Diskonty a supermarkety nabírají na významu

Pro 7 z 10 kupujících je nakupování spíše zábavné než obtížné. Pro české a slovenské domácnosti jsou nejdůležitějším místem pro nákupy rychloobrátkového zboží hypermarkety. Domácnosti chodí na nákupy do supermarketů a diskontů častěji a i na větší nákupy než v minulosti. Diskonty zase upevňují svou pozici při velkých zásobovacích nákupech v obou zemích. Domácnosti přesouvají větší nákupy do menších moderních formátů. Význam malých a pultových prodejen se v obou zemích stále snižuje. Tato zjištění pocházejí z dlouhodobého porovnání vývoje reálného nakupování Slováků a Čechů shrnutých v multiklientské studii GfK Shopping FMCG.

Nakupování si Češi a Slováci užívají

Bez nákupu potravin a drogerie se dnes nikdo neobejde. Proto je příjemným zjištěním, že pro 7 z 10 kupujících je nakupování spíše zábavné než obtížné a nepříjemné. Jak tedy nakupujeme? Nakupujeme více v promoci, nebo nás více zajímají privátní značky? Spotřebitelské chování se rychle mění, proto GfK přichází se studií GfK Shopping FMCG, kde poukazuje na změny v nakupování domácností.

Češi a Slováci nejvíce nakupují v hypermarketech

Nejdůležitějším místem pro nákupy rychloobrátkového zboží jsou v obou zemích hypermarkety. V Čechách utratí domácnosti v hypermarketech necelou třetinu ze svých výdajů za potraviny a drogerii, na Slovensku je to o něco více než čtvrtina.

„Pozice největšího nákupního formátu se na Slovensku ustálila a v Čechách klesla. Svůj podíl však kontinuálně posilňují o něco menší nákupní místa – supermarkety a diskonty. Jednou z jejich hlavních výhod je i časová dostupnost, která je velmi důležitým kritériem pro stále více kupujících. Diskonty a supermarkety, jako moderní typ obchodů ve větší blízkosti, tak nabírají na významu a zákazníci zde nakupují častěji,“ říká Ladislav Csengeri, Consumer Panel Service Director CZ&SK.

Domácnosti chodí na nákupy do supermarketů a diskontů častěji a i na větší nákupy než v minulosti. Pro supermarkety jsou charakteristické právě větší doplňující nákupy čerstvého zboží a zásobovací nákupy, které v rámci tohoto formátu na Slovensku ještě posilnily. Diskonty zase upevňují svou pozici při velkých zásobovacích nákupech v obou zemích. Domácnosti tedy přesouvají větší nákupy do menších moderních formátů.

Naopak, význam malých a pultových prodejen se v obou zemích stále snižuje a svoji pozici s námahou obhajují i specializované obchody.

Domácnosti více nakupují polotovary

Největší položky v nákupním košíku domácností jak v supermarketu, tak diskontu tvoří čerstvé a chlazené potraviny. Obě tyto položky dosahují poloviny hodnoty nákupu. Čerstvé a chlazené potraviny posilnily i ve velkých zásobovacích nákupech.

Pro supermarkety jakož i diskonty je důležitý i košík polotovarů, který dosáhl v obou zemích vyšší podíl než před pěti lety. V rámci nich mají pozitivní vývoj například různá hotová jídla, saláty, delikatesy nebo jídla připravované přímo v obchodě.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

Tipy na dárky, které pomáhají. Jaké jsou mezi Čechy nejoblíbenější?

Dárky, které pomáhají potřebným, jsou mezi Čechy čím dál tím oblíbenější. Nabízí totiž netradiční způsob, jak obdarovat blízké a zároveň udělat dobrý skutek. Koupí dárkového certifikátu lidé ročně přispějí až statisíce korun na pomoc lidem v nouzi doma i v zahraničí.

Zaměstnanci Sberbank splnili více než 300 vánočních přání

Zaměstnanci Sberbank plní vánoční přání dětem a seniorům. Klientům domovů seniorů či dětem pobývajícím v dětských domech nakoupili přes 300 dárků, o které si napsali Ježíškovi. Na Štědrý večer si tak ti mladší rozbalí vytouženou panenku, auto na ovládání, dřevěné kostky nebo stavebnici, ti starší pak pěknou …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Měli by mít Češi na trhu práce přednost? V Česku už pracuje přes půl milionu cizinců

Analýza
Nadprůměrně pozitivní ekonomický vývoj Česka a vysoká životní úroveň, která je na obdobné té v západoevropských zemích. To jsou lákadla pro kvalifikované pracovní síly ze zemí severní, západní a jižní Evropy. Od našeho vstupu do EU v roce 2004 v Česku značně přibylo zaměstnaných cizinců z ekonomicky vyspělejších evropských zemí – za prací k nám přišlo 25 tisíc nových pracovníků.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru