Diskonty a supermarkety nabírají na významu

Pro 7 z 10 kupujících je nakupování spíše zábavné než obtížné. Pro české a slovenské domácnosti jsou nejdůležitějším místem pro nákupy rychloobrátkového zboží hypermarkety. Domácnosti chodí na nákupy do supermarketů a diskontů častěji a i na větší nákupy než v minulosti. Diskonty zase upevňují svou pozici při velkých zásobovacích nákupech v obou zemích. Domácnosti přesouvají větší nákupy do menších moderních formátů. Význam malých a pultových prodejen se v obou zemích stále snižuje. Tato zjištění pocházejí z dlouhodobého porovnání vývoje reálného nakupování Slováků a Čechů shrnutých v multiklientské studii GfK Shopping FMCG.

Nakupování si Češi a Slováci užívají

Bez nákupu potravin a drogerie se dnes nikdo neobejde. Proto je příjemným zjištěním, že pro 7 z 10 kupujících je nakupování spíše zábavné než obtížné a nepříjemné. Jak tedy nakupujeme? Nakupujeme více v promoci, nebo nás více zajímají privátní značky? Spotřebitelské chování se rychle mění, proto GfK přichází se studií GfK Shopping FMCG, kde poukazuje na změny v nakupování domácností.

Češi a Slováci nejvíce nakupují v hypermarketech

Nejdůležitějším místem pro nákupy rychloobrátkového zboží jsou v obou zemích hypermarkety. V Čechách utratí domácnosti v hypermarketech necelou třetinu ze svých výdajů za potraviny a drogerii, na Slovensku je to o něco více než čtvrtina.

„Pozice největšího nákupního formátu se na Slovensku ustálila a v Čechách klesla. Svůj podíl však kontinuálně posilňují o něco menší nákupní místa – supermarkety a diskonty. Jednou z jejich hlavních výhod je i časová dostupnost, která je velmi důležitým kritériem pro stále více kupujících. Diskonty a supermarkety, jako moderní typ obchodů ve větší blízkosti, tak nabírají na významu a zákazníci zde nakupují častěji,“ říká Ladislav Csengeri, Consumer Panel Service Director CZ&SK.

Domácnosti chodí na nákupy do supermarketů a diskontů častěji a i na větší nákupy než v minulosti. Pro supermarkety jsou charakteristické právě větší doplňující nákupy čerstvého zboží a zásobovací nákupy, které v rámci tohoto formátu na Slovensku ještě posilnily. Diskonty zase upevňují svou pozici při velkých zásobovacích nákupech v obou zemích. Domácnosti tedy přesouvají větší nákupy do menších moderních formátů.

Naopak, význam malých a pultových prodejen se v obou zemích stále snižuje a svoji pozici s námahou obhajují i specializované obchody.

Domácnosti více nakupují polotovary

Největší položky v nákupním košíku domácností jak v supermarketu, tak diskontu tvoří čerstvé a chlazené potraviny. Obě tyto položky dosahují poloviny hodnoty nákupu. Čerstvé a chlazené potraviny posilnily i ve velkých zásobovacích nákupech.

Pro supermarkety jakož i diskonty je důležitý i košík polotovarů, který dosáhl v obou zemích vyšší podíl než před pěti lety. V rámci nich mají pozitivní vývoj například různá hotová jídla, saláty, delikatesy nebo jídla připravované přímo v obchodě.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

Jan Richtárik se stal majoritním vlastníkem CNC TVAR

Jan Richtárik, spoluzakladatel jedné z nejvýznamnějších evropských společností zabývajících se komplexním CNC velkoobráběním, CNC TVAR s.r.o. ze Stráže nad Nisou, se stal skrze mateřskou společnost jejím majoritním …

Cizinci staví bez oprávnění, úřady to neřeší

Na jednu stranu by se bez nich české stavebnictví neobešlo, na druhou za nimi zůstávají nekvalitní finální konstrukce, které se nezřídka musí složitě opravovat i v objektech, které už byly předány do užívání: Tak …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Devět z deseti rodičů dává dětem kapesné. Nejčastěji kolem pěti stovek měsíčně

Průzkum
Typické české dítě jako kapesné od svých rodičů dostává kolem 500 Kč měsíčně, rodiče mu je vyplácí pravidelně každý měsíc a nejčastěji v hotovosti. Vyplývá to z marketingového výzkumu, který si na téma rodinné finance u výzkumné agentury Kantar zadala Equa bank. Oceňujeme, že banka šetření neprezentuje jako „reprezentativní průzkum“, což při pěti stech respondentů činí řada jiných firem.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru