá to z aktuálně zveřejněné studie GfK Shopper Typology.

Vysoký počet lidí nákup prostě nebaví, chtějí jen rychle nakoupit a jsou tomu ochotni ledacos obětovat. Foto: Pixabay

Lidé jsou různí a chtějí různé věci, a to platí i při nákupu potravin a zboží denní potřeby. Obchodníci a výrobci ale nemohou vyjít vstříc každému individuálně, takže je třeba tuto rozmanitost zjednodušit. K tomu slouží typologie zákazníků, která zdůrazní, co je při nákupu hlavní – a takových věcí už není příliš.

 „Odlišné nákupní postoje se promítají například do vztahu ke značkám. Nejde jen o to, že různí zákazníci preferují značky tradiční či moderní. Odlišná je i role značky v prodejně. Například pro typ RYCHLE! je rozhodující, aby byly oblíbené značky dobře viditelné a sloužily jako navigace při nákupu – rychlost a snadnost je tu podstatná. Pro KVALITNĚ PRO RODINU je určující velký výběr, značky hrají roli ukazatele kvality a pestrosti sortimentu. Naopak pro HODNĚ A VÝHODNĚ je zásadní vysoká hodnota za nízkou cenu a značkové zboží za akční či sníženou cenu je pro ně významnou motivací k nákupu,“ říká Zdeněk Skála, Research Director Retail & Shopper z GfK.

Podle studie je zajímavý vysoký počet lidí, které nákup prostě nebaví, chtějí jen rychle nakoupit a jsou tomu ochotni ledacos obětovat. A přitom mají vysokou kupní sílu, podotýká studie. Takových lidí je mezi nakupujícími 14 procent.

Čeští zákazníci se podle studie GfK Shopper Typology také velice liší v tom, co od nákupu potravin očekávají a jak nakupují, a podle toho se pak liší jejich vztah ke značkám, řetězcům a cenám.

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Další z rubriky Spotřebitel

Na tuzemském trhu se objevil falešný med

Drzost některých podnikavců už nezná mezí. Na tuzemském trhu se objevil produkt označený jako Český med. Podle laboratorních analýz ale nesplňuje jakostní parametry medu a navíc, jak upozornila Státní zemědělská a …

Nejčtenější

„Investiční životní pojištění je hra pro střední třídu,“ říká respektovaný ekonom, profesor Jaroslav Vostatek

RozhovorTéma týdne
V poslední době se hodně mluví a píše o investičním životním pojištění. Požádali jsme proto o rozhovor jednoho z předních českých odborníků, profesora Jaroslava Vostatka. „Investiční životní pojištění není nic jiného, než investiční fond zabalený jako pojištění. To říkám svým studentům dlouhodobě. A kdyby se takové pojištění státu nelíbilo, tak je může zakázat,“ říká v rozhovoru, kterým dnes zahajujeme Téma …
Rolovat nahoru