Den spotřebitelů: Roste počet lidí hledajících pomoc u ESC

Kdo má problém s podnikatelem z jiné země EU, obrací se na Evropské spotřebitelské centrum ČR. To loni zaznamenalo 1117 spotřebitelských kontaktů, tedy o 10 % víc než v roce předchozím. Nejčastěji jde o spory s leteckými dopravci a internetovými obchody, stále častěji pak i s ubytovateli a online seznamkami. Centrum o tom informuje u příležitosti Světového dne spotřebitelů.

Počet případů roste tímto tempem už druhým rokem. Desítky sporů se týkají automatického prodlužování smluv u VIP členství na online seznamovacích serverech a také rizikových e-shopů.

„Překvapivě hodně spotřebitelů se stále nechává zlákat nabídkami webů, které neuvádějí žádné kontakty na provozovatele a ani základní, evropskými předpisy požadované informace o právech spotřebitele na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu či na záruku na jakost zboží. U jiných, které tyto informace poskytují, si zase lidé neověří zkušenosti ostatních nakupujících, a pak jsou překvapeni, že předem zaplacené zboží nepřijde nebo přijde zboží nekvalitní a kazové,“ upozorňuje Eva Petrážová, ředitelka Evropského spotřebitelského centra ČR.

Počet spotřebitelských kontaktů:

rok 2014 – 926
rok 2015 – 1013
rok 2016 – 1117

Zdroj: Evropské spotřebitelské centrum

Ve sporech s hotely či cestovními kancelářemi jde vedle kvality ubytovacích služeb také o výši storno poplatků. Někteří Češi si myslí, že si lze na internetu objednat ubytování nezávazně a že pokud ho během několika dní zruší, je vše v pořádku. Ale ubytovatel či pořadatel zájezdu je někdy oprávněn požadovat až 90 až 100 % ceny služby.

„Spory řešíme ve spolupráci s  partnerskými centry v zemi podnikatele, kteří v jeho mateřštině vyjednávají smírné mimosoudní řešení. Přínosem pro spotřebitele je fakt, že s námi komunikuje v češtině, že od našich právníků dostane relevantní informace o své situaci a že jsou naše služby bezplatné,“ říká Eva Petrážová.

Dlouhodobá úspěšnost řešení přeshraničních stížností v rámci sítě Evropských spotřebitelských center je nad 60 %. Síť má 30 členů a její činnost je financována Evropskou komisí a zúčastněnými státy, kromě členských zemí EU jsou to ještě Norsko a Island.

Stížnost na podnikatele z uvedených zemí lze podat na www.evropskyspotrebitel.cz/stiznost. ESC ovšem nemůže pomáhat řešit spory českých spotřebitelů s českými podnikateli. K tomu je oprávněno oddělení mimosoudního řešení sporů České obchodní inspekce.

Dnes si svět připomíná výročí projevu amerického prezidenta J. F. Kennedyho, který 15. března 1962 v Kongresu zdůraznil roli spotřebitelů v ekonomice a jako první významný politik hovořil o potřebě chránit jejich práva.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Tiskové zprávy

Začal Global Money Week 2024

Od pondělí 18. do neděle 24. března 2024 se v České republice koná 12. ročník celosvětové vzdělávací akce Global Money Week. Česká bankovní asociace letos v jeho rámci opět pořádá národní kolo finančně-vědomostní …

Jak zajistit pojištění kola proti krádeži

Plánujete pořízení nového jízdního kola, abyste si již brzy mohli užívat první jarní vyjížďky? Pak byste měli pamatovat na to, že krádeže kol jsou v České republice velice časté. Podle policejních odhadů je ročně …

Predikce ceny bitcoinu v roce 2024: Co říkají experti?

Rok 2023 pro bitcoin znamenal jízdu na horské dráze. Po rekordním růstu v roce 2021 zažila tato nejstarší a nejrozšířenější kryptoměna (BTC) v roce 2022 prudký pokles a klesla pod 20 000 amerických dolarů (USD). V …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB