Podle vzdělávací společnosti MgC Group je důležité projevit zaměstnancům důvěru a respekt k jejich rozhodnutí a dát jim prostor k zodpovědnosti za řešení problémů. Důvěra a otevřená komunikace mezi zaměstnancem a vedením firmy je pro řízení výkonnosti firmy (tzv. performance management) klíčová.
Rozšíření důvěry zaměstnancům zvyšuje jejich produktivitu a úspěšné společnosti si to uvědomují. Předání zodpovědnosti, pochopení konkrétních schopností a přání zaměstnanců však není možné bez individuálního přístupu. „Pokud nadřízený neustále říká zaměstnanci, co a jak má dělat, vyjadřuje tím nedůvěru v jeho schopnosti. Lidé vědí nejlépe, co zvládnou a co ne. Nechte na svých lidech, aby našli řešení. Teprve potom mohou proaktivně přispívat svými návrhy na zlepšení firemního prostředí, přístupu a procesů. To se zcela jistě odrazí na výkonnosti celé firmy,“ říká Martina Jandečková, která se za MgC Group zabývá performance managementem ve firmách.
Co zaměstnanci chtějí a jak je motivovat?
Firmy musí hledat nejvhodnější způsoby řízení výkonnosti firmy i možnosti motivace zaměstnance. Dnešní zaměstnanci si přejí autentické vztahy s manažery nebo vedoucími. Stejně důležitý je pro ně rozvoj, další směřování a celkové pochopení vykonávané práce. Častěji požadují také zpětnou vazbu. To se týká především generace mileniálů, která mění stereotypy a je pro ně důležitý přístup k profesnímu rozvoji. Chtějí průběžně vědět, co dělají dobře a co špatně a chtějí hledat a sdílet řešení, aby se profesně posunuli. „Očekávají svěření náročnějších úkolů a důvěru vedení, že úkoly zvládnou. Možnosti, jak zaměstnance motivovat a budovat důvěru je celá řada. Ať už jde o férovou komunikaci, změny v oblasti hodnocení, koučování, častější předávání zpětné vazby nebo přenastavení osobních i firemních cílů,“ uvádí Jandečková.
MgC Group zároveň upozorňuje na to, že pokud manažeři rezignují na projevení důvěry a individuální přístup, jen velmi těžko budou zaměstnance motivovat k lepšímu výkonu. Úkolem manažerů a vedení je přesně zjistit, co zaměstnanec očekává, aby mohl dobře plnit svoji funkci. Pokud hledá manažer se zaměstnancem řešení a pomáhá mu k dosažení jeho cílů, odrazí se to na zvýšení výkonu celého týmu.
„Mluvte se zaměstnanci. Nečekejte na roční hodnocení, které je už minulostí. Debatovat můžete i u kávy v kuchyňce nebo zajděte po práci na skleničku. Jedině změnou přístupu můžete ovlivnit produktivitu, ale i zájem zaměstnance o firmu. Společnosti, které uznají a přijmou nové změny a výzvy, budou těmi, které v budoucnu uspějí.
Hledejte a zkoušejte netradiční možnosti. Vzdělávání, koučink a rozvoj, může být nejcennější výhodou, kterou mohou zaměstnavatelé poskytnout,“ dodává Martina Jandečková.
Úspěšné globální firmy si uvědomují, že zvýšená komunikace a interakce se zaměstnanci vedou k vyšší produktivitě a výkonu zaměstnance. Komunikaci a zdravé nastavení týmu podporuje i Renata Mrázová ze společnosti NN, kde má na starosti management lidských zdrojů celé skupiny: „Hledejme v zaměstnancích to, co jim může pomoci se posunout. Základem vztahu se zaměstnancem a jeho rozvoje jsou časté neformální diskuze o jeho výkonu. Zpětná vazba a koučování vede ke zvýšení výkonnosti nejen jednotlivce, ale i celého týmu.“