Je běžné si rezervovat uzavřený prostor v restauraci, salonek nebo dokonce celou restauraci. V druhém případě bude restaurace uzavřena pro veřejnost, bude se tvářit že je mimo provoz, ale její business přesto poběží dále.
Otázkou je, jakou formou vzájemného vyúčtování si mezi sebou domluví provozovatel restaurace s hostem. Zda veškerá spotřeba bude položkově evidována a pak bude vystavena jedna velmi dlouhá účtenka evidovaná v EET. Nebo celá svatba bude zahrnuta jako komplexní zajištění celé akce, a vyrovnání proběhne formou faktury, mimo EET.
Obě formy jsou správné. Pokud by dnes fungovala elektronická fakturace mezi státem a podnikatelským sektorem, jako je tomu například ve Skandinávii, tak by finanční úřad mohl rovnou obdržet kopii této faktury elektronickou cestou, stejně jako v případě EET účtenky. Elektronická fakturace je již řadu let rozšířená a hojně využívána mnoha oblastech, například obchodem s rychloobrátkovým zbožím, logistice, výrobní sféře. Tak moderní a digitální náš eGovernment bohužel dnes není.
Z podstaty EET je systém elektronické výměny datových zpráv, mezi finančním úřadem a podnikajícím subjektem. Zhmotnění této elektronické komunikace je pak ve formě účtenky, kterou je dle Zákona o evidenci tržeb, číslo 112/2016 Sb. o EET prodávající povinen vystavit.
Subjektem zákona jsou poplatníci daně z příjmu fyzických a právnických osob, jejichž povinností je zaslat datovou zprávou údaje o této evidované tržbě správci daně a vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne. Po vydání papírové účtenky s ní může zákazník naložit dle svého uvážení, od registrace do účtenkové loterie, uchování pro případnou reklamaci, až po uložení do odpadkového koše za dveřmi obchodu.
Je s velkým otazníkem, proč se finanční úřad obrací na svatebčany jakožto zákazníky a chce po nich údaje, které EET účtenka neobsahuje, například počet hostů. Tímto zneužíváním EET se dostane celý EET projekt do negativního vnímání veřejnosti, která při dalších volbách snadno dá hlas těm, kteří přislíbí jí tohoto biče oprostit.
Autor je výkonný ředitel společnosti Editel
(Redakčně upraveno)
Takovéto články by měly být uváděny jako Reklama. Vztah ředitele společnosti dodávajíci elektronické systémy k vyšším nákladům firem z titulu rozrůstání státu je totiž veskre pozitivní.
Dobrý den, díky za Váš komentář, přestože s ním nesouhlasíme. Nejde o reklamní článek, nýbrž o pohled odborníka zveřejněný jako „Názor“.
Souhlasím … jde o jednostranný pohled autora na systém jménem EET. A každý systém má dvě strany mince … kdy živnostník do systému vkládá svůj čas, pro životaschopnost systému. Bez jeho vkladu by systém ani nežil – živnostník tento čas ztrácí, se kterého nemá nijaký užitek k růstu nadhodnoty z jeho činnosti, nemůže čas využít smysluplně. To je pohled těch, kteří do systému investují svůj čas. Na druhé straně, na výstupu ze systému, stojí čerpači, kteří z vyssátého času odebírají ukradenou nadhodnotu živnostníka. Chápu, že se tato odměna na straně výstupu líbí, z tohoto úhlu pohledu je tento výmysl bezpečnou a pravidelnou zásobou času pro život na výstupu. Článek je pohled, ale nikoli odborníka … jen pozorovatele na výstupu.
Slavil jsem 50. V podniku, ve kterem jsme meli rezervovany salonek mi rovnou nabidli 2 moznosti. Bez papiru a bez DPH nebo s papirem a s DPH. A domnivam se, ze tak to bude i s temi svatbami. Zde byl jen rozdil ten, ze mimo salonku jela i hospoda, takze nejake DPH toho dne vykazala.
Spíš by mě zajímalo, kde autor článku přišel k tomu, že EET byla v prvních vlnách zavedena v oborech, kde nejvíce kvete „šedá“ ekonomika? Opravdu? Pohostinství a maloobchod? Nebude to spíš stavebnictví a úplně jiné obory, kde se točí mnohem vyšší částky? Drobný podnikatel je v naší zemi často označován jako podvodník, ne-li zloděj a ještě na ně stát klade čím dál větší nároky, ať už administrativní nebo finanční.