Důvěru a odpovědnost předávejte zaměstnancům rychleji

Řízení výkonnosti firem prochází v posledních letech velkým posunem. Firmy už dávno ví, že jejich úspěch je založen na otevřené komunikaci mezi vedením a zaměstnanci. Uvědomují si, že aktivnější přístup k zaměstnancům se vyplácí a přispívá ke konkurenceschopnosti. Zaměstnavatelé se snaží pochopit, co zaměstnancům vyhovuje, co očekávají, ale i co jim pomůže stát se lepšími nejen pro sebe, ale i pro firmu.

Podle vzdělávací společnosti MgC Group je důležité projevit zaměstnancům důvěru a respekt k jejich rozhodnutí a dát jim prostor k zodpovědnosti za řešení problémů. Důvěra a otevřená komunikace mezi zaměstnancem a vedením firmy je pro řízení výkonnosti firmy (tzv. performance management) klíčová.

Rozšíření důvěry zaměstnancům zvyšuje jejich produktivitu a úspěšné společnosti si to uvědomují. Předání zodpovědnosti, pochopení konkrétních schopností a přání zaměstnanců však není možné bez individuálního přístupu. „Pokud nadřízený neustále říká zaměstnanci, co a jak má dělat, vyjadřuje tím nedůvěru v jeho schopnosti. Lidé vědí nejlépe, co zvládnou a co ne. Nechte na svých lidech, aby našli řešení. Teprve potom mohou proaktivně přispívat svými návrhy na zlepšení firemního prostředí, přístupu a procesů. To se zcela jistě odrazí na výkonnosti celé firmy,“ říká Martina Jandečková, která se za MgC Group zabývá performance managementem ve firmách.

Co zaměstnanci chtějí a jak je motivovat?

Firmy musí hledat nejvhodnější způsoby řízení výkonnosti firmy i možnosti motivace zaměstnance. Dnešní zaměstnanci si přejí autentické vztahy s manažery nebo vedoucími. Stejně důležitý je pro ně rozvoj, další směřování a celkové pochopení vykonávané práce. Častěji požadují také zpětnou vazbu. To se týká především generace mileniálů, která mění stereotypy a je pro ně důležitý přístup k profesnímu rozvoji. Chtějí průběžně vědět, co dělají dobře a co špatně a chtějí hledat a sdílet řešení, aby se profesně posunuli. „Očekávají svěření náročnějších úkolů a důvěru vedení, že úkoly zvládnou. Možnosti, jak zaměstnance motivovat a budovat důvěru je celá řada. Ať už jde o férovou komunikaci, změny v oblasti hodnocení, koučování, častější předávání zpětné vazby nebo přenastavení osobních i firemních cílů,“ uvádí Jandečková.

MgC Group zároveň upozorňuje na to, že pokud manažeři rezignují na projevení důvěry a individuální přístup, jen velmi těžko budou zaměstnance motivovat k lepšímu výkonu. Úkolem manažerů a vedení je přesně zjistit, co zaměstnanec očekává, aby mohl dobře plnit svoji funkci. Pokud hledá manažer se zaměstnancem řešení a pomáhá mu k dosažení jeho cílů, odrazí se to na zvýšení výkonu celého týmu.

„Mluvte se zaměstnanci. Nečekejte na roční hodnocení, které je už minulostí. Debatovat můžete i u kávy v kuchyňce nebo zajděte po práci na skleničku. Jedině změnou přístupu můžete ovlivnit produktivitu, ale i zájem zaměstnance o firmu. Společnosti, které uznají a přijmou nové změny a výzvy, budou těmi, které v budoucnu uspějí.

Hledejte a zkoušejte netradiční možnosti. Vzdělávání, koučink a rozvoj, může být nejcennější výhodou, kterou mohou zaměstnavatelé poskytnout,“ dodává Martina Jandečková.

Úspěšné globální firmy si uvědomují, že zvýšená komunikace a interakce se zaměstnanci vedou k vyšší produktivitě a výkonu zaměstnance. Komunikaci a zdravé nastavení týmu podporuje i Renata Mrázová ze společnosti NN, kde má na starosti management lidských zdrojů celé skupiny: „Hledejme v zaměstnancích to, co jim může pomoci se posunout. Základem vztahu se zaměstnancem a jeho rozvoje jsou časté neformální diskuze o jeho výkonu. Zpětná vazba a koučování vede ke zvýšení výkonnosti nejen jednotlivce, ale i celého týmu.“

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Tiskové zprávy

Škoda Auto podporuje českou kulturu

Škoda Auto se dohodla na pokračování spolupráce s Českou filharmonií a s Národním divadlem. Podpora předních českých kulturních institucí má v automobilce Škoda Auto dlouhou tradici. Pokračování spolupráce stvrdili …

Co musíte zařídit při přepisu vozidla

Vlastnit auto znamená jednu věc: Nezapomenout na formality. Při nákupu či prodeji vozidla je třeba provést opětovnou registraci automobilu, tedy přepis na nového majitele. Přihlášení a odhlášení vozidla lze provést …

Nocleh jako v pohádce

Už jste někdy nocovali ve vysokohorské chatě, která dřív sloužila jako místo, kde se schovává krmivo pro kravičky?

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB
Rolovat nahoru