Důchodci bez důchodu. Přibývá seniorů bez nároku na penzi

Matky, které byly roky v domácnosti. Nebo invalidní důchodci, kteří si dlouho nemohli najít práci. Platné podmínky pro získání důchodu jsou natolik přísné, že na ně mnozí senioři nedosáhnou. Aby měl člověk nárok na důchod, musí dosáhnout minimální doby pojištění 35 let, což je mimořádně přísná podmínka v rámci celé Evropy.
Přibývá Čechů, kteří ve stáří zjistí, že ani v důchodovém věku nemají nárok na penzi. Ilustrační foto: Pixabay.com

Na tento problém upozornil veřejný ochránce práv Stanislav Křeček, podle něhož současné nastavení důchodového systému povede k nárůstů počtu seniorů, kterým nevznikne nárok na starobní důchod. Po roce 2010 totiž zpřísnily podmínky tak, že minimální doba pojištění pro získání starobního důchodu se postupně prodloužila právě na zmiňovaných 35 let. Navíc se k tomu nezapočítávají, nebo se krátí, některé náhradní doby, například studium.

Ombudsman už vyzval vládu a další politiky, aby se touto zásadní otázkou zabývali.

„Obávám se, že pokud nebude politická reprezentace řešit přísnou podmínku pro získání důchodu, čeká nás zvýšení počtu seniorů v důchodovém věku bez nároku na důchod a zvýšení chudoby v této skupině lidí. Buď budou senioři nuceni do opravdu hodně vysokého věku pracovat, nebo budou odkázáni na dávky pomoci v hmotné nouzi, které však nezajišťují důstojné zabezpečení ve stáří. Navíc se tím významně zatíží dávkový systém,“ sdělil Křeček.

PSALI JSME:
Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Dodal, že už dnes se kvůli 35leté podmínce ocitají zcela bez důchodu lidé, kteří mají za sebou pouze 33 let pojištění. Jsou to například ženy, které část života strávily v domácnosti, nebo lidé s invalidním důchodem, kteří nemohli najít zaměstnání a byli dlouhodobě na úřadu práce. „Do budoucna se to bude zhoršovat a lidí bez důchodu bude přibývat,“ varoval ombudsman Stanislav Křeček.

Tisíce zamítnutých důchodů

Zatímco dříve se lidé v souvislosti se starobním důchodem na ombudsmana obraceli především kvůli výši penze, v poslední době přibývá případů, kdy si lidé stěžují, že nemají na starobní důchod nárok vůbec. Už totiž neplatí podmínka minimální doby pojištění 25 let, protože se postupně prodloužila o deset let. Zpřísnily se o další požadavky.

Podle ombudsmana příliš nepomůže ani alternativní podmínka zmírněné doby pojištění 20 nebo 15 let, protože tu lze využít jen v případě dosažení důchodového věku alespoň o pět let vyššího, než je důchodový věk stanovený pro muže daného data narození. Znamená to tedy „odejít do důchodu“ výrazně později.

PSALI JSME:
Třetina Čechů se bude muset v důchodu spolehnout jen na státní penzi. Anebo dál pracovat

Požadavek 35 let doby důchodového pojištění je v evropském srovnání nebývalý. Nejběžnější v Evropě je podmínka patnácti let doby pojištění pro vznik nároku na starobní důchod. Tak je tomu například na Slovensku nebo v Rakousku. Do budoucna hrozí, že podmínku 35 let doby pojištění splní především ti, kteří se vyhnou studiu nebo pracovním a zdravotním potížím.

Křeček upozornil, že už nyní se počet zamítnutých žádostí o důchod pohybuje kolem pěti tisíc ročně, přičemž jedním z důvodů je právě krátká doba pojištění. Takových seniorů bude podle ombudsmana přibývat.

Chyběly tři roky

Lidé podle Křečka mnohdy ani nevědí, co všechno se do důchodového pojištění počítá a co nikoli. Obvykle to je odložený nástup do zaměstnání po ukončení studia, péče o dlouhodobě nemocné dítě starší čtyř let, které nebylo uznáno za závislé na péči, delší doba v evidenci úřadu práce u invalidních osob v I. nebo II. stupni. A od roku 2010 se do důchodu nezapočítává ani doba studia po dosažení 18 let.

PSALI JSME:
Pro přiznání důchodu je nutné doložit i pojištění placené při práci v zahraničí

Na veřejného ochránce práv se například obrátila žena, které nebyl přiznán žádný starobní důchod, protože nesplnila podmínku 35 let důchodového pojištění. Dosáhla totiž jen 32 let. Pracovala 27 let, vychovávala čtyři děti, z nichž jedno v pěstounské péči. Pět let jí bylo započítáno jako náhradní doba pojištění.

Až do roku 2001 pracovala v podstatě nepřetržitě. Později, do roku 2019, kdy dosáhla důchodového věku, střídala krátkodobější zaměstnání s „pobytem“ na úřadu práce – také kvůli invaliditě I. stupně kvůli psychickému postižení. Možnost odpracovat si chybějící roky je tak pro ni výrazně omezena.

Stanislav Křeček upozornil na tento obecný problém Komisi pro spravedlivé důchody, která doporučila ministerstvu práce a sociálních věcí, aby rozpracovalo varianty na zmírnění podmínek pro získání starobního důchodu. Důchody patří k nejčastějším tématům, s nimiž se lidé na kancelář veřejného ochránce práv obracejí, každý rok to je 500 až 600 lidí, přičemž ve zhruba stovce případů jde právě o problémy se starobním důchodem.

PSALI JSME:
Komise pro spravedlivé důchody řeší problém od konce, příčiny jí unikají

Mnozí lidé si nešetří

Jak zásadní je pro mnohé obyvatele výše penze, dokazuje šetření Centra pro výzkum veřejného mínění z konce loňského roku: Tři pětiny obyvatel si sice spoří nebo investují, aby se zajistili na důchod, ale 44 procent se na stáří ekonomicky nepřipravuje.

„Nejméně si spoří či investují na důchod lidé se základním vzděláním (20 procent), u lidí vyučených nebo se středním vzděláním s maturitou je to již více než polovina (53, respektive 63 procenta) a nejčastěji si na stáří střádají vysokoškolsky vzdělaní (70 procent),“ uvedlo Centrum pro výzkum veřejného mínění.

Tři z deseti obyvatel České republiky, kteří dosud nejsou důchodci, se neobávají nedostatečného finančního zajištění v důchodu, přičemž sedm procent se „vůbec neobává“ a 23 procent se „spíše neobává. Téměř dvě třetiny dotázaných naopak uvádějí, že strach mají – jak 40 procent strach spíše má a 24 procent rozhodně má. Zbytek lidí (šest procent) zvolil variantu „neví“.

PSALI JSME:
Od listopadu k dnešku: Důchodci se měli nejlépe v roce 1991

Zavřít reklamu ×
  1. A z ceho by si ti lidi asi tak meli setrit, kdyz skoro celou vyplatu nechaji v najmu, hnus co tenhle stat dela z normalnich llidi.

    • Na to Vám řeknu jen to, že se tento státní postoj lidmi zcela podporuje. A tam, kde není žalobce, není ani soudce..

        • Už ne. Důchod pobírají jen ti, co už ho měli dřív. Dnes se právě cikáni nejčastěji nestačí divit, že když jdou žádat o důchody, nedostanou ho. Tudíž zůstávají na sociálních dávkách celý zbytek života a důchod nedostanou. Podobně se divívají paninky, které zůstaly v domácnosti a nechávaly se živit svými podnikatelskými partnery. Jenže těm přitom stačilo jediné a to, aby se staly samoplátci a ty zálohy na sociální si platili sami. Pak na důchod nárok vzniká, i kdyby jen na minimální.

          • Však o to také státu jde. Proč máme jako jediní z okolních států podmínku odpracovat 35 let. A že se mnozí ani důchodu nedožijí pro ně jen dobře…

          • Už ne. Důchod pobírají jen ti, co už ho měli dřív. Dnes se právě gadže nejčastěji nestačí divit, že když jdou žádat o důchody, nedostanou ho. Tudíž zůstávají na sociálních dávkách celý zbytek života a důchod nedostanou. Podobně se divívají zlatokopky, které zůstaly v domácnosti a nechávaly se živit svými podnikatelskými partnery. Jenže těm přitom stačilo jediné a to, aby se staly samoplátci a ty zálohy na sociální si platili sami. Pak na důchod nárok vzniká, i kdyby jen na minimální.

          • Máte naprostou pravdu. Já se jsem vychovala 5 děti a odpracováno mám 41 let. Přesto půjdu do důchodu až za 4 roky až dosáhnu důchodového věku.Je to hnus, také by se mi líbilo být s dětmi doma.

        • Pokud mají přiznaný důchod poslední kupiny, dostávají ho vypočítaný z průměrné mzdy v našem milém státě. Takže cikánka, která bydlí od nás přes dva domky od nás a nikdy v životě nebyla v pracovním poměru má větší důchod jak můj manžel, který odpracoval 43 let ve strojírenském průmyslu na tři směny.

          • Z průměrné mzdy se nikdy důchod nepočítá, kdo nemá odpracováno tak důchod nedostane. Naši cikánští občané většinou dosahují na sociální dávky a z těch žijí.

          • Samozřejmě, že sprostě lžete, protože za komančů byla práce povinná, a ona před 1989 určitě pracovala.

          • Vazne se dnes jeste najde hlupak ktery veri ze se nekomu vypocitava duchod z prumerne mzdy? Opravdu???

        • To je jasné Zdenko-z počtu potomků!Čím víc cikáňat=tím větší příspěvek!To někdo-asi prokaučoval???Lidé co 50let pracovali,jsou hůř na tom, než ti co nikdy nemakali!Škoda že jim soudruzi sebrali maringotky a chtěli je začlenit.Česky ,,asimilovat“Já si myslím,že to není od věty asi-milovat?!

      • Zeptám se trochu jinak ! Jak to bylo s rodiči a prarodiči v době demokracie Marie Terezie ? Ano, dvacáté století díky socialismu a právu na práci v ústavě, nenutilo člověka myslet na budoucnost. Nespoléhat se na eurojackpot a pomíjivé štěstí. Je jen promile podobných jako je michal- i když boží mlýny melou pomalu ale i michala mohou semlýt a on skončí jako iveta bartošová.

        • Dobrý den,
          Demokracie v době Marie Terezie?
          To nemůžete myslet vážně, pokud to byla ironie, měl jste to dát do uvozovek, příp. přidat smajlíka. Demokracie je státní zřízení, velmi zjednodušeně „vláda lidu pomocí volených zástupců“.
          Vážně si myslíte že M. Terezii někdo zvolil? :))

    • Milánku, jak je možné, že někdo za život postaví dva domy a někdo se válí každým rokem v Karibiku? Potom musí platit vysoký nájem. I když tedy údržba baráku není taky žádná sranda. Přemýšlejte o tom kdo jsou normální lidi a kdo ne.

      • Nejspíše je to tak, že ten první ty sdva domy postavil v pracovní době, a z nakradeného, na kradeném pozemku. Což bylo před 1989 nejobvyklejší.

        • S váma bych se chtěl setkat protože moji rodičové postavili dům v 1954a to vlastníma rukama bez míchačky ,bez úplatků a ještě vychovali 4děti dřív byla jiná doba lidé byli více zodpovědní a nejezdilo se k mořu a do dalších p….í lidé byli skromější dnes už neví co roupama dělat

          • Tak to by mne opravdu zajímalo za co v roce 1954, rok po měnové reformě 🙂 Samozřejmě, komunističtí pohlaváři mozli stavět bez úplatků, a bez míchačky, oni totiž měli zcela jiné možnosti, i co se týče těch informací o měnové reformě. Alespon víme, co byli Vaši rodičové zač.

      • vetsinou je to tim, ze je to nejakej zasranej mazanek ktery zdelil buh vi co, pak mohl z neceho neco tvorit, nebo si to alespon nechat, a pak delat machra.
        Mlilanku.

    • Nenechte se ožebračovat dětmi a máte z čeho šetřit!!!
      A kdo neodpracoval 34 let,ať nebere! Často je to z chlastu,kouření,nadváhy!!! Buržousti nejsou komunisté a tolerovat vám to nebudou!!! Hezký den,R.

    • Měk sis postavit vlastní bydlení! Za socialismu dávali pozemky zdarma,nenávratné a bez úročné půjčky!!! Ale ležet u fotbalu,či sedět v hospodě,bylo snažší,že???:-D

      • Dávali pouze někomu, někomu je kradli. Takže tak. Stejně tak ty bezúročné půjčky byly pouze pro někoho, a schvalovaly to závodní výbory.

        • Byly i nenávratné půjčky když se pracovník upsal podniku na určitou dobu.Já dostal 20tis na byt ale bohužel z 11 let jsem vydržel jen 9.Přišel samet a nové možnosti vydělat víc než ve fabrice

          • Hm, a co ti, co pracovali třeba ve škole, v kjnohovně, ve špitále nebo výzkumáku? To asi dle vás nebyli lidé, že?

        • Dávali pouze někomu, někomu je kradli – vy to mate opravdu cele zmotane a hlavne logika vam zcela evidentne nejde.nikdo z meho okoli nemel problem s bezurocnou pujckou v tehdejsi dobe cca 1983-88.
          jen vam chci rici podstatny fakt – ktery vas mozek zcela jiste nepobere – uz jste videl chudaka aby dal chudakovi praci :-)))))))))))))) – vysledek – kdyz bude kazdy bohaty co z toho plyne :-)))) – to uz je pro vas ale mimo dimenzi chapani 🙂

          • A odkud si myslíte, že komouši brali ty pozemky, na kterých se stavělo? No, nekomu je ukradli, jelito. Nám třeba ukradli v 70, letech pozemek v širším centru města, 55 a, na kterém dnes stojí domy.

          • Mohl byste to okolí popsat? Jistě šlo o skupinu lidí, pracující ve fakultních špitálech, akademii věd, či jako pedagogové na VŠ, že? Niákdo z těchto žádnou betzúročnou půjčku nedostal. Zřejmě jste se pohyboval v dosti zavrženíhodném prostředí komoušských prominentů, což byla veškerá manuální spodina.

        • Pozemky zdarma za socialismu. Možné to je. Ale kolega v práci dostal před cca 10 lety pozemek od vesnice na Přerovsku- jediná podmínka, že do 3 let zkolauduje (nebo tak něco). Teda zaplatil za něj 21 tisíc, ale za zkolaudování dostal od vesnice 100 tisíc. Takže ve výsledku měl pozemek a k tomu 79 tisíc.

        • Jak se říká,bez práce nejsou koláče,nebo kdo nepracuje,nechť neji.
          Kdo nepracoval a vyhybal se praci,za co by chtěli důchody.Panicky když byly doma,také nemůžou mít důchod.
          Důchody jsou malé,po odpracovaných skoro 43 letech je to hrůza.Zaplatit bydlení a zbývaji 3 tisíce,to určitě v žádné vyspělé zemi nemaji.

      • Je to dobře vymyšleno. Kdo nemakal, dostane na důchod prd. Zvýšil bych to ještě na odpracovaných 40 let! A u dnešních mladých jako v závislém povolání u kapitalistických podnikatelů, kteří ožebračí každého. Když to chtěli a odchrastili si to klíčema, TAK AŤ TO MAJÍ!!! Dobře jim tak…

        • Dnešní mladí měli v roce 1989 tak 5 let do svého narození. A nebylo by od věci odpůrcům událkostí 1989 regulovat délku dožití na té úrovni, která byla za komoušů.

      • Pokud mají přiznáný invalidní důchod v poslední skupině, počítá se jim starobní důchod z průměrné mzdy ve státě. Takže cikánka, která bydlí přes dva domky od nás a nikdy nepracovala, má větší důchod jak můj manžel, který odpracoval 43 let ve strojírenství na 3 směny. A o třetinu větší jako já, která jsem odpracovala potřebných 35 let. Na Slovensku a v Rakousku stačí 15 let odpracovaných, v Německu 5 let a dostanou jako důchod alespoň poměrnou část. Známý pracuje v Německu 5 let a ta poměrná část je na naše Kč 12 000 Kč měsíčně. U nás, pokud nemáte odpracováno 35 let nedostanete nic.

        • Na to, aby jste dostala invalidní důchod musíte mít v určitém věku odpracované určené roky a z těchto odpracovaných let se počítá invalidní a potom starobní důchod. Něco si o tom přečtěte.

        • Tak jestli zavidis duchod invalidum v te nejtezsi skupine je mi te celkem lito. Ja bych nemenil. A duchod 3. stupne si jentak nevyrvou ani cikani.
          V Nemecku po 5 letech dostanes tak 200-300e duchod, tak nelzi proboha. Nemcu co maji duchod do 1000e jsou tu mraky a z toho tu lze vyzit opravdu hodne tezko.

        • Něměli jste si tu 40 let budovat třídní apartheid, a na to Německo mířit raketami s atomovými hlavicemi. Ve světlwe tohoto, byste měli být rádi, i kdybyste neměli důchod vůbec žádný, protože správná odplata za toto by měla být taková, že skončíte ve šlauchu.

    • Jó samet, to je ráj… Ale jen pro někoho. Jestli pak si tady někdo povšiml, že vlastně už třicet let žijeme v trojspolečenství? Pro nižší a střední pracující třídu tu vládne tvrdý kapitalismus, pro politiky, banky, nadnárodní koncerny a vůbec všechny, kteří jsou přisátí k erárním vemínkům, které vydávají za své „obchodní úspěchy“, tu panuje socialismus – veškeré zisky do soukromých kapes, všechny ztráty na hrb daňového poplatníka, a konečně sociálové… pro ty zde nastal čistý komunismus – vše zdarma, zákony pro ně neplatí, a ještě nás terorizují skrze ziskovky, také placené z našich daní. A nyní bychom se asi měli svorně chytit za nos, vyplácet lůze, která se celý život flákala na sociálních dávkách, stejnou částku jako těm, kteří pracovali.
      Důchodový systém by měl být spravedlivý – odpracoval jsi za celý život dva roky? Dostaneš tedy ekvivalent oněch dvou let. Jinak by měli být nastaveny zastropované částky třeba za dítě, aby se nestávalo, že vyplácíme smažku, která porodila 11 dětí, na všechny schrábla peníze, a odložila do děcáku, a stát jí vyplatí „důchod“ – asi ji možná tento zločinný systém ještě vyznamená řádem Zasloužilé Matky, která přivedla na svět další odpad jako je ona sama.

    • Jako bych mnohé slyšel, naco bych si šetřil, já se stejně důchodu nedožiju a když, stát se postará.

    • Mnohokrát jsem slyšel. Na co bych si šetřil, já se důchodu stejně nedožiju. Utratím peníze teď, když tak se stát postará.

  2. He,to jsou pindy. Já v životě na práci nesáhl, a mám důchod víc,než dobý ! Chce to nebýt líný a blbý !!!!!

    • Dobrý den nemůžu souhlasit , jelikož někteří lidé jsou na úřadu práce 20 let a nechtějí pracovat . Pracují na černo tak ať nemají důchod.Jak může být člověk 20 let na úřadu práce ?To fakt nechápu.Kdo chce pracovat tak vždycky si práci najde.V mém okolí je několik takových lidí. Stát přeci není dojna krava.Muj manžel umřel měsíc před odchodem do důchodu .Pracoval celý život a já dostala vdovský důchod -almužnu. To je na dlouhé povídání. přeji hezký den.

        • Někdo bude studovat do 26 let pak si zaletí na praxi,stáž ,pro cestuje svět pak bude pár let dělat kariéru u nás v dobře placené práci . Důchod za 25let měl dvakrát takový než třeba zedník za 42 let práce. Doba pojištění by se měla snížit na 25 let,ale za podmínky, že vznikne jen nárok na základní důchod,další zvyšování podle dalších parametrů. Procenta za další roky pojištění, procenta za výši odvodů,vychované děti,atd.

          • Tak to se spolehněte, že při těch stávajících parametrech, bude rád, když se dostane na důchod toho zedníka, natož na dvojnásobek. Zkuste si tu důchodovou kalkulačku. ono je problém, že větší váhu má doba pojištění, než příjem. Kromě topho zapomínáte, že ten zedník bude mít příjem i za tu dobu, co ten druhý studoval, a cestoval. A navíc, velmi v podmínkách ČR přecenujete ten význam vzdělání, ČR je velmi rovnopstářská, a navíc se velmi protěžuje nekvalifikovaná práce.

          • Máte zcela nereálné představy o příjmových možnostech současných absolventů VŠ, o tom, jak funguje, a bude fiungovat penzjní systém ani nehovoře.

          • Bylo by dobře, aby se do důchodu nezapočítávali roky, prospané v parlamentu.

          • Pro Parabellum. Deformaci systému způsobila úprava z roku 2011 ,kdy soud nařídil provést změny z důvodů výše odvodů. A pravice potlačila prvek solidarity a zvýšila důchody ve prospěch těch co odvádějí více ne déle.

          • Mám tři vysokoškolsky vzdělané potomky z oborů strojírenská výroba, stavební materiály, lesní hospodářství a ekologie. Sám pracuji v oboru chemie ,kde vysokoškoláci tvoří 40 %.Takže představu o platech vysokoškoláků v mám dost dobrou představu. Vaše zkušenost může být jiná.

          • Tipnul bych, že obor streojírenská výroba na strojních fakultách neexistuje. A opravdu by mne zajímalo, jestli se Vaši potomci dostali po řekněme v 5 letech na hrubý příjem 250 tisíc korun, což je asi tak nutná podmínka na to, aby po 25 letech práce měli dvojnásobný důchod, jako manuál řekněme s 30 000 hrubého po 42 letech. Zkuste si ten Váš blábol dát do důchodové kalkulačky.

          • A ten druhý příspěvek. VŠCHT a VUML je v podstatě jedno a totéž, a vy jste to tu odprezentoval. Ta úprava, z roku 2011 právě zvýhodnila ty vysokoškoláky, obzvláště ty Vaše, kteří vydělávají těch 250 litrů hrubého. Před tím, by totiž na dvojnásobek toho manuála museli vydělávat přes 300 litrů, protože ten poslední náhradovej poměr byl 10 procent. Byly tři – 90, 30 a 10 – dnes jsou dva, 100 a 26. Tohle trošku znevýhodnilo socky, co mají dnes mezi 30-70 tisíci hrubého.

          • Zkuste prosímpěkně uvést čím konkrétně pravice potlačila prvek solidarity, zkuste definovat, co je solidarita, a zkuste nastínit, jak to potlačení prvku solidarity má vliv na to, že se VŠ po 25 letech nemůže ani čirou náhodou dostat na dvojnásobnou výši důchodu, který pobírá někdo s nízkou kvalifikací, který pracoval 42 let. Prosil bych konkrétní čísla před a po. A to i za předpokladu, že by ta účast na pojištění byla 25 let. Ona totiž ta povinná hranice doby pojištění nemá absolutně žádný vliv na výši důchodu.

          • Jo, a také mi zkuste napsat, kde se mohu na výsledky toho Vašeho chemikátorství, a toho Vašeho 40 procentního týmu podívat.

      • Madam, jsou lidé, kteří pracovat chtějí a něco jim v tom brání. Já se pět let starala o rodiče. Když zemřeli, bylo mi osmapadesát let. Kde si myslíte, že mě vzali do práce? Předtím jsem dělala v kancelářích, mám maturitu, deset let jsem vedla maličkou tiskárnu a pak jsem byla hodná holka a postarala jsem se o rodiče. Koho si myslíte, že to dneska zajímá. Jediná práce, kterou jsem sehnala, je uklízečka za základní plat. A to mi pořád přidávají – práci. Když se vzpouzím, protože to už dál opravdu nejde, tváří se šéf, že mi dělá milost, když mě zaměstnává a vyhrožuje mi, že si místo mě vezme firmu. Prý tam budou mladé holky a bude platit pětistovku za velký úklid – dva jednopatrové unifikované domy a sauna každý týden. A pořád slyším: Ještě udělej tohle, ještě tohleto, tohle nestačí jednou týdně, musíš dvakrát, bla, bla, bla. Mám pocit, že to všechno má jeden účel, abych se bála, že mě vyhodí a neřekla si náhodou o nějaký přídavek. Tak je to! Jestli víte, jak v šedesáti letech přijít k nějakému normálnímu zaměstnání, dejte mi vědět.

        • zkuste si podat inzerat ze budete soukrome uklizet v rodinych domech – nebudete se stacit divit – kolik vam lidi daji za par hodin prace.
          ruce totiz v tomto state chybi – ovsem nymand vam rekne ze nikoli – ten nevidel ani hadr.natoz zednickou lzici ci tesarske kladivo s lopatou a piskem!o jinych remeslech ani nemluvim – ovsem AT jsou asi bohove :-)))) – ja jim to rozhdne neberu :-)))))))))))))

          • No, nejprve na to ovšem musíte mít živnosták, a až bude ta dotyčná platit paušální dan, vést úpčetnictví a hafo dalších blbin, řeši to, že jí polovina zákazníků nezaplatí, tak pak to teprve bude ta správná škola 🙂

          • Když je ten hadr, zednická lžíce, či tesařské kladivo tak úžasný nástroj, tak proč tyto nástroje nepoužíváte v komunikaci s námi, co? Proč na toto používáte to pokleslé PC, které vlastně dle vás ani pracovním nástrojem není?

        • Paní Barčo, plně s Vámi souhlasím. V dnešní době nikoho nezajímá nic jiného než odrbat jeden druhého, jak ze všeho vytěžit jen sám pro sebe. Pak se stát a zaměstnavatelé diví že nemají na práci lidi když jim nechtějí dobře zaplatit… a navíc zaměstnavatelé vyhrožují vyhazovem. Mladým se nechce dělat… a proč taky, za ty platy u nás v ČR? …vždyť je to výsměch. Každý chce být manažerem a brát aspoň 40 tisíc měsíčně, zkrátka hodně peněz za málo dřiny. Vím o čem mluvím, jsem totiž klempíř a lidi mě doslova prosí abych jim udělal nebo aspoň opravil střechu… proč asi? Protože staří klempíři a pokrývači odcházejí do důchodu a mladým se tuhle dřinu zkrátka dělat nechce… a to jsou samozřejmě i jiná řemesla jako zedníci, tesaři, instalatéři atd. Hlavně že si teď odstupující PÁNI senátoři dali odstupné ve výší 850 tisíc korun… je mi z toho na blití. A už vůbec nechápu lidi co chodí k volbám, lidi zamyslete se nad sebou, vždyť vláda si určila zákony sama pro sebe a nějaký obyčejný lid je nezajímá.

          • Já bych spíše řekl, že během krátké doby bude problém s horou nezaměstnaqných niemandů, kteří nic neumějí, kromě najelvání skleniček, a okrádání zákazníků. A je to přesně opačně, než píšete. Kdo neumí dělat, jsou 55+, který nemají pořádnou kvalifikaci, nějakej paslovanskej výuční list nikoho nezajímá. A kdo má přemrštěné mzdové nároky, jspou právě tito – chtějí obvykle nadprůměrnou mzdu za podprůměrnou kvalifikaci.

          • Tak 40 000 hrubého fakt není nic moc, když je 35 000 průměrná mzda. Vy se divíte? V prudce se rozvíjejíchích ekonomikách mají VŠ vysoké násobky toho, co nekvalifikovaní manuálové.

    • Souhlasím. Moje babička pracovala u sedláka od 14 let a pak do 60 ve fabrice. Já pracoval 42 let a nebylo to vždy lehké. Když bylo třeba; měl jsem i více zaměstnání. Chce to jenom pracovat, ne zbytečně zavidet a být trochu hrdý na svoji práci. A taky se něco sám učit.

    • Kdyby to tak bylo, tak tady nepíšeš. Většinou ti nějvěrší chlubílkové mají největší problémy.

      • Pokud máte přiznáný invalidní důchod v poslední skupině (tuším ve IV.) dostáváte starobní důchod a to počítaný z průměrné mzdy v České republice. A nemusíte nikdy na práci ani sáhnout!!!!

        • Plácáte totální nesmysly. Invalidní důchod má zaprvé 3!!! stupně. A to, o čem tu blafáte, že se počítá z průměrné mzdy, je invalidní důchod tzv.: „Z MLÁDÍ“, což je invalidní důchod 3. stupně pro lidi, kteří jsou nemocni od narození či dětství, a nikdy neměli možnost pracovat. Přiznává se jim většinou od 18. roku věku. A jelikož se nemá z čeho vypočítat, poněvadž nemají žádné roky odpracované, ani žádnou výši mzdy, tak se musí vzít jako mustr průměrná mzda, která se násobí určitým koeficientem, z čehož vznikne maximální nejvyšší částka důchodu z mládí, která činí v letošním roce cca 12 800 Kč. A dále… co se týče starobního důchodu… jediná invalidita 3. stupně se započítává do doby pojištění na starobní důchod, čili roky invalidity se Vám započítávají do těch požadovaných 35 let. Nic jiného. Bere se za to, že při 3. stupni invalidity si většinou nemůžete přivydělávat, a tudíž nepracujete. Invalidní důchodci ve stupni 1. a 2. si většinou částečně vydělávají, proto jejich doba pobírání invalidního důchodu do těch 35 let započítávána není. Takže laskavě nelžete a netapetujte to tu stokrát pod každý příspěvek. Děkuji.

  3. Odpracovaných 35 let není mnoho!Já měl odpracováno 43 let než jsem šel na penzi.Jenže lidem se nechce pracovat!Raději berou podpory z pracáku.Je to v naprostém pořádku.

      • Máš pravdu já jsem taky hňup, že jsem tak dlouho dělal.
        A ten Křeček – Ombudsman ten bude dělat až do smrti, protože má pořád málo.

      • Není to málo. Musíte mít bud 30 odpracovaných, nebo 35 let účast na pojištění včetně náhradních dob.

        • Případně ve věku o pět let vyšším než je důchodový věk muže stejného data narození stačí odpracovaných a/nebo doplacených 15 let (bez náhradních dob). A pokud by si ta dáma z Křečkyho příkladu doplatila ty chybějící měsíce (a nebo by dopracovala, případně nějakou kombinaci) tak má důchod bez problémů… Jinak ty její „kratší úvazky“ byly patrně na základě DPP bez sociálního pojištění…

          • VIR – úžasné – víte, já tak nějak počítám natvrdo s tím, že se opět rozjede ten automat prodlužování odchodu do důchodu, a podle tohoto třeba ročník 1983 půjde do penze v 68 letech. A lžete, není to 15 let, ale 20 let včetně náhradních dob. A získat staqrobní penzi v 73 letech, a ještě v docela směšné výši – zkuste si to dát do důchodové kalkulačky, je tedyterno 🙂 Pokud by měl ten dotyčný po dobu těch 20 let vyměřovací základ ve výši průměrné mzdy, tak vyjde ten důchod na 7670 Kč- skvělé:)

    • Nu, je to v člověku. Kolik umělců ještě ve vysokém věku si drží svoji umlckou profesi. Kolik politiků at v komunální nebo vrcholové politice si svoje štokrdle drží zuby nechty, a spoléhá se na voliče jež jim dají hlas a důvěru ? U OSVČ je to trochu jiné, tam se jedná o možnosti předat pokračovatelům a užívat si ze získaného jmění.

      • Většina OSVČ jsou pučmidráti, jejichž jmění jsou takmontérky, dodávka a zednická lžíce. Vybavení hospody je spíše na překážku, jak můžete videt v současné době.

        • potrebuji remeslniky – nejlepe jednoho co zna alespon 10 remesel!! kdyz jsem to zvladnul ja tak vy jiste taky nejakeho mi zcela jiste doporucite.ja uz na nektere prace nemam silu.

          • Tak když jste to zvládnul, tak dalšího nepotřebujete ne?

    • Určitě s Vámi souhlasím, ono stejně bude hůř protože stát na penze nebude mít.. takže snížení podmínek určitě nebude na pořadu dne.

    • Jiří :
      Tady nikdo neříká že se jim nechce pracovat, ty lidi dělají a přesto nemají nárok !!! Co ostatní, kteří mají odpracováno polovinu a přesto nárok mají ?

    • Jíří má pravdu.Starší ročníky měli většinou odpracováno 42 let.Dříve musel pracovat každý i když se někteří flákali.

      • Mám odpracováno do svých 60 let skoro 45 let téměř bez náhradních dob. Při studiu jsem od 15 let chodila pravidelně na brigády a pracovat do továrny a za stejnou práci jako zaměstnanci jsme dostali jen minimální učňovsku odměnu za praxi, střední jsem studovala při práci bez úlev. Byla jsem zaměstnanec i podnikatel na ŽL. nebo měla souběh obojího plus péči o rodinu. Spolupráci a výpomoc v podnikání v řemesle s manželem mi vůbec nezapočítali ani péči o manželovo přestárlé rodiče , která probíhala v době při péči o dvě děti do 7 let. Když jsem už chtěla v 60 letech do předčasného důchodu, připadala jsem si na sociálce jako prosebníček. Musela jsem mladé slečně odůvodňovat své rozhodnutí, důvod jsem měla, že si chci už odpočinut, nátlak v práci na přesčasy, už toho bylo na mě dost a hlavně, že chci občas vypomoci s vnoučaty, aby jejich rodiče mohli v klidu pracovat i v prodlouženém pracovním režimu. Důchod mám teď sice ponížený, ale jsem i za něj ráda. Vím, že s jedním pokráceným důchodem musím být skromnější, ale chci si ho ještě pár let užít, táta zemřel v 64 letech, tak dlouholetou dispozici k žití mít nemusím ani já. Ale spravedlnost v tomto důchodovém systému nevidím. Mělo by se u osamělých žen nebo mužů zohlednit i to , že se starali o děti a nemocné členy domácnosti jen za minimální plat nebo za nic, když druhý rodič měl plnou možnost vydělávat a rodinu živit. Když pak zůstanou sami , žijí ti, co se více starali o svou rodinu a kariéru obětovali rodině na hraně přežití . Ve městě s drahým nájmem už může být problém s takovou sumou přežít. Nikdo neocení, že dělali mnoho let celé rodině servis . Na sklonku života ti obětavější žijí z minima a bývalý manžel , kterému dělali mnoho let domácí servis má vypočítaný důchod klidně i o třetinu vyšší. A povinnosti k druhým zase žádné. V jedné rodině nebo společném soužití tato praxe opravdu není ideální.
        Dnes ti , co začali pracovat v 30 letech po třech nedodělaných vysokých školách a mnoha náhradních dobách by měli být také srozuměni s realitou. Naše generace v 30 letech měla už běžně odpracováno 10 – 15 let. A dnešní studentíci dosti často ve 30 letech se po práci začínají teprve rozhlížet.

    • U chlapa to skutečně nemůže být problém, pokud je tak u žen tam je to horší po krachu odevniho průmyslu.

      • Jak souvisí krach oděvního průmyslu s důchodem, je pro mne tunguská záhada. Mezi lety 1989 a 2002 změnila částečně nebo úplně profesi přes polovina práceschopné populace.

    • Vazeny pane. Spousta zamestnavatelu vas zamestna pouze na DPP nebo DPC. Casto nemate na vyber. A tohoto zamestnani vam penize na duchod nejdou, presto ze pracujete. Nesrovnavejte kazdeho jen se sebou. Kazdy ma jine podminky, vite?

    • Podpůrčí doba na pracáku je náhradní doba pojištění, a počítá se 80 procenty, a je zároveň dobou vyloučenou. Takže tady žádná velká ztráta na výši důchodu nebude.

      • Pokud jste a UP 80% vám počítají jen po dobu pojištění což znamená podpora v nezaměstnanosti a podpora při rekvalifikaci. Jinak máš 3 roky. Takže kdo je n up třeba 10 let počítá se mu max jen 3 roky pro důchod. Takže má smůlu.

      • Ovšem 80% se počítají maximálně tři roky. Víc ani den. Pokud vám do minimální stanovené doby 35 let práce a placení chybí maximálně rok, můžete si to tzv. „doplatit“. Mají na to na ČSSZ dokonce už tiskopis. Jmenuje se to: ŽÁDOST O DALŠÍ dobrovolné placení důchodového pojištění. Platí se kolem 2000 Kč za „neodpracovaný“ měsíc. Mě do stanovených minimálně 35 let chybělo 153 dní. Musela jsem státu doplatit cca 12 000 Kč, aby mi ČSSZ vůbec nějaký důchod se namáhala spočítat.

        • Aleno Sýkorová, vy máte problém s chápáním psaného textu, že? Zkuste si 50x pod sebe napsat větu: Podpůrčí doba na pracáku, nerovná se době evidence na pracáku. A ano, je to 80 procent, ale to není zase až taková ztráta. Ty tři roky, to je doba, kterou vám započítají nad to, co jste pobírala podporu. Z toho jaksi vyplývá, že pokud někdo pracuje sezonně, 7 měsíců pracuje, a 5 měsíců a na pracáku, a provozuje to takto aby se to lépe počítalo 12 let, tak je na pracáku dohromady 60 měsíců, a započítá se mu 48. A nad to ty tři roky, pokud to je po 55. roce věku.

      • Jen je tam drbná obezlička v tom, že se jako náhradní doba uzná 1. doba pobírání podpory 2. doba rekvalifikace 3. z doby bez pobírání podpory a účasti na rekvalifikaci se uzná max. 1 rok před dosažením věku 55 let a celkově 3 roky (bez podpory).

    • Já mám odpracováno 44 let a mám nadprůměrný důchod. Navrhoval bych zvýšit počet odpracovaných let na čtyřicet. Lze toho bez problému dosáhnout. Pokud ovšem nejsi recidivista, nebo flákač.

    • Ještě jste zapomněl na téměř 50% zdanění příjmu (daň, SP, ZP, které odvedete do státní kasy).

    • Socasny system nastaveny po roce 2010 je zlocinny a povede v konecnem dusledku k chudobe vsech obyvatel a nasledne nepokoje budou smerovat k rozpadu statu ovoce roku 1989 je tu.

    • Rene :
      S tím se dalo počítat. Celá EU včetně naši garnitury jenom rozkrádá legálně finance, lidově řečeno krade a logicky ty peníze odněkud vzít musí. Sáhnout lidem na peníze je nejjednoduší varianta, byť že posunou důchody.

  4. Jo, jo, cinkání v roce 1989 se jaksi nevyplatilo. Alespoň můžou lidi bez důchodu svobodně cestovat a jíst banány.

    • svatá pravda…komunismus jsem zažila a nebylo všechny jen špatné. Mateřskou jsem měla půl roku. Každý musel být zaměstnán nebo nějak pracovat. Žádné podpory ani úřady práce nebyly. Když jsi měl děti tak tvoje povinnost byla je živit. Ty dnešní samoživitelky jsou ostudou. Když se o svoje děti nedokáží postarat, tak ať je nemají. Každý jen natahuje ruky a snaží se ten stát „dojit jako kravičku“. Hlavně se mít dobře – ale bohužel ne vlastním přičiněním. Když vidím ty znuděné mátohy s telefony v rukou, kteří stále něco ťukají (s hrubkami, které ani nevymyslíš), něco čtou a přitom nepřečetli žádnou pořádnou knihu. Co je to za generaci?
      Skoro všichni mladí umí anglicky, a přitom neví vůbec NIC! Nerozeznají Mozarta od Ravela, Van Gogha od Dalího, neumí si sami vyluxovat pokoj, neumí zrýt záhon, neumí nasekat dřevo, neumí rozdělat oheň, ztratí se v lese, protože tam ani nechodí. Skoro všichni jdou povinně na vysokou školu, kde se nic praktického a společensky užitečného pořádně nenaučí, jen tam chodí a „studují“. Zeptejte se svých známých, co studují jejich děti! Budete slyšet názvy studijních oborů, které vám nic neřeknou, protože ani nejsou důležité. Masmédia, webdizajny, grafické dizajny, sociální „práce“ a podobné „ptákoviny“!
      Postel, skříň,stůl, neumí vyrobit nikdo, vyzdít rovnou zeď z obyčejných cihel…nikdo. Lopatu, krumpáč, hrábě neumí ani vzít do ruky, nedej Bůh je ještě vykovat.
      Hlavně, že umí chytit Pokémona! Jsem z mladé generace zhrozená a znechucená, ale můžeme si za to my, rodiče a učitelé.

      • Proč bychom měli umět věci, které dokáži v dnešní době stroje? To se máme jako učit vše, co potřebovalo X generací před námi? Pokud tedy takto haníte mladé za neschopnost. Předpokládám, že umíte vypěstovat, vymlátit a umlít mouku na kameni. Co máchání prádle v potoce, jde vám to od ruky? Otelit krávu, podojit, udělat sýr nejspíše také zvládáte krásně. Jízdu na koni jako každodenní dopravní prostředek také určitě zvládáte. Ti mladí z předchozí generace = (VY) taky stáli za nic.

      • Svatá pravda a to ty svatý nemusím. Moc dlouho jsem tady nečetl tak ROZUMNÝ a vše říkajíci názor.Děkuji.

      • Je hezký, že tady tak poctivě kopírujete ten stupidní mail, který mi už tři lidé nezávisle na sobě poslali také. :o) . Nevím, vy rozeznáte díla Van Gogha od Dalího? Já maturovala vloni a vím to, neb jsme se to poctivě učili. V lese jsem denně, postel jsem si sama vyrobila když mi bylo 15, neb se mi žádná z marketu nelíbila, zeď na barák brácha se svými přáteli vyzdít umí, protože si sami staví barák, na zahradě tady makalo každé děcko, nezmám nikoho, kdo hraje Pokémony. Tak než tady budete kopírovat tyhle hloupoučké, omezené maily, tak se jděte podívat, jací jsou skutečně mladí.

        Děláte, jako by vaše generace neměla žádné chyby. Generace, ve které také vyrostlo množství psychických mrzáků, protože se na děcko kašalalo a za každý problém bylo seřezáno. Na děcka a jejich život se kašlalo, kolik z nich má dodnes psychické problémy? To Vaše genrace dovolila rozkradení republiky, to Vaše generace kašlala na lidi handicapem, protože byli jiní, to Vaše genrace utlačovala homosexuály, protože mají rádi někoho jiného. Fakt si myslíte, že jsou všichni staří tak dokonalí? Ale houby! Jedu autobusem, uvolním sedadlo dědkovi a ten na mě začne ječet, že jsem drzý spratek a že on není tak starý. Byla jsem nakoupit v Kauflandu, chtěla jsem si vybrat papriku a babka mě praštila francouzskou berlí, že TEĎ JDE VYBÍRAT ONA A BASTA, v čekárně u doktora jsem skupinku důchodců upozornila, že by si měli natáhnout roušky a co se mi dostalo? Jen nadávky, že dnešní mladá generace je bez úcty a drzá a nebudou se kvůli nějakého spratka omezovat.

        Takže podle pár příkladů mám vyvodit, že VŠICHNI důchodci jsou nevychovaní hulváti a hovada? Ale kdepak. Tak zahoďte ten svůj úzlý pohled na svět a jděte podívat, kolik mladých dochází do domovů důchodců jako dobrovolníci navštívit stařečky, na které se jejich děti-padesátníci vykašlali. Jděte se podívat, kolik mladých se snaží ulehčit rodinám s autismem a berou si jejich děti na pár hodin týdně, běžte se podívat, kolik studentů doučuje děti ze sociálně slabých rodin bez nároku na jakoukoliv odměnu. A PAK kecejte nesmysly o tom, jak jsou dnešní mladí příšerní, pokud budete mít pořád to svědomí.

        • Paní Kláro, ona nejenomže dovolila rozkradení, ona ROPZKRADLA, a jede v tom každej druhej geront. Stačí se podívat, za kolik nájemníci odkupovali obecní byty, kolik bylav té době tržní cena družstevního bytu, a za kolik vám to ti gerontičtí zloději prodávají.

          • A kdo tu dnešní mizérii zavinil? Havlisté, zemští škůdci a komunisti, co zahodili stranické knížky a dodnes mají moc.

          • Zavinila to komunisticklá dělnická třída, která 40 let držela bolševiky u moci. Havel se provinil pouze tím, že říkal, nejsme jako oni, tudí zabránil hromadnému věšení bolševiků, kterým se dnes musejí vyplácet důchody.

      • Ano máte svatou pravdu!Vidím to kolem sebe též.Ještě bych dodala,že ty živoucí mátohy s telefonama v rukách žijí….ale na instagramu a facebooku.Moje snacha/30let/vše co za den udělá či co kde navštíví,co dostane k narozeninám atd. vše musí okamžitě“odprezentovat“ tedy odeslat foto na facebook.Její rodiče též.Absolutně nechápu!!Bylo mi řečeno,že prý „nejdu s dobou“,když to nedělám také..

        • A myslíte, že je to dané generačně? Spousta dam v předdůchodovém věku několikrát za den na FB prezentuje, co dělá její kocour.

        • A jak Vás to omezuje, že si něco člověk dá na instagram? 🙂 Nějak vás to oheožuje nebo co? Nebo vás to ohrožuje prostě tím, že si uvědomujete, že jste tak stará když tomu nerozumíte? Podle vás je vše, čemu nerozumíte špatné? Tak to je mi vás líto. Je mi 20 a taky nemám potřeby vše sdílet s okolím, ale v životě by mě nenapadlo stěžovat si, že to někdo dělá. Tak co jako? Vaše generace měla jako koníčka pletení svetrů, ta naše má holt jinou zábavu. 😉 Kdyby se každý staral raději o svůj život, než o životy ostatních, bylo by nám všem líp… 🙂

          • Její generace měla především koníčka udávat sousedy uličnímu výboru, chodit s transparenty v průvodech, a milovat Sovětský Svaz 🙂

          • Jaké máte povolání, které vás živí a jaké máte koníčky? O co se staráte, o to, kdo pletl svetry??? Já jsem tedy v ýživotě žádný svetr nepletla.

      • Dobrý den Parabellum – KDO Vám dal právo paní Hanu za její názor urážet ???? Paní je asi už v důchodu a jakým právem ji titulujete PARAZITKOU ? Nárok na svůj důchod si řádně odpracovala !!!! A to Vaše :
        „…… mezigenerační štavní strčte mezi své zkažené zuby.“
        Za to a za „parazitku“ se jí tady omluvte, Vy bezchybný : štavní !!!!!

      • Moc hezké a pravdivé. Naše děti také studují rády marketing, nástroj, který má sloužit ochodníkům k prodeji a také zákazníkům přispět ke spokojenosti. Bohužel ve škole je naučí i to, že tento nástroj se dá zneužít a oni po dokončení studií používají už jen tuto zneužitou část marketingu. Příkladem jsou známí šmejdi, používající manipulativní techniky na starých lidech a hlavně marketingová skupina ANO v čele s panem Prchalem, která radí premiérovi, jak zmanipulovat a zvládnout k obrazu svému svoji voličskou základnu. Ti o nějakém zneužití marketingu vzhledem ke svému věku nemají ani tušení a jen věří.

        • Ano, paní Vendulo, to máte pravdu. A kteroupak voličskou skupinu nejsnáze ten Mára zmanipuluje? Tu sečtělou, co dokáže rozeznat Dalího od Van Gogha, že?

          • co dokáže rozeznat Dalího od Van Gogha, že? a VY je rozeznate? ja ano v naproste pohode – hol blbej delnas dle vas :-))

    • Nepravda, ten věk odchodu do důchodu se začal prodlužovat už v roce 2009, každý rok o rok. Legislativa je určována složením sněmovny, a do roku 2009 měla levice výraznou většinu ve sněmovně – ČSSD + KSČM – 100 poslanců, a zelení bolševici dalších tuším 13. Takže pláčete na špatném hrobě. Kromě toho bych řekl, že ta legislativabyla schválena už v roce 2006.

      • Je to od doby Kalouska a Drábka. Ti udělali ze všech invalidů zdravé lidi a prosadili prodloužení doby nutného placení pojistného pro důchodové účely z 25 let za minulého režimu na 35 let v spoučasné době a zvýšení věku odchodu do důchodu u žen z 53 a u mužů z 60 na současných 65 let pro všechny. Ráda bych vás slyšela, co budete říkat, až vám bude tak 62, 63 let a budete na dlažbě a bez prostředků.

        • Lžete docela smrdutě, špíno komoušská. Nutná doba pro přiznání důchodu se začala prodlužovat již od roku 2009, a věk odchodu do důchodu se začal zvedat od roku 1996, špínoé prolhaná komoušská. A ani za komoušů nebyl ten odchod do důchodu pro ženy 53 ket, byl 57, a za každé dítě byl rok dolů. Kdybyste ovšem vy geronti ráčili ukázněně chcípat ve stejném věku, jako za komoušů, a ne téměř o 8 let později, nebyla by nutnost prodlužovat věk odchodu do důchodu.

          • Vy hlupáku hloupý,proč tady tak sprostě útočíte?Peníze na důchody jsou pouhý zlomek toho,co vláda jinak promrhá.Až budete celý život makat jak šroub,vychováte děti,za které se nemusíte stydět,pak hovořte.A mimochodem-nejsem komouš a nikdy jsem nebyla.

          • no vy jste tedy materiál k pohledání sprostej jak dlaždič na lidi které ani neznáte máte opravdu supr výchovu a dejte si pozor aby vás zubatá nenavštívila dřív jak ty geronty jste tak plný jedu a nenávisti že když se kousnete do jazykutak se tou svojí jedovatostí a nenávistí sám otrávíte

    • Teď jste uhodil hřebíček na hlavičku :-))) Nečas,haha,ten za všechno může.A jeho láska k Janičce.

  5. Lidi nepracujou a pak kňučí,že nemají důchod, stejně tak živnostníci,co platí stále minimum a jsou roky v mínusu se pak diví a ještě by chtěli kompenzace v době covidu.35 roků práce není vůbec mnoho,jinde je to daleko vice.

    • Máte pravdu – mladí musí po ukončení studia cestovatz a poznávat svět, pak jsou matky na mateřské – někde i chlapi, pak bečí , že nemají na bydlení a válí se doma do 40 a chodí do domova důchodců v době výplaty důchodů , aby něco od stařečků urvali, a ve 40 jsou ty báby pro práci nepoužitelný, nic neumí a co studovaly zapoměly.

    • Jardo, to se velice mýlíte. Na Slovensku a v Rakousku stačí mít odpracováno 15 let, v Německu dokonce 5. U nás, pokud nemáte odpracováno a placeno pojištění minimálně 35 let nedostanete žádný důchod. Navíc, vyloučené doby se některé započítávají 50%, některé 80%, některé vůbec. Evidence na Úřadu práce se počítá maximálně 3 roky a to jen doba, po kterou jste dostával podporu v nezaměstnanosti. Doba studia nad 18 let věku se nezapočítává vůbec, vojna vůbec. V součtu to pak cca 5000 lidí ročně nedá těch potřebných 35 let a tak nedostanou žádný důchod, jen životní minimum, což je cca 2000 Kč měsíčně, což nestačí ani na pronájem garsonky, kde je jídlo, léky, základní lékařská péče – třeba zubař, optik, zuby, brýle atd…..

    • Asi máte na mysli jiné „živnostníky“, než já znám. Nejspíš ty ze Středuliho a Sobotkyho propagačních projevů, když ti soudruzi problémy asi tak 5 % této kategorie vztáhli na všechny, a občas prokazatelně lhali. Já jsme třeba OSVČ od r. 1992, platím co mám podle příjmů, neb méně se fakt plati nedá, a důchod mi vychází nadprůměrný. Pravda, dobu pojištění mám 47 let a „neevidovaných dob“ u ČSSZ od svý 15 let jen 17 dnů, takže nižší výdělky a odvody v některých letech (1998, 1999, 2009 – 2012 a asi i letos) mám nahnané délkou práce. I ti „živnostníci“ jsou prostě různí. A lumpové, hlupáci či zloději jsou v každé profesi. (Každý zaměstnavatel třeba bez problémů uvede příklad zaměstnace, který jej okrádal…..) Jinak, jen na okraj, 45 % živnostníků má SVČ jako tzv. vedlejší, nebo-li daně a pojištění odvádějí jak z pracovního poměru, tak ze živnosti. A fakt to v součtu nebývá málo.

      • Pane VIR, ono docela stačí se poohlédnout po tom, kolik činí průměrná platba OSVČ na důchodové pojištění, a jste doma. Vy jste zřejmě výjimka, a děláte v branži, kde se vše fakturuje. Velká část OSVČ se ovšem většinou příjmů pohybuje v šedé ekonomice, a naf to jedou na docela velkorysý paušály.

  6. Mám ve svém okolí paní s vysokoškolským titulem, která nikdy od promoce nepracovala, nyní má starobní věk a musí dostat aspoň sociální důchod a to je výsměch těm lidem, kteří chodí do práce celý život, pracují v noci, o víkendech a svátcích, zkrátka nepřetržitě a jsou pak biti na penzích, oproti celoživotním flákačům, mělo by být, že pokud opravdu ze zdravotních či opatrovnických důvodu nemůžeš pracovat, dostaneš penzi, pokud nepracuješ, nemáš nárok, klidně si „chcípni“, to mi připadá spravedlivé.

    • Ne, že neplatili minimum, neplatili nic. VtšinaOSVŠ nemocenské pojištění, a odvod na politiku zaměstnanosti neplatí, a nyní čerpají.

    • A kolik ta paní SKUTEČNĚ dostává??? Pokud nikdy nepracovala a neměla přiznaný invalidní důchod nejvyššího stupně tak dostane co??? Co je to podle vás sociální důchod??? Kolik to podle vás je??? Životní minimum 2000 Kč měsíčně nebo kolik????

    • „Socíální důchody“ se nevyměřují od r. 1996. viz Zákon 155/1995 Sb. o důchodovém pojištění. Nicméně, u Vámi uváděné paní, asi jste neviděla její přehled dob pojištění, nebo ano? Ona mohla mít také něco odpracováno „před promocí“, mohla pracovat z domova, mít nějaké náhradní doby, třeba delší dobu uznané péče (o děti, jako téměř každá žena, případně o osoby ve II. a vyšším stupni závislosti) a konečně, mohla být také 15 let samoplátce. Když se člověk stará, tak na nějaký důchod alespoň ve vyšším věku zpravidla dosáhne. (Znám dost případů, kdy ženy byly doma s dětmi delší dobu než je „mateřská“, a platily si dobrovolné důchodové pojištění.)

    • No, kvůli těm to nyní Křeček řeší, ne kvůli většině. V 15 letech jdou na pracák nebo do invalidního a v 60 se diví, že nedosatnou důchod. A ještě si o něj jdou drze žádat. Asi ty sociální dávky jsou nižší než důchody. Naštěstí.

      • Ó NIKOLIVĚK. Kvůli těm to tedy neřeší. Těm se počítá starobní důchod z průměrné mzdy u nás ve státě, pokud měli invalidní, pokud neměli invalidní, dostávají dále dávky, které jsou u tohoto etnika vyšší, než u ostatní populace – nevím tedy proč, ale jsou. Pan Křeček řeší právě tu většinovou populaci, protože je v České republice cca 5000 lidí ročně, normálních bílých pracujících lidí, kteří na důchod nedosáhnou, protože nemají odpracováno a placeno státu minimálně 35 let sociálního pojištění. Do této doby se nepočítá – doba studia nad 18 let věku, vojna, péče o nemocné dítě, pro které nebyla přiznaná závislost, péče o rodinného příslušníka, evidence na úřadu práce delší jak celkem 3 roky, a to jen doba, po kterou byla vyplácena podpora. Nepočítá se mateřská, delší jako 4 roky na jedno dítě. Nemocenská – uznává se jen určitým procentem atd. Takže dohromady to více, jak 5000 lidí v ČR ročně nevyjde a důchod prostě nedostanou.

        • Lžete, špíno komoušská!!!!!!!!!!!!!!!! Dobs studia se u současných seniorů počítá docela určitě, nepočítá se doba studia po 18. roce věku, která byla odstudována po 31.12.2009!!!!!!!!!! Navíc, se u současných žadatelů počítá například doba přípravy na budoucí povolání, po ukončení povinné školní docházky, a to všechna, která proběhla do 31.12.1995. Vojna SAMOZŘEJME je náhradní dobou pojištění – vy jste zmotala dohromady dvě alternativní podmínky, protože ve skutečnosti je to tak, že bud musíte mít 35 let doby účasti na pojištění, včetně náhradních dob, nebo 30 let bez náhradních dob. Mateřská delší než 4 roky není materřská, vy huso.

          • Paní babojago, já nikoho neurážím. Měl jsem štěstí na vynikající učitele, kteří mne kladli na srdce, že mám za všech okolností nazývat věci, osoby a procesy pravými jmény a označeními. Toto mi kladl na srdce suplent dějepisu na gymnáziu, který pamatoval mobilizaci v roce 1914

    • Pokud nemají odpracováno a pod., důchod nedostanou, jako kdokoli jiný. Ale samozřejmě mají (opět jako kodokolil jiný) možnost získat v případě invalidity důchod invalidní. Ale i na ten je vyžadována (podle věku) nějaká doba pojištění. Zvláštním případem, vyskytujícím se ve „vyloučených lokalitách“ je ovšem důchod sirotčí, zejména pokud by dítě mělo „nevhodného“ biologického otce. Vyskytly se případy, kdy byl jako otec na základě „souhlasného prohlášení“ matky dítěte a „otce“ zapsán některý vzdáleně příbuzný senior velmi vysokého věku, pobírající důchod. A po jeho smrti pak mělo „jeho dítě“ nárok na důchod sirotčí.

  7. Pochopil jsem, že je to zase nařízení EU, ne našeho státu jak tu většina kritizuje. Další věc, kde se berou peníze pro Romy, když většina z nich nedělala nikdy a mají se lépe, než většina důchodců?

  8. Já zase znám podnikatele co si platili ty nejmenší daně. A tak jim vypočítali duchod 3,5tis . No a tak makaj dál , protože z toho se opravdu nedá vžít.

    • Těch je většina.. a ušetří tak násobně víc než by pak dostali důchod, takže z toho pohledu výhodná věc. Jen musí počítat s tím že důchod bude nízký

    • Invalidní důchodci snad pobírají důchod doživotně?
      Nepracující lidé nemohou dostávat důchody, resp. za co by je měli dostávat?
      Ženu v domácnosti živí manžel, tak ať jí živí až do smrti… Tahle kampaň není nic jiného než příprava na velkou populaci imigrantů. Ti mají velké rodiny a ženy v nich nepracují… Je věc každého, jak se rozhodne. Ale musí počítat s následky.
      Podobné je to i s volbou povolání…

      • Invalidní důchodci mohou klidně pobírat důchod až do doby vzniku nároku na starobní důchod. Doživotně samozřejmě ne, nebo také ano, záleží, jak to myslíte.

      • Pokud má někdo invalidní důchod, nemusí žádat o důchod starobní, tedy skutečně může až do smrti pobírat důchod invalidní.

    • Znám jednoho co podnikal a okrádál stát a platil malé daně. má vše dům auto no prostě vše zařízený a doma luxus. ale důchod malý. nepřemýšlel !!!!!!

      • Určitě přemýšlel a rozhodl se pro to, co je pro něj výhodnější. Myslíte, že bude živořit? 🙂

    • Pane Stehlíku souhlasím ale daleko větší problém je že osmdesát procent podnikatelů dává peníze nezdaněné zaměstnancům na ruku a ty potom spláčou nad důchodem stím by měl stát něco dělat znám jich několik např. 15000 na pásku a 20 -30000kč na ruku tam utíká státu miliard.

    • 1. S daněmi nemají důchody nic společného! A při placení minimálního zákonného pojištění (to je předepsáno při nižším či stejném příjmu, než je ten, z něhož je minimum stanoveno) se vyměřený důchod pohybuje podle délky pojištění mezi 8 – 9 tisíci. 2 Minimální vyměřitelný český důchod činí (letos) 3490 Kč základní výměry (tu má každý důchodce stejnou) a 770 Kč procentní výměry, tedy dohromady 4260 Kč.

  9. Moje maminka pracovala celý život. Bohužel po dosažení věku 50 let onemocněla a mnoho let se prala s nemocí a pobírala „invalidku“. Dnes má důchod okolo 5tis. Kč. Vychovala dvě děti a hned od maturity, od svých 19 let pracovala. Prostě si jenom v tomto státě „dovolila“ onemocnět.

    • Tak jako když přestala pracovat v 50. letech, a tak asi těžko pracovala celý život, že. Kromě toho, pokud píšete, že byla maminka, tak zřejmě také byla na mateřské. Pokud má někdo důchod 5000, pak je to proto, protože je lempl, kujebák a netáhlo, nemocenská a invalidní důchod III. stupně je jak náhradní, tak vyaloučená doba. Takže pokud by měla pouze minimální mzdu, a pak ID třetího stupně, tak by měla důchod okolo 10 000, důchodová kalkulačka vás usvědčí ze lži.

      • Aha, takže moje maminka, která dělala do svých 56 zdravotní sestru ve špitálu na JIP, pak ji začala nemoc limitovat tak šla na méně náročné místi, pak musela kvůli Roztroušené skleroze s prací seknout úplně a začala pobírat ID je netáhlo, protože onemocněla? Aha. 🙂 Hledala si práci, ale to víte, ono je fakt těžký sehnat cokoliv, když jste na vozíku, nechodíte a i rukama máte už problém dělat. 🙂 Jak mají asi lidé s postižením sehnat COKOLIV, když ani zdravé šedesátníky už nikdo nechce? To mi povězte, ten váš zázračný recept. 🙂

        • Také asi nemá důchod 5000, že? Můj spolkužák je od narození plně invalidní, a je dost dobrej programátor, a majitel firmy. Jak si gdo ustele, tak si lehne. Mamka v 55 praštila s prací, protože porohlásila, že se dál nebude nechávat vykořistovat, a začala projektovat jako OSVČ, a dělala to doma v ložnici. Víceméně vždy záleží na tom, co umíte. Známý je čerstvý šedesátník, dělal jako podnikatel v zábavním průmyslu od revoluce, a protože to přestávalo fungovat, tak si v 56 letech udělal papíry na kamion, jezdí po Evropě.

          • Ale ono je rozdíl prohlásit, že se „nenechá vykořisťovat“ a být zdravý a nemoci se prakticky hýbat. Mamka celý život píchala kanyly, brala krev, starala se o nemocné, vyšetřrovala, pečovala. To již není v jejích fyzických možnostech, v důchodu ještě není a práci sehnat vážně nemůže. 🙂 Jak chcete projektovat, když máte VŠ zdravotní sestra a prakticky už nemůžete ani pohybovat rukama? Já věřím, že v některých povoláních jde pracovat z domu, u některých ID také, ale zdravotní sestra, která nechodí a rukama hýbe jen s obtížemi? Hmmmm? Příklady, které uvádíte jsou dost mimo. Váš spolužák je sice plně invalidní, ale ten na to myslel již při výběru školy, kterou studoval, moje mamka nikoliv. V tom je sakra rozdíl. Začínat něco úplně odlišného, než co dělala 30 let s tak těžkým handicapem… prakticky nereálné. Jsem ráda, když zvládne alespoň základní sebeobluhu zatím sama. Má ID II. stupně a je na mě prakticky závislá, takže já přes den pracuji ať nepřijdeme o byt, odpoledne cvičím s mamkou a starám se o ni a po večerech studuji VŠ. Sranda život. Ani si nechci představovat, jak to bude s tím jejím důchodem.

          • Slečno Kláro, vy jste to zela zbytečně vzala příliš osobně, já tvrdím, že až Vaše maminka dosáhne důchodového věku, pokud nepůjde do předčasného, tak bude mít minimálně 2,5 násobek těch 5000 – tedy pokud opravdu sestrovala ve špitále, nikoli ambulatní sestra u praktického lékaře, ty jsou placené hůře. Já jsem tvrdil, že pokud někdo má důchod 5000, tak prostě proto, protože budto nedělal vůbec, dělal načerno, nebo jako OSVČ ojebal stát kde mohl, ale spíše kombinace všeho. A to Vaše maminka podle toho, co píšete, nesplnuje. Zcela zbytečně jste se vymezila vůči mne, mne se ten váš příspěvek, kterým jste odbyla tu ježibabu, které se to tady snaží mezigeneračně vyhrotit líbí nejvíce z toho, co tu je napsáno.

          • Slečno Kláro Nováčková, zkusím otázečku…..podle toho, co píšete, tak Vaše maminka je zralá na ID-III zcela určitě. Zkuste nějak vyvolat přezkum těch posudkových lékařů. Druhák, asi také máte tatínka, ne? A pokud ne, pak nejspíše má maminka vdovský, a sirotčí, protože vy studujete. Budte klidná, já jsem přišel o otce ve 14 letech, takže vím, jak ten systém sociálního zabezpečení před 1989 fungoval – a VŠ jsem vystudoval, a poslouchal jsem ten stupidní řev hornické svoloče, že studujeme za hornické peníze.

          • Josef….moje maminka je stavební inženýrka, takže projektovala vodní stavby. řemeslo, tedy nejstarší dělala ta nána, o jste této vylezl mezi nohamna

        • Neberte to osobně, jsme názorově na jedné lodi. Viz výše. Pokud je někdo ID III. stupně, tak tento je jak náhradní, tak vyloučená doba. Takže to na budoucí starobní penzi nebude mít vliv. A ano, tvrdím, že kdo má penzi 5000, tak je lempl, kujebák a netáhlo, respektive to netvrdím já, sle důchodová kalkulačka.

      • Ta paní pracovala od 19 do 50 let, tedy cca 30 let, pak byla na nemocenské a v invalidním důchodu. Nebyla ani lempl, ani kujebák ani netáhlo, vychovala dvě děti. Nemocenská se jako vyloučená doba počítá jen asi 50%, mateřská na jedno dítě maximálně 4 roky, pokud se překrývá tak třeba 2 děti jen 5 let. Já jsem odpracovala 35 let, nikdy jsem nepracovala za minimální mzdu, nikdy jsem nebyla dlouhodobvě nemocná ani v invalidním důchodu a NEMÁM ANI TĚCH 10 000 Kč měsíčně!!!!!

        • Alena Sýkorová – naučte se počítat, vy náno hádavá. mezi 50-19 rovná se 31 pokud odečtete mateřskou, nějakou nemocenskou, tak je to méně, než 30, a průměrná déloka dožití u žen je 78 let. Tedy je zřejmé, že výrok „pracovala celý život“ je lživý.

      • Nechápu vaší agresivně laděnou reakci. Ona nepřestala pracovat, jen ji těžká nemoc pak umožnila pracovat na částečný úvazek. A důchod má opravdu takto nízký. Nemusíte nikoho z ničeho usvědčovat, je to doložitelné, černé na bílém.

      • Parabellum,já být vaše matka,tak vám fláknu po pysku za ty vaše názory.Asi se vám žije špatně,že máte v sobě tolik nenávisti.Nebo vás pustili dnes mimořádně na procházku a večer se zase hlásíte u Chocholouška pro tabletky,že?

  10. V dnešní době je dělník sprosté slovo a montérky nikdo nechce nosit!Takže se proberte stát vždy živila výroba a né úředníci! Mám odpracováno 44 let celej život jsem se snažil s ženou jsme vychovali tři děti a pořídili domek takže šetřit nebylo z čeho a teď v důchodu asi nebude na údržbu vše drahé včetně léků které oba potřebujem. Nevím proč v současné době každej nadává na důchodce kde je slušnost a úcta když můj důchod za rok činí jako poslancův za měsíc to je spravedlnost ?????

    • Kde je slušnost ? To je sprosté slovo,dnes se nosí arogance,hulvátství,bezohlednost…..a kde jsou peníze které jsme 45 let platili v daních,pojištění ??!! Kdo nám krade z našeho zdravotního,důchodového a sociálního pojištění ??!! Hééj Éržika kolko mame tých décek…osem a jak se to písat,tož to napísajte páni vedúca…Ta kasička je jen jedna a když se z ní rozdává těm co tam nikdy nepřispěli,nepřispějí a nepřispívají a berou plnýma hrstma,rychle penízků ubývá. Pak musí ti co tu kasičku plnili dřít dokud nechcípnou,musí se jim zvednout hrant….a to se nezmíním o platech našich politiků v EU,komediantů,sportovců a dalších pijavic a sarančat

      • Kde jsou peníze z DŮCHODOVÉHO FONDU kam jsme 45 let posílali své peníz??? UKRADL NÁM JE VÁCLAV KLAUS starší s TOPOLÁNKEM, „vypůjčili“ si 380 miliard z peněz, které si naspořili pracující a které jim tam nechali komunisté z mionulého režimu. SLÍBILI JE DO ROKA VRÁTIT, ale nevrátili nic.

        • Tohle je docela zralé na trestní oznámení podle §184. Nikdo si nic nevypůjčil, vy špíno prolhaná, za Topolánka byl důchodový účet v permanentním deficitu, rovná se, vy důchodci jste z tohoto ukradli více, než do ohoto ten rok pracující vložili.

          • Parabellu,nelži,to je prokázané několika odborníky,že důchodový fond byl vykraden za vlády pana Klause…Tak se ty odesáku prober.

      • Alena Sýkorová – penzijní systém je průběžný, a samostatný důchodový účet existuje od 1.1.1993, kdy jej založil tehdejší ministr financí Václav Klaus. o té doby jste na důchody vy zlodějská svoloči neodvedli na důchody ani korunu, každá výplatní páska starší tohoto data to potvrdí. A průběžný, znamená, že ce se vybere, se vyplatí okamžite na důchody. Takže co tady vřeštíte, vy špíno zlodějská lemplácká?

    • Nemůžete normální lidi srovnávat s poslancema. Já jako pracující taky nesouhlasím s výší platu poslanců. A to se důchodu asi nedožiju, mám zdravotní problémy už teď, takže s prací je to těžký. A ty tady brečíš jak nemáš z duchodu na léky, někdo ten důchod ani mít nebude a jedy uz řeší třeba v 25 letech.

    • Jistěže je dělník sprosté slovo, to otiž není profesní kategorie, ale třídní. Dělník je definován tak, že je tu účastník dělnického hnutí. Aha, tak vy jste si pořídili jako dělnická zlodějaká špína domek, a neměli jste z čeho šetřit, jo? Tak jej nyní propdejte, a odstěhujte se do králíkárny, a nekvičte, když jste byl lempl už na škole, nebyl jste ochotnej se naučit básničku skákal pes přes oves, abyste tuto druhý den odskřehotal před tabulí, dostával jste sardele, a skončil na nějakém podřadném praslovanském učnáku, a možná ani to ne. A k tomu poslednímu, ČR je nejrovnostářsštější země na světě, třeba v Indii zaměstnavatel ve stavebnictví platí architektovi 80 násobek toho, co svému řidiči. Takže vaše hloupé kvičení je out. PS…kolik si myslíte, že měl Zeman důchod před tím, než jej vytáhli do presidentského úřadu?

      • parabellum – vy jste dobrej nymand :-))))) takovy uz se jen tak nevidi :-)))
        nekteri remeslnici – tedy ti co umi uz si vydelaji vice jak doktori – toto stejne nepochopite – vase inteligence je totiz strasne nizko.rekl bych se je pod hranici debility :-))

        • No, finančák hovoří o něčem jiném. Také Vám ti doktoři odsud houfně prchají. Kolik přizná ten řemeslník finančáku za rok? 120 000 danovej základ? Kolik průměrnej lékař ve špitále? Asi tak milion, že? A docela je to pokrok orptoti době, kdy lékař začínal po škole za 18560 Kčs HRUBÉHO, což bylo ještě v roce 1989. Kolik sio myslíte, že si vydělá doktor, který ani nemusí doktorovat, třeba takový odvolaný Prymula? Kolik si myslíte, že si vydělá bokem, ale přiznané finančáku, co? Pokud bude ten řemeswlník v zaměstnanckém poměru, tak 30 000 hrubého bude za normální hodiny asi tak STROP!!!! To si zubař, kterej dělá implantáty vydělá za den. Když to dobře sedne, tak za půl dne.

          • 1850 Kčs Hrubého v roce 1989 byl nástupní plat lékaře.

        • A kjolik si podle Vás vydělají „někteří doktoři“ pokud jsou třeba zároven vlastníci klinik, co? Povídejte, a srovnávejte s manuálními pučmidráty. A to si řekněme na rovinu, že většina manuálů dělá u soukromníků za pár šupů, nebo za o něco málo více v montovnách. A doktoři typicky dnes dělají jako pendleři, a pod 120 litrů čistého z nich má málokdo, i když odečtou náklady na dojíždění.

          • nepotrebuji doktora ale remeslniky – tudiz delniky.zaplatim stejne jako doktory!

          • ppetr1 – no,možná, že když na doktora přepíšete nějakej baráček, že vás třeba napojí na ventilátor. Ale bude muset bejt pěknej, protože když nebude pěknej, doktor připojí někoho, kdo ten pěknbej na něj přewpíše, troubo.

          • Řemeslník nerovná se dělník, hovádko, kromě toho na vás, jako špinavou socku není nikdo zvědavej.

  11. a co naši ..teď byl v tisku pěkný název-členové nepřízpůsobivé skupiny obyvatel kteří rozmlátili v parku u musea nějaké skla na přístavbě-škoda v set tisících Kč…-ti to mají jak?

  12. Zkusím základní výpočet:
    Věk odchodu do důchodu 65 let minus 35 let odpracovaných = zapojení do práce ve věku 30 let. Pokud se na možné výpadky během pracovního života, nezapočítávané jako náhradní doba (nemoc, ÚP a pod), vyčlení 5 let , tak 30-5 = 25 , tj. ve věku 25 let je možné se zapojit do práce a to lze zvládnout i s ukončeným VŠ studiem. Jen je asi potřeba zodpovědně myslet na budoucnost.

    • U současných seniorů je náhradní doba pojištění nejenom studium na VŠ, ale také příprava na budoucí povolání po ukončení povinné školní docházky a vojna.

        • To je ovšem vaše subjektivní emocionální veličina. Můžete zkusit vyargumentovat, co jsem napsal.

          • tak ja se o to pokusim.ty lidi to ziskali ve vetsine pripadu jeste za doby komunismu – tem soucasnym od roku 2010 je to odepreno a snad vam dojde proc!kdyby vas to nahodou netrklo tak je to prijem v provnani z doby komunismu a po roce 2010.vy jste opravdu nymand nic nechapajici :-))

      • Ale právě že ne!!! Od 18 let se studium vůbec nepočítá do náhradních dob!!!! Takže nejen studim na VŠ, ale ani studium na střední škole od 18 let se nepočítá. Stejně, jako se do náhradních dob nepočítá vojna ani žádná jiná příprava na budoucí povolání po 18 roce věku!!!

        • Lžete, špíno komoušská. U současných žaqdatelů o důchod se počítá obojí, protože do 18 let se počítá to, co se odstudovalo před 31.12.1995 a nad 148 let max 6 let, co se odstudovalo do 31.12.2009.

    • Kdyby to bylo tak jednoduché a stát tak seriózní, jak píšete, tak by v našem státě nebylo v současné době ročně 5000 lidí, kteří na důchod nedosáhnou!!! Dosáhli by na něj všichni….

      • Tak já třeba znám hafo adeptů, kteří budou mít zcela jistě velký problém, a ty náhradní doby se samozřejmě počítají. Kterýkoli ELDP někoho, kdo je narozen před rokem 1977 Vás usvědčí ze lži.

    • Žádná, byla úřednická vláda, soudružko. A ta požadovaná doba pojištění se začala prodlužovat už počínaje rokem 2009, takže to muselo být schváleno ještě dříve, a vláda nemá s legislativou nic společného. Ta může dávat pouze časově omezená nařízení, legislativa schvaluje sněmovna.

      • urednickou vladu jsem meli zatim 3x – ne ze by to byla nejaka hitparada ale aspon neskodili obcanum – toto vam zrejme uniklo.jen proste napravovali chyby politiku – proste klasika.
        nejste vy nahodou zakukleny politik co se chce dostat do politiky a vysavat rozpocet :-))))))))))))))vsem politikum je to vlastni at jsou z jakekoli strany.vse jen do casu nez se projeví.

        • Jasně, neškodili občanům 🙂 Jakáže to byla v roce 2010 valorizace důchodů za Fischera a MF Janoty? Nula, že? Ani těch Sobotskových 40 kaček to nebylo.

  13. HORNÍK SE ZNIČENÝM ZDRAVÍM .INVALIDA DRUHÉHO STUPNĚ STÁLÉ BOLESTI.KDO VÁS VEZME DO PRÁCE KDYŽ BUDETE CO CHVÍLI MARODIT???NO A NAKONEC NEMÁTE NÁROK NA DŮCHOD PO TAK NÁROČNÉ PRÁCI.

    • To bylo jeho rozhodnutí horníkovat, stejně tak si zničit zdraví chlastem a cigaretama. Může třeba dělat programátora, nebo projektanta.

      • Vy jste tak neempatický a hloupý, až to bolí 🙁 snažíte se tady působit inteligentně, ale vůbec se Vám to teda nedaří. Naučte se číst, očividně vám tento úkon dělá potíže. KDE pán píše, že kouřil a pil alkohol? 🙂 A rozhodnutí horníkovat… někdo to dělat musí, troubo, a kolikrát je to jediná možnost jak nepřijít o střechu nad hlavou., 🙂 Vážím si každého člověka co pracuje, ať má učňák nebo VŠ, každý má ve společnosti své místo a úlohu. Jste skutečně hloupý, pokud tohle nechápete… Fakt myslíte, že v 60 je lehký studovat tak náročnou školu jako programátor? Ale prosím Vás, asi jste na hodinách přírodopisu na ZŠ chyběl, což? :o)

        • Drahá paní Kláro, pán nemusí psát, že kouří a pije, pán píše o horníkovi. A horník jest živočich, který nadměrně konzumuje jak alkohol, tak cigarety. Vy jste ještě mladá, zřejmě žádné horníky neznáte, takže jaksi toto nemůžete posoudit. Ne, že byste byla hloupá, ale proto, že jste něměla možnost toto zažít. A další: Milá slečno Kláro Nováčková, vy si totiž nepamatujete dobu, kdy tahle svoloč vyřvávala, já jsem horník, kdo je víc, a lékaře, o zdravotních sestrách nehovoře, brala jako svoje služebnictvo. Vy například nevíte, že uhlí, které ten horník vytěžil, se v maloobchodě prodala za méně, než kolik dostal ten horník na čisté mzdě. Jinými slovy, aby mohli bolševici platit horníkům, co platili, a zároven aby mohli pokrýt provozní náklady, tak museli okrást ty ostatní, včetně třeba Vaší maminky. Víte, že takový horník, kterej kolikrát neměl ani dodělanou základku, vydělával 5x tolik, co začínající lékař, o zdravotní sestře ani nehovoře? A dlaší, komunisti to uhlí potřebovali na to, aby mohli vyřvávat, jak plní plán v těžbě, a aby mohli čmoudit z komínů kapitalistům pro zlost. A pokud si vážíte toho, kdo pracuje, pak si odporujete, protože horníci nebyli placeni za práci, ale za svoji dělnickou urozenost, a třídní příslušnost, a za to, že drželi bolševiky u moci. Nikdo nikoho nenutí studovat školu v 60, ale také nikdo nikoho nenutí dělat horníka do 60. A další…..no, když měl ten horník za komančů víc, než 2x tolik, co ten programáto, tak by jeden počítal, že méně náročnou práci zvládne, ne? A také vám jaksi uniklo, že horníci mají bohatýsociální program, o kterém se Vaší mamince ani nezdálo, a všechna ta odstupné a renty prochlastali. Nebo jak si představujete, že vznikl fenomén Stodolní ulice v Ostravě? A ano, mám nulovou empatii s lidmi, kteří se 20.11.1989 dožadovali u místních jedjnotek lidových milicí střelby do sudentů, kteří přišli do fabrik a dolů požádat o podporu vyšetření incidentu na národní třídě. Sama vidíte, jak krásně platí, že na každou svini se najde řezník. Našel se i na ty hornické svině, jak můžete vidět. I když raději bych je viděl viset.

          • nejak si odporujete.predpokladam ze v te dobe mel programator mene penez nez lekar.
            jednou tvrdite za komancu 5x vice a nasledne potom 2x vice.
            mate v tech poctech nejaky zmatek :-))
            by me zajimalo kolik vam je let a jestli tu dobu v komunismu jste vubec prozil :-))))))
            je mi docela zle z takovych lidi jako jste VY !

          • Mimo téma potvrzuji, že v r. 1980 na přijetí (a bezproblémové absolvování) půlročního hornického učiliště stačilo pět tříd základní školy a věk 15 let při „nástupu do studia“. Samozřejmě ovšem existovaly i delší hornícké učební obory. Jinka s jedním takovým „horníkem – vyučencem“ jsem se setkal na vojně. Šlo o čerstvého absolventa dvouleté důstojnické školy, kde k přijetí nebylo podmínkou dokončené základní vzdělání ale vyučení, neb se formálně jednalo o „nástavbu“ s maturitou. Chlapec odmaturoval ze všeho „dostatečně“, neb výhazov podobných zjevů měli učitelé (vesměs vysokoškoláci „absíci“ v základní vojenské službě) zakázán. Po maturitě dotyčný obdržel hodnost podporučíka a bylo mu svěřeno velení jednotky:-)

          • ppetr1 že jste tupé manuální hovádko, co neumí počítat, je zcela zjevné. Nástupní plat lékaře po VŠ byl 1850 Kčs hrubého v roce 1987. Systémový analytik, který byl ve třídě T12 ZEUMS II měl základ 3000 +25 procent prémií vyplácených čtvrtletně, + takových 600 osobního ohodnocení, plus nějaké ty podíly vyplácené jedenkrát ročně – tedyřekněme, že v průměru 4700 hrubého. Pravda, spousta VŠ se na tyhle peníze dostala až po 20 letech praxe, a někteří vůbec. Spousta hornických špín se chlubí tím, že měli přes 7000 čistého, což odpovídá hrubému příjmu tak 9500. Co vyp ředpokládáte nebo nepředpokládáte, je zcela mimo. Zle Vám může být akorát tak ze sebe, protože jste hádavá nula, která ví úplné kulové, ale má potřebu se hádat.

        • Slečno Kláro Nováčková, toto tvrdili komunisté, že každý má ve společnosti své místo a úlohu, a problém byl ten, že se to místo a úlohu snažili sami přidělovat. Víte, já jsem toho dělal v životě už docela dost, a troufnu si říci, že většinu toho bezkonkurenčně dobře, a mnohokrát jsem se musel učit dělat něco jiného, než jsem dělal do té doby. Namátkou projektování lehkých obvodových pláštů budov, kde jednaz nich byla stavbou roku 1994, pak uvádění do provozu Hibernia platform, což je druhá největší ropná plošina na téhle planetě, přes vývoj a konstrukci CNC obráběcích strojů, z nichž jeden pobral zlatou medaili na MSV EMO 2001 v Hannoveru, pak třeba konstrukce deskové horizontky, kterou se protáčela turbínová skřín na atomové ponorce, pak třeba vývoj a konstrukce automatizovaných výrobních linek pro největšího světového dodavatele automotive, pak projektování velkých provozních souborů pro největšího světového výrobce dřevotřískových, MDF a OSB desek, kde jedno z těch zařízení je největší svého druhu nasvětě, přes například vývoj turbomolekulárních pump pro světovou jedničku v této branži, a nyní mne nejspíše čeká oživení automatixcké montážní linky v Brémách – tedy pokud se dohodnu se zaměstnavatelem na kondicích. Takže zřejmě asi hloupý nebudu, jeden z průvodních znaků inteligence je schopnost přizpůsobit se vnějším podmínkám, a být při tom užitečný.

          • Hezký slova, budeš asi dobrej, nechápu proč věnuješ svůj drahocenný čas debatou s námi, nýmandy, dělníky?

  14. Jsou to hovada , kteří vymysleli pro lidi takové podmínky ! Hlavně že oni si žijí jak prasata v žitě a obyčejný člověk může natáhnout brka pod mostem !

  15. To je ono, jak píše Michal. Cikáni to vyřešily – nepracují vůbec nikdy za celí život. Znám cikány kteří se tím dokonce pišní, jako Michal.

  16. Za posledních 30 let se spoustě lidí finančně vyplatilo pohybovat se v šedé ekonomické zóně a nepřispívat do společné kasičky. Ty co řádně přispívali ve formě daní, odvodů, poplatků atd. považovali víceméně za blbce. Neřešili co bude zítra. Řešili jen jak ze společného vzít. Po vzoru politiků a ostatních lehkoživků. Je to obdoba s platbou důchodového zdanění od podnikatelů. A teď se diví, i přes to, že se podmínky nároku na důchod zásadně nezměnily, s výjimkou stáří při odchodu do důchodu. Bohužel lidí kterých se to týká je čím dál víc a začíná to být zajímavá voličská skupina pro politiky. Tak proč by se jim nemohlo přerozdělit trošku peněz ze společné kasičky do které oni záměrně nepřispívali. Politici hlasy potřebují a nějaká spravedlnost jim je ukradená. A takhle je to pořád.

  17. Já si myslím že lidi jsou se všemi zákony a nařízeními spokojeni a všem se to moc líbí. důkazem je že půlka nechodí volit a druhá volí to co volí . A to dneska je to ještě srandička , počkejte až budou u moci piráti s ods a tou pravicovou bandou. Ti už se na to třesou. A na to že to byla ODS v čele s Klausem kdo rozkradl důchodovej fond na to dneska nikdo nevzpomene .Stary si to nepamatujou a mladý volí bandu fetáku a mají z toho srandu

    • A vy si myslíte, že ČSSD, KSČM + ANO může vést úspěšně válku proti matematické trojčlence, a že dluhy se neplatí, protože to přeci povídal JYrka, že?

    • Svejku, já si to pamatuji, že ten důchodový fond Klaus s Topolánkem rozkradli – a srandu z toho nemám a nikdy jsem neměla. ALE NEMOHU S TÍM NIC DĚLAT. Už jsem v důchodu – s odřenejma ušima, musela jsem státu doplatit za „chybějících“ 153 dní do 35 let a byl mi zkrácen, protože jsem šla do „předčasného“ koncem r. 2016 ve svých 58,5 letech.

      • Lžete, špíno komoušská, žádný důchodový fond tu od roku 1953 nebyl, a tyk které existovaly do té dobya, jste rozkradla vy dělnická komoušská špína v rámci měnové reformy. Že jste lemplácká špína, která neumí a nechce dělat, tak tím bych se být vámi vůbec nechlubil.

  18. A co Romové?Ti zásadně nepracují a vypočítávají se jim důchod z průměrného platu,na který mnoho lidí nedosáhne.

    • ano počítá a z průměrného platu, který jsem po dobu kdy jsem pracoval pobíral. Pokud jsem nepracoval neměl jsem žádný plat a tak nemám žádnou penzi, to platí i pro cikány.

      • Nepočítá a nikdy nepočítal! Kofoly co mají nyní důchodový věk jsou spíše na fingovaném invalidním důchodu Kdo nemá odpracováno 35 let ale jan 30-34 tak má nárok na důchod v 70 letech,kdo nemá odpracováno nic pobírá sociálku a ta je stále dost vysoká aby nemuseli pracovat!

      • NEPLATÍ TO PRO CIKÁNY. POKUD MĚLI PŘIZNANÝ INVALIDNÍ DŮCHOD 3. STUPNĚ a v životě na práci nesáhli, počítá se jim starobní důchod z průměrné mzdy v ČR. Pokud invalidní důchod neměli dostávají dále VELICE TUČNÉ DÁVKY!!!

    • RITO, ALE „JEN“ TI, KTEŘÍ MĚLI INVALIDNÍ DŮCHOD 3. STUPNĚ. JINAK DOSTÁVAJÍ DÁLE DÁVKY, KTERÉ JSOU BOHUŽEL PRO NÁS VYŠŠÍ NEŽ NAŠE PŘÍJMY ZA CELOŽIVOTNÍ PRÁCI.

  19. Na nic si nestěžuju,kjsem cikán celým tělěm,peníze dostgávám a dost,důcho budu mít velkej.Hraju v hospodách ne harmošku a peněz je dost a dost.

  20. V textu chybí možnost si doplatit až 15 let důchodového pojištění ,, z vlastní kapsy,,.
    Mě chybělo 20 měsíců do uznaných 35 let pojištění. Doplatil jsem 42 000 Kč ze svého a důchod beru od roku 2019. Jinak bych bral ho vno.

    • No, nevím. Mě chybělo 153 dní a tehdy šlo doplatit maximálně do 1 roku. Těch 153 dní mě stálo 12 000 Kč, pak mi milostivě spočítali nízký důchod, jinak bych nedostala vůbec nic!!! Na Slovensku a v Rakousku stačí mít odpracováno nebo placeno 15 lez, v Německu dokonce stačí 5. A to prohráli válku!!! Kde to jsme???!!! A zase nám velí ……

  21. Kdo pracoval mí své. Jsem ročník 1955 a mám důchod slušný 17tis.a ještě pracuji protože mi to zdraví umožnuje tak si 25tis čistého přivydělám. Lituji jen ještě starší ročníky,které si kvůli komoušům nemohli vydělávat více a proto mají nízké důchody.

    • Zdenku jsme od sebe pouhé dva roky, jsem na tom podobně jako Vy, i já pracoval za bolševika, a důchody nízké nemáme, já měl za bolševika dva prac. poměry, nemusel sem, mohl jsem se válet doma či na chatě rodičů. Po roce 90 jsem makal od vidim do nevidim dopracoval jsem to ke dvoum po sobě jdoucím infarktům, po pár měsících jsem byl opět ve firmě, dnes již důchodkuji, můj kamarád, páč čeká na manželku /její odchod do penze/ ještě maká, bude mít penzi přes dvacet, no mohl se též válet, takže ono taky trochu platí, že každý sám svého blaha strůjcem. Nebyla li práce v menších městech či na vesnici, mohl jít člověk za prací, metro a jiné stavební firmy – takovýchto lidí tam bylo zaměstnáno plno, otec mého zetě měl penzi cca něco přes čtyři tisíce, ovšem ten si nedovedl představit jiný život než pracovat v JZD na té jeho vesnici a krátce po 11té sedět v místní hospodě a nadávat na poměry jak jsou hrozné

    • Pane zdenku, to není, jak píšete. Zkuste si vzít důchodovou kalkulačku, a uvidíte. Vyměřovací základ z roku 1989 vám napoiví, že 3170 hrubého měsíčně z roku 1989 se počítá stejně, jako 34200 z roku 2019.

      • Problém je u „starodůchodců“ (respektive starodůchodkyň) s důchody vyměřenými podle pravidel platných do konce r. 1995. Valorizace u nich vždy byla a stále je nedostatečná (proto se zavedlo to zvýšení v 85 a 1000 letech, ale stejně to ten rozdíl ještě nekompenzuje.)

        • Pane ViR – NENÍ – moje maminka deo této kategorie spadá, a má i s vdovským malinko přes 18 000.

        • Ty důchody se počítají po celou dobu stále stejným způsobem, jdiné, co se mění, je ta délka rozhodného období. V roce 1995 tpo bylo osledních 5 nebo 10 let, posdle toho, co vycházelo výhodněji.

    • Starala jsem se o děti, pracovala převážně v administrativě na 1 směnu. Manžel na 3. Manžel má o třetinu vyšší důchod, než já. Někdo se o děti a domácnost ale starat musel…..

  22. „35 let, což je mimořádně přísná podmínka v rámci celé Evropy.“ Autor tohoto článku je …, jsem ročník 53, od 18 let a kousek jsem byl do 63 let zaměstnán t.j. 45 let t.zn., že v dnešním podobenství pro přiznání důchodu se oproti naší generaci se lidé mohou skoro 20 let flákat či dělat načerno, což velmi ochotně v dnešní době lidé dělají

    • ročník 53 se ještě počítá od ukončení ZŠ. Takže 47 let normál, jsem 52 a mám též 47 a nějaké dny, které mi jsou samozřejmě prd platné.

    • Počítali se vám i 2 roky vojny, vzdělání i nad 18 let věku, pokud jste se tedy nad 18 let věku vzdělával. Bylo v naší demokracii také období, kdy práce, hlavně pro vyšší věkovou kategorii, zvláště ženy, skutečně nebyla ….

      • Lžete, špíno komoušská. Nebyla pro Vás práce, protože nic kloudného neumíte, a co umíte, tak to ty mladý holky umějí také, a lépe, a navíc jsou hezčí, nemají návaly horka v klimakteriu, neotvírají v zimě okna, takže neposílají na neschopenku celou kancelář.

  23. Starobní důchod neřeším, protože se ho stejně nejspíš nedožiju. V tom věku budu buď v invalidním, nebo vůbec nebudu, vzhledem ke svojí diagnóze.
    A i kdyby, tak z čeho že si na něj mám šetřit? Veškeré oblečení na děti jen z druhé ruky, protože nemám ani na levné věci z Lidlu.

    • Jestli nebusdou starobní důchody, tak invalidní nebudou tuplem, a navíc se brutálně zpřísní podmínky pro uznání.

  24. Státní důchody budou za pár let alespoň tady v Česku zrušeny jen výrazně omezeny. První problém odsávání peněz budou migranti,dále konec průmyslu automotive po roce 2030 to je zákaz spalováků a to elektrické Citigo nás nevytrhne,dále postupující robotizace sebere další pracovní místa.Taky konec nafty a benzínu zas ochudí státní kasu.Stát po roce 2030 vybere tak málo že sotva pokryje platy státních zaměstnaců a možná zbude pouze na základní údržbu státní infrastruktury.Na důchody pro pracující opravdu nezbude nebo tak 5000 kč měsíčně což při ceně všeho za 10 let bude tak na pár rohlíků a chleba.Nemám jediný důvod platit sociální pojištění a spořím si bokem,raději koupím dva byty a budu pronajímat.Nájem roste pořád nahoru a tak dva nájmy uživí lépe než práce nebo důchod…..

      • Parabellum, vždyť na nic jiného už nestačí státní rozpočet -jen na splácení úroku dluhu, který udělali naše vlády a na nezbytné dávky a důchody. Ale co s tím??? Koho zabít???

    • Navíc k té robotizaci. Víte, ony ty roboty neprší z nebe, stejně tak ani ty automatizované výrobní linky. Ty někdo musí vymyslet, zkonstruovat, oživit a naprogramovat. Takže některá místa vzniknou, a jiná zaniknou. Nebojte, v nejhorším budou moci nekvalifikovaní lemplové fungovat jako knechti pro domáxcí práce u těch konstruktérů a programátorů, a nějakýchlívek se pro ně také najde.

      • hlavne aby se nasel casem nekdo kdo postavi dum – VY to rozhodne nebudete 🙁 – rukama vam to asi nejde.
        mozna tak 3D tiskarna 🙂 – otazkou je, je jestli takovemu domu budou verit i lidi.osobne bych do toho nesel a kdyz tak za polovic normalni ceny domu.i tak bych prodelal.

        • Můj dům postavili skuteční řemeslníci, nikoli nějaká špinavá, bolševická praslovanská verbež, a potomky těch řemeslníků jste si ráčili vy komoušská dělnická hovadas odsunout po roce 1945. Ten dům je postaven ve slohu art-nouveau, a je to největší, a nejkrásnější stavba v tomto slohu ve městě, a jmenuje se Johannahof. A bolševická dělnická verbež se na tom podepsala mezi lety 1948-1989 podepsala tak, že to téměř dovedla k demoličnímu stavu, a co předvedlo OPBH, a jeden řemslnickej šmejd, kterej to ukradl v privatizaci, a následně projebal v exekucích, tak o tom raději ani nehovořit. Jinak většinu jsem toho po těch dělnickejch lempláckejch dementech předělával, s výjimkou koupelny, kterou mi dělal jeden slovenskej absolvent gymplu.

        • Hm, hlavně, že ti dělničtí lůzři z montoven a z místních eseroček mají na to, si nechat postavit rodinný dům 🙂 HAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • No, na první pohled dobrá strategie, ale otázka: KOMU budete ty byty pronajímat, když důchodci budopu zřejmě donuceni bydlet s dětmi v jedné domácnosti, a počet obyvatel v ČR bude klesat? O tom, že nejspíše velmi brutáýlně poroste cena nemovitostí, ani nepíši.

    • Petře, vy tedy umíte potěšit. Jen aby vám to s těmi byty vyšlo. Aby vám je Piráti neznárodnili pro nové tmavé inženýry …..

    • Když bude někdo makat 34 let jako programátor za 80 000 hrubého, tak důchod nedostane, a když někdo bude makat 35 let za minimálku, tak dostane. Připadne Vám to košer?

      • zase pisete bludy – proste klasika.nebyla by nejaka konspirativni teorie :-))
        duchod ten programator dostane v plne vysi jen si musi rok pockat – tudiz v 66 letech :-))
        opravdu jste chytrej :-))))))))))))))

        • Hm, tak asi se nebudeme navzájem obelhávat, že těch 65 let věku odchodu do důchodu bude platit pro programátory, kterým je dnes mezi řekněme 34-40 lety,. že ne.

      • Para – Košer, nekošer, tak už to je. Ale pokud máte odpracováno alespoň těch 34 let, tak si ten 1 rok můžete doplatit. Cca 2000 Kč měsíčně. Na ČSSZ už na to mají tiskopis: ŽÁDOST O DALŠÍ DOBROVOLNÉ PLACENÍ DŮCHODOVÉHO POJIŠTĚNÍ se ten zázrak jmenuje. Ale vy, tedy člověk, musíte žádat, abyste si to vůbec mohl doplatit a něco vůbec dostával …..

  25. co bychom chteli saskovali jsme s klicema a kapitalismus vsechno nici male platy duchody za totality byla vyplata dvakrat za mesic tak nebyla starost o penize a byl vsude raj a republika vonela

  26. Pane Parabellum pe, větší zhovadilosti se sned ani nedají číst!!! Strčte si hlavu do kýble se studenou vodou a hodinu si říkejte “ jsem blb a blbem zůstanu“.

  27. Parabellum – všude byl, všechno zná – akorát u některých jeho příspěvků chybí 🙁 – to základní ! A to je obyčejná SLUŠNOST a právo druhých, mít jiný názor, než je ten JEHO !!!!!

    • Paní Zdeno, mýlíte se. Já nikomu nikomu neupírám mít vlastní názor, jak mi podsouváte, vy totiž zaměnujete právo na názor se schopností tento názorř obhájit, a schopností vyargumentovat oponenta. Nejlepší, co tu bylo napsáno, napsala slečna Klára Nováčková, jako první příspěvek.

  28. Pokud nemáš odpracováno tak nedostaneš důchod ale životní minimum. Vtom bych byl nekompromisní.Ale to je na delší diskuzi.

