
„Celkově se programu Antivirus zatím zúčastnilo osm procent všech registrovaných společností. Z dlouhodobých statistik Registru ekonomických subjektů ale vyplývá, že přibližně třetina registrovaných společností nevykazuje žádnou činnost. Reálně tedy podporu využilo přibližně jedenáct procent aktivních společností,“ říká Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF.
Nejčastěji program Antivirus využívaly společnosti z nejvíce zasažených oborů. Například v ubytování a stravování program využila čtvrtina registrovaných společností, což je třikrát více, než činí celostátní průměr. V ostatních činnostech, kam spadá řada osobních služeb, šlo o 18 procent registrovaných firem a v oblasti vzdělávání, zdravotní a sociální péče šlo o 17 procent společností.
„I v těch nejvíce postižených odvětvích využila prozatím program Antivirus pouze menšina firem. Zbylé společnosti o dotace z programu buď nepožádaly, nebo na něj nedosáhly,“ upozorňuje Kameníčková.
Rozdíly mezi kraji
Většina společností, která dotační program využila, byla před pandemií v dobré ekonomické kondici: 84 procent firem je podle semaforu CRIBIS, který hodnotí existenci a míru závažnosti varovných informací firem, v zeleném pásmu, což znamená, že u nich není evidovaná varovná informace.
Dalších 15 procent je v oranžovém pásmu, což znamená, že u nich jsou evidovány jen méně závažné varovné informace. Pouze u půl procenta společností lze nalézt „červený semafor“, jenž poukazuje na existenci závažných varovných informací typu likvidace, konkurz apod.
Velké rozdíly jsou také v rámci jednotlivých krajů. Tak třeba v Karlovarském kraji program využilo 0,9 procenta podnikatelů, v Pardubickém kraji a na Vysočině 0,8 procenta, zatímco v Praze pouze 0,4 procenta, tedy dvakrát méně. Ve Středočeském kraji šlo potom o půl procenta registrovaných podnikatelů.
Antivirus využila šestina podnikatelů se zaměstnanci
Státní program na podporu zaměstnanosti je určen také pro podnikatele. Z 89 tisíc podnikatelů, kteří mají zaměstnance, ho využilo třináct tisíc, tedy patnáct procent. Třetina podnikatelů, kteří program Antivirus využili, působí v oblasti ubytování a stravování. Tento sektor se tak výrazně vymyká nejen v rámci obchodních společností, ale také mezi podnikateli.
„Zatímco v rámci celé České republiky využilo program Antivirus pouze 0,6 procenta podnikatelů, v ubytování a stravování šlo o 3,4 procenta podnikatelů, což je téměř šestkrát více,“ vysvětluje Věra Kameníčková. S výrazným odstupem následuje doprava, kde program využilo jedno procento podnikatelů.
Analytička zároveň upozorňuje na fakt, že procento podnikatelů, kteří dotační program využili, slouží pouze pro porovnání mezi obory: „Jelikož program je otevřený pouze pro společnosti a podnikatele, kteří mají zaměstnance a platí za ně sociální pojištění, většiny podnikatelů se logicky netýká.“
Výpadek příjmů a ztráta objednávek
Slavia pojišťovna, která dlouhodobě podporuje a pojišťuje živnostníky, proto během března ve spolupráci s výzkumnou agenturou NMS Market Research zkoumala vzorek dvou set malých a středních podnikatelů z Českého národního panelu a jejich vnímaní rizik podnikání. Polovina podnikatelů vykazovala obrat do jednoho milionu korun ročně a polovina nad něj.
Nejčastějším rizikem za uplynulý rok byl pro respondenty zejména výpadek příjmů či ztráta objednávek. S výpadkem příjmů se za uplynulý rok setkala 52 procent z nich, 48 procent uvedlo jako druhé nejčastější riziko ztrátu objednávek či klientů. Nejcitlivější jsou tato rizika zejména pro firmy s ročním obratem do jednoho milionu korun, tedy typicky pro živnostníky.
Více než třetina podnikatelů (37 %) preferuje ztráty řešit zejména cestou snižování nákladů, při ztrátě objednávek často především personálních. Zhruba jedna čtvrtina dotázaných (24 %) upřednostňuje jako adekvátní řešení neočekávatelných rizik lepší tvorbu finančních rezerv. Na nové investice v současné době troufá pouhých 13 procent podnikatelů.