  29. Čtu dobře, že se nezapočítávají studia po dosažení 18 let? Takže oni uzákoní povinnou devítku, čímž všichni středoškoláci maturují nejdříve v 19 letech (pokud dle moderních trendů mají další roční prodlevu kvůli odkladu, tak ještě později) a pak se jim ten poslední rok střední školy do důchodu nepočítá? Pokud je to tak, měli by povinnou devítku zrušit, stejně je to k ničemu, za mého mládí všem bohatě stačila osmiletá základka.

    • Mirko, je to tak, že……. od ukončení povinné školní docházky do 18 let se počítá to, co bylo odstudováno před 31.12.1995. Nad 18 let, ale nejvýše 6 let se počítá to, co bylo odstudováno do 31.12.2009. Devítka se opětovně zavedla školní rok 1996-1997, tedy tento poslední rok se až do roku 2009 počítá. Problém je spíše s VŠ.

  30. Pokud vím,existuje možnost,když zbývají 2-3 roky, je doplatit v pojištění dodatečně.Tak o co jde?Když někdo ležel na zádeli,jistě měl ušetříno.

  31. První pracovní smlouvu jsem dostal 1.9.1980 Od té doby doby včetně ZVS doposud dva zaměstnavatelé,žádná doba na ÚP. K 1.9.2020 mám tedy odpracováno 40 let jestli tomu dobře rozumím nebo je to jinak.

    • Je to jinak…..ještě existují náhradní doby pojištění, – tedy vojna, a také příprava na budoucí povolání po ukončení povinné školní docházky. Tedy nejspíše máte více. Bacha, nepočítá se paradoxně to, co se odpracovalo do 18. roku věku.

  32. Pracovat jsem zacala hned po ukončení SŠ. Dítě jsem vychovala jedno. Jelikož se mi započítává i doba studia, podle posledního výpisu ze sociálky mám odpracováno přes 38 let. Do důchodu mám jít až za necelých 12 let. Takže až se dohrabu do důchodového věku 65 let, budu mít odpracováno 50 let. Proto nechápu, jak někteří nemají odpracováno 35 let, nebo se rozčilují, ža pracovali 40 let. To já už mám teď 38 let a do důchodu daleko.

  33. No i já přispěji trochou do mlýna.V minulém roce jsem požádala o starobní důchod neb sem dovršila 61 let při vychování dvou dětí .No a odpověď chybívám 48 dní do 35 let pojištění. Neuznaly mi jednoho zaměstnavatele nemohou ho prý najít. Poslala jsem jim všechny pracovní smlouvy od doby kdy jsem nastoupila do zaměstnání až doteď.NO bylo to marné takže jsem si našla práci na trvalí
    pracovní poměr a dopracovala jsem to.Letos jsem zažádala znovu v květnu mi to schválili.Dostala jsem dopis kde bylo napsáno tlustým písmem že nárok
    na důchod mi vznikl již v minulém roce a to26.6.2019 .Tak jim tam volám co to jako znamená a opověď prý
    se spletly s výpočty ale prý se nemám bát oni mi to doplatí tak ji říkám a zaplatíte mi
    ty nervy při schánění práce.Každý kdo schání práci a
    má víc jak 60 ví očem je řeč.

    • No, tak pracovní smlouvy jsou celkem na nic, pokud ale máte ELDP, tak nevidím důvod, aby to neuznali. Máte je? Jestli „nemohou najít“ zaměstnavatele, pak je problém ten, že jste nejspíše pracovala načerno, ten zaměstnavatel za vás neplatil odvody, a nehlásil je ČSSZ. Jinak nedovedu si představit, že by se vám mohlo „vypařit“ 11 let, podle toho, co píšete.

      • Vážený nikdy jsem na černo nepracovala oni se prostě nechtěli namáhat ho najít chtěli po mě výplatní pásky staré 25 let nebo někoho kdo semnou dělal .No já nevím jak vy ale pásky doma
        nemám protože nemám nafukovací byt abych měla vše od doby kdy jsem začala pracovat. Pracovní smlouvy jsem měla a stále je mám od doby
        kdy jsem poprvé nastoupila do práce to je od
        roku 75. do teď .Vím z vlastní
        zkušenosti že prostě v tom mají pěkný bordel. Já důchod už
        mám ale lituji ty co budou žádat příští rok po kovidu. To teprve bude sranda!!!

        • Tak jak sama vidíte, tak pracovní smlouva je na nic, a já tedy 22 let staré výplatní pásky schované mám – problém je, že jsou na termocitlivém papíře, a ztrácejí čitelnost. Jinak skoro bych řekl, že ty výplatní pásky za 25 let je asi 10 cm vysoká hromádka, kgterá se vejde i do toho nejmenšího bytu. A není potřeba ani ty výplatní pásky mít, stačí ELDP, který je tak 1-2 za rok, pokud měníte zaměstnání. A další: Vy jste psala, že „nemohou najít zaměstnavatele“ tedy přeloženo do češtiny, nemohou najít subjekt, u kterého jste pracovala. A tento za vás navíc neplatil SP. Mimochodem, ten zaměstnavatel by měl mít u sebe ta roční hlášení ČSSZ, které jste musela každý rok podepisovat. Takže jak sama vidíte, píšete, že jste měla uzavřenou smlouvu s neexistujícím subjektem, který za Vás neodváděl pojištění, a neposílal na ČSSZ Evidenční listy, které jste musela podepisovat.

  34. Nevidím vůbec nic špatného na tom, že student po 18 roce už nemá započítávanou dobu. Kdyby na VŠ svoje studia platil, tak budiž, ale takto je zdarma z daní nás všech VŠ vybaví tituly, někdy i několika, a pak odejdou pracovat do zahraničí. Anebo jsou schopni studovat do věku 40ti let!
    A dále, co je na tom divného, že člověk má pracovat a zvláště PLATIT sociální pojištění v době kdy pracuje? Když nic neplatil, protože nepracoval, anebo pracoval někde načerno, tak co by měl chtít???

  35. A proč romové dostávají sociální dávky, když celý život nepracovali a do státní pokladny nedali ani korunu . Pracující lidé kteří makají celý život za minimální mzdu mají pak oči pro pláč při výpočtu důchodu. A pořád mají méně než rómové. Tak kde je spravedlnost ?!!

    • Pracovali mnohem víáce, než vy, a pak šli do invalidního. ID III. tupně je náhradní a vyloučenou dobou, takže důchod se jim započítává z toho dvojnásobku průměrné mzdy, za kterou pracovali před listopadem. Neví, co je na tom složitého. Měla jste také kopat pod národním výborem výkopy, a pak si vyřídit ID.

  36. Až začneme hezky vymírat tak v tu ránu se stát začne o nás pěkně se starat. Jako přiklad úvadim bezdomovci. Nejenom že nakažené bezdomovci dostaly bývak zadara ale i je o nich pěkně postaráno. A to nejenom strava, cigára a alkohol ale pokud by si řekly o drogy tak věřím tomu že by i ty dostaly. Jak je vidět že pokud panuje ve společnosti strach dokážeme se chovat i slušně. Takže karpediem!!!

  37. Co je Křečkovi do toho? Vůbec nepochopil práci ombudsmana. Pokud je něco špatně spočítáno a úřady nekonají, tak ať to spraví. Ale to že někdo nedostane důchod, protože nesplnil pravidla není k řešení. Holt ty pravidla splnit musí. Ale hlavně nikdo bez příjmu nezůstává vždy má štědré sociální dávky…tj. peníze absolutně bezpracně.

  38. Je mi 50 let. Jsem si jista že důchodu se nedožiji. Proč by ještě ze své almužny měla být solidární není to trochu SPROSTE???

  39. Pro příklad : jsem ročník 1958 …..za sociku odpracováno včetně průmyslovky a 2.let vojny cca 13.let. + podepsání deseti let v podniku v „dělnické“ profesi a za toto v rámci náboru (mnozí ví o co šlo – býval to běžný trend té doby…) přidělení podnikového bytu (které nám všem byly po sametu odprodány do vlastnictví….) – tedy potud je to dané ! Poté třicet let OSVČ – doba, kdy se živím zcela sám……. a to je to období, kdy začínám povinně odvádět státu dle výše svého výdělku (viz. daňové přiznání !) povinně soc.+zdrav. pojištění (což je ve slůvku soc. jedna část mého dnešního důchodu….) + si tzvn. šetřím (tedy pro ty, kteří toto slůvko nechápou – neutluču vše do mrtě za blbosti, nýbrž si měsíčně část peněz dám stranou….!). Toto trvá do konce roku 2019 a já se rozhoduji (v rámci restrikcí, které dnes pro řadu OSVČ ve společnosti panují ….!!?) jíti do předčasného důchodu……. Je mi přiznáno cca 41, odpracovaných roků + je mi za předčasnost trvale zkrácen onen státní důchod, ale na onen cca průměrný „důchod“ od státu dosahuji – tedy nazvěme tyto prostředky „první“ důchod……. Jak shora uvádím + mám dnes tu část prostředků, kterou jsem si 30.let dával stranou tedy jakýsi „druhý“ důchod a poté co jsem prodal opět shora zmiňovaný byt (stejně jako řada jiných lidí – třeba, aby měli základ pro postavení domu, nechtěli už bydlet na sídlišti v paneláku atd,atd…) a přestěhoval se zpět na vesnici (odkud pocházím) do domu po rodičích (lidově řečeno „na chalupu“) mám z nabytých peněz za tento byt tedy již „třetí“ důchod……. Výsledný efekt je tedy ten, že dnes žiji na zdravém vzduchu, opět ve své milované Jihočeské vesničce, součet oněch „třech důchodů“ mi dává prostředky s nimiž mohu velmi důstojně žít i dožít a mám všechny a všechno – no, víte kde !!? A k tomu všemu stačilo jediné : po většinu života pracovat, neutrácet za kdejakou blbost a myslet tzvn. hlavou……

    • Je úplně s podivem, jak se někdo bez uzardění přizná, že je privatizační zloděj, a šmelinář. Žádné restrikce vůči OSVČ nejsou, nelžete tady. Naopak, pro OSVČ leží na zemi minimálně 57 miliard Euro čistého výnosu, které jsou oni líní zvednout. To totiž je jaksi odhadovaný výnos pro toho, kdo vyvine vakcínu naCOVID 19. Takže šup, šup, dojděte na úřad, změnte obor působení, chopte se zkumavek, a půl je hotovo.

      • Z Vás tedy padají „moudra“……pokud to bylo míněno na mne !? Privatizační zloděj – tedy za to, že jsem si dovolil po 89. roce koupit byt co mi byl za socialismu v rámci náboru podnikem přidělen…..? a šmelinář za to, že jsem si dovolil třicet let svého podnikání trochu šetřit ….? Opravdu – no comment ……. No a k těm miliardám euro, nepotřebuji je – vážně, chopte se zvedání sám a podnikat v dnešní době zkuste Vy …… já už to mám vážně – víte kde ??!

        • Čestmír – odrodej veřejného majetku hluboko pod tržní cenou do předem připúravených rukou, tedy v tomto případě byt, který patřil všem, do předem připravených rukou – rukou držitelů dekretů je všude v civilizovaném světě chápáno jako krádež, a ten, kdo z toho má profit, tedy v našem případě ten majitel dekretu, je zloděj. Následný prodej toho bytu, pokud by to nebylo za cenu, za kterou jste koupil + inflace, je šmelina jako vyšitá. Myšlení protobolševického zlodějského pučmidráta, pro které se vžil na území ČR výraz OSVČ se nezapře. Já podnikat nepotřebuji, apropos, OSVČ stejně podnikat neumějí, ukažte mi jednoho OSVČ, který je schopen uspět na globálních trzích. Naopak, jsou to zaměstnaci, kteří stojí včele správních a dozorčích rad významných korporací. Stačí se podívat, kolik OSVČ je například ve správní či dozorčí radě takové Škoda Auto AAS.

          • I když ten postižený Čestmír pěkně mně smáznul tak at‘. Je vidět že i on sám vědom své „kvality“. A mate naprostou pravdu je to sebranka co nestojí za řeč!!!

  40. Zatím je to dobré, že je z čeho vůbec možné platit důchody, ale generace dnešních mladých nebude mít žádný důchod, protože nebudou na to peníze. Lidi co jsou v mém věku a počítají, že za 30 let dostanou důchod budou velice překvapení, až budou mít o 50% menší jestli vůbec nejaký důchod než současní důchodci.

  41. Pro Parabellum : nelze Vaše „moudra“ opravdu komentovat ……. Přeji Vám jen a jen zdraví a sobě přeji se co nejméně v životě potkávat (a to v jakémkoli smyslu !) s lidmi Vám podobnými …….!!!

      • Paní Tatiano, pozor prosím na terminologii….:) Já tedy osobně s takovým živočichem, kterého bych označil jako Křišťálovce upřímného, který svého času šéfoval ministerstvu vnitra, a pak zázračně zbohatl na akciích Bohemia Energo, aby pak zaslouženě chcípnul na Floridě, nechci mít nic společného 🙂

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Finance

Česko vykazuje jednu z nejnižších inflací v EU

Česká republika letos v únoru vykazovala sedmou nejnižší inflaci v EU. Podle Eurostatu činila meziročně 2,2 procenta, což Česko řadí na sedmé místo v pomyslném pořadí zemí EU dle nejnižší inflace. Česko má nižší …

Koruna na začátku týdne lehce oslabila

Únorový růst tuzemských průmyslových cen byl tažen dražšími energiemi. Výrazně se na jejich meziměsíčním růstu o 0,5 procenta podepsal zejména nárůst cen ropy na světových trzích, jehož proinflační vliv byl dále …

Česko se sune k zemím s nejnižší inflací v EU

Ještě v prosinci měla Česká republika nejvyšší inflaci v rámci všech zemí Evropské unie. V lednu měla už devátou nejnižší a podle dat Eurostatu zveřejněných v pondělí se v únoru už posunula na sednou příčku s …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

České jaderné elektrárny se zbavují závislosti na Rusku

Analýza
Do jaderné elektrárny Dukovany dodávala palivo bezmála 40 let ruská společnost TVEL. Letos ji nahradí americká společnost Westinghouse. Rusové končí také s dodávkami pro Temelín. Dalším krokem, kterým se elektrárenská společnost ČEZ odstřihává od spolupráce s Ruskem, je smlouva o obohacování uranu s francouzskou firmou Orano.